Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (44798 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Välkommen till skogen! den biter ifrån.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Svartlock skrev:
Välkommen till skogen! den biter ifrån.


Hehe, ja den gör ju det

Ingen här som känner till nån som kan rikta för vettiga pengar? Bilen är som sagt körbar, och behöver bara dras ut ca 1cm höger fram. Jag var förbi Bernats bil (merca-verkstad) och dom skulle ha 10 tusen för det.. känndes lite väl mycket tycker jag, men det kanske är det de kostar?

Nu har jag fått lite bilder från Högstabanan, tack Niclas för dom

Här agerar bilen jordfräs.. man börjar iofs förstå varför det går åt så mycket bakdäck






Hoppar lite




Landar lite snett


En liten rolig bildserie där vingen inte vill sitta kvar på bilen längre






Jag vet att det ska finnas en film också på min bil, ska försöka få tag i den.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Fina bilder och det var kul att fotografen lyckats fånga när ni får lite extra markfrigång

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Broman skrev:


Hehe, ja den gör ju det

Ingen här som känner till nån som kan rikta för vettiga pengar? Bilen är som sagt körbar, och behöver bara dras ut ca 1cm höger fram. Jag var förbi Bernats bil (merca-verkstad) och dom skulle ha 10 tusen för det.. känndes lite väl mycket tycker jag, men det kanske är det de kostar?

Nu har jag fått lite bilder från Högstabanan, tack Niclas för dom

Här agerar bilen jordfräs.. man börjar iofs förstå varför det går åt så mycket bakdäck

Jag vet att det ska finnas en film också på min bil, ska försöka få tag i den.


Vad kör du för däck? 10k låter dyrt. Är där ingen i klubben som känner någon?
Ska höra med de tokholmare jag känner.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Bilden när du kommer flygande med förvarning för hårnål höger i bildkanten är bra

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Vi har i vårt Team använt oss av TKBM i Haninge för att rikta upp karossen efter några deformationer. Dom gjorde så gott dom kunde med våra förstärkta ramben.

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Svartlock skrev:

Vad kör du för däck? 10k låter dyrt. Är där ingen i klubben som känner någon?
Ska höra med de tokholmare jag känner.


Normalt kör jag med Kumho R800, men efter punkteringen i Gnesta så körde jag med gamla Michelindäck i bak på Högstabanan.

Jag kollade med några i klubben, och det finns en kille som riktar, men verkar som att han har mycket att göra.. Och så har jag ca 10 mil enkel resa till honom. Men hittar jag inget annat bra så är det en möjlighet.

Aris skrev:
Vi har i vårt Team använt oss av TKBM i Haninge för att rikta upp karossen efter några deformationer. Dom gjorde så gott dom kunde med våra förstärkta ramben.


Tack för tipset, ska kolla med dom i veckan.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430





Gillar flygande MB

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3375



Broman skrev:

En liten rolig bildserie där vingen inte vill sitta kvar på bilen längre


Kanske lika bra? för vem vet om den gör ngn nytta... å bilen blev säkert 10kg lättare!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jovani skrev:
Broman skrev:

En liten rolig bildserie där vingen inte vill sitta kvar på bilen längre


Kanske lika bra? för vem vet om den gör ngn nytta... å bilen blev säkert 10kg lättare!


Är det inte en sån som sitter på evo2:orna?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Jovani skrev:
Broman skrev:

En liten rolig bildserie där vingen inte vill sitta kvar på bilen längre


Kanske lika bra? för vem vet om den gör ngn nytta... å bilen blev säkert 10kg lättare!


Är det inte en sån som sitter på evo2:orna?


Den är väldigt lik vingen som sitter på Evo2orna, men tror att min är lite mindre.
Jag tänkte testa med/utan vingen på isen i vinter och se om man märker någon skillnad.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Nu känns det som att det är dags för en liten uppdatering, var väldigt länge sen sist.

Efter avåkningen i Gnesta förra året fick bilen en resa till riktbänk + en ny bärarm. Blev ändå inte helt 100% rakt, så fick schimsa fjäderbensinfästnignen mot spindeln lite. Efter det blev den rak och fin.

Tanken med rallyåkat i år var att köra hela 7-klubbars / autoexperten rallycup.
www.7klubbars.se
Det är totalt 11 deltävlingar där resultatet från alla tävlingar räknas. Med andra ord är det väldigt viktigt att ha bra ordning på bilen och hålla sig på vägen.

Ska även försöka köra hela DM, www.svbsf.se men det kommer att vara sekundärt att åka alla deltävlingar i den cupen.

En hjulinställning är alltid bra innan tävlingarna drar igång. Från början körde jag med lite toe-in i fram, men jag fick lite svårt att lita på instyrningen, så gjorde om och kör nu med 2mm toe-out i fram. Då blev bilen grymt mycket med förutsägbar in i kurvor, men lite orolig och spårig rakt fram.. Kör kvar med toe-out
I bak är det raka däck.

Årets första tävling den 16/4 var det SMK Södermanland som höll i.
Det var 2st SS på asfalt och en på grus. Jag valde att åka på grusdäck hela tävlingen, vilket kanske inte var så smart. Lyckades iaf ta mig in på en 2a plats, vilket var långt över förväntan.

Efter den tävlingen var det dags för nya däck. Ville testa något nytt, så blev en uppsättning Yokohama a035 i medium hårdhet. Viss skillnad mot dom gamla.



Den 7/5 var det SMK Sala som var värd för den 2a tävlingen i cupen. Helt underbar snabb fin väg. Tyvärr fegade jag lite i början (tror det berodde mycket på ovana med dom nya däcken). Slutade på en 3e plats, med lite tid upp till toppen, och mycket tid ner till 4an.. Se resultatlistan..
http://www.smksala.se/Resultat%20morgongavansvangen/Resultat%20till%20 . . . .

En Rallybil måste A-besiktigas med 8 månaders mellanrum. På vissa stora tävlingar finns det a-bes, men vanligast är b-bes som det minst måste vara innan varje tävling. För att kunna köra alla 7-klubbars tävlingar var jag tvungen att hitta en TUSS (tävling utan Specialsträckor), dvs en a-bes. Såg lite tight ut ett tag, men son kom det en i Kolsva, så fick åka 30mil för besiktningen. Gick iaf igenom UA

Det fortsatte sen till Taxlinge den 21/5. Mycket fina och roliga vägar där vi slutade på 3e plats.

Helgen efter, den 28/5 i Kolsva var det dags igen. Den här tävlingen var vi laddade direkt från start och det resulterade i årets första guldpokal!
Gjorde även en **vla flygtur på första sträckan. Känslan från mig och min kartis var att vi hoppade grymt mycket högre och längre än på högstabanan där bilerna ovan är från.. Tyvärr resulterade det även i bottnade dämpare och ryggont hela sommaren..

För övrigt fungerade bilen riktigt bra.. Gick bra i motor, och inget annat som gick sönder... (trodde jag..)
Eftersom tävlingen i Örsundsbro blev inställd (eller flyttad) så var det över en månad till nästa tävling. Då skulle det finnas lite tid att byta utväxling i diffen. Är 3.07:1 nu, och har kronhjul+pinjong liggnades med 3.91:1.
Tog ner diffen och upptäkte att jag hade lite annat att fixa med också, hehe. Hela bakvagnsbryggan hade spruckigt sönder på flera ställen. Tror det kan ha varit hoppet på senaste tävlingen som dödade det sista. Tur är det iallafall att man har snälla garagegrannar. Tompa på XTX performance svetsade ihop bakvagnen igen, så det blev som ny.

Sökte runt lite efter folk som kunde byta utväxlingen åt mig då det tydligen är lite svårt att få till rätt om man inte vet vad man sysslar med. Av någon anledning är jag duktig på att skjuta saker på framtiden om det inte är brottom.
Slutade med att all tid försvann och torsdagen innan 9/7 Nyköping stog bilen utan diff, jag hade ingen kartis eftersom Kalle hade annat för sig, jag hade inga varningsflaggor (som är en ny regler från 1/7) samt så behövde jag en servicekille med mig som skulle köra bilen från anmälan till serviceplatsen, som var några mil bort.
Det blev lite stressmeck och Tompa (han som svetsar åt mig) fick åka kartis på VIP-licens, kusinen ställde upp och körde servicebil och så byggde vi varningsflaggor på vägen till tävlingen av en gammal t-shirt, ett halvtrasigt plaströr vi hittade i industriområdet och ett paraply som fick offra sig.

Tävlingen var totalt 17mil, varav ca 6mil SS (har jag för mig). 17st i min klass, varav 12st åkte med noter (vi åkte utan). Slutade på en 4e plats, vilket jag är väldigt nöjd med. Eftersom 70st av totalt ca 200 bilar bröt tävlingen är jag egentligen mest nöjd med att komma i mål.

Här finns det en liten film. (länk under) Ca 2:30 in kommer jag. Svårt med onotat ibland, såg svängen lite sent och växlade inte ner efter missen av någon anledning, därför det ser lite segt ut...
http://www.laagofoto.se/0d56caa8-4592-455e-95b7-44313c6118cc-29.html

Bilen har alltid dragit lite olja, och blårökt lite grann.. Nu känns det dock som att det blir värre för varje tävling. På 17mil drog den nästan 1 liter olja.. (iofs mycket fullast på den tiden, men ändå). Den har bra och jämn kompression på alla cylindrar, så troligtvis dåliga ventiltätningar.
Kommer dock att chansa och hoppas på att motorn håller hela säsongen. Hinner inte renovera mitt i.

Efter nyköping var det sommaruppehåll, men eftersom bilen fungerade ställde jag undan den och åkte på semster några veckor.

om någon fortfarande läser utan att ha somnat så har vi kommit fram till den senste tävlingen. Det blev det värsta stressmecket hittils i mitt liv. (Läsvärt om man gillar MacGyver-lösningar)

Bilen fungerade, och jag skulle lasta på släpet på fredag kvällen (tävlingen var på lördagen). Som vanligt tog jag en provtur i industiområdet och kännde på allt så det inte skulle vara några konstigheter. Uppe runt 8000rpm nånstans bestämde sig bilen för att dö. Rullade tillbaka den till garaget och började kolla vad som hade hänt. Det visade sig att triggerhjulet har spruckit och gått i 1000 bitar. Den hade även slagit sönder hallgivare med infästning och allt. Vad göra nu då, när det är 12 timmar kvar innan jag ska åka till Strängnäs? Ville inte ge upp pga poängsystemet i cupen som gör att man gärna kör alla deltävlingar.

Så här såg hallgivaren ut efter missödet:


Började ringa runt lite och försöka få tag i ett 36-1 triggerhjul (ford edis jag kör med måste ha det). Det visade sig väldigt svårt att hitta en fredagkväll. Ett bra triggerhjul som ger fina sinusformade signaler är annars ett moppe/mc-drev. Så åkte till den lokala moppeaffären och dom hade ett 36-kuggars drev från suzuki k50 liggandes. (kom dit 5min innan stängning).
En sak fixad, nu var det bara hallgivaren kvar. Efter många samtal kom en polare förbi garaget och det visade sig att han hade en liggades! Tackar Norsken för det.
Så... Bort med alla remmar och skit, och svetsar fast moppedrevet på remhjulet på veven. Upp i svarven en sväng och det blev jämnt och fint.

36-drev med en avslipad referenskugg:


Tillbaka med hjul och börjar bygga ett nytt fäste för hallgivaren. Nu började det bli väldigt sent, och saker går lite långsamt att göra när man är trött. Till slut satt iaf allt på plats och bilen startas upp!

Nya triggern på plats med ny hallgivare:


Kl 5 på morgonen lastar jag bilen på släpet och åker hem och sover 1 timme. Sen iväg till Strängnäs för att gasa lite.



Jag var dock alldeles för trött för att kunna köra ordentligt, så åkte in på en 5e plats.. är mest nöjd över att ha gått i mål. En bromsledning i bak gick sönder på sista stäckan också, men eftersom det är olika kretsar fram och bak så gick det bra att åka sista 500m eller så med bara frambromsarna. Fick nått att mecka med inför nästa tävling iaf

En annan nattmeckmiss jag gjorde var att jag glömde skruva fast generatorn, så den låg på hasplåten efter halva rallyt Var dock lätt att fixa på plats.

Ska kolla runt och se om jag hittar lite bilder från tävlingar som jag kan läggga upp. Om någon har bilder så posta dom gärna här i tråden.



Totalt i cuperna har det gått långt över förväntan hittils.

7-klubbars:
http://www.7klubbars.se/Resultat/2011.html

1a i C 2WD
1a totalt C-förare (oavsett bilklass)
2a totalt (alla förarklasser, alla bilar)


DM
http://www.svbsf.se/dokument/RallyDM2011.pdf

1a C 2WD
(delad) 1a 2WD (alla förarklasser)

Nu gäller det bara att hålla dom positionerna... fortfarande några tävlingar kvar.

Edit: glömde sista bilden.. förhoppningsvis ska det fyllas på några fler dom kommande månaderna


_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Grattis, ser ju riktigt ljust ut inför följande tävlingar!

Bilen din är bara så fet

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Dags för en till uppdatering, dock inte lika rolig som sist.

För första gången i mitt liv har jag varit med om en sak som var så otroligt nära att sluta riktigt illa, men lite änglavakt gjorte att både min kartläsare Marcus och jag gick oskadda ur bilen.

På SS3 nu i lördags kom vi fram till en kurva där vägen var sönderkörd. Jag såg det för sent, så det stora hålet i vägen gjorde att vi studsade ner i diket.

(Brevid vägen fanns ett järnstaket som var byggt med rätt grova järnstänger, ca 50mm diameter. Flera bilar innan oss hade varit av på samma ställe och när vi kom var skaketet trasigt, och en stor bit stack ut mot diket.)

Det slutade med att en lång järnstång (över 5 meter) trycktes in genom vindrutan, snuddade Marcus axel och fortsatte bak till skuffen och ut genom vänster bakskärm.

Jag tänkte aldrig på att ta några bilder på plats, men lägger upp en som jag tog när jag kom hem. Den är tagen från bakskärmen där man ser genom bilen hela vägen fram till den trasiga vindrutan.




Nu står bilen i garaget, får se när jag får lust att fixa nått med den.. som det känns just nu så får den stå där ett tag.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Usch! Inte utan att man kommer att tänka på Kubicas incident med vägräcket.

_________________
Martin Öberg
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1756



ja jävlar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



oj, jäklar. Så det var det Marcus åsyftade häromdagen.
Skönt att inget allvarligt inträffade!

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6517




o herre gud, det där var läskigare än man vill vara med om. Tur att ni klarade er oskadda från järnröret

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jösses! Det där kunde slutat riktigt illa.

Borde arrangören inte brutit sträckan när det fanns sånna där livsfarliga saker efter banan?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Det finns mycket som kan sägas om den här olyckan. Vi ska nog inte säga för mycket än, men att säga att vi hade lite änglavakt är den största underdrift jag någonsin hört. Jag är iaf oerhört glad över att både jag och Broman mår så pass bra som vi ändå gör i dag.
För min egna del så tog det ca ett dygn innan axeln blev öm och ytterligare ett dygn innan ett blåmärke syntes. Axeln är kontrollerad och iom. det röntgad. Inga fel på den, men röret träffade en muskel så det var inte bara en snudd som jag/vi trodde på plats.

Här kommer några bilder som jag tog med mobilen. En liten varning för känsliga tittare.

På väg ner till rallyt




En liten fripassagerare från jordbro


olyckan









_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Jösses vilken jäkla röta att den inte gick lite åt sidan där.n Glad att du är ok Marcus! Hoppas ni kommer igen båda två!

_________________
Anton Kindblad
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (44798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande