Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racingrealitysåpan på ZTV - Pole Position
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14136 totalt)
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Rash skrev:
Pär Hylander skrev:
Joni skrev:
Tobias Lindell skrev:
Joni skrev:
Vad visar det för kunskaper om man låter dom köra isgokart? Det har ju inget med verkligheten att göra...

Det visar på om förarna klarar av att hantera en bil på gränsen ganska bra. Naturlig talang och hur väl den används är typiska saker som lyser igenom på is, men lite synd var det väl iofs att de inte fick använda riktiga bilar. Men det är säkert betydligt billigare, och lättare, att skaka fram 7 gokarts med dubb än 7 likvärdiga bilar med isdubb.

Edit: men de verkar ju ha baserat sina val av gallringar på helt andra saker än körskicklighet bitvis. T.ex. arbetsförhållande och annat trams...
Jag har kört gokart i 8år varav 5år internationellt och även kört diverse olika bilar på bana. Jag har även kört lite mer seriös isgokart än det som visades i såpan. Det där var bara rent trams tycker jag. Bilarna är inte på något sätt lik en riktig gokart. Det ger totalt fel bild av gokart. Vad är det som är likt verkligheten med att köra det där? Det liknar ju knappast extremt grepp eller för den delen regnkörning. Det är klart att det påminner mer om regnkörning än grepp MEN det är fortfarande inte samma teknik som man använder sig av(iaf inte jag när jag kör regn). Och igen, hade det varit "riktig" isgokart hade det varit duktigt mycket bättre dubb och en helt annan kart än en hyrkart men rundade dubbar!


Är du upprörd över att dessa gokartar inte liknar de du körde, eller är du upprörd att selekteringen gjordes med dessa gokarts?

Det första kan jag förstå, men det andra förstår jag inte. Utan att ha sett programmet så det som kännetecknar en stor idrottare är ofta förmågan att snabbt finna sig i delvis nya situtationer och ändå prestera direkt. Valfritt 4-hjuligt fordon med ratt kvalar ju under den definitionen för en räserförare.


Tre jurymedlemmar som håller koll på 14 deltagare under en sådan kort tid...nä, jag tror jag ska hålla mig utanför den här diskussionen. Bättre att ni diskuterar detta själva, annars verkar det väl som att man är en dålig förlorare eller nått..

Jag har iallafall pratat med producenten och fått medhåll om det mesta jag tyckte till om. Det får jag väl nöja mig med.
Nej jag tycker du ska vara med, det är ju intressant att få veta hur det egentligen gick till. Det var ju inte mycket man fick se...
Vad har du kört innan förresten?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Rash skrev:
Tre jurymedlemmar som håller koll på 14 deltagare under en sådan kort tid...nä, jag tror jag ska hålla mig utanför den här diskussionen. Bättre att ni diskuterar detta själva, annars verkar det väl som att man är en dålig förlorare eller nått..

Jag har iallafall pratat med producenten och fått medhåll om det mesta jag tyckte till om. Det får jag väl nöja mig med.

Först av allt, ta inte det här som ett personligt påhopp (för det är det inte).

Ni var väl 7 i varje körpass? 3 bedömare per 7 förare är inte helt illa, om de tre, som det verkade, förde protokoll och diskuterade medan varje körpass pågick. Det är förstås sämre än om varje förare åkt själv, och bedömts, men ändå ganska godkänt om man har i åtanke att detta var en väldigt grov gallring av deltagarna. Visst, det kan kännas kränkande (har det gått inflation i användandet av detta ord, eller vad?) att behöva stå ut med förutsättningarna, men det var ju lika för alla.

Som tittare ser jag inget fel i att gallring ägde rum som den gjorde nu, men jag kommer att ha synpunkter på programmet om det även i fortsättningen är lika ytligt (både gallrings- och presentationsmässigt).

Med det sagt så förstår jag ändå att det känns som att bli snuvad på en chans att åka ut i första omgången efter bara två korta körpass. Men som fristående tittare känns det inte orättvist. Om du förstår vad jag menar.
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



964c2 skrev:
Den första uttagningen av de som skulle få ett samtal var nog slumpmässig, Fredrik Lestrup var visst snabbast men ändå plockades han ut

Tycker ärligt talat att det kändes riktigt ogenomtänkt, hela konceptet.

Men jag behöver ju inte se det om jag inte vill

Jag hejjar på Helena iaf

/Björn


Anledningen till att Lestrup plockades ut var ju ganska uppenbar. Hade han inte jobbat ihop en hel säsong i ICA på en Gokartaffär i Järfälla så hade de inte plockat ut honom. De ville väl helt enkellt kolla vad han hade för syften egentligen, plus att det blir lite bättre TV än att ta ut en som inte har något som kan vara en tillstymmelse dramatiskt.

Jag tror att det kan bli ganska bra när man får lite relationer till deltagarna. Det skulle också vara kul om de kunde motivera sina val för att ge någon slags bakgrund till de som tittar. Kommer inte bli lätt på knappt 20 minuter men jag hoppas att det kommer gå.

Jag håller på Helena. De andra RBC-förarna borde hålla sig till sin ursprungliga plan.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Joni skrev:
Rash skrev:
Pär Hylander skrev:
Joni skrev:
Tobias Lindell skrev:
Joni skrev:
Vad visar det för kunskaper om man låter dom köra isgokart? Det har ju inget med verkligheten att göra...

Det visar på om förarna klarar av att hantera en bil på gränsen ganska bra. Naturlig talang och hur väl den används är typiska saker som lyser igenom på is, men lite synd var det väl iofs att de inte fick använda riktiga bilar. Men det är säkert betydligt billigare, och lättare, att skaka fram 7 gokarts med dubb än 7 likvärdiga bilar med isdubb.

Edit: men de verkar ju ha baserat sina val av gallringar på helt andra saker än körskicklighet bitvis. T.ex. arbetsförhållande och annat trams...
Jag har kört gokart i 8år varav 5år internationellt och även kört diverse olika bilar på bana. Jag har även kört lite mer seriös isgokart än det som visades i såpan. Det där var bara rent trams tycker jag. Bilarna är inte på något sätt lik en riktig gokart. Det ger totalt fel bild av gokart. Vad är det som är likt verkligheten med att köra det där? Det liknar ju knappast extremt grepp eller för den delen regnkörning. Det är klart att det påminner mer om regnkörning än grepp MEN det är fortfarande inte samma teknik som man använder sig av(iaf inte jag när jag kör regn). Och igen, hade det varit "riktig" isgokart hade det varit duktigt mycket bättre dubb och en helt annan kart än en hyrkart men rundade dubbar!


Är du upprörd över att dessa gokartar inte liknar de du körde, eller är du upprörd att selekteringen gjordes med dessa gokarts?

Det första kan jag förstå, men det andra förstår jag inte. Utan att ha sett programmet så det som kännetecknar en stor idrottare är ofta förmågan att snabbt finna sig i delvis nya situtationer och ändå prestera direkt. Valfritt 4-hjuligt fordon med ratt kvalar ju under den definitionen för en räserförare.


Tre jurymedlemmar som håller koll på 14 deltagare under en sådan kort tid...nä, jag tror jag ska hålla mig utanför den här diskussionen. Bättre att ni diskuterar detta själva, annars verkar det väl som att man är en dålig förlorare eller nått..

Jag har iallafall pratat med producenten och fått medhåll om det mesta jag tyckte till om. Det får jag väl nöja mig med.
Nej jag tycker du ska vara med, det är ju intressant att få veta hur det egentligen gick till. Det var ju inte mycket man fick se...
Vad har du kört innan förresten?


Har väl kört hyrkart runt tiotalet gånger och långlopp 7 gånger. Sedan har det blivit "en del" banträffar också

Förutom självklara Helena, så hejar jag på F.Lestrup och Roger Eriksson. Det kändes som att man fick bäst kontakt med de killarna. Båda var väldigt sympatiska också tyckte jag!

Håller tummarna för er tre! thumbs up thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Rash skrev:
Joni skrev:
Rash skrev:
Pär Hylander skrev:
Joni skrev:
Tobias Lindell skrev:
Joni skrev:
Vad visar det för kunskaper om man låter dom köra isgokart? Det har ju inget med verkligheten att göra...

Det visar på om förarna klarar av att hantera en bil på gränsen ganska bra. Naturlig talang och hur väl den används är typiska saker som lyser igenom på is, men lite synd var det väl iofs att de inte fick använda riktiga bilar. Men det är säkert betydligt billigare, och lättare, att skaka fram 7 gokarts med dubb än 7 likvärdiga bilar med isdubb.

Edit: men de verkar ju ha baserat sina val av gallringar på helt andra saker än körskicklighet bitvis. T.ex. arbetsförhållande och annat trams...
Jag har kört gokart i 8år varav 5år internationellt och även kört diverse olika bilar på bana. Jag har även kört lite mer seriös isgokart än det som visades i såpan. Det där var bara rent trams tycker jag. Bilarna är inte på något sätt lik en riktig gokart. Det ger totalt fel bild av gokart. Vad är det som är likt verkligheten med att köra det där? Det liknar ju knappast extremt grepp eller för den delen regnkörning. Det är klart att det påminner mer om regnkörning än grepp MEN det är fortfarande inte samma teknik som man använder sig av(iaf inte jag när jag kör regn). Och igen, hade det varit "riktig" isgokart hade det varit duktigt mycket bättre dubb och en helt annan kart än en hyrkart men rundade dubbar!


Är du upprörd över att dessa gokartar inte liknar de du körde, eller är du upprörd att selekteringen gjordes med dessa gokarts?

Det första kan jag förstå, men det andra förstår jag inte. Utan att ha sett programmet så det som kännetecknar en stor idrottare är ofta förmågan att snabbt finna sig i delvis nya situtationer och ändå prestera direkt. Valfritt 4-hjuligt fordon med ratt kvalar ju under den definitionen för en räserförare.


Tre jurymedlemmar som håller koll på 14 deltagare under en sådan kort tid...nä, jag tror jag ska hålla mig utanför den här diskussionen. Bättre att ni diskuterar detta själva, annars verkar det väl som att man är en dålig förlorare eller nått..

Jag har iallafall pratat med producenten och fått medhåll om det mesta jag tyckte till om. Det får jag väl nöja mig med.
Nej jag tycker du ska vara med, det är ju intressant att få veta hur det egentligen gick till. Det var ju inte mycket man fick se...
Vad har du kört innan förresten?


Har väl kört hyrkart runt tiotalet gånger och långlopp 7 gånger. Sedan har det blivit "en del" banträffar också

Förutom självklara Helena, så hejar jag på F.Lestrup och Roger Eriksson. Det kändes som att man fick bäst kontakt med de killarna. Båda var väldigt sympatiska också tyckte jag!

Håller tummarna för er tre! thumbs up thumbs up
Så du tävlar inte i någon bilsport? Eller missuppfattade jag dig?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var snälla och ta inte med mycket citat....



_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



7 st långlopp...
Vet att Rash har kört i ERF med FCR's S40.
Så en del racing erfarenhet har han ju definitivt!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Joni skrev:
Så du tävlar inte i någon bilsport? Eller missuppfattade jag dig?


Nej det gör jag inte. Inte aktivt iallafall. Hyr in mig i olika långloppsteam när jag har råd.

Det var ju det jag trodde att serien skulle grunda sig på, folk som inte haft förutsättningar eller en riktig chans att komma upp sig. Alla familjer har ju inte råd att låta sina ungar tävla med gokarts från 10 års ålder..

Håller med föregående talare om att det är utbota dumt att lägga tiden samtidigt som Motorjournalen. Hur många bilprogram finns det egentligen? Man tycker ju att de ska hålla bättre koll. Men det kanske är det som är meningen? Att konkurrera om tittarna?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tydligen var det 30000 som såg premiären av PP. Frågan är om MJ tittarsiffror sjönk med 30k under andra halvan?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



TPR skrev:
7 st långlopp...
Vet att Rash har kört i ERF med FCR's S40.
Så en del racing erfarenhet har han ju definitivt!




Kanske syns vi på banorna iår igen=) Hoppas man får råd bara, det lutar åt lite långlopp på MSLS med Lionne (205gti) om tillfälle ges. Sorry för OT.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004
Inlägg: 38



Inspelningstider och platser?

Hur långt före ligger programmen (alt. hur långt efter ligger sändingarna?) och är det
någon som vet vilka platser/banor som dom kommer att besöka?

Hejar oxå på Helena

_________________
Jan Karlsson
"Birth, School, SAAB, death"
ÅKET
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Loffe skrev:
Inspelningstider och platser?

Hur långt före ligger programmen (alt. hur långt efter ligger sändingarna?) och är det
någon som vet vilka platser/banor som dom kommer att besöka?

Hejar oxå på Helena


I början av förra veckan var de i Dalarna någonstans (tror det var Falun) och spelade in det andra avsnittet. Vet dock inte vad de gjorde.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Dalabesöket blir tredje programmet. Andra programmmet handlar om fyspass med Robban Dahlgren, vilket står att läsa i ztv:s programtablå.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



På något vis känns det som vissa inte ens fick en chans?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Lillen skrev:
På något vis känns det som vissa inte ens fick en chans?
Så kanske det var och kanske inte....

Jag skrev tidigare att jag tyckte det skulle bli intressant att se hur Rash, som har mer liknande bakrund som jag än nån av de andra i castingen, står sig i konkurrensen, kanske efter lite dubbning av vår racingelit, men ändå.

Jag förstår om man sorterar bort högoddsare om man bara är ute efter att på varje villkor sortera ut den bäste föraren, men eftersom man gör det i offentligheten i det format man gör det, så borde det inte vara den enda parametern?

Drama, spänning och motsättningar utifrån deltagarnas personliga bakgrunder borde väl kunna öka sevärdheten utifrån en aspekt iaf? Jag vet ju inte säkert hur de kvarvarandes motorsport-CV ser ut, men har en känsla av att det är en rätt homogen grupp av "traditionellt" lovande undomar med långvarig kartingerfarenhet och/eller motorsportarv.

Det enda jag vet egentligen är att jag såg åtminstone två "otraditionella" deltagare åka ur, dels Rash som har kört så mycket bana han har råd till genom långlopp och banträffar, utifrån mitt perspektiv verkar han ha blick för det, men jag är absolut inte den bäste att bedöma detta. Dels folkrace-åkaren, kommer tyvärr inte ihåg vad han hette.

Kanske Rash och de andra som åkte ut sög på att köra, det vet inte jag (tror inte du sög, Rash! thumbs up ), men det vet ingen annan heller, utom de som var på plats. Jag som TV-tittare står iaf som ett frågetecken.

Nu kanske det finns outsiders kvar och det hoppas jag verkligen om det ska finnas någon komponent av drama kvar i denna meta-dramadokumentär.

Dramaturgiskt vore det perfekt om en talangfull underdog (som Picko spottade tidigt, mot alla odds) coachades fram från loser till vinnare av Picko m.fl. "vid sidan av". Det är den TV-mässiga delen av det hela.

Men är HELA syftet att sätta den bästa föraren, utan att ta risker på vägen, i en Mini i JTCC, så är ju drama-biten av det helt förkastlig, men isåfall borde man inte göra TV av det heller....

Har all respekt för alla som ägnat större delen av sina unga liv (och för föräldrarnas engagemang) åt motorsporten och verkligen satsat på att bli skicklig på att köra bil. Dessa förtjänar verkligen att vinna en säsong i JTCC.

Det riskerar bara att bli kass TV om det bara blir en dokumentär över en kvalificering bland likar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Pär,

eftersom Du inte vet hur de andras CV ser ut, hur kan du då rubricera de folkracemannen och Rash som otraditionella? I jämförelse med vaddå? Det kan ju möjligen vara så att de och de andra två inte höll måttet i jämförelse med de andra deltagarna. Därmed inte sagt att de var dåliga, det var bara att de andra ansågs vara bättre - i just detta sammanhang. Problemet är väl närmast att vi bara i begränsad form fick del av vilka skäl som låg till grund för Pickos, Jannes och Stanleys beslut. Hade gärna sett en motivering - kanske mest skonsamt att få veta varför de som fick stanna blev utvalda, istället för att motivera sågningen av de ratade.

Tror motiveringarna blir tydligare vartefter deltagarantalet krymper. En kvalificering bland likar behöver inte nödvändigtvis bli kass TV, snarare tvärtom. Ju mer hårfin skillnaden är mellan deltagarna desto mer raffinerat kan det bli. Ingen tror väl - egentligen - att det räcker med att vara snabbast för att bli bäst.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Tycker du läser aningen selektivt, Lars.

RBC-Lars skrev:
eftersom Du inte vet hur de andras CV ser ut, hur kan du då rubricera de folkracemannen och Rash som otraditionella? I jämförelse med vaddå?
Jag skrev:
Jag vet ju inte säkert hur de kvarvarandes motorsport-CV ser ut, men har en känsla av att det är en rätt homogen grupp av "traditionellt" lovande undomar med långvarig kartingerfarenhet och/eller motorsportarv.
Mitt inlägg är alltså inte faktabaserat och svaret på frågan om hur jag kan rubricera.. Osv är att jag stödjer mig på känslan/aningen jag har. Jag kan mycket väl ha fel:
Jag skrev:
Nu kanske det finns outsiders kvar .....
.....

RBC-Lars skrev:
Det kan ju möjligen vara så att de och de andra två inte höll måttet i jämförelse med de andra deltagarna. Därmed inte sagt att de var dåliga, det var bara att de andra ansågs vara bättre - i just detta sammanhang. Problemet är väl närmast att vi bara i begränsad form fick del av vilka skäl som låg till grund för Pickos, Jannes och Stanleys beslut. Hade gärna sett en motivering - kanske mest skonsamt att få veta varför de som fick stanna blev utvalda, istället för att motivera sågningen av de ratade.

Jag skrev:
Kanske Rash och de andra som åkte ut sög på att köra, det vet inte jag (tror inte du sög, Rash! thumbs up ), men det vet ingen annan heller, utom de som var på plats. Jag som TV-tittare står iaf som ett frågetecken.
Här skriver vi väl i princip samma sak?

RBC-Lars skrev:
Tror motiveringarna blir tydligare vartefter deltagarantalet krymper. En kvalificering bland likar behöver inte nödvändigtvis bli kass TV, snarare tvärtom. Ju mer hårfin skillnaden är mellan deltagarna desto mer raffinerat kan det bli. Ingen tror väl - egentligen - att det räcker med att vara snabbast för att bli bäst

Jag skrev:
Det riskerar bara att bli kass TV om det bara blir en dokumentär över en kvalificering bland likar.
Utifrån mitt perspektiv är iaf risken överhängande.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Pär,


det var egentligen bara det "otraditionella resonemanget" jag reagerade på. Visst kan man ha en känsla , som Du säger, men då är den bara känslobaserad.det var det jag ville understryka. I övrigt är vi nog i grunden överens, även jag är mer positivt inställd till möjligheten att det faktiskt kan bli bra TV.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Jag vet att Susanne Larsson har iaf kört kart så länge jag har hållt på och lite till.. så minst 10år iaf!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Joni skrev:
Jag vet att Susanne Larsson har iaf kört kart så länge jag har hållt på och lite till.. så minst 10år iaf!


Alla som är kvar har kört gokart i mer än tre år seriöst. Det var en gokart åkare som åkte ut, och det var han med minst erfarenhet.

Mina ungar ska få köra gokart iallafall!! Det man inte kunnat få själv vill man ju unna singa ungar, kan jag tänka mig iallafall
Någon racingdam som vill avla fram en racingunge?

Hoppas ingen tar illa upp av min tråkiga humor.......

_________________
Rachid Rachid
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Det verkar inte så genomtänkt det där. En snabb gocart kostar massor i underhåll.
Citera
Allmänt banåkaforum
Racingrealitysåpan på ZTV - Pole Position
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14136 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande