Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31725 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3084



8-10mm tjock kaross, stämmer väl rätt bra det också. Hade varit lättare i stålplåt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Cédric skrev:
8-10mm tjock kaross, stämmer väl rätt bra det också. Hade varit lättare i stålplåt


Jo sen lättas den inte naturligt med tiden heller som stålplåt kan göra

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



latjo44 skrev:
Bodinecc skrev:



Klingan75 skrev:
Roligt projekt, vet du varifrån karossen kommer?


Vet inte vilka som gjutit karossen men bilen är tydligen byggd av Plåt-Harry i Bollnäs


Kan det vara en Conny car plast kaross? vad sitter det för framvagn på den?







Då har nog den där bilen varit blå en gång i tiden med svarta trösklar (så klart) och jag har för mig det satt en Ford-sexa i den. Det skulle vara otroligt om två plåtstlagare från Bollnäs med 26.000 in byggt varsin
De Tomaso-replika. Är uppvuxen i den staden och har stått och tittat på den bilen ett antal gånger. Visste att det var en kopia men hade aldrig sett ett original och jag kände ett stort ha-begär men att köpa en riktigt låg långt bortom min budget och att bygga sin en egen låg långt bortanför mina kunskaper. Roligt att det är den bilen.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:






Då har nog den där bilen varit blå en gång i tiden med svarta trösklar (så klart) och jag har för mig det satt en Ford-sexa i den. Det skulle vara otroligt om två plåtstlagare från Bollnäs med 26.000 in byggt varsin
De Tomaso-replika. Är uppvuxen i den staden och har stått och tittat på den bilen ett antal gånger. Visste att det var en kopia men hade aldrig sett ett original och jag kände ett stort ha-begär men att köpa en riktigt låg långt bortom min budget och att bygga sin en egen låg långt bortanför mina kunskaper. Roligt att det är den bilen.


Jo satt en inte så prestandainriktad V6:a i den när jag köpte bilen. Har hört att bilen stod hos nån bilhandlare i många år, var det där du såg den? Visste inte att den varit blå en gång i tiden

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Den nya drivlinan ihopmonterad =)



Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 437



Bodinecc skrev:
Den nya drivlinan ihopmonterad =)



Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html


Hur kort går det att göra den där motorn på längden?

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Den ser onekligen ganska lång och ståtlig ut

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 896



rschneberger skrev:
Bodinecc skrev:
Den nya drivlinan ihopmonterad =)



Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html


Hur kort går det att göra den där motorn på längden?

mvh //Ricky


Tja, fram med tigersågen och en v-twin är ett faktum...

_________________
Magnus Falk
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Bodinecc skrev:


Jo satt en inte så prestandainriktad V6:a i den när jag köpte bilen. Har hört att bilen stod hos nån bilhandlare i många år, var det där du såg den? Visste inte att den varit blå en gång i tiden


Har sett den köra omkring och stått parkerad nångång mellan 88-92. Kunde inte lika mycket om bilar då men har för mig att den ser väldigt bra ut på nära håll med, dvs ett fint grundarbete från början. Den var metallicblå, lite mörkare än Magnus M2:a. Det finns rätt många som är duktiga på bilar i den kommunen på c:a 26.000 personer.

Vad skulle du ge den för betyg från 1-10 som lyckad kit-car el. vad man ska kalla den?
Trevlig helg

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Bodinecc skrev:


Jo satt en inte så prestandainriktad V6:a i den när jag köpte bilen. Har hört att bilen stod hos nån bilhandlare i många år, var det där du såg den? Visste inte att den varit blå en gång i tiden


Har sett den köra omkring och stått parkerad nångång mellan 88-92. Kunde inte lika mycket om bilar då men har för mig att den ser väldigt bra ut på nära håll med, dvs ett fint grundarbete från början. Den var metallicblå, lite mörkare än Magnus M2:a. Det finns rätt många som är duktiga på bilar i den kommunen på c:a 26.000 personer.

Vad skulle du ge den för betyg från 1-10 som lyckad kit-car el. vad man ska kalla den?
Trevlig helg


Jag ställde ut den på italienska träffen på skokloster ett år tillsammans med Pantera klubben och dom i klubben trodde att det var en äkta Pantera, innan dom inspekterat den närmare.
Bara det borde ge den ett bra betyg som Pantera replika. Det är egentligen bara två saker på utsidan som skiljer den från nån annan godtycklig Pantera. Nån som ser vilka?

Interiören skiljer sig mycket från originalet dock men som jag skrivit tidigare spelar det ingen roll för mina ändamål.
Som Kitcar ger jag den också bra betyg, väldigt välbyggd, bra svetsar och konstruktioner, väldigt mycket tid nedlagd på den som syns i alla detaljer och konstruktioner.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Lamporna bak är fel...
Kan det vara gallret/rutan bakom dörrarna oxå?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Då var det nog inga vakna snubbar som var med! Främre blinkers/p-ljus, enkeltorkare, luftintag framför vindrutan, dörrutornas indelning, dörrhandtag, partiet bakom dörrutan som nämnts tidigare, skärmkanter, urtag för nummerplåt, saknar bakluckelås och baklampor som också nämnts. Luftgaller i luckorna hade ju kunnat vara gjort på en originalbil men de är också fel egentligen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Inga "kofångare".

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Gratulerar till ett sådant fint fordon, Erik.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Utseendet på Panteror kan variera en hel del då ägarna brukar modda bilarna enligt eget smak och tycke, vilket jag tycker är kul. Därav kan det bli svårare att skilja en Org från en Replika

camarogbg skrev:
Lamporna bak är fel...
Kan det vara gallret/rutan bakom dörrarna oxå?


Lamporna är väldigt lika de som satt på Pantera Gr4 rejsbilarna...så egentlgen nej
Och gallren moddas flitigt av pantera ägare oxå med insug och andra galler varianter.



Nisse Classon skrev:
Inga "kofångare".


Vanligt att se utbytta/borttagna kofångare på Panteror

Guson skrev:
Då var det nog inga vakna snubbar som var med! Främre blinkers/p-ljus, enkeltorkare, luftintag framför vindrutan, dörrutornas indelning, dörrhandtag, partiet bakom dörrutan som nämnts tidigare, skärmkanter, urtag för nummerplåt, saknar bakluckelås och baklampor som också nämnts. Luftgaller i luckorna hade ju kunnat vara gjort på en originalbil men de är också fel egentligen.

Guson


Wow vilken lista. Det mesta av allt du skriver moddas av Pantera ägare och kan variera en hel del. Men du fick med de två jag menade nämligen: Dörrhandtagen som är helt olika dom på både tidiga "push button" Panteror och senare. Samt sidorutornas utformning som skiljer från org Panteror. Du fick även med en tredje som jag missat thumbs up nämligen att det är singeltorkare på Pantera V12:an. Va för länge sen jag körde den

Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Guson skrev:
Då var det nog inga vakna snubbar som var med!


Vi som har ett liv utanför forumsvärlden hann inte ens se frågan.....
Nåväl! Kan bara gratulera trådskaparen till en rolig bil som kommer bli riktigt bra ( dömt utifrån de bilbyggarkunskaper/ideer Du visat på hittills.
Denna kommer säkert bli roligare än orginalbilen till slut å Du säljer orginalet då *blink*
Som alla barn har jag oxo drömt om en Pantera sen jag såg den första "Canonball"filmen 1976(David Carradine) och även vart på väg att handla ett par gånger.
NUmer bygger även jag på en mittmotorbil som är en slags "replika" fast den är flera resor bättre/modernare än orginalet. Då har man friare händer och slipper höra gråten från orginalfanatiker
Lycka Till!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



2QIK4U skrev:
Guson skrev:
Då var det nog inga vakna snubbar som var med!


Vi som har ett liv utanför forumsvärlden hann inte ens se frågan.....


Som en i klubben tog jag det hårt att de närvarande tyckte den var lik en riktig Pantera!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Sen när man satt ihop en sån fin drivlina är det ju en fördel om den får plats i den tilltänkta bilen också.
Så när V6:an hade lyfts ur såg motorrummet ut så här:



Sen när jag gått loss med bågfil, vinkelkap och tigersåg (skönt att det inte är en riktig Pantera )så såg det ut så här:



Sen lyftes drivlinan i:



Like a Glove! :

Vyn från förarstolen av V12:an:



Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det där känns igen från originalbilarna. Är väggen i samma läge på replikan som i originalbilarna ungefär? Hur hamnar utgående axlarna i längsled i förhållande till bakhjulen med motorn i det läget? De som kör bigblock V8 brukar få flytta tillbaka ZF-lådan en del med ibland spännande vinklar på drivaxlarna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Guson skrev:
Då var det nog inga vakna snubbar som var med!


Vi som har ett liv utanför forumsvärlden hann inte ens se frågan.....
Nåväl! Kan bara gratulera trådskaparen till en rolig bil som kommer bli riktigt bra ( dömt utifrån de bilbyggarkunskaper/ideer Du visat på hittills.
Denna kommer säkert bli roligare än orginalbilen till slut å Du säljer orginalet då *blink*
Som alla barn har jag oxo drömt om en Pantera sen jag såg den första "Canonball"filmen 1976(David Carradine) och även vart på väg att handla ett par gånger.
NUmer bygger även jag på en mittmotorbil som är en slags "replika" fast den är flera resor bättre/modernare än orginalet. Då har man friare händer och slipper höra gråten från orginalfanatiker
Lycka Till!!


Tackar!
Nu blev man ju lite nyfiken...vad är det för bil? Har du någon byggtråd?

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Guson skrev:
Det där känns igen från originalbilarna. Är väggen i samma läge på replikan som i originalbilarna ungefär? Hur hamnar utgående axlarna i längsled i förhållande till bakhjulen med motorn i det läget? De som kör bigblock V8 brukar få flytta tillbaka ZF-lådan en del med ibland spännande vinklar på drivaxlarna.

Guson


Jo väggen sitter på samma ställe. Har fått pressa alla mått till det yttersta för att få in drivlinan, även drivaxelvinklarna. Men jag har hållit drivaxelvinklarna till max kontinuerligt rekommenderade 7grader.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31725 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande