Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 31725 besök totalt |
8-10mm tjock kaross, stämmer väl rätt bra det också. Hade varit lättare i stålplåt
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jo sen lättas den inte naturligt med tiden heller som stålplåt kan göra _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Då har nog den där bilen varit blå en gång i tiden med svarta trösklar (så klart) och jag har för mig det satt en Ford-sexa i den. Det skulle vara otroligt om två plåtstlagare från Bollnäs med 26.000 in byggt varsin De Tomaso-replika. Är uppvuxen i den staden och har stått och tittat på den bilen ett antal gånger. Visste att det var en kopia men hade aldrig sett ett original och jag kände ett stort ha-begär men att köpa en riktigt låg långt bortom min budget och att bygga sin en egen låg långt bortanför mina kunskaper. Roligt att det är den bilen. _________________ Alex N Eriksson |
||||||
Jo satt en inte så prestandainriktad V6:a i den när jag köpte bilen. Har hört att bilen stod hos nån bilhandlare i många år, var det där du såg den? Visste inte att den varit blå en gång i tiden _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Den nya drivlinan ihopmonterad =)
Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Hur kort går det att göra den där motorn på längden? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Tja, fram med tigersågen och en v-twin är ett faktum... _________________ Magnus Falk |
||||||
Har sett den köra omkring och stått parkerad nångång mellan 88-92. Kunde inte lika mycket om bilar då men har för mig att den ser väldigt bra ut på nära håll med, dvs ett fint grundarbete från början. Den var metallicblå, lite mörkare än Magnus M2:a. Det finns rätt många som är duktiga på bilar i den kommunen på c:a 26.000 personer. Vad skulle du ge den för betyg från 1-10 som lyckad kit-car el. vad man ska kalla den? Trevlig helg _________________ Alex N Eriksson |
||||||
Jag ställde ut den på italienska träffen på skokloster ett år tillsammans med Pantera klubben och dom i klubben trodde att det var en äkta Pantera, innan dom inspekterat den närmare. Bara det borde ge den ett bra betyg som Pantera replika. Det är egentligen bara två saker på utsidan som skiljer den från nån annan godtycklig Pantera. Nån som ser vilka? Interiören skiljer sig mycket från originalet dock men som jag skrivit tidigare spelar det ingen roll för mina ändamål. Som Kitcar ger jag den också bra betyg, väldigt välbyggd, bra svetsar och konstruktioner, väldigt mycket tid nedlagd på den som syns i alla detaljer och konstruktioner. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Då var det nog inga vakna snubbar som var med! Främre blinkers/p-ljus, enkeltorkare, luftintag framför vindrutan, dörrutornas indelning, dörrhandtag, partiet bakom dörrutan som nämnts tidigare, skärmkanter, urtag för nummerplåt, saknar bakluckelås och baklampor som också nämnts. Luftgaller i luckorna hade ju kunnat vara gjort på en originalbil men de är också fel egentligen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Utseendet på Panteror kan variera en hel del då ägarna brukar modda bilarna enligt eget smak och tycke, vilket jag tycker är kul. Därav kan det bli svårare att skilja en Org från en Replika
Lamporna är väldigt lika de som satt på Pantera Gr4 rejsbilarna...så egentlgen nej Och gallren moddas flitigt av pantera ägare oxå med insug och andra galler varianter.
Vanligt att se utbytta/borttagna kofångare på Panteror
Wow vilken lista. Det mesta av allt du skriver moddas av Pantera ägare och kan variera en hel del. Men du fick med de två jag menade nämligen: Dörrhandtagen som är helt olika dom på både tidiga "push button" Panteror och senare. Samt sidorutornas utformning som skiljer från org Panteror. Du fick även med en tredje som jag missat nämligen att det är singeltorkare på Pantera V12:an. Va för länge sen jag körde den Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Vi som har ett liv utanför forumsvärlden hann inte ens se frågan..... Nåväl! Kan bara gratulera trådskaparen till en rolig bil som kommer bli riktigt bra ( dömt utifrån de bilbyggarkunskaper/ideer Du visat på hittills. Denna kommer säkert bli roligare än orginalbilen till slut å Du säljer orginalet då *blink* Som alla barn har jag oxo drömt om en Pantera sen jag såg den första "Canonball"filmen 1976(David Carradine) och även vart på väg att handla ett par gånger. NUmer bygger även jag på en mittmotorbil som är en slags "replika" fast den är flera resor bättre/modernare än orginalet. Då har man friare händer och slipper höra gråten från orginalfanatiker Lycka Till!! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Som en i klubben tog jag det hårt att de närvarande tyckte den var lik en riktig Pantera! Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Sen när man satt ihop en sån fin drivlina är det ju en fördel om den får plats i den tilltänkta bilen också.
Så när V6:an hade lyfts ur såg motorrummet ut så här: Sen när jag gått loss med bågfil, vinkelkap och tigersåg (skönt att det inte är en riktig Pantera )så såg det ut så här: Sen lyftes drivlinan i: Like a Glove! : Vyn från förarstolen av V12:an: Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Det där känns igen från originalbilarna. Är väggen i samma läge på replikan som i originalbilarna ungefär? Hur hamnar utgående axlarna i längsled i förhållande till bakhjulen med motorn i det läget? De som kör bigblock V8 brukar få flytta tillbaka ZF-lådan en del med ibland spännande vinklar på drivaxlarna.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Tackar! Nu blev man ju lite nyfiken...vad är det för bil? Har du någon byggtråd? _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Jo väggen sitter på samma ställe. Har fått pressa alla mått till det yttersta för att få in drivlinan, även drivaxelvinklarna. Men jag har hållit drivaxelvinklarna till max kontinuerligt rekommenderade 7grader. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 31725 besök totalt |