Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini - Ajden, inredning på g | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 10 besök senaste veckan (170182 totalt) |
Jag har lite artiklar om just Polimotor som kommit i ljuset igen. Känns den till? Mest kompositer och faktiskt plast i den. Det får nog bli en annan tråd. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Jag har en 67 bubbla. Turbohayabusa i den? Näe, det får jag nog göra själv men inspirationen har flödat från denna tråden och resultatet är underbart. Plus besiktningen. Skickligt. _________________ Fredrik Reichel |
||||
[quote="Frallan2"]
Jag har lite artiklar om just Polimotor som kommit i ljuset igen. Känns den till? Mest kompositer och faktiskt plast i den. Det får nog bli en annan tråd.[/quote Sök på Polimotor eller kolla en av artiklarna jag hittade. Jag har nyare artikel i Race Engine Tech men denna duger för att visa teknologin. http://www.dailytech.com/Plastics+En 270 hästars BDA liknande motor i komposit. Tävlade framgångsrikt i IMSA. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Dagbladet var förbi för ett par veckor sedan och gjorde ett litet reportage om kojan.
Var med i dagens motorbilaga. Bilderna blev rätt stora för att man skulle kunna läsa texten. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har precis sträckläst tråden. Vilket jäkla bygge och framförallt vilket tempo. Mycket imponerande och snyggt! Själv drömmer jag om min första bil, som var en Morris Cooper Mk 1.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Har en del jag har tänkt att hinna med att göra på kojan i vinter.
*Byta till en diff med diffbroms. *Förstärka golvet under stolarna. (Vibrerar när man är ute och åker, vilket gör att det blir ett otrevligt ljud.) *Montera en elektrisk cirkulationspump till kylsystemet, den har en tendens att efterkoka när man kört hårt med den. *Snabbare och starkare backväxel. *Växelindikator så jag vet vilken växel jag har i. *Bygga krängningshämmare. *Byta kolvringar *Undersöka möjligheten att ändra till en högre utväxling på 1:an, alternativt en lägre på 6:an. + En del övriga småsaker som jag har upptäckt bör förbättras. Har börjar bygga på den nya diffen och backväxeln. Använder mig av en torsen mitt diff från en audi. Den nya backväxeln kommer att ha ett eget drev bredvid kedjehjulet, på så sätt kommer jag inte att behöva lyfta upp backväxelmotorn lika högt som förut när den gick ner i kedjan. Gjorde lite enkla analyser för att se att jag inte var helt ute och cyklade med lättningshålen, lyckades lätta drevet 0,7 kilo. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Har ägnat dagen till att svarva drevet som ska höra till backväxeln, svarvade bort 4 kilo från utgångsämnet. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Mycket imponerad av ditt bygge!! Lätt ett av dom fräckaste BEC hittills!
Jag undrar lite hur du uppfattar utväxlingen? Såg att du skrev att du ville ha en längre etta! Jag har gått o inbillat mig att ettan kommer bli aningen för hög men så verkar ju inte fallet! Mitt projekt (Fiat 126 med R1 560-600kg startklar utan förare) är drevad så att den toppar ca 165-170Km/h, vad toppar din ungefär? Några tips angående utväxlingen? Har inte byggt min helt färdig för provkörning ännu så därför är jag lite nyfiken! Mvh/Jon |
||||
Skrev att jag ville ha en högre utväxling på 1:an alltså starkare, min är drevad så att vid maxvarv på 6:an gör den ca 200 km/h. Dock så blir den ju lite klen när man ska i väg, byter jag drev till en högre utväxling så tror jag den skulle bli väldigt dryg att åka i motorvägsfart ( den varvar ändå fullt tillräckligt ca 6000rpm vid 100km/h) //Per _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Jaha okej då missuppfattade jag. När jag menar högre utväxling så menar jag högre topphastighet och tvärsom. Men då tycker du alltså att den går för fort på ettans växel med en topphastighet på 200km/h? Då kanske min blir rätt bra utväxlad på ettans växel eftersom min endast toppar 170km/h eller vad tror du?
Mvh/Jon |
||||
Kom på att det skulle vara trevligt med lite mer effekt i kojan, så det blir turbo på den.
Kommer att ladda ca 0,65-0,7. Får då en effekt på ca 250 hk, borde ju räcka ett tag i en bil som väger ca 640 kg. Har börjat byggt plemuim/intercooler. Har även plockat isär motorn, ska byta lager kolvringar ventiltätningar mm. För att sänka kompen till en lagom nivå kommer jag att använda 3 st topplockspackningar. Kan tyckas att det är en lite B-lösning, men MC xpress kör så och de verkar ju veta vad de sysslar med. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Har varit lite dålig på att uppdatera på senaste tiden, så här kommer en rejäl uppdatering.
Först och främst så letar jag efter en utgående axel till en Audi 016 låda (fyrhjulsdriven audi 100?) Se bild: Har fixat ett nytt grenrör, brorssan fick äran att svetsa ihop ett, han har ju viss rutin på att bygga grenrör... Grenröret färdigt med turbon på plats, den svarta färgen är speciell coating som ska hålla inne värmen. För att få ut oljan till turbon på nått vettigt sätt blev jag tvungen att tillverka en distans till oljefiltret, jag har sett många som tar ut oljan från kanalen mellan oljepumpen och oljefiltret men di får man upp o-filtrerad olja till turbon, känns ju kanske inte helt bra. Motor och turbo på plats i bilen, är ju lämpligt med en motor som man lyfter in med handkraft. Har tillverkat mig ett nytt expansionskärl, det gamla som jag hade sittande framme vid kylaren hamnade lite lågt vilket ledde till att jag hade lite problem med luft i kylsystemet. Om jag bara får tag på en axel så kan det nog bli en liten provtur nästa helg. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Grymt, gillar MCX lösningen med plenumet inegrerat i gaveln på IC'n. Vill gärna se en film från provturen, blir det premiär med diffspärren också?
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Mini - Ajden, inredning på g | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 10 besök senaste veckan (170182 totalt) |