Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri mk1 -73 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (14728 totalt) |
Tackar tackar.
Jo det ska bli ett rör precis under krysset också. Tror nog att jag målar fjäderbenen med svart hammarlack bara, blir billigt och enkelt. Ang sänkning fram så är det väll inga problem, är ju bara att snurra ner så mycket jag vill ha då jag har coilovers där. _________________ /David Johansson |
||||
Det gäller ju att hjulen får plats i skärmarna också när man sänker....men det löser sig säkert.
Jag har gått ifrån hammarlack lite eftersom den kan vara svår att bättra och framförallt måla över. Nu kör jag oftast fälgfärg, den är också rätt slagtålig men mer "normal" i andra avseenden. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jaha, men fälgfärg funkar bra alltså? Ska man ha någon grundfärg då eller är det bara att spraya på? edit: Såg nu att man inte ska ha någon grundfärg till fälgfärg. Kollade lite vad det fanns för färger och just nu står det mellan titangrå och guld. Vad tycker ni? Jag själv lutar för tillfället lite åt guld. Sen guldfärg på bromsoken också, kan nog bli bra. _________________ /David Johansson |
||||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det blev titangrå. Den guldfärgen såg riktigt skabbig ut när jag väl kom till affären så den gick bort direkt. Hittade bultar till dina fd nav idag gustav, tog ett tag. Provade först en massa m12or i olika gängfinheter men upptäckte senare att det vara nån tumstorlek. Löste sig till slut iaf _________________ /David Johansson |
||||
Hehe, jag skrev ju att det var tum när jag sålde naven :-)
Ska du borra om naven för rätt bultmönster eller blir det spacers? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Fan vad du eldar på nu då : )
Känner mig helt akterseglad! Du är ju nästan klar! Skitkul att se att det går så pass snabbt framåt för dig ivf : ) Känner mer o mer att jag måste köpa mig en svets och börja lära mig lite svetsa själv istället för att lämna bort allt till folk som kan - jag vill också kunna! Ju! Fan att det inte finns några bra kurser att gå - förutom i Norrland och Skåne då ;( Har du svetsat buren själv ? Ser kalasbra ut iaf : ) _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||
Hehe, det gjorde du säkert men jag har nog glömt bort de. Nä de blir spacers, tycker de inte är så snyggt när hjulen sitter 1dm innanför skärmkanten
Hehe tackar. Men... nästan klar? Jag har väll kommit ungefär lika långt som dig förutom att du har din motor mycket mer klar än vad jag har min. Jo jag gör så mycket jag bara kan själv, lämnar i pricip bara iväg sånt jag absolut inte kan göra själv såsom svarvning av hjulnav, bockning av 3mm plåt osv. Buren har jag svetsar själv ja, och slipat till med en sketen vinkelslip. Har varit lika lärorikt som det varit skitsvårt men nu är jag ju i princip klar känns det riktigt häftigt att ha fått ihop en hel bur själv. Ang svetskurs, det har inte jag haft någon och just nu anser jag mig själv att kunna svetsa ganska bra faktiskt. Det är bara att öva och prova sig fram. Det har ju blivit rörstumpar över från buren som jag övat på innan jag svetsat på själva buren. Så köp dig en svets mull, att kunna svetsa is the shit _________________ /David Johansson |
||||
Några av bilderna är bra gamla men då jag i min förra uppdatering halvt lovade att bilen skulle stå på hjul och att alla breddare skulle vara monterade tills nästa uppdatering (denna alltså) så har jag inte vågat mig på en "halvuppdatering". Men här kommer "bilen-på-hjulen-och-breddarna-monterade-på-bilen-uppdateringen"
Håller på och monterar ihop mina nylackade fjäderben. Justerbara dämpare. och så var allt ihop. Styrstången har även den fått färg på sig. Här har jag slipat ner en av breddarna fram. Lägger sen på ett lager glasfiber över skarven. och här är det lagret nerslipat. Kaminen tykte det blev dammigt, jag tyckte det blev varmt. Bak, monterat och slipat. Andra sidan också, dock inte slipat här. Monterat fjäderbenen och länkarmarna fram. Hjulet åkte snabbt på och bilen sänktes ner. Här går det dock att sänka en bra bit till. Här är den nersänkt till max. Men sen ska ju motor osv i och sen ska väl fjädrarna "sätta" sig också. Sen igår blev det en förflyttning i garaget också nu när bilen stod på hjul. Vilket resulterade i att man fick lite fler helhetsbilder på bilen. Vadå, är inte toe in bra vid rejsing? Aja, det är inte lätt utan styrstång. Så ja, det var denna uppdatering det. Förhoppningsvis tar det inte 3 månader till innan nästa uppdatering. _________________ /David Johansson |
||||
Fint! Men du, topplagringarna sitter upp-och-ned... Som det är ju vilar ungefär hela bilens vikt på framvagnen på varsin låsring...lagret ska "sticka ut" nedåt om jag inte minns helt fel.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
oj, bra att du sa det. Det borde jag ju ha förstått Tack för alla komentarer förresten. _________________ /David Johansson |
||||
Hur breda är dina fälgar? själv har jag en capri mk1 69:a som står och väntar på att få en breddning... jag funderade på dessa fängar:
18 x 8,5 ET35 fram och 18 x 10 ET30 bak Men bilen är redan breddad eftersom det är komplett fram och bakvagn från ford granada (tror jag!) Bilen är köpt från ett en tant vars gubbe hade avlidit Redan nu med orginalplåtisar måste man bredda skärmarna bak tex. Vad tror ni som har koll, kan det vara möjligt att få plats med de fälgarna? _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Näddu, David, Caprin lägger du inte ned. Kom igen nu! :-)
Avatars bil låter mycket spännande, den vill vi se mer bilder på och en byggtråd om. Med Granadabakvagn, 10" och ET30 lär det bli trångt bak även med breddning. Den Capri MkI jag var med och byggde på hade Mustang II-axel (bör vara cirka 5-8 cm smalare än Granadan), och där satt 7" ET13 med 10,5" breda däck perfekt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Määh det var väl ändå rätt trist!! ja jag har ju redan en bil, men ett par breddare skulle vara nått, du vet inte av några eller vart man hittar sånna som du har? tror du 10" går in?
_________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Ja en bygg tråd kommer!!! men just nu står bilen och väntar på en loge, har en E30 som jag pular med nu... köpte caprin för 3500 bara för att, kollade underredet och köpe direkt, finns inget rost på den alls.
13-30 = 17mm + vi säger 60mm = 77mm för brett... fasen dom fälgarna var ju fräsiga och billiga (: tänkte prova att bygga en bil runt ett par fälgar nämligen (: _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Jag har precis flyttat från ön och börjat plugga på högskola, blir ett gäng år här uppe så jag kommer nog inte kunna göra klart bilen. Sen har jag ju min celica också... Så jag vet inte hur det kommer bli. Men ifall ingen köper den så blir den väl stående i garaget tills.....många år iaf! _________________ /David Johansson |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri mk1 -73 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (14728 totalt) |