Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M csl S54 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (43492 totalt) |
Vilken samling!! _________________ Tim Strindeborg Bmw M4 2018 |
||
Har lite vanosstrul verkar det som 100-200km/h går på 14,9 enligt driftboxen
Enligt gamla noteringar så gjorde den det på 11,7 Inga fel koder förutom att vanosen inte verkar kunna reglera 100% när man kör funktionskontroll Djävligt irriterande då allt är rätt justerat och magnetventilerna funkar, är inte jätte sugen på å köpa ny vanos för 25 om det nu inte är den som är sönder. bilen har endast rullat 3900mil så hydralenheten kan inte vara sliten _________________ Jan Ekehage |
||
Dags å uppdatera då bilen verkar funka efter ha fått ny bättre begagnad motor. Fast det var inget fel på den gamla visade det sig...
Hade problem med vibrationer i pedalstället när man varvade över 6500rpm plockade ur den gamla motorn efter ha bytt svänghjul,koppling å lager.rev isär motorn och hittade ingenting som gick att mäta allt var rakt å fint ram och vevstakslager var som nytt. Det ända jag hittade var att impulshjulet till insugskammen satt fel därav vanosstrulet så det var ju skönt iallafall. Skit det samma jag orkade inte krångla så jag köpte en motor från en 03 som var som ny 40 timmar senare å många så var det dags för provkörning och det vibrerar fortfarande Då i det läget så var bilen vääääldigt billig, ringer till Kölher och ber att få köpa växellådan som satt på motorn jag köpte. Eftersom det var en 6växlad från m3e46 så var jag tvungen att kapa sönder den nya kardanaxlen jag köpt efter ha ångrat mig angående den förra 6 växlade lådan jag hade på och satte dit original lådan istället. Eftersom jag kortade alla länkage å kardan för 5 år sedan så köpte jag ju nytt då 5 växlade lådan skulle på igen, så det var ju bara å kapa allt det nya igen å bygga om avgassystemet, fy vad drygt det kändes men jag hade på känn att det kunde vara växellådan som strulat hela tiden och jag brukar inte ge upp i första taget Har man lagt några hundra timmar redan så kan man väl lägga några till Vid provkörning gick den så djäkla mjukt å fint så jag ställde in den sen var jag inte i garaget på 2 månader fast det kan ha å göra med att jag rök på lunginflamation direkt efter. premiär turen på knutan satte jag 1.07.8 enligt driftboxen direkt så det kändes bra och tänkte att då borde man komma under 1.30 på mantorp men den gubben gick inte så lätt, kände mig väldigt ringrostig å ur form. Bilen ville bara understyra och det gick inte bättre än förra året tidsmässigt 1.31.1 även om motorn var starkare, allt annat var samma men lite tyngre bil då lådan å svänghjul är lite tyngre nu I höstas hade jag 189km/ i slut hastighet nu 205 i motvind (driftbox) så det blir till att justera balansen lite å lätta då den väger in på 1460kg med mig å halvtank (jag 80kg) Har inte orkat justera hörnvikten då jag beställt nytt chassie men det kändes att den ville låsa höger fram Nya motorn Rent å fint under med lådan från m3e46 använder original infästingar som finns i karossen med original växellådsbrygga,hemma kortad kardan som verkar funka. Bara att korta ca 90mm likadant med växellänkage Nu kör jag med e46 svänghjul å lamell . Även styrväxlen är bytt till en från z3 2.8 men det var länge sedan det gjordes X pipe istället för original H racekattar och original ljuddämpare bak Pinar på bra dunderklumpen för att vara z3m då 0-150 9,6 sek Nu ska det lättas vilket innebär att växellådan ryker Skulle vara kul å mappa motorn så den är som en m3e46 _________________ Jan Ekehage |
||
Lite OT-varning här, men du som grävt en hel del i din bil och särskilt kring motor och låda - hur ser oddsen ut för en SMG-låda? Är det helt 100% uteslutet att en sådan skulle gå att skohorna in, om än med modifieringar i underredet/infästningar?
_________________ Fredrik Nehlén |
||
det är samma låda som denna 6växlade så just den biten innebär inget skohorn men sen ska man ju få plats med resten och även få nån styrning till det att funka. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Precis som Marcus skrev så får det plats utan problem. Istället för spakställ sitter en växelenheten som är kopplad till hydralpump som sitter under insuget så fysiskt är inga som helst problem men elen är inte rolig att få å lira.
_________________ Jan Ekehage |
||
Trevligt å träffas senast Har för mig att det är bara 10 kg skillnad så det är ju inte mycket, så det blir det sista jag byter igen. Gör det som är lättast först passagerare stol bort -30kg avgassystem -10kg batteri -10 kg inredning som är kvar -20kg Har även lite lättare hjul å bromsar som ska på, sen om man går fullt ut med lättare dörrar.tak och stötfångare så hittar man 60-70kg till. Köpte allt man behöver för att göra formar å gjuta från easycomposites.com sen är det där med tiden... impuls köpte ett hus nu igen så det är snart dags å flytta igen för fjärde gången på 3 år _________________ Jan Ekehage |
||
Ja det var trevligt att ses, var ju ett tag sen sist Ska försöka ta mig till Kinnekulle den 1a juni. Så kommer du dit så kanske vi ses där
10 kg var ju inte så där våldsamt stor skillnad och det sitter ju långt ner också. Kanske värt att låta den sitta kvar och ha en extra växel. Är det värt att ändra utväxling i diffen också kanske? Lite kolfiber delar är jag också sugen på sen när jag kommer igång med mitt bygge igen. Tänkte ha framförallt motorhuv och glasskivan uppe i taket i kolfiber. _________________ Peter Burda |
||
Ja en extra växel är fint å ha när man kör med 3,64 som jag gör nu men skulle vilja ha 3,9x någon ting för nu är 2 för stirrig å 3 för seg.
Ja 10kg är inte mycket å bråka om på en gatbil tycker jag. Nu ska jag montera lite roliga grejer _________________ Jan Ekehage |
||
Är det vad jag tror? ses i möra! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Tjena!
En snabb fråga till dej som har en s54 motorn Har z3:an med s54 annorlunda luftbälg (90gr kröken) från insugsboxen än e46 m3:an Som du ser på bilden är det lite tajt, detta är då från e46:an Björn _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||
Hej jepp det är en specifik bälg till z3 och luftboxen åså skulle jag tror
lätt att kolla på www.realoem.com _________________ Jan Ekehage |
||
Hej
Efter 80 varv någonting på kinnekulle i VARMT väder utan att motoroljan gick över 120 grader så börjar man tro att det här ska nog hålla,den bara går bättre å bättre och det är riktigt roligt igen och man ser framemot Mantorp i Juli. Kollade oljan nu efter 300mil och 2 banträffar och inte 1mm har det sjunkit på stickan å oljan är fortfarande ljusbrun vilket känns lovande. Har gått ifrån R-däck å kör istället på Michelin super pilot däck som är ett högprestanda gatdäck med 300 i treadwear. Luras inte av det höga treadwear då det bara anger slitstyrkan inte greppet Otroligt bra däck, vänster fram på bild efter 17mil på kinnekulle med en bil vikt på 1500+kg då jag mest körde runt med passagerare, trevligt med alla som vill åka med å prata lite Nytt HR race chassi som funkade ypperligt då jag har fått till en skön balans i bilen. Nu är den lätt överstyrd i turn in och blir neutral så fort man möter med gaspedalen nya original skivor med pfc 01 belägg och nya original slangar funkade överförväntan och pedalen var distinkt hela dagen fan snart är väl hela bilen original;) _________________ Jan Ekehage |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M csl S54 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (43492 totalt) |