Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M csl S54
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (43492 totalt)
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Gött o se! Nu vill vi se regelbundna uppdateringar här me!

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1141



Fredrik Larsson skrev:

Sen är det en fin samling du har... jag fattas en...



Jag har en lösning på det problemet!
(Sorry för OT)

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



JanneZ3 skrev:
Ute för första gången sedan maj 2010 går å låter som hin hole själv, eller rättare sagt mest ljud

Var tvungen å ta grupp foto är man lite bmw nörd så vet man att det är en rolig och udda samling

"Bara" lite små fix sen ska ni få lite motstånd i minicup på gelleråsen


Vilken samling!!

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Är allt klart nu Janne? Mantorp snart!!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Janne tror jag har fastnat i Rose-dunken..

Är du färdig med Z3an Janne? När åker vi till ringen??

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Har lite vanosstrul verkar det som 100-200km/h går på 14,9 enligt driftboxen
Enligt gamla noteringar så gjorde den det på 11,7

Inga fel koder förutom att vanosen inte verkar kunna reglera 100% när man kör funktionskontroll

Djävligt irriterande då allt är rätt justerat och magnetventilerna funkar, är inte jätte sugen på å köpa ny vanos för 25 om det nu inte är den som är sönder. bilen har endast rullat 3900mil så hydralenheten kan inte vara sliten

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Dags å uppdatera då bilen verkar funka efter ha fått ny bättre begagnad motor. Fast det var inget fel på den gamla visade det sig...

Hade problem med vibrationer i pedalstället när man varvade över 6500rpm plockade ur den gamla motorn efter ha bytt svänghjul,koppling å lager.rev isär motorn och hittade ingenting som gick att mäta allt var rakt å fint
ram och vevstakslager var som nytt.

Det ända jag hittade var att impulshjulet till insugskammen satt fel därav vanosstrulet så det var ju skönt iallafall.
Skit det samma jag orkade inte krångla så jag köpte en motor från en 03 som var som ny

40 timmar senare å många så var det dags för provkörning och det vibrerar fortfarande
Då i det läget så var bilen vääääldigt billig, ringer till Kölher och ber att få köpa växellådan som satt på motorn jag köpte.

Eftersom det var en 6växlad från m3e46 så var jag tvungen att kapa sönder den nya kardanaxlen jag köpt efter ha ångrat mig angående den förra 6 växlade lådan jag hade på och satte dit original lådan istället.
Eftersom jag kortade alla länkage å kardan för 5 år sedan så köpte jag ju nytt då 5 växlade lådan skulle på igen, så det var ju bara å kapa allt det nya igen å bygga om avgassystemet, fy vad drygt det kändes men jag hade på känn att det kunde vara växellådan som strulat hela tiden och jag brukar inte ge upp i första taget

Har man lagt några hundra timmar redan så kan man väl lägga några till

Vid provkörning gick den så djäkla mjukt å fint så jag ställde in den sen var jag inte i garaget på 2 månader
fast det kan ha å göra med att jag rök på lunginflamation direkt efter.

premiär turen på knutan satte jag 1.07.8 enligt driftboxen direkt så det kändes bra och tänkte att då borde man komma under 1.30 på mantorp men den gubben gick inte så lätt, kände mig väldigt ringrostig å ur form.
Bilen ville bara understyra och det gick inte bättre än förra året tidsmässigt 1.31.1
även om motorn var starkare, allt annat var samma men lite tyngre bil då lådan å svänghjul är lite tyngre nu

I höstas hade jag 189km/ i slut hastighet nu 205 i motvind (driftbox) så det blir till att justera balansen lite å lätta då den väger in på 1460kg med mig å halvtank (jag 80kg)

Har inte orkat justera hörnvikten då jag beställt nytt chassie men det kändes att den ville låsa höger fram



Nya motorn



Rent å fint under med lådan från m3e46 använder original infästingar som finns i karossen med original växellådsbrygga,hemma kortad kardan som verkar funka. Bara att korta ca 90mm likadant med växellänkage
Nu kör jag med e46 svänghjul å lamell .
Även styrväxlen är bytt till en från z3 2.8 men det var länge sedan det gjordes
X pipe istället för original H racekattar och original ljuddämpare bak



Pinar på bra dunderklumpen för att vara z3m då 0-150 9,6 sek
Nu ska det lättas vilket innebär att växellådan ryker
Skulle vara kul å mappa motorn så den är som en m3e46

_________________
Jan Ekehage
Citera
Peter Burda
Borås
Här sen Nov 2003
Inlägg: 41



Kul att allt äntligen funkar bra

Hur ser planerna ut för vidare lättning ut? Skiljer det mycket i vikt mellan orginallådan och den 6-växlade?

_________________
Peter Burda
Citera
Freddesix
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Lite OT-varning här, men du som grävt en hel del i din bil och särskilt kring motor och låda - hur ser oddsen ut för en SMG-låda? Är det helt 100% uteslutet att en sådan skulle gå att skohorna in, om än med modifieringar i underredet/infästningar?

_________________
Fredrik Nehlén
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Freddesix skrev:
Lite OT-varning här, men du som grävt en hel del i din bil och särskilt kring motor och låda - hur ser oddsen ut för en SMG-låda? Är det helt 100% uteslutet att en sådan skulle gå att skohorna in, om än med modifieringar i underredet/infästningar?


det är samma låda som denna 6växlade så just den biten innebär inget skohorn
men sen ska man ju få plats med resten och även få nån styrning till det att funka.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Precis som Marcus skrev så får det plats utan problem. Istället för spakställ sitter en växelenheten som är kopplad till hydralpump som sitter under insuget så fysiskt är inga som helst problem men elen är inte rolig att få å lira.

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Peter Burda skrev:
Kul att allt äntligen funkar bra

Hur ser planerna ut för vidare lättning ut? Skiljer det mycket i vikt mellan orginallådan och den 6-växlade?


Trevligt å träffas senast

Har för mig att det är bara 10 kg skillnad så det är ju inte mycket, så det blir det sista jag byter igen.

Gör det som är lättast först

passagerare stol bort -30kg
avgassystem -10kg
batteri -10 kg
inredning som är kvar -20kg

Har även lite lättare hjul å bromsar som ska på, sen om man går fullt ut med lättare dörrar.tak och stötfångare så hittar man 60-70kg till.

Köpte allt man behöver för att göra formar å gjuta från easycomposites.com sen är det där med tiden...
impuls köpte ett hus nu igen så det är snart dags å flytta igen för fjärde gången på 3 år


_________________
Jan Ekehage
Citera
Peter Burda
Borås
Här sen Nov 2003
Inlägg: 41



Ja det var trevligt att ses, var ju ett tag sen sist Ska försöka ta mig till Kinnekulle den 1a juni. Så kommer du dit så kanske vi ses där

10 kg var ju inte så där våldsamt stor skillnad och det sitter ju långt ner också. Kanske värt att låta den sitta kvar och ha en extra växel. Är det värt att ändra utväxling i diffen också kanske?

Lite kolfiber delar är jag också sugen på sen när jag kommer igång med mitt bygge igen. Tänkte ha framförallt motorhuv och glasskivan uppe i taket i kolfiber.

_________________
Peter Burda
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Ja en extra växel är fint å ha när man kör med 3,64 som jag gör nu men skulle vilja ha 3,9x någon ting för nu är 2 för stirrig å 3 för seg.

Ja 10kg är inte mycket å bråka om på en gatbil tycker jag.

Nu ska jag montera lite roliga grejer

_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



JanneZ3 skrev:
Ja en extra växel är fint å ha när man kör med 3,64 som jag gör nu men skulle vilja ha 3,9x någon ting för nu är 2 för stirrig å 3 för seg.

Ja 10kg är inte mycket å bråka om på en gatbil tycker jag.

Nu ska jag montera lite roliga grejer



Är det vad jag tror? ses i möra!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
jepp syns imån

_________________
Jan Ekehage
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128



Tjena!
En snabb fråga till dej som har en s54 motorn

Har z3:an med s54 annorlunda luftbälg (90gr kröken) från insugsboxen än e46 m3:an

Som du ser på bilden är det lite tajt, detta är då från e46:an

Björn



_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej jepp det är en specifik bälg till z3 och luftboxen åså skulle jag tror

lätt att kolla på www.realoem.com

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej
Efter 80 varv någonting på kinnekulle i VARMT väder utan att motoroljan gick över 120 grader så börjar man tro att det här ska nog hålla,den bara går bättre å bättre och det är riktigt roligt igen och man ser framemot Mantorp i Juli.

Kollade oljan nu efter 300mil och 2 banträffar och inte 1mm har det sjunkit på stickan å oljan är fortfarande ljusbrun vilket känns lovande.
Har gått ifrån R-däck å kör istället på Michelin super pilot däck som är ett högprestanda gatdäck med 300 i treadwear. Luras inte av det höga treadwear då det bara anger slitstyrkan inte greppet

Otroligt bra däck, vänster fram på bild efter 17mil på kinnekulle med en bil vikt på 1500+kg då jag mest körde runt med passagerare, trevligt med alla som vill åka med å prata lite



Nytt HR race chassi som funkade ypperligt då jag har fått till en skön balans i bilen.
Nu är den lätt överstyrd i turn in och blir neutral så fort man möter med gaspedalen
nya original skivor med pfc 01 belägg och nya original slangar funkade överförväntan och pedalen var distinkt hela dagen
fan snart är väl hela bilen original;)


_________________
Jan Ekehage
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Tjenare!

Kommer du fortsätta köra gatdäck? Det gick ju rätt fort för dig även utan r-däck men känns det inte lite kämpigt att gå ner i grepp?

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Jean banan aka "original-Janne"

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M csl S54
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (43492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande