Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
3 besök senaste veckan (73978 totalt)
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110310



Började spåna lite på ett fjäderbensstag.


Blir nått sånt här.


Färdigt

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110315



Börjat skissa på insprutningens (MBE) elsystem.


Kablar till pumpen dragna.


Hjärtat får husera på passagerarsidan.


Slaktar en gammal originalhärva från en 540iA på kontakter och kablar.


Börjar mäta upp kablar och planera dragningen.


Börjar likna nått.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110318


Uppstart på gång.


Tändinställning. Dock uppenbarade sig ett problem. I min dumhet körde jag dubbla separata spolar på en tändutgång utan att reflektera över att strömmen blir för hög. Resulterade i en bränd tändutgång
Jaja är man korkad får man lida


Bara att skruva isär MBE boxen. Längst upp ser man en exploderad utgångstransistor.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110319


Fram med lödgrejerna och starta reparationerna.


Ny transistor på plats. Som tur är fanns det en påse transistorer av rätt typ i bekantskapskretsen.


Passade på att laga 2 andra MBE som också förolyckats av några bekanta thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



FSRacing skrev:
Anders Carlsson skrev:
FSRacing skrev:
100727


Premiärturen med nybytt både framvagn och bakvagn. Blev aningen hög fram så jag kapade senare ett halvt varv till så den ligger snyggare över framhjulen


Jag gillar höjden fram och bak på denna bild, vad är det för setup? fjädrar och dämpare?


Oj nu blev jag osäker på vad jag har. Hittade några fjädrar i en låda med något grövre tråd än orginal. Vet ej vad det kan vara. Typ förstärkta motornord kanske? Kapade fjädrarna lite och gjorde utslagsbegränsare så dom inte ramlar loss. Jag har nya Bilstein sport (sprint) stötdämpare runt om.


Tack för info. Det blir bilstein sprint för mig också. Jag får helt enkelt kapa fjädrarna bit för bit tills det blir som jag vill ha det.
Bilen din blir för övrigt hur bra som helst. Det är skitkul att se hur den byggs upp. Uppskattar dokumentationen väldigt mycket. Det är en inspiration för oss andra slöhögar.

Anders

_________________
/Anders C
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:

Tack för info. Det blir bilstein sprint för mig också. Jag får helt enkelt kapa fjädrarna bit för bit tills det blir som jag vill ha det.
Bilen din blir för övrigt hur bra som helst. Det är skitkul att se hur den byggs upp. Uppskattar dokumentationen väldigt mycket. Det är en inspiration för oss andra slöhögar.

Anders


Har för mig jag kapade ca. 1,5 varv på fjädrarna. Gjorde som du sa. Kapade lite först sen testade jag, kapade lite till osv Alltid kul att det uppskattas thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Körde runt med bilen i detta skick nån månad och körde med grundladd på wastegaten. Blev ca 0,3bars laddtryck. Bilen bromsades i det skicket och lämnade ca 147hk på driven. Bottnade M5 3,8 spridarna på det så jag behövde uppgradera lite

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110618


En liten smidig intercooler inhandlades av Robert på Dynotech och jag började bygga fästen. Blev ju tvunget att göra en del åverkar på original plåten framför kylaren, men ville försöka behålla lite av utseendet.


Blev nya fästen till filterhållaren också.


Passade på att ta bort original rörgenomföringen för förvärmarslangen i fronten också. Tycker inte den är så fin


Filterhållaren på plats.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110718


Beslutade att köra med lite effektivare kylare också. Så det fick bli min gamla Volvo kylare jag hade på min andra 02:a tidigare. Fästet för expansionskärl klart. Plåtat igen fronten och lackat allt.


Börjat montera tillbaka alla kylardelar.


Nya tryckröret kan ses under slangarna. Blev tjusigt rött


Här syns den nya dubbeltändspolen som fick ersätta mina separata som jag brände MBE sprutet med :P Såklart fick jag tillverka nytt fäste på fjäderbensstaget med och lacka om det igen. Även nya Siemens Deka 630cc spridare från Dynotech på plats.


Plåtat igen ordentligt. med löstagbara luftstyrare


Mer plåt och löstagbar luftstyrare.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110721


Tyckte att motorn rörde sig lite väl mycket på original motorkuddar. Bestämde ig att göra ett stag från toppen uppåt och sätta en gummikudde på det som trycker mot fjäderbensstaget. Naturligtvis blev det ännu en gång svets och omlack av fjäderbensstaget


Staget uppifrån. Bultat i toppbultarna.


Gummikudden på plats. Blev faktiskt kanonbra. Kudden är lagom mjuk och motorn kan röra sig ganska fritt så länge man inte gasar. Så fort man gasar hårt komprimerar motorn kudden ca 4-5 mm och det blir stumt och fint.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370



Snyggt! Kul att du orkar uppdatera - jag läste om hela tråden i helgen och blev riktigt inspirerad av ditt arbete. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Snygg plugg på insuget!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
MickeM02 skrev:
Snygg plugg på insuget!


Haha ja du anar inte hur många som frågat vad den har för funktion

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Snyggt! Kul att du orkar uppdatera - jag läste om hela tråden i helgen och blev riktigt inspirerad av ditt arbete. thumbs up


Tackar! Ska försöka komma till nutid inom kort

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
EVO 2
Umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 4



Komma till nutid? kör du i morgon?

_________________
Johan Bergfors
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110924

Vid den här tiden hade jag hunnit köra bilen lite på gatan. Bestämde mig för att testa den i konbana uppe i Åmsele. Kul, kul var det men när man börjar pressa bilen märker man snabbt var förbättringar behövs. En liten snutt finns att beskåda här.


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
3 besök senaste veckan (73978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande