Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25 >> 1 besök senaste veckan (175897 totalt) |
Mecmove säljer sådana: http://www.mecmove.se/
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Grymt snyggt och genomtänkt bygge!
Eftersom det verkar så genomtänkt så känner jag mig lite dum att fråga detta, men jag måste få ett svar känner jag... Är det helt omöjligt att få plats med dubbla a-armar fram? Som det ser ut nu verkar det ju finnas massor av plats runt motorn... Men grenrör, turbo och insug etc... kanske äter upp det utrymmet snabbt? Jag vet att denna synpunkt dyker upp titt som tätt här på forumet, men i det här fallet tycker jag det var intressant att fundera över hur mycket plats som egentligen krävs för att få plats med dubbla a-armar. Är det helt omöjligt i en så liten bil med motorn fram? _________________ Mattias Meldert |
||||
Duktigt nyfiken på fortsättningen här! Men en fråga, du sa tidigt i tråden att du skulle rulla igenom SBP med den, hur är det möjligt med den starka motorn? enligt mina beräkningar så måste du tunga ner bilen till ca 1400kg för att få ha så stark motor godkänd.
För övrigt ett fruktansvärt beundransvärt bygge! Det man själv håller på med är ju rena barnleken... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Jag kan kanske gissa lite hur man löser ett så delikat problem. Motorn har i orginal ca 105 hkr, då är det inte orimligt att den med turbokonvertering lämnar +50% ger ger kring 150-160 hkr, torde inte vara något problem att ordna fram ett bromsintyg på 150 hkr, och det är inte heller särskilt orealistiskt ur den motorn, så det borde utan omsvep godtas av berörda instanser. väger bilen då 740 kg(inklusiver vätskor, reservhjul, verktyg och förere) är det grönt |
||||
Exakt. Mer orealistiskt är dock hur mkt effekt den verkligen har idag. Måste säga det igen: När denna maskin, förhoppningsvis, får lite mer fäste genom RWD och kan få sträcka ut ordentligt...då kommer det flimmra än mer för ögonen. |
||||
Jag vet ju inte hur han som byggde min Seven lyckades, men min swiftmotor står som turbokonverterad i mina regpapper och bilen vägde då 500 kilo (i verkligheten) och motorn gav mellan 170-200 hästar och ett kilos laddtryck. Den är ju ganska trög med sitt nedplockade komp om man kör den med 0,2 i laddtryck och borde inte då ge speciellt mycket effekt då så jag kan tänka mig att det inte borde vara ett problem? Eller? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
Är motorn i grunden inte en turbo motor och man monterat dit en turbo i efterhand så finns det ju inga effektuppgifter på den.... utan det blir ju en uppskattad effekt. Broms intyg eller dylikt som är trovärdigt _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
En turbokonverterad motor med turbo är ingen strypning. Bilprovningen kan väl knappast bestämma hur mycket man måste ladda... |
||||
Nu är det ju inte frågan om strypintyg, utan en rejäl effektökning, 50-60% skall ju inte vara något problem. motorn är altså på 101 hkr original, och att turbokonvertera den och ta ut 150-170 hkr är ju inte direkt en strypning. |
||||
När det gäller reggning (av amatörbygge då i detta fall) med turbokonverterad motor så brukar de flesta Bilprovningar göra en rimlighetskontroll av effektuppgiften. Normalt sett räknar man med cirka 10% effektökning per 0,1 bar laddtryck, kanske lite mer för en 4-ventilsmotor med alutopp, lite mindre för bojsänken.
Man godtar heller inte bromsningar med orimligt lågt laddtryck (0,1 bar typ) utan anser att man i de flesta fall bör ligga på minst 0,2-0,25 bar vilket är vad de "snällaste" turbobilarna från fabrik laddar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En snabb bil måste ju även ha en ordentlig motor. Jag hade turen att få köpa loss precis dom delar jag letade efter, vilket grundsätter planerna för min motor. Lite annat smått och gott kom med i affären, och det kommer nog passa bra
oringat motorblock med kolvkylning samt 12 mm vevbultar. 2-skivig Tiltonkoppling. 1,2 kilo lättad vev. oljekylningen. Bling ställbara kamdrev. Venoliakolvar. Pauterstakar. Porrig hastighetsmätare Kränghämmare. Mer bling bling. Hydraulisk handbroms. Portad topp med 2mm större ventiler samt mekaniska tryckare. Toppen kommer att portas ytterligare för att få harmoni i grejorna. Mer topp. Mer topp. Mer topp. Mer topp. Rätt så schyssta kammar i ett par varianter Nya ventiler, 2mm större med dubbla ventilfjädrar. Igen. Ska nog kunna bli en trevlig liten maskin _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||
Ny motor igen? Byggde du inte nuvarande motor rätt seriöst?
Kan ioförsig förstå att du kanske vill ha lite mer pulver nu när den bli bakhjulsdriven. Har smygtittat på bilen när jag varit nere i ert garage nån gång, och det ser grymt trevligt ut! |
||||
Jodå, den var väl hyffsad seriöst byggd för dom 250 hk som jag siktade på från början. Men den är kanske inte riktigt 100% driftsäker som den är nu, och den skulle nog inte riktigt palla den i framtiden tänkta effekten. Dessutom så sitter den gamla motorn i en annan bil nu, och den kommer nog få bli kvar där _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Varje år så faller jag in i någon form av vinterdvala / vinternoja när det gäller att skruva på bilen, och detta år var ju inte annorlunda på något sätt... Men, idag när jag vaknade så kände jag att det faktiskt var dags att åka till garaget, och vintern är ju inte riktigt här ännu.. Konstigt
Dagens uppgift var i alla fall att påbörja tillverkningen av bärarmarna fram. Bilden nedan visar vilka ingredienser jag använde, och dessa hade jag då sett till att fixa i ett tidigare läge. Plattan där spindelleden pressas i, svetsändarna samt fästöronen är givetvis "Custom made". Efter lite mätande och kapande / slipande så såg det helt plötsligt ut som en bärarm. Det grova röret motsvarar alltså ramen. Det ser lite vint och snett ut på kortet, men bitarna är bara lagda på plats. Jag lyckades även komma över en cad-fil för utskärning av en gördel till bottendelen, och den ser ut såhär: _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25 >> 1 besök senaste veckan (175897 totalt) |