Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 1.8T -75 | << 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 16 besök senaste veckan (161372 totalt) |
Ja det var ingen dålig shake down Jag har haft problem med att drivaxelmuttern på förarsidan har lossnat förut vilket lett till hjullagerhaveri men det här är mer hardcore. Ja det kan nog stämma att det är dina gamla fälgar! Jag ska vårda dom väl _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Rullade in bilen i garaget igår och i morse var det dags att ta tag i problemet.
Inga synliga fel än så länge Navet sitter lite löst, hmmm Ska det verkligen se ut så här? =) Lite konstigt brott, det ser ut som materialet bara har smulats sönder och vridits av? Så här ser andra änden ut. Nu blir det till att köpa nytt lager och en ny drivknut. Jag är glad att det inte var värre än så här! _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
|
||
Såg ut ungefär som när mina grejer gick åt skogen på Lupon, men min mutter och den biten den borde sitta fast på ligger nånstans efter molins knäpp. På Luposarna verkar nav, abs-ring, bromsskiva och lite sånt gött också gå åt skogen, ännu ett skäl till att åka etta...
_________________ Peter Karlsson |
||
Det hade inte varit roligt om så mycket hade gått åt skogen! Gör det rätta åk mk1:a _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Efter haveriet i lördags så kände jag att det var dags att hämta ut den gamla trotjänaren efter en hel vinters sömn. Känns bra att ha ett substitut till mk1an som får stå i garaget och skämmas lite.
Självklart startade den utan några som helst problem, bara att kolla oljan, lufttrycket i däcken och rulla hemåt. Skönt med bilar som inte strular... =) Farsan passade på att plocka ut Cabben i det fina vårvädret. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Uppdatering 2010-05-17
I helgen blev det lite gjort på Mk1an, fick dit min nya drivknut samt pressade i ett nytt lager. Den trasiga drivknuten togs bort.. och en ny sattes dit Nya lagret pressas in. Dit med låsringen. Nästa steg är att montera allt på bilen! _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Uppdatering
Drivaxeln på plats Nästa steg var att ha på lim på splinsen och muttern. Drog åt allting, nu väntar jag på att få tillbaka skivorna från DLI Teknik där dom blivit uppmätta. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Uppdatering 2010-06-02
I fredags plockade jag ner bakaxeln på mk1an. Bakaxeln behövde bytas då den fått stryk någon gång och hade fel toe-vinkel på förarsidan. Jag har inte orkat ta tag i det tidigare då det har funnits viktigare saker att göra. ABTn står och tittar på "Nya" bakaxeln plockas ihop, det var lite jobb att flytta över toe-stagen då jag behövde borra ett par hål i axeln. Monteringen snart klar. Bromsarna på plats. En distans till ratten har även hittat dit, nu slipper jag sitta lika långt fram med stolen som jag gjort tidigare. Jag passade även på att sänka rattstången lite grann för att få bättre vinkel på ratten. Evighetsprojektet med vingen och läppen fortsätter.. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Uppdatering 2010-06-08
I går kväll monterade jag dit bromsskivan som varit hos DLI teknik för svarvning och sen bar det av till verkstan och en ordentlig hjulinställning stod på agendan. Dom nya topplagringarna fungerade mycket bra och jag ställde cambern på -2,5 grader. Nu är bilen i princip klar för Bugrun! R-däck ska monteras sen är den redo. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Det var en evighet sen jag uppdaterade tråden ser jag! Jo jag har bilen kvar och den utvecklas fortfarande en liten bit i taget Här kommer några äldre uppdateringar från min tråd på gtiklubben.nu Jag har äntligen kommit igång med arbetet med att installera servostyrväxeln som jag köpte för över ett år sedan. Det är en hel del jobb med det då jag ska ha elservomotor istället för original. Plockade bort lite rör för att komma åt styrväxeln. Den gamla styrväxeln gick hyfsat lätt att få bort fast det är jäkligt trångt där under =) Original vs servo här var den enda platsen i motorrummet där elservomotorn fick plats. Inte så mycket att välja på alltså =) Originalfästet för elservomotorn kommer moddas och användas. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Hade lite strul med bilen på Mantorp..
Efter att ha plockat bort styrväxeln från bilen så satte jag upp den i skruvstädet och började plocka isär den. Det är första gången jag plockar isär en servostyrväxel men det var inga konstigheter egentligen, lite fler packboxar att ta hänsyn till bara. Här anar man problemet. Den bruna packboxen ligger lite snett, kan det vara där den läcker? Jag tror inte det ska se ut så här =) Packboxen har hamnat snett då låsringen som ska hindra rörelserna utåt inte har fungerat ordentligt. Jag hoppas att packboxen inte har tagit stryk, jag pressade tillbaka den och satte dit låsringen ordentligt, nu ska den inte kunna röra sig. I veckan ska jag sätta tillbaka styrväxeln och kontrollera att den inte läcker, om den gör det så får jag renovera upp den. Någon som vet nån firma som kan göra det eller vart man kan köpa en renoveringssats? _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Styrväxeln kom på plats för ett par dagar sen och det verkar hålla tätt! Jag har varit ute och provkört ett par vändor och det ser bra ut.
Imorgon blir det Stockholms snyggaste VW! Det är trångt som sagt.. Här saknas bland annat downpipe, drivaxel och kränghämmare =) _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Var och ställde in framvagnen inför Gelleråsen. Förra gången jag ställde den så blev jag inte helt nöjd, det visade sig igår att den stod på 1,2mm toe in vilket förklarade saken varför den var så nervös i framvagnen.
Nu ställdes framvagnen på 0,60mm toe ut på båda sidorna och det resulterade i en mycket tightare känsla. Tyvärr så märkte jag att vänster bromsok bak har sagt upp sig, kolven fastnar ibland. Så nu har jag beställt ett nytt bromsok som ska dit imorgon. Det är alltid kul att stressmeka inför en träff :-) _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Uppdatering 29/1
Lite vintermek! Bakhjulslager ska bytas på båda sidor så det var bara börja plocka ner. Väldigt enkelt att få ner allting, ingenting satt fast eller liknande. Skönt! Nu ska det pressas i nya lager innan allting skall tillbaka igen. Jag plockade även bort spakstället och vajrarna, här ska det uppgraderas lite. Vajrarna borta Bakljus och stötfångaren bortplockade, ska tvättas ordentligt där då det inte är gjort på alldeles för länge. Har lite andra saker på att-göra-listan också men tyvärr så verkar det inte bli någon fuelcell i år. Tiden räcker inte till för att fixa allting som måste göras. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Jag märkte ingen direkt skillnad nej, jag tror att det kommer till bättre användning om man har sänkt bilen mer än vad jag har gjort. Jag har tagit bort det från bilen och kör original nu.
_________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 1.8T -75 | << 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 16 besök senaste veckan (161372 totalt) |