Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 3 besök senaste veckan (73978 totalt) |
110315
Börjat skissa på insprutningens (MBE) elsystem. Kablar till pumpen dragna. Hjärtat får husera på passagerarsidan. Slaktar en gammal originalhärva från en 540iA på kontakter och kablar. Börjar mäta upp kablar och planera dragningen. Börjar likna nått. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
110318
Uppstart på gång. Tändinställning. Dock uppenbarade sig ett problem. I min dumhet körde jag dubbla separata spolar på en tändutgång utan att reflektera över att strömmen blir för hög. Resulterade i en bränd tändutgång Jaja är man korkad får man lida Bara att skruva isär MBE boxen. Längst upp ser man en exploderad utgångstransistor. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
110319
Fram med lödgrejerna och starta reparationerna. Ny transistor på plats. Som tur är fanns det en påse transistorer av rätt typ i bekantskapskretsen. Passade på att laga 2 andra MBE som också förolyckats av några bekanta _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Tack för info. Det blir bilstein sprint för mig också. Jag får helt enkelt kapa fjädrarna bit för bit tills det blir som jag vill ha det. Bilen din blir för övrigt hur bra som helst. Det är skitkul att se hur den byggs upp. Uppskattar dokumentationen väldigt mycket. Det är en inspiration för oss andra slöhögar. Anders _________________ /Anders C |
||||||
Har för mig jag kapade ca. 1,5 varv på fjädrarna. Gjorde som du sa. Kapade lite först sen testade jag, kapade lite till osv Alltid kul att det uppskattas _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Körde runt med bilen i detta skick nån månad och körde med grundladd på wastegaten. Blev ca 0,3bars laddtryck. Bilen bromsades i det skicket och lämnade ca 147hk på driven. Bottnade M5 3,8 spridarna på det så jag behövde uppgradera lite
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
110618
En liten smidig intercooler inhandlades av Robert på Dynotech och jag började bygga fästen. Blev ju tvunget att göra en del åverkar på original plåten framför kylaren, men ville försöka behålla lite av utseendet. Blev nya fästen till filterhållaren också. Passade på att ta bort original rörgenomföringen för förvärmarslangen i fronten också. Tycker inte den är så fin Filterhållaren på plats. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
110718
Beslutade att köra med lite effektivare kylare också. Så det fick bli min gamla Volvo kylare jag hade på min andra 02:a tidigare. Fästet för expansionskärl klart. Plåtat igen fronten och lackat allt. Börjat montera tillbaka alla kylardelar. Nya tryckröret kan ses under slangarna. Blev tjusigt rött Här syns den nya dubbeltändspolen som fick ersätta mina separata som jag brände MBE sprutet med :P Såklart fick jag tillverka nytt fäste på fjäderbensstaget med och lacka om det igen. Även nya Siemens Deka 630cc spridare från Dynotech på plats. Plåtat igen ordentligt. med löstagbara luftstyrare Mer plåt och löstagbar luftstyrare. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
110721
Tyckte att motorn rörde sig lite väl mycket på original motorkuddar. Bestämde ig att göra ett stag från toppen uppåt och sätta en gummikudde på det som trycker mot fjäderbensstaget. Naturligtvis blev det ännu en gång svets och omlack av fjäderbensstaget Staget uppifrån. Bultat i toppbultarna. Gummikudden på plats. Blev faktiskt kanonbra. Kudden är lagom mjuk och motorn kan röra sig ganska fritt så länge man inte gasar. Så fort man gasar hårt komprimerar motorn kudden ca 4-5 mm och det blir stumt och fint. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
||||||
Tackar! Ska försöka komma till nutid inom kort _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
110924
Vid den här tiden hade jag hunnit köra bilen lite på gatan. Bestämde mig för att testa den i konbana uppe i Åmsele. Kul, kul var det men när man börjar pressa bilen märker man snabbt var förbättringar behövs. En liten snutt finns att beskåda här. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 3 besök senaste veckan (73978 totalt) |