Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (41091 totalt)
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Hallå alla glada!

Har inte hunnit meka speciellt mycket sen sist.

Har bara börjat montera remhjulen till kammen och balansaxlarna. Dessvärre upptäckte jag att en balansaxel gick väldigt trögt så jag misstänker att något är galet... Får plocka isär och kolla om jag hittar nåt nu i helgen.




Snubblade även över en uppsättning BBS splitfälgar med lite roliga mått: 8x16" fram och 10x16" bak. Dessa kommer få tjänstgöra som glassätarhjulen och jag tror dom kommer göra sig fint i hjulhusen på bilen

Har alltid varit svag för fälgar med djup i... Och där kvalar dom in ganska lätt! thumbs up

Ingen toppfinish men det duger gott!



Mer mek blir det i helgen!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Då har det hänt lite grejer i helgen...

Den tröga balansaxeln var trög pga av att jag lyckats sätta lageröverfallet åt fel håll. Det är symetriskt och jag lyckades tydligen sätta dit det fel. Vände på det och sen gick det lätt och fint!

Bakdämparna (med extra hjälpfjäder) kontrollerade jag inställningen på. Hade stora problem med att trycka ihop dämparna för att kunna justera dom överhuvud taget.... fick lägga alla mina dökilon (63 st ) på dämparen och det var en tuff fight. Lyckades i allafall tillslut och ställde in dom på runt 40% av max hårdhet nånting.

Har läst att man eventuellt måste indexera om stavarna för annars riskerar bilen att bli för hög pga hjälpfjädrarna, detta är ingenting jag tänker syssla med just nu så det blev till att sänka bakvagnen så mycket det gick på svärden. Till slut var dämparna på plats och på bilden till höger ser man även skillnaden i höjdjusteringen.




Nu är jag även helt hundra på att en balansaxel har suttit fel. Den nedre har varit inställd 180 grader fel så det är kanske inte så konstigt att oljepickupen vibrerade sönder... Axlarna är nu riktigt monterade och remmarna sitter på. thumbs up


De något ytrostiga grenrören har rengjorts och fått sig en lite dusch med värmebeständig färg, ser mycket trevligare ut. Bilden blev lite mörk och dom är mer matta i verkligheten.





Bromsoken är dessutom ihopmonterade, blev riktigt bra och det känns kanon med nya packningar osv. Ser helt ok ut tycker jag!




Nästa gång det blir till att plocka loss motorn från stativet och sätta på svänghulet, koppling osv. Sen blir det faktiskt till att börja baxa tillbaka spisen där den hör hemma!

Under and in!

/Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3089



Nästan klart med andra ord =)..

Hur svårt var det att justera höjden på bilen ? Har hört att det ska vara rätt bökigt då toe också ändrar sig.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Cédric skrev:
Nästan klart med andra ord =)..

Hur svårt var det att justera höjden på bilen ? Har hört att det ska vara rätt bökigt då toe också ändrar sig.


Ändrar sig toe...?

Kan inte riktigt se att det skulle hända men jag kanske har missat nåt, hur skulle det göra det?

Muttrarna sitter son tusan men det funkade bra att lossa dom med långt skaft och domkraft, bara pumpa så smäller det till när det lossnar, lätt! Det bökiga var att hålla emot skruvarna på baksidan av svärdet.

Hur ställer man toe bak?

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



headline skrev:
Cédric skrev:
Nästan klart med andra ord =)..

Hur svårt var det att justera höjden på bilen ? Har hört att det ska vara rätt bökigt då toe också ändrar sig.


Ändrar sig toe...?

Kan inte riktigt se att det skulle hända men jag kanske har missat nåt, hur skulle det göra det?

Muttrarna sitter son tusan men det funkade bra att lossa dom med långt skaft och domkraft, bara pumpa så smäller det till när det lossnar, lätt! Det bökiga var att hålla emot skruvarna på baksidan av svärdet.

Hur ställer man toe bak?

Mvh Gustav


Ja, lite ändrar det sig nog. Frågan är om det är mätbart, jag vet inte.

Man lossar dom två skruvarna närmast navet, sätter in ett excenterverktyg i hålet för toe-justering och justerar. Tror det finns en tråd på 944.sverige där jag postat en handskiss hur verktygen kan se ut.

_________________
Pär Hylander
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Cédric skrev:
Nästan klart med andra ord =)..

Hur svårt var det att justera höjden på bilen ? Har hört att det ska vara rätt bökigt då toe också ändrar sig.


Hallå! Nja inte riktigt än men jag jobbar på det. Målet är att få den färdig till sista helgen i april...

Toe bör inte bli påverkat märkbart åtminstine efter att höjden justerats på det sätt som jag gjort så det ska vara lugnt!

Pär Hylander skrev:
Man lossar dom två skruvarna närmast navet, sätter in ett excenterverktyg i hålet för toe-justering och justerar. Tror det finns en tråd på 944.sverige där jag postat en handskiss hur verktygen kan se ut.


Hittade ditt verktyg Pär: http://web.telia.com/~u43006774/Toe/DSCN1975.JPG


Blir lite fundersam nu... enligt bilden nedan så är nr 30 verktyget/skruven vi pratar om, eller? Jag har inte denna (kolla bilden i tidigare inlägg). Dessutom heter den ju "camber exentric" och ingenting om toe... Den känns ju väldigt relevant då jag planerar att bättra på cambern. Kollar man på nr 30a så har den dessutom en extra pinnskruv för infästning av krängningshämmare. Har en krängare liggandes och den vill jag nog ha på så någon fästskruv vill jag ju ha dit i vilket fall... hm, gled iväg lite.


Jag fattar hur som helst inte hur toe inverkas av camberskruven/verktyget...kan nån hjälpa mig reda ut röran?

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116





I hålet du ser i svärdet pluttar du i "Pärs justeringsverktyg" och nr 30-30a i skissen är bulten bredvid (30a fungerar även som droplinksfäste för krängaren om man har en sådan bak). Om jag har fattat det rätt så är det dessa två man skruvar på för att ställa vinklarna (både toe och camber).

Tycker f.ö. att ju jobbar på rätt bra thumbs up och det ser väldigt fint ut .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Saker och ting har fungerat relativt smärtfritt fram till nu...

1: Mina nya fina fälgar visade sig inte passa...eller snarare bakfälgarna. Enligt annonsen var det ET 15 bak men det visade sig vara -15... Hjulen hamnar med andra ord 3 cm längre ut än vad jag räknat med = 3 cm för mycket! Snabb som jag var sålde jag givetvis av mina gamla hjul så jag får väl åka på skivorna...

Finn ett fel:


2: Hade tänkt att smälla på kopplingen och börja sätta tillbaka motorn i bilen men efter lite mer noggrann undersökning av urtrampningslagret så får det vänta tills ett nytt är införskaffat...och dom var visst billiga...

3: Det visar sig att mina spindlar inte passar mina nya fjäderben...dom gamla är 20 mm där spindeln ska sitta och dom nya är 18mm...Förhoppningsvis kan jag flytta över dämparna till dom gamla benen för där passar ju spindlarna men jag vet inte om dämparna passar. Bara kluddet med att ta isär allt igen gör mig gråhårig!! thumbs down

Det bra som hänt är att jag fått hem nya fina bromsslangar. Bak är det monterat och bakoken likaså!
Grenrören, oljepickupen och oljetråget är på plats.

Eftersom jag inte kunde fortsätta med kopplingen så blev det till att gno bort det som fanns kvar av dämpningen och limmet under huven, fint blev det i allafall.



Så nu får jag väl leta nya hjul, lager och meka fjäderben isället för att syssla med kärnverksamheten...

GLAD PÅSK!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



headline skrev:
Saker och ting har fungerat relativt smärtfritt fram till nu...

1: Mina nya fina fälgar visade sig inte passa...eller snarare bakfälgarna. Enligt annonsen var det ET 15 bak men det visade sig vara -15... Hjulen hamnar med andra ord 3 cm längre ut än vad jag räknat med = 3 cm för mycket! Snabb som jag var sålde jag givetvis av mina gamla hjul så jag får väl åka på skivorna...

Finn ett fel:


2: Hade tänkt att smälla på kopplingen och börja sätta tillbaka motorn i bilen men efter lite mer noggrann undersökning av urtrampningslagret så får det vänta tills ett nytt är införskaffat...och dom var visst billiga...

3: Det visar sig att mina spindlar inte passar mina nya fjäderben...dom gamla är 20 mm där spindeln ska sitta och dom nya är 18mm...Förhoppningsvis kan jag flytta över dämparna till dom gamla benen för där passar ju spindlarna men jag vet inte om dämparna passar. Bara kluddet med att ta isär allt igen gör mig gråhårig!! thumbs down

Det bra som hänt är att jag fått hem nya fina bromsslangar. Bak är det monterat och bakoken likaså!
Grenrören, oljepickupen och oljetråget är på plats.

Eftersom jag inte kunde fortsätta med kopplingen så blev det till att gno bort det som fanns kvar av dämpningen och limmet under huven, fint blev det i allafall.



Så nu får jag väl leta nya hjul, lager och meka fjäderben isället för att syssla med kärnverksamheten...

GLAD PÅSK!

Mvh


Plåt väger, bort med huven och sätt en lättad plasthuv istället! Glad påsk!!!!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
easec skrev:

Plåt väger, bort med huven och sätt en lättad plasthuv istället! Glad påsk!!!!



Jo då! Huven är tung och jag hade gärna skaffat en annan huv men det känns som att det går fortare med nya hjul än med en lätt huv!

Blir det MGCC KM fö rin del eller Mats?

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



kan du inte vända fälgbanorna på fälgarna? alltså sätta ytterbanan på innersida osv..

//Niklas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



headline skrev:
easec skrev:

Plåt väger, bort med huven och sätt en lättad plasthuv istället! Glad påsk!!!!



Jo då! Huven är tung och jag hade gärna skaffat en annan huv men det känns som att det går fortare med nya hjul än med en lätt huv!

Blir det MGCC KM fö rin del eller Mats?

Mvh Gustav


Kanske!!! Ägnade em till att plasta, fick ett litet missöde när jag skulle sätta på originallåset till huven. Men huven skall ju lackas sen eller också får jag köra med racingstuket!!!

Kommer att vara svårt bara att hålla vikten, får köpa lite bly!!! Funderar på att byta hela bakdelen till den som GT Racing har, men vi får se!

Keep up the good work! /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Nikel skrev:
kan du inte vända fälgbanorna på fälgarna? alltså sätta ytterbanan på innersida osv..

//Niklas


Det funkar tyvärr inte, blir bara värre... Dessutom är har innerbanorna inte lika snygg utformning.

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Efter lite semester har det börjat hända lite igen. Snart brinner det i knutarna för det ska åkas på licenskurs den 19: maj!

Bättre begagnat urtrampningslager damp ner i brevlådan och det är monterat så motorn är redo att stoppas tillbaka i "hålet".

Har handlat på mig en burk färgborttagningsmedel som förhoppningsvis gör susen på rejsfälgarnas kassa lack. Det lutar väl åt att jag får använda dom hjulen helt och hållet till en början om jag inte får tag i andra lämpliga gathjul.

Fjäderbenen behöver ju oxå modifieras precis som spindlarna för att dom ska passa ihop. Har skaffat lite brickor som ska svetsas på bla. Info kommer om det när jag kommer dit!


Kluddade och försökte få ner fett i kulleden till bärarmen med halvdant resultat. Verkar som att det är dax att ha isär grejerna till nästa år för riktig renovering. Ny damask är på så det får anses vara avklarat för nu.

Färgborttagningsmedlet fungerar med tillfredställande resultat. Kräver flera behandlingar men det är väldigt mycket effektivare än att blästra/slipa så man får kratrar osv. i metallen. Kan nog bli bra!

Spindlarna ska jag försöka lämna bort idag för fräsning.

Bilder kommer när jag har dom tillgängliga.

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Bilen rullar!!!

Efter lite pillande med och konstaterande att säkringen till bensinpumpen var bortplockad gick motorn igång utan några problem!
En del slammer från tryckarna fram till att oljan fått lite temp och möjlighet att komma fram och fylla upp dom.

Kanske något litet ljud från nån rulle till remmarna som blir som resonans uppkommer ibland.
Kanske något petigt för det är inte mycket men det ska kollas upp!

Inga läckage vad det verkar vare sig från vatten eller olja och oljetrycket är precis som det ska så här långt!
Inga konstiga odörer eller rökelser från avgaspipan som jag tillfälligt tejpat ihop med silvertejp!

Tog en sväng runt kvarteret och konstaterade att jag får göra ett bättre jobb med luftningen till både broms och koppling. Inga problem annars!

Inte helt oväntat så blev den för hög bak men det får den vara ett tag (det gillar nog raggarna här i stan) men hur det ska lösas ska jag ta tag i mer eller mindre på en gång.
Fram blev den bra i höjd tycker jag och cambern är så mycket fjäderbenen kan erbjuda... kanske till och med för mycket men det återkommer vi till.

Måste bara säga att just nu känns det kanska så gött! Nu blir det till att finjustera och sen blir det åka av!



Som synes har jag fått tag i nya hjul och dom fina bbs:erna har hamnat hos en annan glad Porscheåkare!



Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10248



WOHoo!!!!

Bra jobbat!


_________________
Anders Hansson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Grattis!
Starkt att komma så långt! nu ska den ut på banorna också!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



bra ut!!!!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
sweanders skrev:
WOHoo!!!!

Bra jobbat!



Tackar!! Känns riktigt bra att ha fixat allt själv och att det verkar ha gått vägen!

Karl Birgander skrev:
Grattis!
Starkt att komma så långt! nu ska den ut på banorna också!


Jo, nu blir det inkörning och småfix och den 19:e blir det licenskurs! thumbs up

easec skrev:
Ser riktigt bra ut!!!


Tackar! och jag måste nog hålla med!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Härligt att se att du fått ordning på bilen Gustav! thumbs up Snyggt med svarta fälgar på vit bil. Vi får mötas upp någon dag och sparka lite däck samt dra lite lögner. Kommer du till SVKG sprint rejs till helgen? Det vore väl en lagom soft premiär för säsongen?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Härligt att se att du fått ordning på bilen Gustav! thumbs up Snyggt med svarta fälgar på vit bil. Vi får mötas upp någon dag och sparka lite däck samt dra lite lögner. Kommer du till SVKG sprint rejs till helgen? Det vore väl en lagom soft premiär för säsongen?


Hallå!

Nja, det ser mörkt ut... har uppkommit lite problem av mer eller mindre upphetsande art. Blir nog inte färdig före helgen...

1. Motorn läcker olja från bakkant. Har konstaterat att pölen inte beror på den olja jag lyckades hälla utanför påfyllningsröret utan den kommer någon annan stans ifrån. Hoppas på att det är oljetråget som jag kan dra åt och att det inte är vevaxeltätningen eller nåt sånt... >

2. Bromsarna är fortfarande mjuka och tar dåligt trots luftning, får väl lufta mer om jag inte kommer på att det kan vara något annat.

3. Det verkar som att fuelrailen blir fuktig och det verkar inte komma från någon koppling, kanske har jag en spricka eller nåt i nån skarv.

4. Motorn verkar gå som den ska annars och ryter på ganska fint nu när jag svetsat ihop avgassystemet!

Nu ska jag ut och kolla "oljan" mm. Återkommer med resultatet!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (41091 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande