Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (147282 totalt)
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Designen är svår att förstå.
Min hjulbas är förlängd 7 tum. Varför behövde jag inte förlänga skärmarna då?
AAhh... Jag sänte ju bilen....
Men då drog jag ju upp skärmarna ytterligare och dom borde ju bli ännu kortare?
Jag fattar inte detta ännu och går bara efter utseendet....

http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-b8eec2ce20684 . . . .

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Vad är F-1800 Carrera 1 och Carrera 2 för klasser?
Ser ut som en gokart eller ett folkvagnschassi med sportkaross.

Det körs i helgen på Autodromo Hermanos Rodrigez. Även MTCC och nåt annat. 2 dagar i helgen som kommer som jag missar med 1 dag!
Tyvärr ingen Nascar under tiden jag är där denna gången heller.

EDIT: Jo det är det. Samma dag som jag iväg på en bussresa.... suck!


_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
scaryeyes skrev:
Vad är F-1800 Carrera 1 och Carrera 2 för klasser?
Ser ut som en gokart eller ett folkvagnschassi med sportkaross.

Det körs i helgen på Autodromo Hermanos Rodrigez. Även MTCC och nåt annat. 2 dagar i helgen som kommer som jag missar med 1 dag!
Tyvärr ingen Nascar under tiden jag är där denna gången heller.

EDIT: Jo det är det. Samma dag som jag iväg på en bussresa.... suck!



Nascar på den banan är nog skitroligt att se. Det är ju eg en formel1 bana. Dom där nascar kör rätt fort där.

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
F1 kommer åter igen att köras i mexico city.
Autodromo kommer att tenoveras under 2014. Skithäftigt!

http://www.formulaunomexico.com.mx/en/#

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Kolla videon ifall nån är intresserad. Jag är det inte, för kommer inte att ha råd att gå dit. Nascar kostar bara ett par hundra medan F1 kostar ett par tusen eller mer.
Nya banan passar ju förmodligen inte Nascar, tyvärr....

Men banan ska tydligen va klar nästa år.

Lite trist för allmänheten som fick köra gratis dragracing och banracing på banan på söndagar den inte används.
Men nu kommer gatracingen ut på just gatan igen....
Som kriminell, så förespråkar jag så klart det, men alla barnfamiljer är ju så klart rädda....

http://m.cnnexpansion.com/videos/2014/07/23/acamo-quedaraa-el-autadrom . . . .

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Finns det någon möjlighet att ändra i en PDF? Har kopplingsschema till corvetten, men måste ändra lite för att det ska passa min bil. Tänkte köra upp till A3 och använda tippex, men blir bara suddigt och behåller jag A4 så är det så smått att det inte går att ändra på.

_________________
Magnus nilsson
Citera
Laggar
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 14



nitro pdf reader kunde man förr åtminstone

_________________
Markus Laggar
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ok skriver här åxå eftersom det finns massor med samlad kunskap här.
Har ett litet huvudbry.
Malfunktion Indicator Lamp, allmänt kallad SES, Service Engine Soon.
Den kommer från PCM och jag har den brun/vita kabeln och märkt upp den. Vet att lampan ska få ström på andra sidan, och enligt chemat via en 10A säkring. Problemet är att jag inte fattar detta med solid state! Hittar inte vad det kan vara. Dom kallar en grunka solid state som är head-up display, men även en annan sak som åxå heter solid state. Kan det vara nåt i samband med display bara? Men ser ingen datakommunikation dit.
Frågan är då. Kan man bortse från detta och bara koppla in en lampa här mellan 12 volt och MIL CTRL i datorn då och få SES funktionen?







_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
NAÄEE...... Jag har inte dött! Har kommit till en punkt där den huvudsakliga konstruktionen är i det närmsta klar.
Så nu börjar jag finslipa detaljer och kryper längre in mot inredningsjobb. Kommer inom kort att hämta skärmarna igen och hela bilen ska spacklas ihop. Dörrarna är nu klara att limmas ihop och huvsidorna ska tillverkas.
Har börjat på instrumentbrädan som ska fästas på ett gediget sätt. Så fick jag ju så klart tillverka defrosterprylarna.
Men dom aluburkarna är klara nu med infästningar. Slangarna till heatern även på plats.






Gjöt lite kanter åxå på panelen så det ser lite bättre ut när man öppnar dörren. Får se i morgon hur det blev.




Elektrisk handbroms.
Fick ju inte plats med handbromsspaken från corvetten. Klump.... Men bra med extra vikt på högersidan för att balansera upp min feta lekamen.



Börjar bli fullt nu.



Fick börja fylla på på baksidan nu åxå.




Kommer ordna upp skatboet sen vid slutmontering. Men har listat ut hur alla kretsar ska fungera. Det är ett 21 circuit EZ Wiring elsystem som är ihopkopplat med orginal motorsystem från corvetten. Dom kretsar vi har byggt är i det närmsta kopplat enligt corvettens elchema. Hoppas det funkar...... Lite svårt med blinkers då allt är kopplat var för sig, alltså typ 6 kontakter i rattstången. Det är för att drl och bakblinkers är samma lampa. Sen har dom även rört ihop det med varningsblinkersen. Och allt ska givetvis in i BCM, vilken jag inte har. Men det är löst nu!



Krökte till lite rör för sidobågar i buren.







Dags att passa in dom så takbågen kan bockas till åxå.

_________________
Magnus nilsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12884



Heja heja!

På god väg mot uppstart thumbs up
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1705



scaryeyes skrev:
Ok skriver här åxå eftersom det finns massor med samlad kunskap här.
Har ett litet huvudbry.
Malfunktion Indicator Lamp, allmänt kallad SES, Service Engine Soon.
Den kommer från PCM och jag har den brun/vita kabeln och märkt upp den. Vet att lampan ska få ström på andra sidan, och enligt chemat via en 10A säkring. Problemet är att jag inte fattar detta med solid state! Hittar inte vad det kan vara. Dom kallar en grunka solid state som är head-up display, men även en annan sak som åxå heter solid state. Kan det vara nåt i samband med display bara? Men ser ingen datakommunikation dit.
Frågan är då. Kan man bortse från detta och bara koppla in en lampa här mellan 12 volt och MIL CTRL i datorn då och få SES funktionen?


[img_]http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-52b4c0e196ae3f84d8d5379bb5d9aae1.jpg[/img]

[img_]http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-c73f3f8802e850765801cc7f4217d48b.jpg[/img]


"Solid state" är i elektroniksammanhang hel-elektroniska varianter av saker som normalt är elektromekaniska (eller byggda av elektronrör etc, men det är ju knappast relevant här, även om det är amerikanska bildelar), till exempel ett "solid state relä", dvs ett byggt av transistorer istället för av spolar och kontaktbläck som flyttar sig mekaniskt. Jämnför med en hårddisk (mekanisk med skivor som snurrar) och en "ssd" (solid state drive) som är byggd kring flashminnen utan några mekaniska rörliga delar.


När det gäller ditt specifika fall så kan ju flera saker vara solid state utan att vara relaterade till varandra.

Jag antar bilderna är från corvettens schema? Jag tror inte du ska förutsätta att du kan koppla en glödlampa där, eller ens att den är aktiv låg. Jag inget om bil-ecu's, men 20mA 5v är väl ganska vanlig digital utgång, dvs en diod på sin höjd. Den kan ju mycket väl vara biffigare också, men dyrt att testa :P.

_________________
Markus Ålind
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ska leta lite till bland schemat för cluster och se ifall jag kan hitta nåt.....

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
scaryeyes skrev:
Vill bara meddela att här händer ingenting. Jo det gör det men syns inte. Inget man kan fota och uppdatera.
Exakt hur stora problem kan man få med vaacumservo, typ orginal bromsservo? Det pratades lite om att man stå helt utan servoverkan efter fullgas in i en kurva. Är det ett mycket stort problem, eller bara nåt att tänka lite extra på?
Jag kommer att använda orginal potta från corvetten har jag nu bestämt.


Ja...det är ett stort problem.
När man trampar på pedalen har man ingen servoverkan. När sedan servot fått vacum, har man trampat ner pedalen alldeles för långt.
Mycket obehagligt...

MEN.....man avhjälper det enkelt.
Med bra backventiler och en extra vacumtank, så funkar det sedan.

Som sagt, det behövs inte någon extra punp, om inte motorn är hysteriskt trimmad.







Intressant detta, Har aldrig hållit på med detta innan. Hur stor vaacumtank behöver man? Har en liggandes från volvo 940. Kan det vara lönt att titta på en plats för den?

Utveckla gärna det med backventiler. Fler än den som sitter på pottan?

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Namninsamling om ändrade regler för amatörbyggen !!!!!!!!!!!!

Hittar inte om denna finns på rejsa någonstans. Men bara att gå in och skriva på!

http://www.bilsport.se/artikel/sfro-lat-oss-bestamma-max-effekt/

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Heja heja!

På god väg mot uppstart thumbs up



Jo tänkte faktiskt provköra innan pulverlack. Lika bra att kolla så det funkar. Bör det iofs göra när jag eg bara har bytt kaross på en corvette.


_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Startad!
fast går ju bara 2 sekunder innan VATS stänger av. MEN DOCK!!!!!!!!!!!!
Så nu helt körklar OCH körbar. Väntar nu på HP Tuners.......


_________________
Magnus nilsson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1055



Läckert!!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Kört en sväng.



https://youtu.be/VgUOmvHscfc

_________________
Magnus nilsson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jävligt läckert bygge!

Måste vara en härlig känsla att få provköra chassiet.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ja skitkul! Och allt funkar elektroniskt åxå. Utom hastighetsmätaren. Misstänker att den inte gillar signalen som pcm skickar. Kan bli ett problem

_________________
Magnus nilsson
Citera
PH_
Alingsås
Här sen Okt 2009
Inlägg: 35



Hänt något sedan sist?

_________________
Christopher Johansson
MB 190E 2.5 16v (Pallbocksräser i väntan på inspiration)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (147282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande