Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 *
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (54144 totalt)
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



låter som du kommer hinna iaf! utsorterad efter SC på Knutan, ett monster på Sturup med Rejsa!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Äntligen hemma igen från pallbockarna med nytt chassie, nya bussningar/lagringar, R888or och annan utväxling!

Återstår lite småpill, men BMWSC på Knutan 2-3 verkar säkrad iaf!



Märk väl den ooootrooooliga förvandligen från bild 1 i denna tråd..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Märk väl den ooootrooooliga förvandligen från bild 1 i denna tråd..


Det är insidan som räknas....

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Riktigt trevlig Sleeper..

Skall bli en fröjd att se den på Knutan. thumbs up thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Ikväll skall rattnav hämtas och moccaratten i. Fick tag i en 6m längd aluprofil i morse som skall bli stolsunderrede till Johan och mig så den är Johan och hämtar just nu.

Måste försöka lufta bromsarna snarast så att jag kan komma ut och känna på bilen! Anade ett visst missljud vid vänstersväng vid krypkörningen hem, hoppas det inte är nåt allvarligt! Kan ha att göra med att hjulen inte var ordentligt dragna så just nu väljer jag att inte fundera på det..

Att utväxlingsbytet gör susen på dessa kärror fick jag prov på igår när Johans 4.10 provkördes! Tusan vad pigg den blivit, kändes som 50 hästar till letat sig ner under huven!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Cockpit klar!



Återstår bromsluftning, hjulinställning, hitta/åtgärda? missljud höger bak, toppa upp med olja och provköra lite rent allmänt. Kanske får man sova natten till lördag.. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Hmm, luftat och luftat, men pedalen tar fortfarande långt ner? Pumpar man upp tryck så håller det och pedalen känns stum. Verkar mao inte vara luft eller läckage utan snarare nåt glapp/justering i länkaget till bromspedalen? Tacksam för alla tips! Det går att åka med men känslan är kass.

Snabbkoll i carporten visade 12 mm toe in på en meter mellan mätpunkterna vilket är rejält galet. Får åtgärdas imorgon när 24 mm fast nyckel är inhandlad.

Känns rejält tight nu att bli klar.. >

_________________
Rikard Ahlin
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5322



Rikard Ahlin skrev:
Hmm, luftat och luftat, men pedalen tar fortfarande långt ner? Pumpar man upp tryck så håller det och pedalen känns stum. Verkar mao inte vara luft eller läckage utan snarare nåt glapp/justering i länkaget till bromspedalen? Tacksam för alla tips! Det går att åka med men känslan är kass.

Snabbkoll i carporten visade 12 mm toe in på en meter mellan mätpunkterna vilket är rejält galet. Får åtgärdas imorgon när 24 mm fast nyckel är inhandlad.

Känns rejält tight nu att bli klar.. >


Lufta kan man dock göra i evigheter!
Bara ge dig ut igen och lufta på. Ev kanske det måste luftas under tryck?

Lycka till nu

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Känns rejält tight nu att bli klar.. >


Kom igen nu Richard, strunta i stranden idag och lufta på så fixar det sig! När man har haft allt isär så brukar det kosta 0,4 l dyr bromsvätska innan koppling & broms är godkänd..
om du inte har det redan så köp en manik som tillåter dig att trycksätta bromsoljebehållaren med kompressorn så är det bara att se till så det finns olja i och sedan knalla runt och lufta thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Putrix skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Känns rejält tight nu att bli klar.. >


Kom igen nu Richard, strunta i stranden idag och lufta på så fixar det sig! När man har haft allt isär så brukar det kosta 0,4 l dyr bromsvätska innan koppling & broms är godkänd..
om du inte har det redan så köp en manik som tillåter dig att trycksätta bromsoljebehållaren med kompressorn så är det bara att se till så det finns olja i och sedan knalla runt och lufta thumbs up


Eller ännuhellre en sådandär som man suger igenom vätskan med. Då kan man hela tiden toppa upp i behålalren och om man har ABS och annat junk så brukar det bli bättre den sugande vägen.

Det är som vanligt mao, bättre med sugning än påtryckning...
Jag bjuder på den.

Ser inbjudande ut...jag hör av mig under semestern.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Putrix skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Känns rejält tight nu att bli klar.. >


Kom igen nu Richard, strunta i stranden idag och lufta på så fixar det sig! När man har haft allt isär så brukar det kosta 0,4 l dyr bromsvätska innan koppling & broms är godkänd..
om du inte har det redan så köp en manik som tillåter dig att trycksätta bromsoljebehållaren med kompressorn så är det bara att se till så det finns olja i och sedan knalla runt och lufta thumbs up


Stranden är lagd på is, det kan du räkna med!

Luftat traditionellt med "pumpmetod" och med trycksatt behållare men det biter inte riktigt.

Har kört en del idag och det känns bara bättre och bättre!? Antingen händer nåt positivt eller så är det jag som börjar vänja mig vid den skumma, men konsekventa, pedalkänslan.

Tusen småfix är gjorda och bilen känns riktigt välbyggd (för att vara hopsatt på fyra veckor)! thumbs up

Återstår att göra hjulinställning, får se om det hinns med..

Knutan blir det iaf!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ser inbjudande ut...jag hör av mig under semestern.


Får hoppas du når ner till pedalerna bara..

Välkommen!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Ahlin skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ser inbjudande ut...jag hör av mig under semestern.


Får hoppas du når ner till pedalerna bara..

Välkommen!


Tja, Johan är väl mer normallång...så jag ringer nog han istället.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Ett sista hatmek, men någon hjulinställning blev det inte.

Nu har vi gått över till plan B och minskat drop fram så att det går på ett hjul i böjarna. Who needs toe?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Då var Knutan äntligen avklarad! Tripmätaren skvallrar om ca 400 körda bankilometer vilket motsvarar knappa 200 varv, Tack för det BMWSC! thumbs up Fantastiskt proffsigt arrangerat!

Kan bara konstatera att vi gjort rätt när vi gått den enkla vägen: Köp prylar som erkänt funkar bra och försök inte uppfinna hjulet igen. Chassiekitet från Turner med något hårdare fjädrar fram än vad som rekommenderades blev en fullträff tillsammans med originalkrängarna! thumbs up

Bilen är nästan löjligt välbalanserad och oerhört lättkörd. "Problemet" är att man gärna tar i för kung och fosterland bara för att det går.. Detta tenderar som vanligt i att däcken går en smula varma och varvtiderna ökar. Efterhand som varven flöt undan hittades gränsen för vad som är lagom attack för bästa varvtid och mot slutet gick det riktigt fort..

Allt höll, även mina gamla R881or som inte var helt nya, men nu är nog både däck och bromsbelägg slut, de var inte direkt nya när vi kom till banan.

Ytterligare potential finns absolut i bilen, längst upp på listan är att få bort den hela grad toe-in jag inte lyckades justera bort innan helgen samt lufta ur bromsarna igen så att det blir någon form av vettig pedalkänsla.

Sen j****r skall det bli åka av!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Kan bara konstatera att vi gjort rätt när vi gått den enkla vägen: Köp prylar som erkänt funkar bra och försök inte uppfinna hjulet igen. Chassiekitet från Turner med något hårdare fjädrar fram än vad som rekommenderades blev en fullträff tillsammans med originalkrängarna! thumbs up


thumbs up thumbs up Ja det såg onekligen fint ut idag. Nu kan du inte banga BMW Cup 2009.....

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Får också slänga in ett par thumbs up för ett antal trevliga träningspass... thumbs up thumbs up

Sturup på onsdag, sugen? Jag är!

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Trevligt att se bilen in action, gick sanslöst fint och FORT!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2624


Trådstartare
Lite mer sansade reflektioner såhär några dagar senare..

1. Balansen är kanon med det chassie vi plockat ihop! Ev kränger det lite för mycket för 3 grader statisk camber fram och nära noll camberkompensation, men det får vara såhär just nu. Skall se om jag kan hitta någon bra bild att mäta lite på.
2. Däckslitaget är oerhört jämnt! V Fram har fått lite mer stryk än övriga, men det får man räkna med när man åker högervarv.
3. Toyodäcken, gamla R881 och R888 bak, trivdes väldigt bra med de 2,1 kg varmtryck som vi fått tips om. Kände inte heller någon tendens till att greppet minskade med tiden, och då var ändå corden framme när jag kom in efter sista passet!
4. Vid knappt halv tank började soppapumpen funka som ASC-T och dödade motorn, först i Lithon och sen även en smula efter start-o-målkurvan. Måste försöka hitta enkel åtgärd mot detta.
5. Snabbaste varvtiderna sattes båda dagarna med halv tank. Då var bilen som lättast och gick ändå att gasa med runt hela banan. Misstänker att lättning verkligen gör skillnad; 1350 kg bil på 205or har nog en ganska tydlig kapacitetsgräns som bör flyttas en bit om man kan skala av 100kg.
6. Rätt utväxling är the shit. Med 3.91 i bakaxeln gick det i princip jämnt mot god väns M3Gt nerför rakan.
7. Den tailhappyness som 323ti har i grundutförande har vi fått lite bukt på. Inte så att bilen på något vis är understyrd eller tråkig, bara väldigt förtroendeingivande i sitt beteende och med a lot of grip.
8. Helgen bästa tid hade räckt till pole i BMW CUP klass standard..

Framöver blir det till att försöka skala bort några kilon. Kända bovar:

Kunna åka med racemängd soppa: -20 kg
Klimatanläggning: -30 kg (Påstås det)
Asfaltmattor: -11 kg
diverse plast: -10 kg
Stereo: -3 kg?
Mindre batteri: -10kg?
Passagerarairbag: 1-2 kg
Tömma spolarvätskan: -3 kg
Slutburken i avgassystemet väger 17 kg!! Går det att ta 10 tro?

Uppåt 100 kg skall gå att ta om man ligger i lite!

Hur många tionderar runt Knutan är det? *Seriös fråga!*


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Lite mer sansade reflektioner såhär några dagar senare..

4. Vid knappt halv tank började soppapumpen funka som ASC-T och dödade motorn, först i Lithon och sen även en smula efter start-o-målkurvan. Måste försöka hitta enkel åtgärd mot detta.

Vill VÄLDIGT gärna få reda på om ni hittar någon lösning på detta oehört irriterande problem, tros det vara skadligt för motor frågar en okunnig?

7. Den tailhappyness som 323ti har i grundutförande har vi fått lite bukt på. Inte så att bilen på något vis är understyrd eller tråkig, bara väldigt förtroendeingivande i sitt beteende och med a lot of grip.
quote]

Berätta gärna vad som gjort mot detta förvisso trevliga men opraktiska beteende (helt befriad är du inte det minns jag sedan knutan )

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
reflektioner
5. Snabbaste varvtiderna sattes båda dagarna med halv tank. Då var bilen som lättast och gick ändå att gasa med runt hela banan. Misstänker att lättning verkligen gör skillnad; 1350 kg bil på 205or har nog en ganska tydlig kapacitetsgräns som bör flyttas en bit om man kan skala av 100kg.
6. Rätt utväxling är the shit. Med 3.91 i bakaxeln gick det i princip jämnt mot god väns M3Gt nerför rakan.
8. Helgen bästa tid hade räckt till pole i BMW CUP klass standard..
Framöver blir det till att försöka skala bort några kilon. Kända bovar:
Hur många tionderar runt Knutan är det? *Seriös fråga!*


Ja vikten är ju boven. 1215kg som är min tillåten racevikt i standard för bilen går inte att uppnå med tanke på reglementet om det inte är en riktigt undernärd förare... Tyvärr så är bilen för fet för att åka soft-däck, annars så hade där varit 1-2 tiondelar. 4:10 hade också kunnat funka som ren race utväxling, antar att du inte gick på varvstopp på rakan, efter lilla rakan eller ner för liton med 3:91?
Brossan hade 1:10.5 som kvaltid på Knutan med sin compakt när den gick i standard förra året så det är ju en liten bit kvar till den snabbaste compakten

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 *
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (54144 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande