Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 18250 besök totalt |
Nu väntar vi på Bengt's svar. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Här kommer Bengts svar (först nu en timme senare har jag fattat Stefans inlägg ang vikt Kul Kul
Vad väger du Stefan?? ) Saxat ur tidigare inlägg från KM1
Bengts tvillingbror körde bilen Stefan Jönsson har maken till min bil, han körde på nytt banrekord i roadsport C 1.10.802 vilket betyder att jag är en medioker förare ca 2.5 sekunder långsammare. Jag har förstått att man inte kan bli bäst på 2 års erfarenhet av Racing alla kategorier. De flesta av mina förarkollegor har racat sedan tonåren, kanske inte alla. Med tanke på att jag 2003 höstracet hade tider runt 1.20 på knutstorp och nu senast fick en egen laptimad tid på 1.12.94 (oficiell tid 1.13.24) så är jag MER än nöjd, jag hade som målsättning för 2005 att vinna Roadsport C vilket jag också har gjort. (skrävel (skryt på skånska) ) En stor del av hemligheten finns naturligtvis i Colin Chapmans snille för bilkonstruktion, inte i en gammal gubbe bakom ratten, seven bilen är ju konstruerad för att vara en bruksbil med racingkvalitéer och enligt mitt sätt att se det är det bara andra Lotusbilar som kan konkurera. Andra bilfabrikat har apat efter grundkonceptet, styvt chassie, motor fram, drivning bak, sitt gärna nära bakaxeln. Exempel BMWZ3, Mazda MX5, Honda mfl Varför finns det inga BMW eller Mazda replikor?? Er tur / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Bengt kanske kan svara på vad det är för motor och vikt (och chassie) på sjuan Peter körde.
I ditt Pm skrev du till mig att det var en standard escort GT på 84hk. Den är alltså helt orörd? Standard förgasare mm? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Med reservation för fel information på "Internett" så skiljer infon på Gunnars Garage en del från Vägverket när det gäller Stefan Jönssons Caterham (om det är EP**88 du menar).
Gunnar nämner (feb 2000) "Caterham Seven Super Sprint -97 , Long cockpit, Live axle, 135 Hkr Ford motor ,5 Vxl." och VV säger 62KW Men den står inte på Stefan längre (2 ägare) så det är säkert en omodiferad 62KW-version som körs nu... Hittade ingen bild på No93 heller för att luska vidare mha reg/chassinr. |
||||||
En sjua lever på sin låga vikt (och viktfördelning), inte mycket annat. Om du accar ifrån nån efter startögonblicket så beror det inte på sjuans överlägsna luftmotstånd iaf |
||||||
Hej Patrik och Niklas
Vi kör båda med Weber DGV eller DGAV 32-36 registerförgasare. Vi finner dem på Ford Siera Pintomotor men det fanns Cortina GT med dessa förgasare därför är dessa OK. Vi kör däremot INTE med en ren tvåportsförgasare typ 36-36DCD eller 40-45 DCOE då dessa öppnar bägge portarna samtidigt. Stefans fd bil har torrsumpssmörjning och jag har våtsump, den har även styvare fjädrar än min. Man tjänar ev någon eller några hästkrafter på torrsumpssmörjningen jämfört med våtsump. Skillnaderna på våra tider sitter dock huvudsakligen bakom ratten Till Niklas Du måste blanda ihop bilar Stefans Jönssons X-bil har regnr SLo och är X-Martin Fridholms du finner dem i Gunnars referenslista med chassienummer efter varandra SDKRDKANS10010232 (X Martin Fridholm) resp SDKRDKANS10010231 (X Patrik Kaufman) http://www.gunnarsgarage.se/Referens Tidigare sålda Caterham Från Gunnars Garages hemsida
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Bygg en sjua och en Miata hemma i garaget och se vilket som var enklast _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Hej Anders Besiktningsmän, då menar jag de som besiktigar för vagnbok i t.ex Roadsport, har dem koll på sådana saker? Jag menar kan dem se utifrån, antar jag då, om delar är hämtade från "fel" motor, oavsett om det är en "sjua" eller någon annan bilmodell? Tar dem reda på sånt eller bryr dem sig inte? Någon annan som har erfarenheter kan också svara. mvh Goran - saknar gänget PS. Roligt att se att du inte sålt Lancian. Det behövs fler vackra bilar på banorna. _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Kom nyss hem från jobbet o läste igenom era inlägg. Det här var väldigt underhållande!
Vi kanske ska släpa dit en rulland landsväg under nästa säsong, som en slags "dopingkontroll", oannonserad förstås. Då hade vi väl röjt undan alla tveksamheter. |
||||||
Niklas har ju redan kommenterat det där med "grundkonceptet" på ett utomordentligt sätt, så jag får väl nöja mig med att kommentera meningen ovan... Bengt: till att börja med så är ju din bil en replika - inte en Lotus. De flesta, för att inte säga alla, i Roadsport C ser ju med all tydlighet i världen att era 7or accelererar ifrån allt annat i C - med lätthet; ändå lyckas du övertyga i a f dig själv om att det inte hänger på vikt i förhållande till effekt - imponerande. JA, jag är extra grinig idag - jag har börjat med arbetsterapi och har ONT > _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Forst til Bengt - det går bare at joke med vikt om man selv väger for meget
Jeg kan nemt lette mit ekvipage med 20Kg og stadig have en idealvikt på 78kg det er absolut de billigste trimningsform, og jeg har just kobt en motionscykel, så jeg kan cykle hela vinteren frem for TV Hele Seven konceptet er jo ej heller kun acceleration, også den lave vikt har stor betydning under indbromsning. En seven er total overlegen i enhver sammenhäng, hvor der races med andre "normala" biler. Jeg synes det er flot at du er gået fra 1.20 til 1.13 på bare et år, men at komme på 1.10 bor ikke kunne lade sig göre utan man er proff Det går simpelthen ikke at komme rundt Knudstorp på 1.10 med dyngt 80Hk og 700Kg bil Hvad der er forkert i regnstykket vil jeg ikke indlade mig på, men noget er galet. _________________ Stefan Winquist |
||||||
Jag kan inte påstå att jag blivit ifrånaccelerad av varken Bengt eller Stefan på ställen där jag fått upp laddtryck, däremot så hade såklart hänt på ställen där jag haft nackdel av turbolag från 70-talet. På slutet av långa rakan på Knutan brukar jag däremot kunna åka ifrån Bengt, men det är nog för att dom duska diplomingenjörerna begagnat sig av vindtunnel, vilket troligen Mr Chapman inte gjorde.
Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är inte speciellt intresserad av att tala om vilken. Edit, glömde ett "inte" _________________ Pär Hylander |
||||||
Ursäkta skolfröken men 86hk och 603 kg borde det vara enligt Roadsporträknaren. Då kanske det går eller...?? _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
And the winner is...??? _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Fort gik den i al fald .....hvor mange Hk får man ut en sån 1600cc ?? Den havde meget mere moment end min 1800cc Miata på rakan _________________ Stefan Winquist |
||||||
Förmodligen trimmad, och det ska väl gå för sig (EDIT! med originalkammar). Hamnar på 948 kg, vilket kan vara rimligt. Härligt att se att en Bertone flyga fram. _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Eftersnack 2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 18250 besök totalt |