Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25   >>
1 besök senaste veckan (175897 totalt)
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Eh, kanske lite offtopic i sammanhanget. Men var köpte du de uniballdamaskerna. Vore rätt nice att ha på sina planerade undre bärarmar bak.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Mecmove säljer sådana: http://www.mecmove.se/

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Grymt snyggt och genomtänkt bygge! thumbs up

Eftersom det verkar så genomtänkt så känner jag mig lite dum att fråga detta, men jag måste få ett svar känner jag...

Är det helt omöjligt att få plats med dubbla a-armar fram? Som det ser ut nu verkar det ju finnas massor av plats runt motorn... Men grenrör, turbo och insug etc... kanske äter upp det utrymmet snabbt?

Jag vet att denna synpunkt dyker upp titt som tätt här på forumet, men i det här fallet tycker jag det var intressant att fundera över hur mycket plats som egentligen krävs för att få plats med dubbla a-armar. Är det helt omöjligt i en så liten bil med motorn fram?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Duktigt nyfiken på fortsättningen här! Men en fråga, du sa tidigt i tråden att du skulle rulla igenom SBP med den, hur är det möjligt med den starka motorn? enligt mina beräkningar så måste du tunga ner bilen till ca 1400kg för att få ha så stark motor godkänd.

För övrigt ett fruktansvärt beundransvärt bygge! Det man själv håller på med är ju rena barnleken...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Tegheim skrev:
Duktigt nyfiken på fortsättningen här! Men en fråga, du sa tidigt i tråden att du skulle rulla igenom SBP med den, hur är det möjligt med den starka motorn? enligt mina beräkningar så måste du tunga ner bilen till ca 1400kg för att få ha så stark motor godkänd.

För övrigt ett fruktansvärt beundransvärt bygge! Det man själv håller på med är ju rena barnleken...



Jag kan kanske gissa lite hur man löser ett så delikat problem.

Motorn har i orginal ca 105 hkr, då är det inte orimligt att den med turbokonvertering lämnar +50% ger ger kring 150-160 hkr, torde inte vara något problem att ordna fram ett bromsintyg på 150 hkr, och det är inte heller särskilt orealistiskt ur den motorn, så det borde utan omsvep godtas av berörda instanser. väger bilen då 740 kg(inklusiver vätskor, reservhjul, verktyg och förere) är det grönt

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus L skrev:
150 hkr, och det är inte heller särskilt orealistiskt ur den motorn


Exakt.

Mer orealistiskt är dock hur mkt effekt den verkligen har idag.

Måste säga det igen: När denna maskin, förhoppningsvis, får lite mer fäste genom RWD och kan få sträcka ut ordentligt...då kommer det flimmra än mer för ögonen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:
Tegheim skrev:
Duktigt nyfiken på fortsättningen här! Men en fråga, du sa tidigt i tråden att du skulle rulla igenom SBP med den, hur är det möjligt med den starka motorn? enligt mina beräkningar så måste du tunga ner bilen till ca 1400kg för att få ha så stark motor godkänd.

För övrigt ett fruktansvärt beundransvärt bygge! Det man själv håller på med är ju rena barnleken...



Jag kan kanske gissa lite hur man löser ett så delikat problem.

Motorn har i orginal ca 105 hkr, då är det inte orimligt att den med turbokonvertering lämnar +50% ger ger kring 150-160 hkr, torde inte vara något problem att ordna fram ett bromsintyg på 150 hkr, och det är inte heller särskilt orealistiskt ur den motorn, så det borde utan omsvep godtas av berörda instanser. väger bilen då 740 kg(inklusiver vätskor, reservhjul, verktyg och förere) är det grönt



Jag vet ju inte hur han som byggde min Seven lyckades, men min swiftmotor står som turbokonverterad i mina regpapper och bilen vägde då 500 kilo (i verkligheten) och motorn gav mellan 170-200 hästar och ett kilos laddtryck. Den är ju ganska trög med sitt nedplockade komp om man kör den med 0,2 i laddtryck och borde inte då ge speciellt mycket effekt då så jag kan tänka mig att det inte borde vara ett problem? Eller?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Ang regga med turbokonverterat - så vet jag med mig
att SBP ej längre accepterar strypningsintyg.



Gustaf kan säkert fylla på med de exakta formlerna .


K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Vilket tokgalet bygge! thumbs up

För övrigt får jag lite komplex när jag ser hur fort du får saker gjorda på bilen. Du verkar ha bra rutin på skruvandet.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5607



KristianAE86 skrev:
Ang regga med turbokonverterat - så vet jag med mig
att SBP ej längre accepterar strypningsintyg.



Gustaf kan säkert fylla på med de exakta formlerna .


K

Är motorn i grunden inte en turbo motor och man monterat dit en turbo i efterhand
så finns det ju inga effektuppgifter på den.... utan det blir ju en uppskattad effekt.
Broms intyg eller dylikt som är trovärdigt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



KristianAE86 skrev:
Ang regga med turbokonverterat - så vet jag med mig
att SBP ej längre accepterar strypningsintyg.



Gustaf kan säkert fylla på med de exakta formlerna .


K


En turbokonverterad motor med turbo är ingen strypning. Bilprovningen kan väl knappast bestämma hur mycket man måste ladda...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



KristianAE86 skrev:
Ang regga med turbokonverterat - så vet jag med mig
att SBP ej längre accepterar strypningsintyg.



Gustaf kan säkert fylla på med de exakta formlerna .


K


Nu är det ju inte frågan om strypintyg, utan en rejäl effektökning, 50-60% skall ju inte vara något problem.

motorn är altså på 101 hkr original, och att turbokonvertera den och ta ut 150-170 hkr är ju inte direkt en strypning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5746



När det gäller reggning (av amatörbygge då i detta fall) med turbokonverterad motor så brukar de flesta Bilprovningar göra en rimlighetskontroll av effektuppgiften. Normalt sett räknar man med cirka 10% effektökning per 0,1 bar laddtryck, kanske lite mer för en 4-ventilsmotor med alutopp, lite mindre för bojsänken.

Man godtar heller inte bromsningar med orimligt lågt laddtryck (0,1 bar typ) utan anser att man i de flesta fall bör ligga på minst 0,2-0,25 bar vilket är vad de "snällaste" turbobilarna från fabrik laddar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
En snabb bil måste ju även ha en ordentlig motor. Jag hade turen att få köpa loss precis dom delar jag letade efter, vilket grundsätter planerna för min motor. Lite annat smått och gott kom med i affären, och det kommer nog passa bra

oringat motorblock med kolvkylning samt 12 mm vevbultar.


2-skivig Tiltonkoppling.


1,2 kilo lättad vev.


oljekylningen.


Bling ställbara kamdrev.


Venoliakolvar.


Pauterstakar.


Porrig hastighetsmätare


Kränghämmare.


Mer bling bling.


Hydraulisk handbroms.


Portad topp med 2mm större ventiler samt mekaniska tryckare. Toppen kommer att portas ytterligare för att få harmoni i grejorna.


Mer topp.


Mer topp.


Mer topp.


Mer topp.


Rätt så schyssta kammar i ett par varianter


Nya ventiler, 2mm större med dubbla ventilfjädrar.


Igen.


Ska nog kunna bli en trevlig liten maskin

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



så där ska det se ut

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1434



Ny motor igen? Byggde du inte nuvarande motor rätt seriöst?

Kan ioförsig förstå att du kanske vill ha lite mer pulver nu när den bli bakhjulsdriven. Har smygtittat på bilen när jag varit nere i ert garage nån gång, och det ser grymt trevligt ut!

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
jonka skrev:
Ny motor igen? Byggde du inte nuvarande motor rätt seriöst?

Kan ioförsig förstå att du kanske vill ha lite mer pulver nu när den bli bakhjulsdriven. Har smygtittat på bilen när jag varit nere i ert garage nån gång, och det ser grymt trevligt ut!


Jodå, den var väl hyffsad seriöst byggd för dom 250 hk som jag siktade på från början. Men den är kanske inte riktigt 100% driftsäker som den är nu, och den skulle nog inte riktigt palla den i framtiden tänkta effekten. Dessutom så sitter den gamla motorn i en annan bil nu, och den kommer nog få bli kvar där

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Har du lust att ge mig måtten på knivarna?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
fuling skrev:
Har du lust att ge mig måtten på knivarna?


Skicka ett PM med vilka mått som är intressanta så ska jag hjälpa dig

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Varje år så faller jag in i någon form av vinterdvala / vinternoja när det gäller att skruva på bilen, och detta år var ju inte annorlunda på något sätt... Men, idag när jag vaknade så kände jag att det faktiskt var dags att åka till garaget, och vintern är ju inte riktigt här ännu.. Konstigt

Dagens uppgift var i alla fall att påbörja tillverkningen av bärarmarna fram.

Bilden nedan visar vilka ingredienser jag använde, och dessa hade jag då sett till att fixa i ett tidigare läge. Plattan där spindelleden pressas i, svetsändarna samt fästöronen är givetvis "Custom made".


Efter lite mätande och kapande / slipande så såg det helt plötsligt ut som en bärarm. Det grova röret motsvarar alltså ramen. Det ser lite vint och snett ut på kortet, men bitarna är bara lagda på plats.


Jag lyckades även komma över en cad-fil för utskärning av en gördel till bottendelen, och den ser ut såhär:

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Vad använder du för material till bärarmarna? Tänkte själv bygga nya till min E28.

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25   >>
1 besök senaste veckan (175897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande