Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (41594 totalt)
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Enkie skrev:
Ett mindre problem är förståss att startmotorn verkar smulan livlös just nu, men det lärde jag mig på en konfirmationsresa i England, träklubba! När familjens bil inte startade sopade far i familjen till startmotorn med träklubban, misslyckades det fick vi knuffa. Det var en Ford men fungerar möjligen även på Opel, som dock ska ha en annan typ av träklubba. Nåja, det är "nått" med solenoiden för starmotorn snurrade fint på arbetsbänken.

/oscar

På Volvo 240 DeLuxe från 1981 fungerade det bra med en vanlig snickarhammare ...
Lite jobbigt att komma åt att tjånga på ordentligt, men den lösningen dög i över ett halvår thumbs up

Inte nog med att bilen startade efter manövern, man var därtill roande för omgivningen

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Nanker
Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 56



Folxam skrev:
Enkie skrev:
Ett mindre problem är förståss att startmotorn verkar smulan livlös just nu, men det lärde jag mig på en konfirmationsresa i England, träklubba! När familjens bil inte startade sopade far i familjen till startmotorn med träklubban, misslyckades det fick vi knuffa. Det var en Ford men fungerar möjligen även på Opel, som dock ska ha en annan typ av träklubba. Nåja, det är "nått" med solenoiden för starmotorn snurrade fint på arbetsbänken.

/oscar

På Volvo 240 DeLuxe från 1981 fungerade det bra med en vanlig snickarhammare ...
Lite jobbigt att komma åt att tjånga på ordentligt, men den lösningen dög i över ett halvår thumbs up

Inte nog med att bilen startade efter manövern, man var därtill roande för omgivningen




Vill man manövrera startmotorn finklädd, eller mer ståndsmässigt, kan man ha med sig exempelvis en sopkvast.
Då kan man stående sticka ner änden på skaftet, och smacka på med bästa biljard-knycken.
Krävs mer kraft kan man linda in själva borsten med överdragsklädsel, startkablar, vattenindränkt kavaj eller likn för att få mer tyngd.

När sen skaftet spricker och kilar fast sig mellan startmotor och motorblock kan det vara bra att ha en liten osande ramsa redo.

Önskar förövrigt lycka till med projektet, det behöver ni.

/Tobbe

_________________
Tobias Nanker
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Med tanke på alla underliga fordon jag hittat i din närhet (inklusive den oranga polisong-Audin...) är jag inte helt förvånad över att just du kommer med tipsen. Vi skall inte hämta hem kojan snart så du kan få leka lite i år du med?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Enkie
Kalmar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



Det luktar gott och kemiskt i garaget, kanske något för nybilstillverkarna "okej, färgen klar, lull-lull klart - och vilken doft önskar ni på er nya bil?".
Vilken doft passar en Ascona?

Jag har pimpat en bakfälg också, kromad ventilhatt!

Har hittat några kortare stumpar med bränslerör dessutom.
Jag noterar också att det står en bakaxel i garaget försedd med trumbromsar!

/oscar

_________________
Oscar Persson
5papp Ascona B 2.2 -80 Buford T. Justice
Alfa Romeo GTV 3.0 24V -98 & 75 3.0 America -90
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Enkie skrev:

Vilken doft passar en Ascona?


En skog av wunderbaum-s i blandade dofter hängandes på backspegeln är väl brukligt? thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Eric Josefsson skrev:
Enkie skrev:

Vilken doft passar en Ascona?


En skog av wunderbaum-s i blandade dofter hängandes på backspegeln är väl brukligt? thumbs up

Wunderbaum stinker, jag förstår inte hur man kan ha det i en bil överhuvudtaget

Skön tråd thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Enkie skrev:

Vilken doft passar en Ascona?


En skog av wunderbaum-s i blandade dofter hängandes på backspegeln är väl brukligt? thumbs up


Som kompisen uttryckte det: Det finns en anledning att Ronny och Ragge alltid åkte med nervevade sidorutor...

Härsken iller och stekt lök var väl annars en av J. Lindengrens favoriter. Fast det var nog en rätt K70-anpassad doft. Till team-medlemmar, sponsorer, fans och häcklare kan jag meddela att det blir byggmöte måndag 20,00 i HQ.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11745

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bjuder ni på Gevalia på mötet

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Näää, kex... Förresten finns det en vida känd kebab-tillverkare i Kalmar, skall jag förmedla kontakt?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11745

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P.P. skrev:
Näää, kex... Förresten finns det en vida känd kebab-tillverkare i Kalmar, skall jag förmedla kontakt?


Finns förmodligen med i leverantörsregistret redan Men för att vara på säkra sidan kan du ju hinta om namnet

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Attans, de har utlokaliserat... http://www.kalmarkebab.se/

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nanker
Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 56



P.P. skrev:
Med tanke på alla underliga fordon jag hittat i din närhet (inklusive den oranga polisong-Audin...) är jag inte helt förvånad över att just du kommer med tipsen. Vi skall inte hämta hem kojan snart så du kan få leka lite i år du med?


oj, bra fråga.
Sunt förnuft säger: Ja! Hämta! Fixa! Gasa!
Ansvars-själen säger: Mmmm, först huset, sen kanske...

/T

_________________
Tobias Nanker
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



P.P. skrev:
Till team-medlemmar, sponsorer, fans och häcklare kan jag meddela att det blir byggmöte måndag 20,00 i HQ.


Då va byggmötet avklarat och lite lösa riktlinjer utstakade. Men ja tror hårt på detta, (måste ju göra de) att vi kommer ta oss i mål iaf. Ska efter helgen (om allt går som vi vill) ha en bil som går som den ska i motor iaf! Sen när detta är löst så ska vi väll ta och dra igång svetsen och få ditt lite frisk plåt på denna pärla
Ja jag skulle kunna tro att P.P snart fyller på med en bättre raport av kvällen och lite bilder!

/ Jon

_________________
Jon Rolfsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Skall jag slänga upp hela protokollet här så ni vet vad vi sa och vart nu hittar det? Eller skall vi hålla det hemligt?

Fnittrade fortfarande över reklam-sloganen när jag gick och la mig igår

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



P.P. skrev:
Skall jag slänga upp hela protokollet här så ni vet vad vi sa och vart nu hittar det? Eller skall vi hålla det hemligt?

Fnittrade fortfarande över reklam-sloganen när jag gick och la mig igår


Kan kanske va lugnast och hålla de lite hemligt så vi inte skrämmer bort våra motståndare

Haha ja vi kommer nog locka fram ett och annat skratt på banan

(service bilen är fixad till Växjö racet, inkl föraren som även ställer upp som mekaniker)

Så vi kan nästan kalla oss för fabriks team snart

_________________
Jon Rolfsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Googlade lite bilder innan. Var skall vi sätta den avvikande linjen fram, på huven eller framskärmen?

Vi skall inte måla i påsk? Skit samma i om vi får igång den eller inte, färgmässigt kan det ju liksom inte bli värre än vad det är

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



P.P. skrev:
Googlade lite bilder innan. Var skall vi sätta den avvikande linjen fram, på huven eller framskärmen?

Vi skall inte måla i påsk? Skit samma i om vi får igång den eller inte, färgmässigt kan det ju liksom inte bli värre än vad det är


Hur menar du nu? Vart den gula linje ska va lr? Hmm ja de löser vi när vi fått på den andra färgen.

Ne vi måste nog ta en repa med svetsen först innan vi kan slänga på nån färg och jag måste ta och fixa färgen först så i helgen blir de eldragning och motorfunktions koll

_________________
Jon Rolfsson
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



Underbart att det börjar att hända lite saker ju!

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



jeremia skrev:
Underbart att det börjar att hända lite saker ju!


Ja för tusan måste ju bli klara så de blir lite jag har ju ingen annan leksak att åka med så

_________________
Jon Rolfsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Du får ta ut Ghian så småningom, vi andra måste ju få något att garva åt också

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



P.P. skrev:
Du får ta ut Ghian så småningom, vi andra måste ju få något att garva åt också


Den e la såld ju, fick ma ett bud ja inte kunde motstå så ni får skratta åt nån annan

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (41594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande