Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern" | << 1, 2, 3, 4 ... 33, 34, 35 >> 12 besök senaste veckan (296745 totalt) |
du vill inte veta hur det gick till när den lackades invändigt, jag är glad att du säger fin yta, för jag mår dåligt av att se slarvigt målade bilar med pänseldrag mm så jag våtslipade ner stora delar av lacken i hela bilen invändigt minst 5 gånger och på med ny färg innan jag vart nöjd det tog nästan längre tid att måla den än att svetsa i den, men även det var ett lågt projekt innan jag var nöjd med alla bitar och svetsad fast den, ibland önskar ja att man var lite mera slarvig så det inte tog evigheter att göra saker. men gör man saker noga och ordentligt så slipper man ångra sig efteråt. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
håller på att plocka ihop 3,2 motorn och såg då att det skiljde på runners längd på 3,0 och 3,2
antar att jag bör köra med dom korta som hör till 3,2motorn 3,0 286hk 3,2 321hk _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
[quote="Spjuvern"]håller på att plocka ihop 3,2 motorn och såg då att det skiljde på runners längd på 3,0 och 3,2
Jag är intresserad av en mer detaljerad redogörelse för skillnaderna dessa emellan. Längd, diameter, trattform osv... Ska göra eget insug och all info är av intresse... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||
[quote="Markus97"]
dom är på inner radien mätt 140mm 3,0 samt 170mm 3,2 långa _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
nu är motorn i bilen
här är en bild på det lättade svänghjulet som monterats på bilen tillsamans med en "618" sachs racing tryckplatta sen en bild på delar av mitt ombyggda vevhusventilations system hade lite problem på förra motorn vid bankörning att den tryckte ur sig olja som hamnade i insuget nu är allt ombyggd och med grövre dim, annan rördragning och en större olje fälla så nu får jag hoppas att jag inte har något problem med det mer _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
sen har jag stött på lite problem har inte fått med rätt styrenhet till 3,2 motorn får se om han kan hitta den som hör till motorn,
är det någon här som vet hur man kommer runt startspärr problemet på 3,2motorn? min bil är ju en 3,0 från början vet att det ska gå men inte hur skicka gärna PM om ni vet nått _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
här är lite bilder från avgassystem bygget förra helgen
vatten skurna flänsar som jag svarvade instick på till röret samt kona till mot 2,5" röret det saknas lite upphängningar mm samt xrör än så länge det blev dubbelt 2,5" hela vägen med 2st ovala ljuddämpare här ser man oxå stötdämparna från Intrax samt mina eget tillverkade camber stag tyvärr har jag inte nån lösning på startspärr problemet än så jag kan inte prov lyssna _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
här kommer fler bilder på stagen
byggde även nya övre stag men stötte på problem med infästningen av krängaren som jag inte tänkt på så dom ligger på hyllan tills jag kommit på hur jag ska göra med infästingen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Har du fått startat bilen än?
Kan bara ana hur mycket den kommer att låta. Körde utan katalysatorer på min M3 GT och en välanvänd Eisenman slutdämpare och det var inte riktigt rumsrent ljud nånstans.... tyckte omgivningen och banägarna. Men vid rätt tillfälle så var det / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Är bakstötdämparna endast fastsatta med en bult som står ut från bärarmen? Håller det? Hur grov är bulten?
turnermotorsport.com har chip till US M3:an med EWS borttagen, kanske det finns någon som kan göra chip utan EWS spärren till din? _________________ mvh Kristian |
||||
Hej MArkus, ser kul ut detta. Vad det på din 3.0 motor du hade problem med oljan? Får man fråga var du köpt svänghjulet o kopplingen? Vad väger det?
Blir det fler än en uppsättning tillverkade? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
ja stötdämparna är fastsatta med "bara" denna bult, har bara sett enstaka gånger att nån gjort förstäkningar dit men då mest på dragrace bilar, har aldrig hört om nån som har haft problem med den bulten turner har inget till S50 3,2 vad det gäller EWS _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
[quote="Qvisfr"]
det var olje fällan som hade för lite retur kapasitet, så den glev full och oljan ran in i insuget som följd, vid lite hårdare bankörning började det droppa olja ur luftfiltret. svänghjulet har M3Jonas här på forumet lättat åt mig, kopplingen köptes på ABR i stockholm men går att beställa från tex meconomen. ang stagen så har jag inte tid riktigt just nu att göra fler. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Millway har sådana i sitt sortiment. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
i lördags vart det äntligen dags att få ut bilen på banan
den blev gatbilskörning med SLC på mantorp bilen kändes mycket trygg och fin på banan, förutom bromsarna som fortfarande inte inger nån trygghet, trots pfc skivor, pfc 097 belägg, kylning, ate blue och stålomspunna slangar, så känns dom olika vid varje inbromsning ABSen fungerar ej kan den ställa till nått lurt i mitt bromssystem tro? sen har jag lite problem med kopplingen den kopplar inte ur riktigt bra jag får trycka pedalen nästan genom mattan för att få i växlarna, den är helt ny samt ett ny fräst/svarvat svänghjul kan det blivit något fel där? (minns att jag för länge sen mätt och chimsat in vinkeln på solfjädern på en bil är det där problemet ligger tro? eller nån som har tips på hur jag får kopplingen att frikoppla tidigare i pedalvägen (bilen har hydralisk koppling med utanpåliggande slavcylinder) _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Det skiljer väl i höjd på det lättade svänghjulet och ett dubbelmassehjul. När man använder ett tunnare svänghjul måste man flytta ut mothållet till kopplingsgaffeln så att slaget på slavcylindern blir rätt. Kan dock även hjälpa att förlänga pinnen på slavcylindern men då måste man kolla så att kopplingsarmen inte tar i tryckplattan vid urkoppling och kanske ändra stoppet under kopplingspedalen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Utan att veta exakt så brukar en högre bil bak generellt sett ge mer styring och tvärtom om den är lika i höjd eller lägre bak än fram. _________________ Magnus Vässmar |
||||
kanske skulle skrivit de men jag har förlängt mothållet samt pinnen till slavcylindern lika mycket som det nya koppling/svänghjulet är tunnare än den gammla setup _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern" | << 1, 2, 3, 4 ... 33, 34, 35 >> 12 besök senaste veckan (296745 totalt) |