Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (99645 totalt)
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291



Larse skrev:
Andreas T skrev:
Grattis ! thumbs up


Tackar så mycket



Vem kan hjälpa mig med min fyrportsförgasare (Rochester). Tittade på den idag och det verkar vara rena mekanot. Finns det någon runt Växjö som kan en sådan så hör av er är ni snälla.

Många rör och spjäll var det.....



Rockorkestern är en skitbra förgasare men problemet är att dom som kan den eller överhuvudtaget orkar sätta sig in i den "fuggen" är väldigt få i Sverige men det finns vad jag vet en mycket kunnig person på den förgasaren som renoverar och bygger om dom,surfa över till www.lazzat.se och skicka PM till "THE JUDGE" så kan du säkert få råd om den eller hjälp med en översyn om nåt är tokigt med den.
Rockorkestern är som sagt bra men den har en stor svaghet den klarar inte av fullgas accelerationer under längre tider då tenderar den att inte hänga med vid såna tillfällen är en "Holley" modell klart överlägsen men annars när det gäller vanlig körning soppaekonomi osv så är Rockorkestern bättre om den är i rätt skick ska tilläggas.
Mitt tips till dig annars är att gå över på en Holley eller Barry Grant förgasare dom är betydligt mer lättmekade för noviser(Holley är på moppe nivå i svårighetsgrad och simpel historia),en ny Holley eller BG hittar du på www.summitracingequipment.com eller www.jegs.com stora företag som är säkra att handla i från på nätet eller så klart från Svenska speedshops.
Har du hyfsad budget så skulle du kika på en sprutsetup det finns ju möjlighet att få tag i TBI insprut beggat eller kanske kika på ett nytt sprut,kika på hemsidorna ovan så ser du vilka pengar det rör sig om.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12889



Kan intyga att "The Judge" vet vad han sysslar med. Skicka den till honom och du blir knappast missnöjd!

För övrigt fungerar rockorkestrarna alldeles utmärkt, även om man gasar fullt länge. Lösningen heter elpump och fixar soppaproblemet (flottörhuset är lite litet för törstiga motorer vilket elmotorn fyller på i bttre takt änd en mekaniska).
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Mats Ahlgren skrev:
24-Seven skrev:
Mats Ahlgren skrev:
24-Seven skrev:
Mats Ahlgren skrev:
Edit:Just det dra inte soppalinan i kardantunneln absolut förbjudet vad det gäller säkerhet du kommer få plump i protokollet på besiktningen på det(på en DR besiktning vill säga även SFRo tror jag)!!

Mvh Mats


Har min soppaledning dragen i kardantunneln, inga problem vid SFRo eller regbes... Tvärtom, SFRo rekommenderar att bränsleledning dras i kardantunneln, ledningen får ej dras under bilen, och vad jag vet inte genom kupén/sittbrunnen (av förklarliga skäl). Har man kardanring borde det inte finnas någon säkerhetsrisk med att dra den i tunneln.

Mvh / Martin



ok där ser man i DR är det totalförbjudet att ha några vätskor som helst som går i kardantunnel oavsett om man har kardanring eller inte får inte förkomma helt enkelt,å andra sidan så är det inte helt ovanligt med avslitna kardaner i DR då kommer en brand omgående med den gnistbildning som blir kan jag säga.
Tycker det låter mycket konstigt om SFRo tillåter det och även rekomenderar än sån installation....jag har väl antagligen åkt för mycket DR

Mvh Mats


Var rekommenderas det att man drar bränslet på dragbilar?

EDIT: Glömde säga, thumbs up Lars, läcker bil!



Man byter bara ut original(om inte original räcker)och följer originaldragningen oftast men annars så försöker man bara hålla den efter ram eller på lämpligaste sätt följa bottenplattans kontur utan risk för kontakt med marken eller andra rörliga delar(kardan,kompressor remmar,fläktar,fläktar,fjädring osv).
Den får dessutom bara innehålla viss längd gummi(60cm)sen måste det vara hård lina eller metallomspunnen slang alla kopplingar ska vara pressade eller motsvarande som är under tryck,slangklämmor är ajabaja men på en originalare så släpps det igenom om det är installerat från "fabrik" över det hela,oftast förekommande i gatklasser med slöare bilar.
Man får inte dra in några brännbara vätskor under tryck i kupen osv.
Då har "Larse" snappat upp lite onödigt DR tekniskt reglemente i sammanhanget så förhoppningsvis kanske lite matnyttigt till Cobra projektet

Mvh Mats


På sjuor och andra bilar med plant golv, som jag misstänker att de flästa Cobror åxå är, så finns det inte några alternativ till kardantunneln.

Möjligen om du kan dra dem inne i tröskeln på en Cobra, det går inte på sjuor.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Tack Mats och Anders, jag skall be "domarn" kolla på den. Jag har elpump, så det borde inte vara något problem med försörjningen.

En annan fråga Anders, jag har för mig att du har torrsumpsmörjning i din motor, vilket jag inte har. När skall man börja fundera på att sätta in det?

Vilka parametrar gäller typ retardation * tid / sumpstorlek eller.... Försöker inte teoretisera, men ser på summit att de säljer större sumpar för race istället, (eller också). Hur resonerade du?

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Före julledigheten....









Undrar om den ser annorlunda ut efter, om det blir något gjort?

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
En anrättning sidepipes så här i juletid:

Man tager följande:

Ett rullat rör med diameter 50mm av perforerad plåt 5 mm hål
Ett rullat rör med diameter 85mm den samma
Fyra stycken flänsar med innerdiameter 52mm och ytter 83mm fastsvetsas på den mindre rullen
En stycke lastbilsavgasrör upprättstående för mindre lastbilar av polerad rostfritt.
Stenull brandsäker sort


Ihopsättning av dämpardel, snöret klipps sedan av och dras ut i delar


Den färdiga sidepipen, glöm inte att bocka ner den yttre flänsen för att det inte skall röra sig


Sidepipe på plats



Två satser sidepipe göres med fördel för symmetrins skull

Kostnaden för båda sidorna ca 2500

Nu kan anrättningen avnjutas framåt våren, hoppas bara av bilprovningen också, men det är väl inte troligt

Gott slut från mig till er alla :attentn2:

/Lasse

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183



Undrar om nån har mätt upp mottrycket i en liknande pipa? Misstänker att det kan bli rätt högt om man har så långt perforerat rör. Har tänkt att dra rören under bilen och använda ett par Thust Turbo-mufflers, men funderar på att tänka om och bygga ett par sidepipes. Läste i en av David Vizards trimböcker att det är lättare att få ner trycket i ett par "turbodämpare" än i sidepipe-varianten(åtminsone om man vill ha en dräglig ljudnivå), dessutom verkar det vara väldigt viktigt att dra ett rör mellan systemen om man vill behålla bottenvridet. Hur har ni löst det ni som bygger med sidepipes? Eller skiter ni helt enkelt i det?

_________________
Stefan Karlström
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag har ingen aning, empiriska tester får gälla

Jag har valt sidepipes för utseendets skull. Och då börjar kompromissandet. Konstruktionen jag gjort gör att jag kan byta insatser väldigt enkelt. Denna första insats är för gatbruk, dvs gött ljud men inte för gött

För bana så kanske jag är tvingad att göra ett eget system dvs byta från grenrör och dra det under bilen enligt ditt resonemang, men det får bli ett senare beslut beroende på ljud och prestanda med denna konstruktion. Bottendraget tror jag inte kommer att vara avgörande då bilen är så lätt, så det har jag inte brytt mig så mycket om. Min trimning har jag gjort bla på bekostnad av bottendraget, men jag kan ha fel.

Sen får du gärna kalla mig för du, "ni" känns så formellt

Gott nytt år

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Ser ju ut som en mycket bra lösning med ett bra pris thumbs up Tror att jag själv kommer satsa på denna lösningen. Vad har du för diameter på lastbilsröret?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Larse skrev:


Jag har valt sidepipes för utseendets skull.


Vi har använt en liknande lösning på våra bilar (Cobra by Butterfly) i mååånga år.
Fördelen är ju just att man kan ta isär och byta stoppning eller hela dämparen.
Vi har dock åkt med betydligt kortare dämpare. Men det är ju bara att prova sig fram.

Men...det kommer inte att räcka för att klara ljudprovet hos SFRo...

Viktigt är att insattsen INTE sitter fast i ytterröret..!!! Den måste kunna glida, åtminstaone i ena änden.
Det är en otrolig skilnad på värmestreckningen på inner och ytterrör...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Måste fråga vad det är för ratt du har?

_________________
John Svensson
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Speedster skrev:
Ser ju ut som en mycket bra lösning med ett bra pris thumbs up Tror att jag själv kommer satsa på denna lösningen. Vad har du för diameter på lastbilsröret?


89mm yd
86mm id


3UBA296 skrev:
Måste fråga vad det är för ratt du har?


Tja... en svart treekrad mocka, tyckte inte träratt passade på bana, bitarna syns så dåligt på röntgen. Varför undrar du?

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6080



Snyggt bygge.

Jag har själv funderingar på att bygga en sådan här bil när jag blir äldre

Har du någon länk till dem som bygde chasiet och firman du köpte karossen ifrån??

Mvh

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ButterflyRacing skrev:
Larse skrev:


Jag har valt sidepipes för utseendets skull.


Vi har använt en liknande lösning på våra bilar (Cobra by Butterfly) i mååånga år.
Fördelen är ju just att man kan ta isär och byta stoppning eller hela dämparen.
Vi har dock åkt med betydligt kortare dämpare. Men det är ju bara att prova sig fram.

Men...det kommer inte att räcka för att klara ljudprovet hos SFRo...

Viktigt är att insattsen INTE sitter fast i ytterröret..!!! Den måste kunna glida, åtminstaone i ena änden.
Det är en otrolig skilnad på värmestreckningen på inner och ytterrör...


Jag kan tillägga att det rostfria ökar ENORMT i längd när det blir riktigt varmt. Bara mitt lilla korta rör jag har på Westfielden ökar säkert 2-3cm i längd och tar i bakskärmen, trots att jag tänkte det var massor med extra utrymme. Upphängningen i bakkant har jag därför fått göra glidande, just av värmeexpansionsskäl.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Westfield skrev:
ButterflyRacing skrev:
Larse skrev:


Jag har valt sidepipes för utseendets skull.


Vi har använt en liknande lösning på våra bilar (Cobra by Butterfly) i mååånga år.
Fördelen är ju just att man kan ta isär och byta stoppning eller hela dämparen.
Vi har dock åkt med betydligt kortare dämpare. Men det är ju bara att prova sig fram.

Men...det kommer inte att räcka för att klara ljudprovet hos SFRo...

Viktigt är att insattsen INTE sitter fast i ytterröret..!!! Den måste kunna glida, åtminstaone i ena änden.
Det är en otrolig skilnad på värmestreckningen på inner och ytterrör...


Jag kan tillägga att det rostfria ökar ENORMT i längd när det blir riktigt varmt. Bara mitt lilla korta rör jag har på Westfielden ökar säkert 2-3cm i längd och tar i bakskärmen, trots att jag tänkte det var massor med extra utrymme. Upphängningen i bakkant har jag därför fått göra glidande, just av värmeexpansionsskäl.




Nu har jag druckit några öl på lördagskvällen men följande resonemang borde hålla:

om förhållandet är linjärt borde 8,3 mm på 50K ökning på 10 m vara likvärdigt med 500K på 1 m dvs mina rör som är 1,2 m borde bli ca 1 cm längre givet att röret ökar 500 K vid körning, låter dock lite varmt, men det får ni rätta mig på. Skall också kolla om formeln är linjär, återkommer

Edit: Verkar inte vara en konstant konstant . Gäller bara för tempområdet 20 till 100 C

Vad händer sedan, mer eller mindre utvidgning?

Med linjär värmeutvidgning, Varför skulle det inte vara det?
l mm 1200
Koefficient/m 0,0083
Kelvin 500 0,002
Delta l mm 9,96

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Jorå, det blev lite gjort allt. Mest tack vare att jag har denna tråd som både jagar och inspirerar, lider dock lite med Kraniel som verkligen har ögonen på sig

Facit denna jul:

- Sidepipes klara
- Dörrar inpassade
- Baklucka inpassar
- Lampor monterade och kopplade

Vårens jobb blir nu bakplattan mot bakvagnen, sen kan man börja med finishen




Kolla in mitt nya fräcka luftfilter, nu vill jag bara ha min huv som passar levererad

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183



Vad avundsjuk jag blir när jag ser hur långt du kommit!
Själv börjar jag bli tokless på att kapa rör hela helgerna.
Är lite nyfiken på dörrinfästningarna, du har inga närbilder på dörrgångjärnen?

_________________
Stefan Karlström
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Drake skrev:
Vad avundsjuk jag blir när jag ser hur långt du kommit!
Själv börjar jag bli tokless på att kapa rör hela helgerna.
Är lite nyfiken på dörrinfästningarna, du har inga närbilder på dörrgångjärnen?


Motivationen går upp och ned, det är något man får räkna med. Stressar man blir det inge kul och resultatet blir inte heller bra.


Jag skall förstärka en grej på gångjärnet, tar bilder på dem då jag har dem loss och lägger upp här

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Så var det dags att starta besten, har börjat kalla den för CRUDE då den är rå och svart

Först en runt om filmning om den skulle brinna upp, sedan startförsök. Har bara syftat in tändningen och inga vakuumslangar sitter på förgasaren, (jag fattar inte hur det skall vara (än)). Troligen därför det inte är någon tomgång heller.

Kan bara konstatera en sak, serios problems med ljudnivån som det är nu

Här är länken till filmen:


http://web.telia.com/~u16704145/

Mvh Larse

Då var det bara resten kvar.......

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Larse skrev:
Så var det dags att starta besten, har börjat kalla den för CRUDE då den är rå och svart

Först en runt om filmning om den skulle brinna upp, sedan startförsök. Har bara syftat in tändningen och inga vakuumslangar sitter på förgasaren, (jag fattar inte hur det skall vara (än)). Troligen därför det inte är någon tomgång heller.

Kan bara konstatera en sak, serios problems med ljudnivån som det är nu

Här är länken till filmen:


http://web.telia.com/~u16704145/

Mvh Larse

Då var det bara resten kvar.......


Nu hoppas jag att alla förstår varför du inte valde en saabturbo-motor som någon föreslog...
Sådär låter inte min 9-3 aero.... Inte porschen heller för den delen...

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 111



Åh grattis! thumbs up trevligt med en film för oss V8 diggare, kämpa på.

_________________
Jonas Haag
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (99645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande