Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (99645 totalt)
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Marcus_Petersson skrev:
Hejsan Lars.

Jag undrar lite vad hela bilen utan motor kan väga??
har lite funderingar att bygga en cobra fast med annat motorval.

MVH // Marcus Petersson


Jag räknar med följande vikter

Bil 1000 kg
- Motor och låda 300 kg
- Kaross 100 kg
- Ram (ren) 200kg
- Resten, Hjul hjulställ tank mm 400 kg

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Larse skrev:

"Världens kortaste kardan", Nu får jag nog på skallen ;-)



Nej. Den där är JÄTTELÅGN i Cobravärlden.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Visste väl det

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



Larse skrev:
Hej

Här kommer en statusrapport över läget. Som ni säkert förstått har mitt arbete satt hinder i byggplanerna, tidsmässigt, men jag kämpar på. Har svårt att vara i garaget på helgerna då jag reser hela veckorna (i princip). Nåväl, slutgnällt nu, här kommer lite bilder.


Det är detta som tar sån j-la tid, man vill både få det snyggt och rätt med en gång. Detta är mallar jag bygger nu


Blir det inte väldans varmt för bromsvätskan där?

bara en tanke

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
yep. skall flyttas då jag vet hur grenröret går

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Hur har du upplevt kvaliteten?

En kund här på jobbet har nämligen köpt en ram och kaross från Poloj är inte direkt nöjd. Visserligen kan det vara ett måndagsexemplar men men....

Han har varit tvungen att flytta karossen 110-120mm från infästningarna för att hjulen skulle hamna centrerat i hjulhusen, bakluckan passar inte och höjden på bakskärmarna skiljer 15 mm.

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag har fått göra en anpassning av ramen, eller rättare sagt de kom och justerade den åt mig. Vid korsmätningen efteråt skiljde det 1 mm, så ramen är jag nöjd med.

Karossen tycker jag ser bra ut, jag kommer säkert att stöta på problem då jag skall montera den ordentligt, men det hör lite till. Min baklucka passar, motorhuven skall göras om (scoop), så den har jag inte brytt mig i dörrarna ser bra ut, men är inte inpassade än.

Det är inte ett lego man köper, det är mer grundkomponenter som skall passas till, dock måste ramen vara rätt, så man har nåt att utgå ifrån.

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291



Hej

Coolt bygge kommer bli mycket snyggt det där !!
Men som gammal V8 dragrejs åkare kan jag säga direkt den soppalinan(gummi 5/16 ?)du dragit inte kommer att kunna föda en någorlunda rapp CSB,en 400hk smallblock behöver halvtums lina och bygg den gärna i aluminium inte koppar då det kan brista,dessutom använd riktiga Russel kopplingar,slangklämmor är inte heller tjusigt på ditt bygge som annars håller en mycket hög finish angående Holleys röda pump så kommer den att driva dig till vansinne den låter väldigt högt men den är ju billig,försök oxå att placera pumpen så närma tanken som möjligt då dessa pumpar inte gillar att suga soppan utan ska sitta närma och lägre än tankens bottennivå och trycka soppan annars är det en tidsfråga innan pumpen "brinner upp".
Edit:Just det dra inte soppalinan i kardantunneln absolut förbjudet vad det gäller säkerhet du kommer få plump i protokollet på besiktningen på det(på en DR besiktning defenitivt men även SFRo tror jag)!!

Mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Mats Ahlgren skrev:
Edit:Just det dra inte soppalinan i kardantunneln absolut förbjudet vad det gäller säkerhet du kommer få plump i protokollet på besiktningen på det(på en DR besiktning vill säga även SFRo tror jag)!!

Mvh Mats


Har min soppaledning dragen i kardantunneln, inga problem vid SFRo eller regbes... Tvärtom, SFRo rekommenderar att bränsleledning dras i kardantunneln, ledningen får ej dras under bilen, och vad jag vet inte genom kupén/sittbrunnen (av förklarliga skäl). Har man kardanring borde det inte finnas någon säkerhetsrisk med att dra den i tunneln.

Mvh / Martin

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291



24-Seven skrev:
Mats Ahlgren skrev:
Edit:Just det dra inte soppalinan i kardantunneln absolut förbjudet vad det gäller säkerhet du kommer få plump i protokollet på besiktningen på det(på en DR besiktning vill säga även SFRo tror jag)!!

Mvh Mats


Har min soppaledning dragen i kardantunneln, inga problem vid SFRo eller regbes... Tvärtom, SFRo rekommenderar att bränsleledning dras i kardantunneln, ledningen får ej dras under bilen, och vad jag vet inte genom kupén/sittbrunnen (av förklarliga skäl). Har man kardanring borde det inte finnas någon säkerhetsrisk med att dra den i tunneln.

Mvh / Martin



ok där ser man i DR är det totalförbjudet att ha några vätskor som helst som går i kardantunnel oavsett om man har kardanring eller inte får inte förkomma helt enkelt,å andra sidan så är det inte helt ovanligt med avslitna kardaner i DR då kommer en brand omgående med den gnistbildning som blir kan jag säga.
Tycker det låter mycket konstigt om SFRo tillåter det och även rekomenderar än sån installation....jag har väl antagligen åkt för mycket DR

Mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Mats Ahlgren skrev:
24-Seven skrev:
Mats Ahlgren skrev:
Edit:Just det dra inte soppalinan i kardantunneln absolut förbjudet vad det gäller säkerhet du kommer få plump i protokollet på besiktningen på det(på en DR besiktning vill säga även SFRo tror jag)!!

Mvh Mats


Har min soppaledning dragen i kardantunneln, inga problem vid SFRo eller regbes... Tvärtom, SFRo rekommenderar att bränsleledning dras i kardantunneln, ledningen får ej dras under bilen, och vad jag vet inte genom kupén/sittbrunnen (av förklarliga skäl). Har man kardanring borde det inte finnas någon säkerhetsrisk med att dra den i tunneln.

Mvh / Martin



ok där ser man i DR är det totalförbjudet att ha några vätskor som helst som går i kardantunnel oavsett om man har kardanring eller inte får inte förkomma helt enkelt,å andra sidan så är det inte helt ovanligt med avslitna kardaner i DR då kommer en brand omgående med den gnistbildning som blir kan jag säga.
Tycker det låter mycket konstigt om SFRo tillåter det och även rekomenderar än sån installation....jag har väl antagligen åkt för mycket DR

Mvh Mats


Var rekommenderas det att man drar bränslet på dragbilar?

EDIT: Glömde säga, thumbs up Lars, läcker bil!

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291



24-Seven skrev:
Mats Ahlgren skrev:
24-Seven skrev:
Mats Ahlgren skrev:
Edit:Just det dra inte soppalinan i kardantunneln absolut förbjudet vad det gäller säkerhet du kommer få plump i protokollet på besiktningen på det(på en DR besiktning vill säga även SFRo tror jag)!!

Mvh Mats


Har min soppaledning dragen i kardantunneln, inga problem vid SFRo eller regbes... Tvärtom, SFRo rekommenderar att bränsleledning dras i kardantunneln, ledningen får ej dras under bilen, och vad jag vet inte genom kupén/sittbrunnen (av förklarliga skäl). Har man kardanring borde det inte finnas någon säkerhetsrisk med att dra den i tunneln.

Mvh / Martin



ok där ser man i DR är det totalförbjudet att ha några vätskor som helst som går i kardantunnel oavsett om man har kardanring eller inte får inte förkomma helt enkelt,å andra sidan så är det inte helt ovanligt med avslitna kardaner i DR då kommer en brand omgående med den gnistbildning som blir kan jag säga.
Tycker det låter mycket konstigt om SFRo tillåter det och även rekomenderar än sån installation....jag har väl antagligen åkt för mycket DR

Mvh Mats


Var rekommenderas det att man drar bränslet på dragbilar?

EDIT: Glömde säga, thumbs up Lars, läcker bil!



Man byter bara ut original(om inte original räcker)och följer originaldragningen oftast men annars så försöker man bara hålla den efter ram eller på lämpligaste sätt följa bottenplattans kontur utan risk för kontakt med marken eller andra rörliga delar(kardan,kompressor remmar,fläktar,fläktar,fjädring osv).
Den får dessutom bara innehålla viss längd gummi(60cm)sen måste det vara hård lina eller metallomspunnen slang alla kopplingar ska vara pressade eller motsvarande som är under tryck,slangklämmor är ajabaja men på en originalare så släpps det igenom om det är installerat från "fabrik" över det hela,oftast förekommande i gatklasser med slöare bilar.
Man får inte dra in några brännbara vätskor under tryck i kupen osv.
Då har "Larse" snappat upp lite onödigt DR tekniskt reglemente i sammanhanget så förhoppningsvis kanske lite matnyttigt till Cobra projektet

Mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag är förstummad av all god kunskap som kommer mig till del genom kloka människor.

Som jag skrev tidigt i tråden, jag är novis och kommer att göra alla fel som finns, och några till.

Nu kan jag ivarjefall stryka några till.

Tack grabbar!

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 111



Härligt med en Cobra som det jobbas på.

Vikt 1050-1300Kg. beroende på motor, växellåda samt vilken typ av bakaxel, förutom vilket chassie du har.

Jonas

_________________
Jonas Haag
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Larse skrev:
Hej
#Bild på kort kardan#
"Världens kortaste kardan", Nu får jag nog på skallen ;-)
:-)


Hmm.. min är exakt 40 cm.. hur lång är din ??

http://trampebil.se/budda/2005-09-07-40cm-kardan/P9070036.JPG

_________________
MackeMaehlum
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Acke skrev:
Larse skrev:
Hej
#Bild på kort kardan#
"Världens kortaste kardan", Nu får jag nog på skallen ;-)
:-)


Hmm.. min är exakt 40 cm.. hur lång är din ??

http://trampebil.se/budda/2005-09-07-40cm-kardan/P9070036.JPG


ojdå, min var visst 37,5 cm, och då i horisontellt läge

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Äntligen färdiga

Så här blev dom, rätt eller fel, nu får de vara så här tills jag fixar rostfria (kanske)



Grenröret går faktiskt att ta loss mellan styrinrättningen och ramen


3,5 tums sidepipes är nu bara att trycka på muffarna som skall poleras upp, måste man ha insatser

Nu börjar det roliga, nämligen att slutmontera allt

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Gjordes idag med startgas, tände till några gånger, så allt verkar funka som det ska

oljetrycket gick upp som det skulle mm, så nu tror jag att jag är redo för att försöka med bensin också

En milstolpe till avklarad

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Grattis ! thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Andreas T skrev:
Grattis ! thumbs up


Tackar så mycket



Vem kan hjälpa mig med min fyrportsförgasare (Rochester). Tittade på den idag och det verkar vara rena mekanot. Finns det någon runt Växjö som kan en sådan så hör av er är ni snälla.

Många rör och spjäll var det.....

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89



Du får titta förbi om du fått den klar till våren så får vi se hur långt jag lyckats komma med min orm thumbs up

_________________
Pär Åkesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (99645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande