Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra Replica | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (99645 totalt) |
Rockorkestern är en skitbra förgasare men problemet är att dom som kan den eller överhuvudtaget orkar sätta sig in i den "fuggen" är väldigt få i Sverige men det finns vad jag vet en mycket kunnig person på den förgasaren som renoverar och bygger om dom,surfa över till www.lazzat.se och skicka PM till "THE JUDGE" så kan du säkert få råd om den eller hjälp med en översyn om nåt är tokigt med den. Rockorkestern är som sagt bra men den har en stor svaghet den klarar inte av fullgas accelerationer under längre tider då tenderar den att inte hänga med vid såna tillfällen är en "Holley" modell klart överlägsen men annars när det gäller vanlig körning soppaekonomi osv så är Rockorkestern bättre om den är i rätt skick ska tilläggas. Mitt tips till dig annars är att gå över på en Holley eller Barry Grant förgasare dom är betydligt mer lättmekade för noviser(Holley är på moppe nivå i svårighetsgrad och simpel historia),en ny Holley eller BG hittar du på www.summitracingequipment.com eller www.jegs.com stora företag som är säkra att handla i från på nätet eller så klart från Svenska speedshops. Har du hyfsad budget så skulle du kika på en sprutsetup det finns ju möjlighet att få tag i TBI insprut beggat eller kanske kika på ett nytt sprut,kika på hemsidorna ovan så ser du vilka pengar det rör sig om. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||||||||
Kan intyga att "The Judge" vet vad han sysslar med. Skicka den till honom och du blir knappast missnöjd!
För övrigt fungerar rockorkestrarna alldeles utmärkt, även om man gasar fullt länge. Lösningen heter elpump och fixar soppaproblemet (flottörhuset är lite litet för törstiga motorer vilket elmotorn fyller på i bttre takt änd en mekaniska). |
||||||||||
På sjuor och andra bilar med plant golv, som jag misstänker att de flästa Cobror åxå är, så finns det inte några alternativ till kardantunneln. Möjligen om du kan dra dem inne i tröskeln på en Cobra, det går inte på sjuor. |
||||||||||
Tack Mats och Anders, jag skall be "domarn" kolla på den. Jag har elpump, så det borde inte vara något problem med försörjningen.
En annan fråga Anders, jag har för mig att du har torrsumpsmörjning i din motor, vilket jag inte har. När skall man börja fundera på att sätta in det? Vilka parametrar gäller typ retardation * tid / sumpstorlek eller.... Försöker inte teoretisera, men ser på summit att de säljer större sumpar för race istället, (eller också). Hur resonerade du? _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
En anrättning sidepipes så här i juletid:
Man tager följande: Ett rullat rör med diameter 50mm av perforerad plåt 5 mm hål Ett rullat rör med diameter 85mm den samma Fyra stycken flänsar med innerdiameter 52mm och ytter 83mm fastsvetsas på den mindre rullen En stycke lastbilsavgasrör upprättstående för mindre lastbilar av polerad rostfritt. Stenull brandsäker sort Ihopsättning av dämpardel, snöret klipps sedan av och dras ut i delar Den färdiga sidepipen, glöm inte att bocka ner den yttre flänsen för att det inte skall röra sig Sidepipe på plats Två satser sidepipe göres med fördel för symmetrins skull Kostnaden för båda sidorna ca 2500 Nu kan anrättningen avnjutas framåt våren, hoppas bara av bilprovningen också, men det är väl inte troligt Gott slut från mig till er alla :attentn2: /Lasse _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Undrar om nån har mätt upp mottrycket i en liknande pipa? Misstänker att det kan bli rätt högt om man har så långt perforerat rör. Har tänkt att dra rören under bilen och använda ett par Thust Turbo-mufflers, men funderar på att tänka om och bygga ett par sidepipes. Läste i en av David Vizards trimböcker att det är lättare att få ner trycket i ett par "turbodämpare" än i sidepipe-varianten(åtminsone om man vill ha en dräglig ljudnivå), dessutom verkar det vara väldigt viktigt att dra ett rör mellan systemen om man vill behålla bottenvridet. Hur har ni löst det ni som bygger med sidepipes? Eller skiter ni helt enkelt i det?
_________________ Stefan Karlström |
||||||||||
Jag har ingen aning, empiriska tester får gälla
Jag har valt sidepipes för utseendets skull. Och då börjar kompromissandet. Konstruktionen jag gjort gör att jag kan byta insatser väldigt enkelt. Denna första insats är för gatbruk, dvs gött ljud men inte för gött För bana så kanske jag är tvingad att göra ett eget system dvs byta från grenrör och dra det under bilen enligt ditt resonemang, men det får bli ett senare beslut beroende på ljud och prestanda med denna konstruktion. Bottendraget tror jag inte kommer att vara avgörande då bilen är så lätt, så det har jag inte brytt mig så mycket om. Min trimning har jag gjort bla på bekostnad av bottendraget, men jag kan ha fel. Sen får du gärna kalla mig för du, "ni" känns så formellt Gott nytt år _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Vi har använt en liknande lösning på våra bilar (Cobra by Butterfly) i mååånga år. Fördelen är ju just att man kan ta isär och byta stoppning eller hela dämparen. Vi har dock åkt med betydligt kortare dämpare. Men det är ju bara att prova sig fram. Men...det kommer inte att räcka för att klara ljudprovet hos SFRo... Viktigt är att insattsen INTE sitter fast i ytterröret..!!! Den måste kunna glida, åtminstaone i ena änden. Det är en otrolig skilnad på värmestreckningen på inner och ytterrör... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
89mm yd 86mm id
Tja... en svart treekrad mocka, tyckte inte träratt passade på bana, bitarna syns så dåligt på röntgen. Varför undrar du? _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Snyggt bygge.
Jag har själv funderingar på att bygga en sådan här bil när jag blir äldre Har du någon länk till dem som bygde chasiet och firman du köpte karossen ifrån?? Mvh _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||
Jag kan tillägga att det rostfria ökar ENORMT i längd när det blir riktigt varmt. Bara mitt lilla korta rör jag har på Westfielden ökar säkert 2-3cm i längd och tar i bakskärmen, trots att jag tänkte det var massor med extra utrymme. Upphängningen i bakkant har jag därför fått göra glidande, just av värmeexpansionsskäl. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Nu har jag druckit några öl på lördagskvällen men följande resonemang borde hålla: om förhållandet är linjärt borde 8,3 mm på 50K ökning på 10 m vara likvärdigt med 500K på 1 m dvs mina rör som är 1,2 m borde bli ca 1 cm längre givet att röret ökar 500 K vid körning, låter dock lite varmt, men det får ni rätta mig på. Skall också kolla om formeln är linjär, återkommer Edit: Verkar inte vara en konstant konstant . Gäller bara för tempområdet 20 till 100 C Vad händer sedan, mer eller mindre utvidgning? Med linjär värmeutvidgning, Varför skulle det inte vara det? l mm 1200 Koefficient/m 0,0083 Kelvin 500 0,002 Delta l mm 9,96 _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Jorå, det blev lite gjort allt. Mest tack vare att jag har denna tråd som både jagar och inspirerar, lider dock lite med Kraniel som verkligen har ögonen på sig
Facit denna jul: - Sidepipes klara - Dörrar inpassade - Baklucka inpassar - Lampor monterade och kopplade Vårens jobb blir nu bakplattan mot bakvagnen, sen kan man börja med finishen Kolla in mitt nya fräcka luftfilter, nu vill jag bara ha min huv som passar levererad _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Motivationen går upp och ned, det är något man får räkna med. Stressar man blir det inge kul och resultatet blir inte heller bra. Jag skall förstärka en grej på gångjärnet, tar bilder på dem då jag har dem loss och lägger upp här _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Så var det dags att starta besten, har börjat kalla den för CRUDE då den är rå och svart
Först en runt om filmning om den skulle brinna upp, sedan startförsök. Har bara syftat in tändningen och inga vakuumslangar sitter på förgasaren, (jag fattar inte hur det skall vara (än)). Troligen därför det inte är någon tomgång heller. Kan bara konstatera en sak, serios problems med ljudnivån som det är nu Här är länken till filmen: http://web.telia.com/~u16704145/ Mvh Larse Då var det bara resten kvar....... _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||||||||
Nu hoppas jag att alla förstår varför du inte valde en saabturbo-motor som någon föreslog... Sådär låter inte min 9-3 aero.... Inte porschen heller för den delen... _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra Replica | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (99645 totalt) |