Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-08-28 Challenge VIP på Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13463 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



PlayR skrev:
RS6 skrev:

Ja, jäklar jag blev imponerad när du kom ner så mycket på slutet, friskt kört thumbs up
Nu får du allt berätta vad som är gjort med bilen, orginal är den väl inte?

Ja, Charlie kan köra, inte har han ABS heller


Tittar man på tiderna så körde jag lite fortare för varje varv, delvis pga däcktryck o temp men också för att jag lärde mig bana och bil bättre och bättre. Jag är övertygad att bilen kan prestera bättre än så, därför vore det kul att nöta lite till och eliminera några av de många förarmissarna..

I stora drag det som är gjort med bilen:

Motor: Starkare bottendel o vassare kammar. Original turbo och grenrör. Autronic sprut, öppet filter och 3" rör. Intercoolern är något (!) större än original..

Väghållning: HKS coilovers, de flesta bussningar bytta samt AP racing ok och skivor fram. I söndags körde jag på Michelin Pilot Sport Cup.


Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



avus skrev:
Chrisss skrev:


Håller med.

Efter första gången var jag inte alls kompis med banan. Körde ca. 1:25,50

Andra gången kapade jag ca 1,5 s och hade lärt mig rätt att åka sakta nog där det är
nödvändigt samt att våga åka fort där det går.

Tredje gången hade jag uppgraderat haldexen + bytt bussningar i framvagnen,
kapade 0,47s vilket var min gissning och målsättning med dagen.

Kan inte köra fortare nu. Min 1.23,58 körning var 99,999 felfri.

Min slutfart över mål brukar vara 139 km/h +/0 = alltid samma.
(250 hk 1440 kg lättad och halvtank med förare)

Hoppas det blir ny bana utan 300 m rattlås nästa år.


ojdå där gick mitt självförtroende i botten... Första gången inte kompis med banan 1,25... Jodu jag skulle hjula om jag gjorde under 1,30 ...

och då har jag ändå ca 170 över mållinjen om jag inte såg helt fel


Låt dig inte luras av chriss sleeper, jag kan svära på att chassit i den A3 är så mycket bättre än RS4an . Har åkt med Chriss, det är rena race chassit i bilen Men så kan han ratta sin bil riktigt bra oxå thumbs up

Jag åker nog inte med till Spa. Då jag åker till ringen nu på Scuderian thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9



torque skrev:


Har du HKS camberplattor också eller är det original infästning av fjäderbenen?


Det är ju inte min bil så jag är inte säker , men tror det sitter standard.

_________________
Mikael Hällqvist
Citera
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9



RS6 skrev:


Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare.


Lyssnar man på firmorna och evo-förståsigpåarna så stoppar original-turbon vid c:a 400 hk. Kammarna som sitter i bidrar till ett sanslöst trevligt register, har ingen exakt siffra men tror att 600 Nm är i underkant..

_________________
Mikael Hällqvist
Citera
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9



RS6 skrev:


Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare.


Lyssnar man på firmorna och evo-förståsigpåarna så stoppar original-turbon vid c:a 400 hk. Kammarna som sitter i bidrar till ett sanslöst trevligt register, har ingen exakt siffra men tror att 600 Nm är i underkant..

_________________
Mikael Hällqvist
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3084



RS6 skrev:
avus skrev:
Chrisss skrev:


Håller med.

Efter första gången var jag inte alls kompis med banan. Körde ca. 1:25,50

Andra gången kapade jag ca 1,5 s och hade lärt mig rätt att åka sakta nog där det är
nödvändigt samt att våga åka fort där det går.

Tredje gången hade jag uppgraderat haldexen + bytt bussningar i framvagnen,
kapade 0,47s vilket var min gissning och målsättning med dagen.

Kan inte köra fortare nu. Min 1.23,58 körning var 99,999 felfri.

Min slutfart över mål brukar vara 139 km/h +/0 = alltid samma.
(250 hk 1440 kg lättad och halvtank med förare)

Hoppas det blir ny bana utan 300 m rattlås nästa år.


ojdå där gick mitt självförtroende i botten... Första gången inte kompis med banan 1,25... Jodu jag skulle hjula om jag gjorde under 1,30 ...

och då har jag ändå ca 170 över mållinjen om jag inte såg helt fel


Låt dig inte luras av chriss sleeper, jag kan svära på att chassit i den A3 är så mycket bättre än RS4an . Har åkt med Chriss, det är rena race chassit i bilen Men så kan han ratta sin bil riktigt bra oxå thumbs up

Jag åker nog inte med till Spa. Då jag åker till ringen nu på Scuderian thumbs up


Jupp, den går rätt hyffsat, vi provade varandras bilar för ett tag sedan. Och det ja kan säga är att audin är grymt lätthanterad och har ett grymt bett, nästan tråkigt enkelt, liksom bara vrida ratten å gasa så gick det skitfort , trots att jag tog ett lugnt varv så gick det ändå på 1.33, har kört 1.34 som bästa med min kärra =)

Det där med mållinjehastigheter är konstigt, vet inte om min mätare visar konstigt men 140km/h med min kärra låter på tok för mycket...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466



RS6 skrev:


Låt dig inte luras av chriss sleeper, jag kan svära på att chassit i den A3 är så mycket bättre än RS4an . Har åkt med Chriss, det är rena race chassit i bilen Men så kan han ratta sin bil riktigt bra oxå thumbs up

Jag åker nog inte med till Spa. Då jag åker till ringen nu på Scuderian thumbs up


Aha, ja då så , jag har ju orginal chassie

Ha kul där nere, bytbil ska oxå ner med Audin.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



[quote="avus"]
RS6 skrev:


Låt dig inte luras av chriss sleeper, jag kan svära på att chassit i den A3 är så mycket bättre än RS4an . Har åkt med Chriss, det är rena race chassit i bilen Men så kan han ratta sin bil riktigt bra oxå thumbs up


Hm, race chassi är att ta i.

KW variant 3 rakt ur kartongen. Justerat enligt rekomendation.
Enligt Thuresson som åker Golf 4 med KW är det ca. 1,8 Hz fram.

H&R krängare. Hårdaste läget bak. Förlängt 30 mm fram = mjukare än mjukaste läget.
Hyfsad camber fram, ca 2,7 grader.

Bilen är mycket lättkörd och välbalanserad. Lite lätt överstyrd i svepande svängar.

Vill nog påstå att det som gjort mest för tiderna är krängarna och hjulvinklarna.

Min bil är S-line (S3 wanna be). S modellerna har grymt bra chassin original.

Åker man Audi S-modell är krängarna helt klart prio 1. Sedan hjulvinklar.

Att byta krängarna är dessutom billigt jfr med stötdämpare & fjädrar.


Edit:

Åker man riktigt S modell har man ju bra bromsar vilket är en fördel
när det börjar gå fort. Mina skivor blir blåa efter ett varv på challenge.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag har också S-line chassi

Tror kombinationen r-däck, liten bil med go' effekt och quattro är alldeles förträfflig på Challenge.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Eftersom jag äntligen lärt mig det där med att lägga upp bilder så kommer ett par:














_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Cédric skrev:
nästan tråkigt enkelt, liksom bara vrida ratten å gasa så gick det skitfort


Det är en 4wd, blir inte enklare än så.

_________________
//Rahel Azad
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Erik B skrev:
Klucken skrev:
Hur är det med Slicks i Challenge? tillåtet eller inte??


På Challenge VIP är det godkänt med slicks. Annars inte


Halloj

Såg att ni hade det kul på Tullinge och VIP träffen tråkigt att jag inte kunde vara med och köra(Du fick mitt mail om det hoppas jag *förvirrad*)

Får man fråga vilka som åkte på slicks av dom som var med? Kollade ju listan och såg att jag numera endast ligger på sjätte plats, attans... ;-)
Nästa år skall jag ta revanch med en förhoppningsvis bättre fungerande bil för det har ju absolut inget med chaffören att göra, hehe!

Mvh
Pete

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Anders Jonsson skrev:
Däckvärmare och slicks på slalomkörning med polarna? Vart är världen på väg?


haha det kan man undra... En gatbil åker väl på gatdäck


/pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Nu har jag läst hela tråden och jag tror att jag fått svar min fråga om slicksen.. Känns bra att ditt är så många som är snabbare på R-däck Måste ju skylla på nåt hehe

Såg kul iallafall!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Puppan skrev:
Anders Jonsson skrev:
Däckvärmare och slicks på slalomkörning med polarna? Vart är världen på väg?


haha det kan man undra... En gatbil åker väl på gatdäck


/pete


Det var förr de!!! NU ÄR DET SLICKS OCH DÄCKSVÄRMARE SOM GÄLLER....

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



torque skrev:
Puppan skrev:
Anders Jonsson skrev:
Däckvärmare och slicks på slalomkörning med polarna? Vart är världen på väg?


haha det kan man undra... En gatbil åker väl på gatdäck


/pete


Det var förr de!!! NU ÄR DET SLICKS OCH DÄCKSVÄRMARE SOM GÄLLER....



haha
hmmr skall ni ha så skall faen jag oxå ha en uppsättning!!
Annars ser jag ju ut så här i jämförelse

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



PlayR skrev:
RS6 skrev:


Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare.


Lyssnar man på firmorna och evo-förståsigpåarna så stoppar original-turbon vid c:a 400 hk. Kammarna som sitter i bidrar till ett sanslöst trevligt register, har ingen exakt siffra men tror att 600 Nm är i underkant..


Det låter ungerfär som man åkte moppe för i tiden det finns alltid lite att ge Varför åker alldrig Simme då? Suck att man inte var där,och kollade ,men nästa år kanske man kan köra där? Ska börja bygga en gat/ban Impreza i october och den ska vara klar i vår

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9



subarumicke skrev:

Det låter ungerfär som man åkte moppe för i tiden det finns alltid lite att ge Varför åker alldrig Simme då? Suck att man inte var där,och kollade ,men nästa år kanske man kan köra där? Ska börja bygga en gat/ban Impreza i october och den ska vara klar i vår


Zimme är en upptagen man.. Men jag hjälper honom gärna att hålla igång bilen mellan varven.

Det blir ju ny körning på söndag, ta med Subban så kan vi rejsa..

//Micke

_________________
Mikael Hällqvist
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Det ryktas att repotaget ifrån dagen är med i senaste numret av Automobil som finns ute i butik nu. Har dock inte läst det själv än.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9



Andreas Millbro skrev:
Det ryktas att repotaget ifrån dagen är med i senaste numret av Automobil som finns ute i butik nu. Har dock inte läst det själv än.


Ja, stämmer.. Konstigt bara hur nästan varenda bil som var där finns med på bild eller i intervju, men inte ett ord om bilen som ingen hängde på..

Kul med en tidning med objektiva reportage, haha..

/Micke

_________________
Mikael Hällqvist
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jo, så kan det gå när artikelförfattaren inte håller ordning på vem som hamnar var. I min lista saknades du helt enkelt. Den baserade sig på anteckningar från den något förvirrade whiteboarden och jag måste ha missat dig. Sorry. Men du var ju snabbast ändå. Seriöst bra!

/ Jonas Jarlmark
Citera
Eftersnack
2005-08-28 Challenge VIP på Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13463 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande