Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 - 1992 - Banracingbil även för annat bus. *såld*
<<   1, 2, 3, 4
38896 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Sitter vaken och hostar, alltså det gamla hosta, inte det nya att härbergera informationstjänster, så jag kan lika gärna uppdatera lite.

På egna bakhjul för första gången på länge:



...det relativa SUV-stuket ska åtgärdas med kreativ bussningsutformning, se nedan, sen ska det blingas big time:



Anledningen till att jag inte kan sänka mer är att de grofsiga torsionsstavarna inte går att böja mer, det är ett jäkla bängel öht att få i grövre än 23 mm och att det liksom börjar ta i på oväntade ställen:







Jag har plockat i 25 mm stavar, möjligen skulle jag kunna få dit 25.4 mm (+6% hjulkonstant) och hamnar på 2.7 Hz provat och beräknat.

Har iaf skaffat ett par nya kompisar i verkstan:




... fräsmaskinen modell äldre har jag knappt några förväntningar alls på, så den blir nog bra. Svarven började kännas aningen liten från ruta 1. Men vi får se.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



hur fixar du nya torsionsstavar ? fjäderstål i rätt kvalitet? och hur gör du med infästningarna ?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
volymmannen skrev:
hur fixar du nya torsionsstavar ? fjäderstål i rätt kvalitet? och hur gör du med infästningarna ?
Jag köpte stavarna via ett brittiskt forum, 205gtidrivers.com. Splines och allt är då klart. Stålet är något mer högvärdigt, men jag har glömt vad det är.

Tre stavar gick på ca 6500 inkl frakt och den kostnaden är svår att komma under.

Dione i Uppsala kan ta fram torsionsstavar om man letar i Sverige.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Ni som trodde att 2fast4u är produktiv... nu ska ni få se!

Inom karosseriavdelningen är det nyinskaffade Flumma-kittet (bra mkt snabbare än det tråkiga Dimma-kitet!!!!!) i princip färdigmonterat. Det är lite skillnad mellan fram och bak på vad som levereras i satsen:

I fram ingår en övre breddarmodul i lättstark cell/ligninkomposit, fästelement i gul s k "NASA-plast":



... samt måttavstämda nedre distanser. Observera att de senare är olika för att breddningen ska bli så där rymd-precis som man vill ha den:



...fett eller fett?



För bakbreddningen levereras i stället ett speciellt precisionsverktyg anpassat för precis behandling av befintlig plåt. Ungefär som skärmrullning fast bättre och effektivare och, precis, förstås mer precist:



...detaljbild över verktyget:



På chassiområdet har det självklart också hänt grejer! Vad trodde ni? 8)

Framvagnen får ställbar höjd och förspänning, detta med hjälp av racing-spec precisionsanordningar (precision 0.1 mm) i svart NASA-plast denna gång:



Vad gäller bakvagnen har jag lärt mig av gamla misstag och tagit till mig mer tillförlitliga produktionsmetoder samt devisen "more is more". Har hamnat på 30° camber som dessutom är starkt dynamisk:



...det som glänser lite är s k "ESA-komposit". NASA är inte bäst på precis allt, så är det bara!!!!!!

Hör och häpna! Jag har ägnat möda åt motorn också. Har gjort en del själv, men resten lämnar jag åt min hustrimmare Q&D Development som har världens sjukaste mapp!!!! omloppsbana, here I come!!!!

Åter till egen-fixat. Bl a ett öppet luftfilter som enligt leverantören blir ännu öppnare om det behövs:



Lättat svänghjul:



...den uppmärksamme ser att det svävar lite över marken, så lätt är det! Skruvstycket står där för att hålla det någorlunda på plats!!! Jag var ute och gick med det i ett snöre, men eftersom jag fick lite dåligt grepp med skorna så blev den bilden för suddig. Svänghjulet mot blå himmel såg hur snyggt ut som helst!!!!!

Härnäst ger jag mig på aerodynamiken. Det finns liksom ingen hejd på mig!!! 8)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Pär Hansson skrev:
Ni som trodde att 2fast4u är produktiv... nu ska ni få se!

Inom karosseriavdelningen är det nyinskaffade Flumma-kittet (bra mkt snabbare än det tråkiga Dimma-kitet!!!!!) i princip färdigmonterat. Det är lite skillnad mellan fram och bak på vad som levereras i satsen:

I fram ingår en övre breddarmodul i lättstark cell/ligninkomposit, fästelement i gul s k "NASA-plast":



... samt måttavstämda nedre distanser. Observera att de senare är olika för att breddningen ska bli så där rymd-precis som man vill ha den:



...fett eller fett?



För bakbreddningen levereras i stället ett speciellt precisionsverktyg anpassat för precis behandling av befintlig plåt. Ungefär som skärmrullning fast bättre och effektivare och, precis, förstås mer precist:



...detaljbild över verktyget:



På chassiområdet har det självklart också hänt grejer! Vad trodde ni? 8)

Framvagnen får ställbar höjd och förspänning, detta med hjälp av racing-spec precisionsanordningar (precision 0.1 mm) i svart NASA-plast denna gång:



Vad gäller bakvagnen har jag lärt mig av gamla misstag och tagit till mig mer tillförlitliga produktionsmetoder samt devisen "more is more". Har hamnat på 30° camber som dessutom är starkt dynamisk:



...det som glänser lite är s k "ESA-komposit". NASA är inte bäst på precis allt, så är det bara!!!!!!

Hör och häpna! Jag har ägnat möda åt motorn också. Har gjort en del själv, men resten lämnar jag åt min hustrimmare Q&D Development som har världens sjukaste mapp!!!! omloppsbana, here I come!!!!

Åter till egen-fixat. Bl a ett öppet luftfilter som enligt leverantören blir ännu öppnare om det behövs:



Lättat svänghjul:



...den uppmärksamme ser att det svävar lite över marken, så lätt är det! Skruvstycket står där för att hålla det någorlunda på plats!!! Jag var ute och gick med det i ett snöre, men eftersom jag fick lite dåligt grepp med skorna så blev den bilden för suddig. Svänghjulet mot blå himmel såg hur snyggt ut som helst!!!!!

Härnäst ger jag mig på aerodynamiken. Det finns liksom ingen hejd på mig!!! 8)


Med tanke på tidpunkten och mitt miserabla skick måste jag fråga:

ÄR ALLTING PJÅSHEVERIFIERAT och även superverifierat? om så är så hyllar jag utvecklingen, måste bli snabbast på Mantorp när du kör

_________________
Roland Johansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Jag måste gratulera till dessa helt nya tankebanor, de är ju helt i klass med funderingar vi hade inom Buford T. Justice Racing thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Sorry att jag missat era svar med några månader Rolle och PP. Tack för att det finns åtminstone ett par stycken som delar min lågkvalitativa humor! thumbs up

Nu till en tråkig uppdatering.

Jag avslutar projektet i samband med att jag gör en total omprioritering i mitt liv. Jag är vuxen med hyfsat litet barn och rätt så ansvarsfyllt jobb. Så familj och jobb ska nu få vederbörlig uppmärksamhet.

Håller på och säljer av lättanskaffade komponenter i en första våg, men kommer antagligen att magasinera basbilen och sällsynta komponenter ifall jag får ett återfall. Dessutom är det rätt dåligt betalt för en halvfärdig räser.

Några av inälvorna hittar den, till äventyrs, intresserade på http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewforum.php?f=3


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Trist att det tar stopp för det är en väldigt underhållande tråd och det hade varit kul att få se ett färdigt resultat.
Jag hoppas iaf att du får ett återfall!

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Ja Pär ta det nu lite lugnt så kommer du igen om ett tag

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
slettet

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Omvärldsbevakning hamnade här....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Och vad händer?

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Clarre skrev:
Och vad händer?
Det var bara en felpost från luren. Den står fortfarande och "ladlagras" i Mackmyra. Tänkte att värdet borde väl öka på det viset?

Såg dina fjädrar idag igen BTW, vi borde byta grejer nån gång.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Vi får väl ordna till ett meeting innan vintern kommer. Du är inte ute och åker nåt åt det här hållet?

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2168



Alt: återställa bilen till originalskick o sälja till mig..?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Eldh skrev:
Alt: återställa bilen till originalskick o sälja till mig..?
Känns ju jättelockande, ska fundera på det - Not!

@Clarre: Vi rings!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 - 1992 - Banracingbil även för annat bus. *såld*
<<   1, 2, 3, 4
38896 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande