Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18250 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Winquist skrev:
Dennis Kullman skrev:
Bengt Metz skrev:
Hej Peter

Jag har bestämt för mig att jag körde förbi dig i starten i det ordinarie racet.


Jag startade med tredje tid men var flera billängder före både dig och Stefan Winqvists gråa Miata
in i Ronnie Pettersson kurvan efter rakan.

/ Bengt Metz


Inget slår låg vikt/effekt...


Dennis .... hvem körte Bengt's bil då ????



Nu väntar vi på Bengt's svar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Här kommer Bengts svar (först nu en timme senare har jag fattat Stefans inlägg ang vikt Kul Kul
Vad väger du Stefan?? )

Saxat ur tidigare inlägg från KM1
Citat:
Alla tar väldigt seriöst på sitt material och körning.

Jag kör med stilen som de garvade förarna, hoppar i bilen så lagom nonchalant och samma när dom hoppar ur.

Jag har väl alldrig sett schummi eller vad han heter rusa runt och mäta däcktemperaturer,
kolla däcktryck mm därför hoppar jag över detta moment.

De gånger jag känner på däcken konstaterar jag att de sällan kommer över fesljummed (ca 35graderer Celsius), men däremot kan jag passa på att dra ut allehanda mystiska föremål ur slitbanan så att jag inte skall få punktering.

Jag brukar dock kolla att jag har bensin, ofta full tank, kollar så att de väsentliga delarna finns på plats typ motor, hjul fyra stycken, ratt och som sagt i tidigare inlägg att inte generatorn hänger på trekvart.
Det brukar i och för sig låta konstigt då denna har lossnat.

Det enda som jag retar mig på är att andra kör fortare än jag, dock inte alla.
Att komma 5 tiondelar efter ettan i Roadsport C och bli fyra på detta tyder på en tight klass.

I fjol skillde nästen 4 sekunder mellan ettan och fyran

Det som jag beskrivet ovan KAN vara en bidragande orsak till att jag blev fyra men då får jag väl köra ÄNNU fortare.

Har funderat över hur jag skall kunna banta bort 40-50 kilo på mitt ekipage.
15 kilo kan jag ta på min kropp, 20 liter bensin mindre men vad mer??,
raka benen som simmarna??

Förslag??



Bengts tvillingbror körde bilen

Stefan Jönsson har maken till min bil, han körde på nytt banrekord i roadsport C

1.10.802 vilket betyder att jag är en medioker förare ca 2.5 sekunder långsammare.



Jag har förstått att man inte kan bli bäst på 2 års erfarenhet av Racing alla kategorier.

De flesta av mina förarkollegor har racat sedan tonåren, kanske inte alla.

Med tanke på att jag 2003 höstracet hade tider runt 1.20 på knutstorp och nu senast fick en egen laptimad

tid på 1.12.94 (oficiell tid 1.13.24) så är jag MER än nöjd, jag hade som målsättning för 2005 att vinna

Roadsport C vilket jag också har gjort. (skrävel (skryt på skånska) )

En stor del av hemligheten finns naturligtvis i Colin Chapmans snille för bilkonstruktion, inte i en gammal

gubbe bakom ratten, seven bilen är ju konstruerad för att vara en bruksbil med racingkvalitéer och enligt

mitt sätt att se det är det bara andra Lotusbilar som kan konkurera.

Andra bilfabrikat har apat efter grundkonceptet, styvt chassie, motor fram, drivning

bak, sitt gärna nära bakaxeln. Exempel BMWZ3, Mazda MX5, Honda mfl

Varför finns det inga BMW eller Mazda replikor??

Er tur

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Bengt kanske kan svara på vad det är för motor och vikt (och chassie) på sjuan Peter körde.

I ditt Pm skrev du till mig att det var en standard escort GT på 84hk. Den är alltså helt orörd?
Standard förgasare mm?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19567



Med reservation för fel information på "Internett" så skiljer infon på Gunnars Garage en del från Vägverket när det gäller Stefan Jönssons Caterham (om det är EP**88 du menar).
Gunnar nämner (feb 2000) "Caterham Seven Super Sprint -97
, Long cockpit, Live axle, 135 Hkr Ford motor ,5 Vxl." och VV säger 62KW

Men den står inte på Stefan längre (2 ägare) så det är säkert en omodiferad 62KW-version som körs nu...
Hittade ingen bild på No93 heller för att luska vidare mha reg/chassinr.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19567



Bengt Metz skrev:
Andra bilfabrikat har apat efter grundkonceptet, styvt chassie, motor fram, drivning

bak, sitt gärna nära bakaxeln. Exempel BMWZ3, Mazda MX5, Honda mfl
Håhåjaja, Colin var inte ens född när när det "grundkonceptet" testades första gången. Du nämnde inte hjulupphängningen så bladfjädrar borde väl gå bra det med

En sjua lever på sin låga vikt (och viktfördelning), inte mycket annat. Om du accar ifrån nån efter startögonblicket så beror det inte på sjuans överlägsna luftmotstånd iaf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Patrik och Niklas

Vi kör båda med Weber DGV eller DGAV 32-36 registerförgasare.
Vi finner dem på Ford Siera Pintomotor men det fanns Cortina GT med dessa förgasare därför är dessa OK.
Vi kör däremot INTE med en ren tvåportsförgasare typ 36-36DCD eller 40-45 DCOE då dessa öppnar bägge portarna samtidigt.
Stefans fd bil har torrsumpssmörjning och jag har våtsump, den har även styvare fjädrar än min.
Man tjänar ev någon eller några hästkrafter på torrsumpssmörjningen jämfört med våtsump.
Skillnaderna på våra tider sitter dock huvudsakligen bakom ratten

Till Niklas

Du måste blanda ihop bilar

Stefans Jönssons X-bil har regnr SLo och är X-Martin Fridholms du finner dem i Gunnars referenslista med chassienummer efter varandra
SDKRDKANS10010232 (X Martin Fridholm)
resp SDKRDKANS10010231 (X Patrik Kaufman)

http://www.gunnarsgarage.se/Referens.htm

Tidigare sålda Caterham

Från Gunnars Garages hemsida
Citat:

2005

. Juni

Caterham Seven - 01


Chassi nr SDKRDKANS10010232
Körd ca 700 mil. Byggd för att passa in i RoadSport C med bla Super Ligth Chassi. Avtagbar ratt, Sportstolar, FIA klassad båge och bälten. Kul att köra på både landsväg o bana.
Snabb; min bästa tid på Ring knutstorp 1 min och 11.0 sek (med min Porche GT3 2004 klarar jag det på 1 min 11.5 sek.)
Leverans i augusti-september-05

Pris 225.000:-



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1485



Bengt Metz skrev:
Varför finns det inga BMW eller Mazda replikor??

Bygg en sjua och en Miata hemma i garaget och se vilket som var enklast

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180





originalet.

Bengt. Har du Pinto, Cortina eller Escortmotor? Det är väl knappast fritt att plocka delar från andra motorer om man räknar omodifierat?

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



andersh skrev:


originalet.

Bengt. Har du Pinto, Cortina eller Escortmotor? Det är väl knappast fritt att plocka delar från andra motorer om man räknar omodifierat?


Hej Anders

Besiktningsmän, då menar jag de som besiktigar för vagnbok i t.ex Roadsport, har dem koll på sådana saker?
Jag menar kan dem se utifrån, antar jag då, om delar är hämtade från "fel" motor, oavsett om det är en "sjua" eller någon annan bilmodell? Tar dem reda på sånt eller bryr dem sig inte?
Någon annan som har erfarenheter kan också svara.

mvh
Goran - saknar gänget

PS. Roligt att se att du inte sålt Lancian. Det behövs fler vackra bilar på banorna. thumbs up

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Kom nyss hem från jobbet o läste igenom era inlägg. Det här var väldigt underhållande!

Vi kanske ska släpa dit en rulland landsväg under nästa säsong, som en slags "dopingkontroll", oannonserad förstås. Då hade vi väl röjt undan alla tveksamheter.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
...enligt mitt sätt att se det är det bara andra Lotusbilar som kan konkurera.
/ Bengt Metz

Niklas har ju redan kommenterat det där med "grundkonceptet" på ett utomordentligt sätt, så jag får väl nöja mig med att kommentera meningen ovan...

Bengt: till att börja med så är ju din bil en replika - inte en Lotus.

De flesta, för att inte säga alla, i Roadsport C ser ju med all tydlighet i världen att era 7or accelererar ifrån allt annat i C - med lätthet; ändå lyckas du övertyga i a f dig själv om att det inte hänger på vikt i förhållande till effekt - imponerande.

JA, jag är extra grinig idag - jag har börjat med arbetsterapi och har ONT >

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Forst til Bengt - det går bare at joke med vikt om man selv väger for meget

Jeg kan nemt lette mit ekvipage med 20Kg og stadig have en idealvikt på 78kg det er absolut de billigste trimningsform, og jeg har just kobt en motionscykel, så jeg kan cykle hela vinteren frem for TV thumbs up thumbs up

Hele Seven konceptet er jo ej heller kun acceleration, også den lave vikt har stor betydning under indbromsning. En seven er total overlegen i enhver sammenhäng, hvor der races med andre "normala" biler.

Jeg synes det er flot at du er gået fra 1.20 til 1.13 på bare et år, men at komme på 1.10 bor ikke kunne lade sig göre utan man er proff

Det går simpelthen ikke at komme rundt Knudstorp på 1.10 med dyngt 80Hk og 700Kg bil

Hvad der er forkert i regnstykket vil jeg ikke indlade mig på, men noget er galet.

_________________
Stefan Winquist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag kan inte påstå att jag blivit ifrånaccelerad av varken Bengt eller Stefan på ställen där jag fått upp laddtryck, däremot så hade såklart hänt på ställen där jag haft nackdel av turbolag från 70-talet. På slutet av långa rakan på Knutan brukar jag däremot kunna åka ifrån Bengt, men det är nog för att dom duska diplomingenjörerna begagnat sig av vindtunnel, vilket troligen Mr Chapman inte gjorde.

Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är inte speciellt intresserad av att tala om vilken.


Edit, glömde ett "inte"

_________________
Pär Hylander
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Winquist skrev:
Forst til Bengt - det går bare at joke med vikt om man selv väger for meget

Jeg kan nemt lette mit ekvipage med 20Kg og stadig have en idealvikt på 78kg det er absolut de billigste trimningsform, og jeg har just kobt en motionscykel, så jeg kan cykle hela vinteren frem for TV thumbs up thumbs up

Hele Seven konceptet er jo ej heller kun acceleration, også den lave vikt har stor betydning under indbromsning. En seven er total overlegen i enhver sammenhäng, hvor der races med andre "normala" biler.

Jeg synes det er flot at du er gået fra 1.20 til 1.13 på bare et år, men at komme på 1.10 bor ikke kunne lade sig göre utan man er proff

Det går simpelthen ikke at komme rundt Knudstorp på 1.10 med dyngt 80Hk og 700Kg bil

Hvad der er forkert i regnstykket vil jeg ikke indlade mig på, men noget er galet.


Ursäkta skolfröken men 86hk och 603 kg borde det vara enligt Roadsporträknaren.
Då kanske det går eller...??

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Pär Hylander skrev:
Jag kan inte påstå att jag blivit ifrånaccelerad av varken Bengt eller Stefan på ställen där jag fått upp laddtryck, däremot så hade såklart hänt på ställen där jag haft nackdel av turbolag från 70-talet. På slutet av långa rakan på Knutan brukar jag däremot kunna åka ifrån Bengt, men det är nog för att dom duska diplomingenjörerna begagnat sig av vindtunnel, vilket troligen Mr Chapman inte gjorde.

Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är speciellt intresserad av att tala om vilken.



And the winner is...???

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Jeg måsta ha en seven

_________________
Stefan Winquist
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Nogen som vet hvilken motor der ligger i den röda Alfa som vandt klass C

Den gik som en raket på rakan och på baksidan

Pär - er jeg "the winner" ?

_________________
Stefan Winquist
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



det ligger en 1600cc alfa motor i den.....
i den röde bilens fall ligger nog den mesta farten i föraren....
Tänk vad en 30 år gammal alfa kan ställa till med

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



bert1 skrev:
det ligger en 1600cc alfa motor i den.....
i den röde bilens fall ligger nog den mesta farten i föraren....
Tänk vad en 30 år gammal alfa kan ställa till med


Fort gik den i al fald .....hvor mange Hk får man ut en sån 1600cc ??

Den havde meget mere moment end min 1800cc Miata på rakan

_________________
Stefan Winquist
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



bert1 skrev:
det ligger en 1600cc alfa motor i den.....
i den röde bilens fall ligger nog den mesta farten i föraren....
Tänk vad en 30 år gammal alfa kan ställa till med


Förmodligen trimmad, och det ska väl gå för sig (EDIT! med originalkammar).
Hamnar på 948 kg, vilket kan vara rimligt.
Härligt att se att en Bertone flyga fram.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



lite ot
Hur räknar man ut vilken klass ens bil ska gå i, har inte riktigt fattat excel arket.....
bilen i fråga är en bertone som väger ca 970kg och har ca 160hk


Tomas

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18250 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande