Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin Mini Van 1380 cc "jana" - 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (30566 totalt) |
Besiktigad utan anmärkningar !
Bara axel o bussnignar till pedalerna som ska göras iordning om man ska vara helt noga , annars sitter allt fin fint o den går mer än fint runt 610-620 kg med trimmad 1380 som ska ge runt 110-115 hk så rör de sig fint ! Tog en provtur igår o drog på lite lagom o de går att mäta med lotusen fast med mer hjulspinn Snart långtur till skövde / mariestad / kinnekulle ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Efter flera mil i kojan nu så kan ja inte säga annat än att
Jag älskar Hundkojor ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Kojan ska nu iväg till Ronnie Peterson Historic Grandprix i helgen
Fulllastad med saker ! Jag och polaren köpte biljeter för väldigt många månader sen och har sen dess funderat på vilken bil vi ska ta .. Blev tillslut kojan som ska få ett förtält och vara boplats under 3 dagar i anderstorp Bilen är fulllastad med solstolar , öl , vatten , mat , reservdelar , kläder , sovsäckar o kameror Så ser ni en liten gul hundkoja van med tält fasttejpad vid bakdörrarna så är det bara o knacka på ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Efter att ha lackat klart för att tanken på Mgn ska upp och fogskummet för formen till frontspoilern torkade så passade jag på att pilla lite med kojan
Har gått runt och irriterat mej på vevhusventilationen rätt länge så det blev rengjord oljefälla + längre slangar som drogs till en gammal vidrutespolarburk istället och sika lim i hålet på luftburken Rätt mycket skit i allt så de borde kunna andas friare och få lite mindre vevhustryck och färskare luft till SU förgasarna Nästa på listan är trattar med "sockar" till SU förgasarna , så slipper man få varmare o varmare luft från grenröret _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Snart med nya däck och ny grill !
Istället för den svarta morris grillen (tror de va morris) så blir det en Hundkoja MK1 krom grill ! Byte på torsdag Måste fortfarande säga att jag aldrig kört en roligare bil än Kojan , numera med lite mer fetställda SU förgasare så går den mycket finare _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Slängde mej in i kojan för att åka till gymmet , drar iväg och nitar bromsen innan 90graders kurvan som finns i området . . pedalen går i botten
Visade sig att högerslavcylinder gått under natten och läckt ut all vätska i systemet Som tur så funkade handbromsen och numera står bilen i garaget och väntar på nya slavcylindrar bak+belägg+ny huvudcylinder _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Nu står kojan i vinterdvala och är förtillfället ett föråd för motordelar till Mgn
Inte mycket mera som är gjort förutom nya cylindrar / fjädrar / belägg bak Har endå en liten lista på vad som ska göras när tid fås *Gå igenom tändningen *Kolla ventilspelen *Kolla över bryggan bak *Kolla över alla bussningar *Varvräknare ! *Nytt luftfilter istället för S burken Ska ta en bild på vart kojan just nu är inrullad (eller ah jag lyfte den o puttade den sidleds) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
UTE IGEN !!
Gick igång riktigt fint och efter lite vanlig service så va den på vägen igen Tyvärr så har det blivit en läcka antingen i värmeelementet eller slangarna , eller båda Så just nu är hela packetet nerplockat och på måndag ska elementet iväg för provtryckning och eventuellt blir det ett nytt Självklart ska allt lackas samtidigt _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
No more läckande värmepaket ! = no more imma på rutan
Rasad startmotor + byte startkrans _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Nu är allt klart för att byta delarna när delarna kommer på tis / onsdag
Det blir startkrans , startmotor som byts och jag hoppas att det kommer att gå snabbt och smärtfritt ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Snabbt vete fan
Men gängorna för 1 av de 3 bultarna till avdragaren som sitter i svänghjulet va fel o då va det lika bra att få ut motorn och kunna göra det i det fria 2½ timme senare stod motorn utanför Nu måste jag bara skaffa 3 stora 7/16 UNF bultar o dra in sen åker svänghjulet av ! När endå allt detta görs så blir det nya kulleder i framvagnen / sota o lacka grenrör / ny avgas&insugs packning och lite penselrenovering o rengörning _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Man ska aldrig börja plocka ner för det blir bara mer och mer
Idag åkte vänster kåpan för lådan ner och ska åka i tvätten och få nya packningar Diffen åkte ur pga läckande packboxar och då satt "hubbarna" på splinsen löst , så allt åker i tvätten och sen nya packningar o packboxar Svänghjulet står i spänn efter att fått en träff med både hammare och gasolbrännare Lite färg kvar på motorn bara och funderar på att även riva ner drop gear kåpan och slänga den i tvätten när jag endå håller på och ska ha den polerad Bilder kommer tyvärr inte , har ingen kamera _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Svänghjulet o kransen lämnad hos janne ! Skulle återkomma på onsdag
Motorn har fått sitt första lager grönfärg och växellådan och drop gear kåpan är nästan helt färg rena Nu är det bara att rengöra mera och få lite delar i motortvätt och sen vänta på delarna och börja plocka ihop spisen Grenrören är lindade och lackade och så ursotade jag kunde No more varm insugsluft ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Helt rätt
Har kollat runt lite o letat efter dej här på rejsa ! Det är riktigt riktigt roligt , och bättre kommer det bli nu när motorn inte läcker olja/avgas osv och får kallluft till Su förgasarna Riktigt fin syn att se en gul 993 i backspegel , även om du kunde ha kört om nästan när som helst:rolleyes: _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Ännu ett problem , svänghjulet va balanserat till startkransen
Så nu blir det : alt 1 : Allt är separatbalanserat sen innan = Låna en balanserad vev o balansera svänghjulet alt 2 : Allt är balanserat tillsammans = riva ur vev osv och separatbalansera _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Se där ja!
Man brukar stöta på en hel del roliga bilar på den vägen. Jag tar den alltid när jag skall in till kungsbacka bla. Vad jag kunde se så rök den till lite blått emellanåt men det är ju en gammal bil. Kan ju ha varit det felet du beskrev. Lycka till med motorn! _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lotus Elise -97 Lådbil |
Med all säkerhet olja som dras ner via ventilstyrningarna med tanke på att den inte har några ventiltätningar.
Som tur så är allt separatbalanserat i motorn så nu måste jag få tag på en balanserad vev som ja kan dra fast svänghjulet till så de kan bli balanserat ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
När man endå håller på
Satt på ebay som alltid och hittade 3" långa Hs2 Trattar och Pipercross filter Får se om jag ska slå till nästa vecka :P Delarna från england kommer på måndag så då måste växellåda o diffen o drog gear kåpan sättas dit , så jobb finns _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Våra race- och banåkarbilar Austin Mini Van 1380 cc "jana" - 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (30566 totalt) |