Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 -90
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (12435 totalt)
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare


Nu är det vitt. Ska stryka det minst en gång till. Riktigt skönt att ha klart framdelen och nu ser jag fram emot underredet

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 356



Vi ska byta bort orginalspeglarna och när jag såg din tänkte jag att det skulle vara lämlig storlek och form. Å andra sidan såg jag den här bilden sen på Johan Mobergs GTV och kanske att den typen som är tajt mot karossen skulle vara bättre för att minska luftmotståndet. Kanske lättare också.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Pontan skrev:


Gammalt och nytt motorfäste, nästan klart


Nu undrar man såklart om du tänker åka med stumma fästen ?
org. är bra svajjiga iof, men många (mig ink.) byter ut dessa mot v***o amazon
eller hundfyrtio kuddar + en distanspuck

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
nzorikko skrev:
Å andra sidan såg jag den här bilden sen på Johan Mobergs GTV och kanske att den typen som är tajt mot karossen skulle vara bättre för att minska luftmotståndet.


Sådana tänkte jag göra till mig själv. Men som jag sa innan är inte speglarna högsta prioritet just nu. Fast man vet ju aldrig när man sitter i garaget och vilar sliparmen eller väntar på att färg ska torka. Finns det dessutom intresse är det mycket möjligt att jag börjar på en prototyp snart.

Roos skrev:
Nu undrar man såklart om du tänker åka med stumma fästen ?


Ja, jag tänker åka med stumma fästen. Så när som på en gummiduk mellan fäste och motor. Fästet på bilden ska få en låda från botten och upp till trianglarna man ser, och från lådan trianglar eller något liknande orginal upp till motorsidan av fästet. Lite svårt att förklara men jag visar med en bild när det blir klart.
Eventuellt gör jag helt enkelt en kub att ersätta gummibiten med på orginalfästet.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
ojojoj vad länge sedan det var jag skrev här...
Men jag har haft lite annat att göra.
Från:




Till:




Just nu är det väl i stort sett klart. I köket...


Fast det har hänt lite med bilen också, men eftersom den befinner sig på minst sagt annan ort så går det inte speciellt fort.
Mina a-armar är klara, ska ner till Skåne och passa in spindlarna på dom i veckan som kommer.
Sen ska jag göra övre länkarmarna klara och passa in dom mot ovanstående.

När det är klart, eller när jag tröttnat på det, ska jag flytta ut bakbromsarna då de sitter inne vid växellådan nu. Blir antagligen nya skivor och hemmagjorda ok-fästen.

Letar efter tig-svets och när den är hemma plus att jag vet att jag ska vara i södern ett tag tar jag tag i buren, grenrör och insug. Eventuellt ska även oljetråget få sig en "total makeover". Beror på om jag hittar en torrsumpspump innan jag börjar med själva motorn.

Motorn ja. Den ska få nya lager överallt och självklart packningar. Vidare blir det nya kolvar och stakar, lättad vev balanserad med ett lättat främre svänghjul. O-ringning. Toppen ska masseras, nya grejer i den. Ev. torrsump som sagt.

Karossen börjar likna den svarta på bilden jag postade för ett tag sen, med största skillnaden att min är spackelfärgad. När solen och värmen kommer tillbaka börjar jag gjuta på den. Har redan gjort formar till motorhuv och bagagelucka. Takluckan vill jag inte ha kvar. Funderar på att svetsa igen hålet efter den, eller, när buren är klar, plocka bort taket, lägga igen hålet och gjuta av allt i glasfiber.

Blir jag inte klar till vintern, vilket jag inte tror att jag blir, åker växellådan på en rejäl duvning. Antingen modifierad med de delar som sitter i, eller nytt inkråm.

Ja listan är lång. Den som lever får se resultatet

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Pontus Hallenheim skrev:


När det är klart, eller när jag tröttnat på det, ska jag flytta ut bakbromsarna då de sitter inne vid växellådan nu. Blir antagligen nya skivor och hemmagjorda ok-fästen.

För kylningens skull?
Du hade väl inget baksäte redan nu, och kan isåfall härma Seb mfl i deras Raukster med kylslangar från bakrutorna genom ryggstödet (där det suttit) ner till bromsarna. De har kört bana med den och jag kan inte minnas mig läsa om några problem med bakbromsarna.

edit:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?action=attachment&tid=19562 . . . .
från tråden:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=19562&page=3

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Jo det är säkert ett bra sätt, har sett det innan. Men små oventilerade skivor, liten beläggyta och svårt att komma åt gör att jag flyttar ut.
Man kan ju iofs fixa mellanbitar i oken så man får plats med ventilerad skiva, men det är fortfarande litet och omständigt placerat.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



Händer det något här???

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Ytterst lite om jag ska vara ärlig. Men så är det när man är särbo med bilen större delen av året.
Skärmbreddare+skärmar fram är klara för lack iaf.
Bak tror jag att jag blev klar med gjutpluggarna senast.
Framdörrar är tömda på onödigt kravs som hissar, rutor, lås osv, och jag ska spackla upp lite på förardörren innan lack.
Jag har måttat och punktat nya motorfästen ifall jag byter motor. Även fixat lite med torpedväggen för frigång.
Pluggen till kofångaren fram är klar.

Så det är inga tekniska framsteg än. Samlar lite delar så jag kan ta nya friska tag igen när jag kommer ner.
Jag är visserligen nere på en snabbvisit, men det finns ingen tid till bilen nu. Vågar inte ens gå dit för jag är rädd att jag blir fast i garaget

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 -90
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (12435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande