Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - Ajden, inredning på g
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (170182 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370



Grattis! Ser otroligt bra ut!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Spanade in den nedanför Södra Berget i Lördags, riktigt fin bil

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Patrik Ö skrev:
per_cooper skrev:
Men nu när jag är klar med kojan uppkommer en fråga; VAD FAN SKA JAG GÖRA NU????

Bygga en bil helt i kolfiber med motorblock i någon kool keram/komposit?


Jag har lite artiklar om just Polimotor som kommit i ljuset igen.
Känns den till? Mest kompositer och faktiskt plast i den. Det får nog bli en annan tråd.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



per_cooper skrev:

Men nu när jag är klar med kojan uppkommer en fråga; VAD FAN SKA JAG GÖRA NU????


Jag har en 67 bubbla.
Turbohayabusa i den?

Näe, det får jag nog göra själv men inspirationen har flödat från denna tråden och resultatet är underbart. Plus besiktningen.
Skickligt.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



[quote="Frallan2"]
Patrik Ö skrev:
per_cooper skrev:
Men nu när jag är klar med kojan uppkommer en fråga; VAD FAN SKA JAG GÖRA NU????

Bygga en bil helt i kolfiber med motorblock i någon kool keram/komposit?


Jag har lite artiklar om just Polimotor som kommit i ljuset igen.
Känns den till? Mest kompositer och faktiskt plast i den. Det får nog bli en annan tråd.[/quote

Sök på Polimotor eller kolla en av artiklarna jag hittade.
Jag har nyare artikel i Race Engine Tech men denna duger för att visa teknologin.
http://www.dailytech.com/Plastics+Engines+Could+Reduce+Vehicle+Weight+ . . . .

270 hästars BDA liknande motor i komposit. Tävlade framgångsrikt i IMSA.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1198


Trådstartare
Dagbladet var förbi för ett par veckor sedan och gjorde ett litet reportage om kojan.
Var med i dagens motorbilaga.
Bilderna blev rätt stora för att man skulle kunna läsa texten.


Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Grattis!

Det är du värd!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2770



Men J*vlar så vackert de blev!

Vad kostar en kaross?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Kanon reportage thumbs up roligt med lite publicitet.
Läste det på fika rasten i går

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Jag har precis sträckläst tråden. Vilket jäkla bygge och framförallt vilket tempo. Mycket imponerande och snyggt! Själv drömmer jag om min första bil, som var en Morris Cooper Mk 1.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1198


Trådstartare
Har en del jag har tänkt att hinna med att göra på kojan i vinter.
*Byta till en diff med diffbroms.
*Förstärka golvet under stolarna. (Vibrerar när man är ute och åker, vilket gör att det blir ett otrevligt ljud.)
*Montera en elektrisk cirkulationspump till kylsystemet, den har en tendens att efterkoka när man kört hårt med den.
*Snabbare och starkare backväxel.
*Växelindikator så jag vet vilken växel jag har i.
*Bygga krängningshämmare.
*Byta kolvringar
*Undersöka möjligheten att ändra till en högre utväxling på 1:an, alternativt en lägre på 6:an.
+ En del övriga småsaker som jag har upptäckt bör förbättras.


Har börjar bygga på den nya diffen och backväxeln.
Använder mig av en torsen mitt diff från en audi.
Den nya backväxeln kommer att ha ett eget drev bredvid kedjehjulet, på så sätt kommer jag inte att behöva lyfta upp backväxelmotorn lika högt som förut när den gick ner i kedjan.





Gjorde lite enkla analyser för att se att jag inte var helt ute och cyklade med lättningshålen, lyckades lätta drevet 0,7 kilo.


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41716

Forumägare
Forumägare

Som alltid är min reaktion när jag läser tråden:

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1198


Trådstartare




Har ägnat dagen till att svarva drevet som ska höra till backväxeln, svarvade bort 4 kilo från utgångsämnet.
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151



Mycket imponerad av ditt bygge!! thumbs up Lätt ett av dom fräckaste BEC hittills!

Jag undrar lite hur du uppfattar utväxlingen? Såg att du skrev att du ville ha en längre etta! Jag har gått o inbillat mig att ettan kommer bli aningen för hög men så verkar ju inte fallet! Mitt projekt (Fiat 126 med R1 560-600kg startklar utan förare) är drevad så att den toppar ca 165-170Km/h, vad toppar din ungefär? Några tips angående utväxlingen? Har inte byggt min helt färdig för provkörning ännu så därför är jag lite nyfiken!

Mvh/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1198


Trådstartare
JonR skrev:
Mycket imponerad av ditt bygge!! thumbs up Lätt ett av dom fräckaste BEC hittills!

Jag undrar lite hur du uppfattar utväxlingen? Såg att du skrev att du ville ha en längre etta! Jag har gått o inbillat mig att ettan kommer bli aningen för hög men så verkar ju inte fallet! Mitt projekt (Fiat 126 med R1 560-600kg startklar utan förare) är drevad så att den toppar ca 165-170Km/h, vad toppar din ungefär? Några tips angående utväxlingen? Har inte byggt min helt färdig för provkörning ännu så därför är jag lite nyfiken!

Mvh/Jon


Skrev att jag ville ha en högre utväxling på 1:an alltså starkare, min är drevad så att vid maxvarv på 6:an gör den ca 200 km/h. Dock så blir den ju lite klen när man ska i väg, byter jag drev till en högre utväxling så tror jag den skulle bli väldigt dryg att åka i motorvägsfart ( den varvar ändå fullt tillräckligt ca 6000rpm vid 100km/h)

//Per
Citera
tungfotad
Halmstad
Här sen Maj 2007
Inlägg: 20



Precis sträckläst tråden. Helt sjukt vilket bra jobb!

_________________
Manuel Gustafsson
BMW M3 - 01 | BMW 318 touring - 97
Jeremy Clarkson - "M3 drivers have no friends"
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151



Jaha okej då missuppfattade jag. När jag menar högre utväxling så menar jag högre topphastighet och tvärsom. Men då tycker du alltså att den går för fort på ettans växel med en topphastighet på 200km/h? Då kanske min blir rätt bra utväxlad på ettans växel eftersom min endast toppar 170km/h eller vad tror du?

Mvh/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1198


Trådstartare
Kom på att det skulle vara trevligt med lite mer effekt i kojan, så det blir turbo på den.

Kommer att ladda ca 0,65-0,7.
Får då en effekt på ca 250 hk, borde ju räcka ett tag i en bil som väger ca 640 kg.





Har börjat byggt plemuim/intercooler.
Har även plockat isär motorn, ska byta lager kolvringar ventiltätningar mm.
För att sänka kompen till en lagom nivå kommer jag att använda 3 st topplockspackningar. Kan tyckas att det är en lite B-lösning, men MC xpress kör så och de verkar ju veta vad de sysslar med.
Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 111



Jag ställer mej i kön för beundrare, allt har väl sagts tidigare men jäklar vad jag är imopnerad av er, dej, broder och farsgubben. Heja Ajden family thumbs up

_________________
Jonas Haag
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1198


Trådstartare
Har varit lite dålig på att uppdatera på senaste tiden, så här kommer en rejäl uppdatering.

Först och främst så letar jag efter en utgående axel till en Audi 016 låda (fyrhjulsdriven audi 100?)
Se bild:



Har fixat ett nytt grenrör, brorssan fick äran att svetsa ihop ett, han har ju viss rutin på att bygga grenrör...


Grenröret färdigt med turbon på plats, den svarta färgen är speciell coating som ska hålla inne värmen.


För att få ut oljan till turbon på nått vettigt sätt blev jag tvungen att tillverka en distans till oljefiltret, jag har sett många som tar ut oljan från kanalen mellan oljepumpen och oljefiltret men di får man upp o-filtrerad olja till turbon, känns ju kanske inte helt bra.




Motor och turbo på plats i bilen, är ju lämpligt med en motor som man lyfter in med handkraft.


Har tillverkat mig ett nytt expansionskärl, det gamla som jag hade sittande framme vid kylaren hamnade lite lågt vilket ledde till att jag hade lite problem med luft i kylsystemet.


Om jag bara får tag på en axel så kan det nog bli en liten provtur nästa helg.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Grymt, gillar MCX lösningen med plenumet inegrerat i gaveln på IC'n. Vill gärna se en film från provturen, blir det premiär med diffspärren också?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - Ajden, inredning på g
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (170182 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande