Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 Miata 1,8 1994 Roadsport C | << 1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14 >> 1 besök senaste veckan (95003 totalt) |
I går hann jag med en sväng till garaget. Dörrarna fick lite ny vinyl.
Inget grenrör ... Det här kommer att bli bra! Men vad är det för metallisk nätstrumpa som jag hittade i katalysatorn?? Hjullager på plats. Men hur får jag bort den gamla lagerbanan härifrån? HUR? |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Va? Nej! Dämmit! Ändrat. Tack. |
||||
Beroende på vad man har att tillgå så har jag vid olika tillfället löst det på 3 olika sätt.
Baserat på den erfarenheten rekomenderar jag: 1. Värme (förutsätter ju att man har gassvets..) 2. Huggmejsel med väl riktade slag så man får in den mellan ring och hubben. Sedan när man fått ut den 5mm så kan man få in en hederlig avdragare. Eventuellt får man putsa lite med en fil på hubben om där blir ett par små märken. 3. precisionskörning med vinkelslip.... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Varför ser det alltid ut så där efter att du köpt en Miata Nätstrumpan kan ju vara ditt problem med hackande bil... _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Dessa två brukar jag kombinera, fast jag börjar med vinkelslip för att sedan ge den inre lagerbanan några rejäla kyssar med en slägghammare. Har man då precisionskört hyffsat med vinkelslipen så kan man spräcka lagerbanan och sedan bara dra av den med handkraft _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
En lageravdragare + avdragarplatta från Biltema fixar det.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve Hade samma huvudvärk första gången på rexen _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||
Min bil gick för jävla dåligt med stopp i avgasröret i våras, byte till racekat gjorde susen! Du kommer vara snabbast på knutan nu med ditt monster med stora motorn PS: vi bor på samma vandrarhem i år som förra året, jag och andra Daniel. Vi Roadsportar ner på torsdagen, hojta till om du vill köra kolonn med oss! |
||||
Många bra tips, tack! Försökte huggmejsla lite halvhjärtat i går, men nu får det nog bli värme. Någon som har lite värme över?
Kanon, jag piper till om jag lyckas få ihop allting i tid - annars får jag väl komma ner lite senare... |
||||
Snyggt grenror! Jag har ingen aning vad natstrumpan ar for nagot. Har aldrig sett nagot liknande.Jag kan inte tanka mig att den gor nagot som du vill ha nytta av. Kasta bort och glom att du sett den.
Jag skulle ta vinkelslipen och med en kapskiva parallellt med den cylindriska passningsytan (en bild skulle givetvis sagt mer an tusen svamlande ord, men vafan...) slipa upp en glipa i banan, sedan pillar du bort den med skruvmejsel. Sista biten brukar dessutom spricka av nar du slipat bort sa mycket material att det som aterstar inte klarar spanningen annu mer. Du behover inte vara alltfor radd for att slipa i medbringaren eftersom presspassningen med nya lagret funkar anda och du har ingen tatningsfunktion i den ytan. Var noga att smargla bort skagg efterat bara, dessa skulle trassla till din passning. Coola mekaniker skjuter bort dessa lagerbanor med skarbrannaren (och storogda ingenjorer bredvid tanker pa varmeovergangstal i pressforband). Inget att rekommendera nagon som inte provat det forut pa nagonting billigt och forlorbart. Heja, heja, mot SSM!!! _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Men lova att du inte grater pa pallen nar du vinner, det passar inte en riktig skandinav. Ett Raikonnenskt antydan till leende ar battre. ('schakta tradkapningen...) _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Vi andra Miataförare brukar bita om lagerbanan med kindtänderna och dra loss skiten. Men alternativ 2 är värme. Jag skulle provat det mer än en gång innan jag började skära och såga i skiten, men det är bara tråkiga jag det.
Detta är också ett klassiskt Miata-tillbehör. Lite förvånad att du inte kände igen plagget, men du kanske missade efterfesterna i klubbtältet förra säsongen? Kämpa på nu så du kommer till SSM! Att misslyckas inte ett alternativ! Ära eller döden! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Jag har provat många olika varianter i brist och tillgång på verktyg för att få av lagerbanor. Det som jag fastnat för är att tigsvetsa fast två muttrar på lagerbanan som man får grepp i pressbordet med.
|
||||
Ära eller döden! Nätstrumpan ska självklart tvättas till nästa efterfest, men eftersom jag är lite nervös vad gäller värmeöverföringstal i pressförband knackade jag i stället med huggmejsel tills jag kunde komma åt med en avdragare. Sedan lossnade allt så snällt, så snällt.
Men när jag skulle montera ihop allting var hjullagermuttern för stor - hur kan den vara det när den kommer i ett monteringskit från Autoexperten? Nåja, bara att försöka hitta en annan mutter med rätt specifikationer. |
||||
Minns en lysande skrift från ett SSM med Önos, ryker denna också?
PS Det blir fort avgaser i besiktningshallen, så starta inte bilen därinne även om den inte ryker... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Jag lovar, jag ska inte ryka ner besiktningshallen den här gången heller!
Men nej, nyförvärvet röker inte. Möjligen snusar, med tanke på snuspåsen i katalysatorn. Jag anmälde mig i alla fall till SSM i dag och förhoppningsvis ska jag ha fått ihop allting till dess. Någon svetskunnig här som är sugen på att svetsa fast flänsar på min nya racekatalysator senare i veckan? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 Miata 1,8 1994 Roadsport C | << 1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14 >> 1 besök senaste veckan (95003 totalt) |