Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 76423 besök totalt |
Min har inte original framvagn utan den som sitter på Audi S3 / TT.
Även fast den är låg så är vinkeln på undre länkarm och styrtstag nästan helt horisontell. Skillnaden är enorm mot original. Nu på Mantorp så blev jag omkörd på start och mål rakan an en Alfa 4C ( 240 hk , 900kg). Innan vänsterkurva efter rakan låg han säkert 30 m före mig men efter vänstern och parisen var jag ikapp. Sen kommer ju långa rakan och då försvann den som en avlöning, men poängen är att min familjekombi hänger på en så mycket lättare bil visar ju att det går att få fart på ett golf 4 chassi. Jag lägger upp en film så fort jag har klurat ut hur jag gör så kan ni se själva. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
Nu har jag lyckats ladda upp videon på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=CGyP
Nu blir jag omkörd av de flesta i Klass A som jag körde med men jag tycker att Skodan hänger med bra när det svänger även om den inte hänger med på rakorna. De som kör i klass A har bilar som är mer eller mindre byggda för endast bankörning så min bil var den som var mest standardbil. Jag är jättenöjd med dagen, bilen skötte sig utmärkt utan missöden och bromsarna höll fantastiskt bra med original RS skivor med standardbelägg! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tack! 😀 _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
Efter lite forskande på nätet har jag kommit fram till ett beslut om hur uppgraderingen av chassit skall göras.
Jag skall montera en grövre krängningshämmare, från Golf R32 som är 23 mm mot min nuvarande som bara är 19 mm. Fjädrarna fram får vara kvar tillsvidare. I bakvagnen kommer den stora uppgraderingen ske! Jag skall montera en bakvagn från en Golf V6 4 Motion! Den skall naturligtvis inte bli fyrhjulsdriven utan jag kommer endast använda bakvagnsbryggan med bärarmar och länkarmar. De tvärgående länkarmarna kommer byggas om så de blir justerbara och då kommer jag kunna justera både camber och toe bak! Jag kommer att använda de yttre drivknutarna för att dra ihop hjullagren dock rensade på allt innehåll. Sen gäller det att hitta lämpliga fjädrar och stötdämpare till den nya bakvagnen. Om ekonomin tillåter kommet jag även byta turbon till en k04 hybrid som passar på grenrör och downpipe. Då måste även spridare, IC och bränslepump bytas samt mappning av styrdonet och då kanske man hamnar runt 250 hk och det vore ju trevligt! Bilder kommer när delarna till bakvagnen anlänt. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
Alldeles riktigt så måste reservhjulsbaljan bort samt golvet modifieras för att få dit den men det är inte så mycket att det är ogörligt! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
Jäklar vad intressant läsning detta är.
I mina (vw)ögon en av de intressantaste banåkarbilstrådarna. Detta eftersom jag själv kör Golf Gti 2003. O har ju hört/läst samma sak som alla skriver att det inte är ett bra utgångsobjekt, men är man vw människa så är man. Ser fram emot nästa uppgradering du gör. Kanske ses vi på banan _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Finns ju nästan alltid bättre utgångsobjekt än det man har men man köper ju sällan bil efter vilken som passar bäst på bana utan anpassar ju i regel det man har och det är ju det roliga att se hur man kan förbättra sig själv och bilen oavsett utgångsobjekt Körde t.ex själv min Honda Accord 190hk ~1500kg på 1:44.27 när jag körde Mantorp i somras, sänkfjädrar, grövre k-hämmare bak, ferodo ds2500 belägg fram, Kumho semi-r däck endast fram. Visst snabbare än Seebach men utan turbo kommer jag inte långt i motorn utan att kosta på rejält och ska chassit bli bättre blir det stenhårt och bruksvärdet borta . _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Jag har bytt arbetsgivare och kommer inte längre ha möjlighet att ha bilen på jobbet och hemma har jag bara ett kallgarage i länga med väldigt begränsat utrymme och har därför kommit till den tråkiga beslutet att låta min bil gå vidare till en ny ägare.
När jag nu inte har möjligheten att utveckla bilen dit jag vill är det bättre att någon annan tar över som kan fortsätta utvecklingen. Man får en helt rostfri Octavia med bara 13.000 mil på mätaren med ombyggd hjulupphängning, större bromsar fram och bak, komplett rostfritt BSR system med 3" downpipe med racecat, chippad ca 200 hk, komplett RS inredning samt mycket reservdelar bl.a två kompletta motorer och diffbroms. Skicka ett pm om det finns intresse! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 76423 besök totalt |