Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3, 4 ... 33, 34, 35   >>
12 besök senaste veckan (296745 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
TeamFMS skrev:
är med intreserad av färgen år de nån siliconlack? ser ut å bli fin yta..


du vill inte veta hur det gick till när den lackades invändigt,
jag är glad att du säger fin yta, för jag mår dåligt av att se slarvigt målade bilar med pänseldrag mm
så jag våtslipade ner stora delar av lacken i hela bilen invändigt minst 5 gånger och på med ny färg innan jag vart nöjd
det tog nästan längre tid att måla den än att svetsa i den, men även det var ett lågt projekt innan jag var nöjd med alla bitar och svetsad fast den,

ibland önskar ja att man var lite mera slarvig så det inte tog evigheter att göra saker.
men gör man saker noga och ordentligt så slipper man ångra sig efteråt.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
håller på att plocka ihop 3,2 motorn och såg då att det skiljde på runners längd på 3,0 och 3,2

antar att jag bör köra med dom korta som hör till 3,2motorn


3,0 286hk


3,2 321hk

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



[quote="Spjuvern"]håller på att plocka ihop 3,2 motorn och såg då att det skiljde på runners längd på 3,0 och 3,2

Jag är intresserad av en mer detaljerad redogörelse för skillnaderna dessa emellan. Längd, diameter, trattform osv... Ska göra eget insug och all info är av intresse...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
[quote="Markus97"]
Spjuvern skrev:
håller på att plocka ihop 3,2 motorn och såg då att det skiljde på runners längd på 3,0 och 3,2

Jag är intresserad av en mer detaljerad redogörelse för skillnaderna dessa emellan. Längd, diameter, trattform osv... Ska göra eget insug och all info är av intresse...


dom är på inner radien mätt 140mm 3,0 samt 170mm 3,2 långa

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
nu är motorn i bilen



här är en bild på det lättade svänghjulet som monterats på bilen tillsamans med en "618" sachs racing tryckplatta




sen en bild på delar av mitt ombyggda vevhusventilations system

hade lite problem på förra motorn vid bankörning att den tryckte ur sig olja som hamnade i insuget
nu är allt ombyggd och med grövre dim, annan rördragning och en större olje fälla så nu får jag hoppas att jag inte har något problem med det mer


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
sen har jag stött på lite problem har inte fått med rätt styrenhet till 3,2 motorn får se om han kan hitta den som hör till motorn,

är det någon här som vet hur man kommer runt startspärr problemet på 3,2motorn?
min bil är ju en 3,0 från början

vet att det ska gå men inte hur

skicka gärna PM om ni vet nått

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
här är lite bilder från avgassystem bygget förra helgen


vatten skurna flänsar som jag svarvade instick på till röret samt kona till mot 2,5" röret




det saknas lite upphängningar mm samt xrör än så länge


det blev dubbelt 2,5" hela vägen med 2st ovala ljuddämpare


här ser man oxå stötdämparna från Intrax
samt mina eget tillverkade camber stag

tyvärr har jag inte nån lösning på startspärr problemet än så jag kan inte prov lyssna

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
här kommer fler bilder på stagen




byggde även nya övre stag men stötte på problem med infästningen av krängaren som jag inte tänkt på så dom ligger på hyllan tills jag kommit på hur jag ska göra med infästingen




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Har du fått startat bilen än?
Kan bara ana hur mycket den kommer att låta. Körde utan katalysatorer på min M3 GT och en välanvänd Eisenman slutdämpare och det var inte riktigt rumsrent ljud nånstans.... tyckte omgivningen och banägarna.
Men vid rätt tillfälle så var det thumbs up

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Är bakstötdämparna endast fastsatta med en bult som står ut från bärarmen? Håller det? Hur grov är bulten?


turnermotorsport.com har chip till US M3:an med EWS borttagen, kanske det finns någon som kan göra chip utan EWS spärren till din?

_________________
mvh
Kristian
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Spjuvern skrev:

här är en bild på det lättade svänghjulet som monterats på bilen tillsamans med en "618" sachs racing tryckplatta




sen en bild på delar av mitt ombyggda vevhusventilations system

hade lite problem på förra motorn vid bankörning att den tryckte ur sig olja som hamnade i insuget
nu är allt ombyggd och med grövre dim, annan rördragning och en större olje fälla så nu får jag hoppas att jag inte har något problem med det mer



Hej MArkus,

ser kul ut detta.
Vad det på din 3.0 motor du hade problem med oljan?

Får man fråga var du köpt svänghjulet o kopplingen? Vad väger det?

Citat:
här kommer fler bilder på stagen


Blir det fler än en uppsättning tillverkade?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kristian Kulla skrev:
Är bakstötdämparna endast fastsatta med en bult som står ut från bärarmen? Håller det? Hur grov är bulten?


turnermotorsport.com har chip till US M3:an med EWS borttagen, kanske det finns någon som kan göra chip utan EWS spärren till din?


ja stötdämparna är fastsatta med "bara" denna bult, har bara sett enstaka gånger att nån gjort förstäkningar dit men då mest på dragrace bilar, har aldrig hört om nån som har haft problem med den bulten

turner har inget till S50 3,2 vad det gäller EWS

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
[quote="Qvisfr"]
Spjuvern skrev:


Hej MArkus,

ser kul ut detta.
Vad det på din 3.0 motor du hade problem med oljan?

Får man fråga var du köpt svänghjulet o kopplingen? Vad väger det?

Citat:
här kommer fler bilder på stagen


Blir det fler än en uppsättning tillverkade?


det var olje fällan som hade för lite retur kapasitet, så den glev full och oljan ran in i insuget som följd,
vid lite hårdare bankörning började det droppa olja ur luftfiltret.


svänghjulet har M3Jonas här på forumet lättat åt mig, kopplingen köptes på ABR i stockholm men går att beställa från tex meconomen.

ang stagen så har jag inte tid riktigt just nu att göra fler.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Spjuvern skrev:


ang stagen så har jag inte tid riktigt just nu att göra fler.


Attans

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Qvisfr skrev:
Spjuvern skrev:


ang stagen så har jag inte tid riktigt just nu att göra fler.


Attans


Millway har sådana i sitt sortiment.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
i lördags vart det äntligen dags att få ut bilen på banan

den blev gatbilskörning med SLC på mantorp

bilen kändes mycket trygg och fin på banan,
förutom bromsarna som fortfarande inte inger nån trygghet, trots pfc skivor, pfc 097 belägg, kylning, ate blue och stålomspunna slangar, så känns dom olika vid varje inbromsning

ABSen fungerar ej kan den ställa till nått lurt i mitt bromssystem tro?

sen har jag lite problem med kopplingen den kopplar inte ur riktigt bra jag får trycka pedalen nästan genom mattan för att få i växlarna,
den är helt ny samt ett ny fräst/svarvat svänghjul kan det blivit något fel där? (minns att jag för länge sen mätt och chimsat in vinkeln på solfjädern på en bil är det där problemet ligger tro?
eller nån som har tips på hur jag får kopplingen att frikoppla tidigare i pedalvägen (bilen har hydralisk koppling med utanpåliggande slavcylinder)

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
John och Stridis viken setting kör ni på era intrax?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
kom på en till fråga hur påverkar höjden bak bilen egenskaper på banan, många e36or jag sett är mycket lägre bak än min.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Spjuvern skrev:
sen har jag lite problem med kopplingen den kopplar inte ur riktigt bra jag får trycka pedalen nästan genom mattan för att få i växlarna,
den är helt ny samt ett ny fräst/svarvat svänghjul kan det blivit något fel där? (minns att jag för länge sen mätt och chimsat in vinkeln på solfjädern på en bil är det där problemet ligger tro?
eller nån som har tips på hur jag får kopplingen att frikoppla tidigare i pedalvägen (bilen har hydralisk koppling med utanpåliggande slavcylinder)


Det skiljer väl i höjd på det lättade svänghjulet och ett dubbelmassehjul. När man använder ett tunnare svänghjul måste man flytta ut mothållet till kopplingsgaffeln så att slaget på slavcylindern blir rätt. Kan dock även hjälpa att förlänga pinnen på slavcylindern men då måste man kolla så att kopplingsarmen inte tar i tryckplattan vid urkoppling och kanske ändra stoppet under kopplingspedalen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
vässmar

Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Spjuvern skrev:
kom på en till fråga hur påverkar höjden bak bilen egenskaper på banan, många e36or jag sett är mycket lägre bak än min.


Utan att veta exakt så brukar en högre bil bak generellt sett ge mer styring och tvärtom om den är lika i höjd eller lägre bak än fram.

_________________
Magnus Vässmar
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Spjuvern skrev:
sen har jag lite problem med kopplingen den kopplar inte ur riktigt bra jag får trycka pedalen nästan genom mattan för att få i växlarna,
den är helt ny samt ett ny fräst/svarvat svänghjul kan det blivit något fel där? (minns att jag för länge sen mätt och chimsat in vinkeln på solfjädern på en bil är det där problemet ligger tro?
eller nån som har tips på hur jag får kopplingen att frikoppla tidigare i pedalvägen (bilen har hydralisk koppling med utanpåliggande slavcylinder)


Det skiljer väl i höjd på det lättade svänghjulet och ett dubbelmassehjul. När man använder ett tunnare svänghjul måste man flytta ut mothållet till kopplingsgaffeln så att slaget på slavcylindern blir rätt. Kan dock även hjälpa att förlänga pinnen på slavcylindern men då måste man kolla så att kopplingsarmen inte tar i tryckplattan vid urkoppling och kanske ändra stoppet under kopplingspedalen.


kanske skulle skrivit de men jag har förlängt mothållet samt pinnen till slavcylindern lika mycket som det nya koppling/svänghjulet är tunnare än den gammla setup

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3, 4 ... 33, 34, 35   >>
12 besök senaste veckan (296745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande