Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (68009 totalt)
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Vad va det för trött bes.gubbe. Ljusinställning "ska" de hjälpa till med på plats om den står fel.

Lägg inte mer krut på att pilla med höjden när du är så nära där du vill va. När invägningen görs så kommer de justera höjden i alla fall eftersom det är så du förändrar viktfördelningen. En invägning ska göras med föraren vikt på plats.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



964 skrev:
Vad va det för trött bes.gubbe. Ljusinställning "ska" de hjälpa till med på plats om den står fel.



Hade ju varit hyggligt men då måste de ta av "lacksargen" och det kan som bekant vara lite besvärligt. ;-)

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Jag frågade om det blev ombesiktning p.g.a. ljusinställningen men trodde inte att det skulle betyda ej godkänd på protokollet. Isåfall hade jag erbjudit mig att skruva loss lacksargen och justerat det själv.
Nåväl den är godkänd att åka med och det är det viktigaste.
Nu kan jag ägna mig åt ljusjustering istället för chassijustering då. Man ska ju inte vara sysslolös med en hobbybil .

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
En fråga till er andra 964 åkare. Vilka hjulvinklar rekommenderas? Kan väl säga att banåka är prio men det behöver ju inte vara så extremt att det blir okörbart på väg. Om man tar värdena från RS:n rakt av så är det 1° camber både fram och bak, ska man ta i lite mer? Fram kan jag ju justera på topplagringarna så man kanske ska ha en grund på 1° för att justera ner inför banträffar/slalom.
Vilka inställningar åker ni på och hur upplever ni dem?

_________________
Jocke Rydell
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Jag har inte gjort mina inställningar än men i Automobil 10.08 tycker Jarlmark att följande värden är lämpliga (för den som vill att det ska gå fort i slalom): 4 grader/1mm toe ut fram och 3 grader/3mm toe in bak. Kompromiss gata/bana tycker han är: 2,5-3 grader fram och 2-2,5 bak, dito toe. Sen finns det ju dom som ställer mindre camber och mer caster istället, som tex Bohlin. På 964a gruppens FB-sida finns ett doc med några medlemmars inställningar.

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1896



Skulle vilja säga att en "snäll" camber vinkel är 2-2.5 fram och 1.5-2 bak om du har siktet inställt på bana.
Jarlmarks riktlinjer stämmer bra om man ser till baninriktat men den kan bli lite nervös på vägen.
Själv kör jag 3.5 fram och drygt 3 bak (993) men då är det bana som är högprioriterat och den är lite smånervös i höga hastigheter när vägen är spårig. Jag skulle absolut avråda ifrån att hålla på att skruva på topplagringarna mellan bankörningarna, det påverkar inte bara cambern utan också övriga framvagns inställningar och då främst toe.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Då är bilen inlämnad på justering. Jag kör på Jarlmarks "snälla" 2,5° fram och 2° bak. Toe enligt samma rekommendation. Jag lyssnar på Tomas och pillar inte på topplagringarna mellan körningarna.

Däck blev beställt idag och de är redan på väg såg jag i spårningsmailet man får.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Jocke Rydell skrev:
Då är bilen inlämnad på justering. Jag kör på Jarlmarks "snälla" 2,5° fram och 2° bak. Toe enligt samma rekommendation. Jag lyssnar på Tomas och pillar inte på topplagringarna mellan körningarna.

Däck blev beställt idag och de är redan på väg såg jag i spårningsmailet man får.


Det blir nog bra och en bra regel är att ha 0,5 mer fram än bak oavsett värden. Toe in fram men så nära noll du kan och lite toe in bak för att få bilen stabil i fart och under broms.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



964RS skrev:
964 skrev:
Vad va det för trött bes.gubbe. Ljusinställning "ska" de hjälpa till med på plats om den står fel.



Hade ju varit hyggligt men då måste de ta av "lacksargen" och det kan som bekant vara lite besvärligt. ;-)


Jag besiktigade i Ystad i dag och mitt ljus stod för högt. Magnus som besiktigade fixa detta på plats.

Jocke: Vilket lyft för bilen med andra fälgar, dom där grå passade inte bilen alls.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
964 skrev:

Det blir nog bra och en bra regel är att ha 0,5 mer fram än bak oavsett värden. Toe in fram men så nära noll du kan och lite toe in bak för att få bilen stabil i fart och under broms.


En dum fråga (men jag vet ju inte), varför skall man ha mer camber fram än bak? Är det illa att köra samma camber fram och bak, eller t.o.m. mer bak än fram?


Pehr Johnsson skrev:


Jocke: Vilket lyft för bilen med andra fälgar, dom där grå passade inte bilen alls.


Nuu kommer sanningen fram . Ja jag kan väl hålla med trots att jag in i det längsta försökte intala mig att de var snygga. Inte så konstigt att de blev sålda först efter en prisdump efter ett halvår. Men nu ser den ut som den förtjänar.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



om du tittar på hur en bil beter sig mitt i en sväng så ser du att den vill häva sig/rolla över det yttre framhjulet. eftersom man vill ha så mycket anläggningsyta/grepp som möjligt så är mer camber ett sätt att kompensera för detta. Därför är mer camber fram det mest normala, sen finns de bilar och chassietyper som beter sig annorlunda. Optimalt vore om däcken låg platt i alla lägen men det går inte och då är det prio på mest yta under sväng vid bankörning.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare

Acchh sååå, ja nu känns det ju självklart. Tack och bock

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
ojojoj. Inte mycket skrivet men det beror på att det inte hänt så mycket.
Vid hjulinställningen visade det sig att höger bärarm bak var lite krokig med följd att det inte gick att få till vinklarna som man skulle. Antingen fick det bli korrekt toe och massor av negativ camber eller korrekt camber och möcke toe in. Samtidigt har jag knappt haft tid att hålla på så luften gick ur lite grann, särskilt som en ny bärarm kostar ca 20 loppor . En begagnad hittades för 1/4 av nypris men då skulle jag vilja byta lager och bussning när allt var nere och eftersom jag ogillar att göra saker halvdant så skulle naturligtvis samma jobb göras på vänster sida också. Det skulle betyda inställd säsong för mig och jag är så jäkla sugen på att köra så det fick bli en nödlösning. Bort med svärdet på höger sida och fräsa upp justerhålen. Efter det gick det att ställa rätt vinklar. Jag valde att göra det jobbet själv eftersom Levin racing tyckte det skulle bli onödigt dyrt att de skruvade loss och fräste osv. Sedan ställde de in bilen och nu funkar den som den skall. Det betyder att vinterns projekt redan är spikat, "ny" bärarm och nya lager och bussningar bak.

Har hunnit med en slalom i hällregn och det var klart spännande. Tyckte att trippel 8:orna funkade bra (fattas bara eftersom de är nya) och vinterns jobb har inte varit bortkastat, mycket roligare att köra än förra året. Blev en första plats (från slutet) i min klass

Denna vecka har jag bruksat bilen varje dag och dottern tycker det är lika kul varje gång det är dags att åka hem från dagis.

Angående vägljudet från däcken tycker jag inte det stör så troligtvis har jag alldeles för mycket ljudisolering kvar. Skulle vara kul att tömma den på de tjocka tunga mattorna och lägga in RS mattor osv. Har haft passagerarstolen bortmonterad för att fixa ett brandsläckarfäste och stolarna väger bly i dessa bilar. Någon gång skall stolarna ersättas med skalstolar men jag vet inte när. Jag har ju redan skaffat alu brickor och fästen för att ersätta golvmattorna med träplattor men jag har inte börjar tillverka plattorna än.

Två banmöten är bokade också, Gelleråsen och Mantorp i Juli.


Här är en bild från ett regnigt Malmby.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Banmöte 1 avklarat.
En härlig dag som dock började med en störtskur under bangenomgången. Många trevliga människor här från rejsa var där . Bilen känns jättebra och jag är tacksam att jag inte valde att köpa gatdäck i våras. R-däck är ju så mycket roligare. En bieffekt av att köra sin bil aktivt är ju dock att man upptäcker flera saker man vill fixa.
Bromsarna tar helt okej men skillnaden mot den gamla är påtaglig.
Först responsen på pedaltryck. Där den gamla bilen svarade direkt när man trampade på bromsen känns den här mera degig i känslan, det är en viss fördröjning innan det greppar.
Sedan bromskraften. På den gamla bilen trampade man ner pedalen till ett läge sedan sjönk inte pedalen mer utan bromsade bara kraftigare ju hårdare man trampade. På den här så sjunker pedalen ju hårdare man trycker och det bromsar givetvis kraftigare men det är svårt att få det där riktiga förtroendet för bromsarna. Dock klarade jag mig från kokande vätska.
Jag är medveten om skillnaden i bromsutrustning och vikt mellan bilarna men tycker att en fastare känsla borde gå att få till. Bromsslangar skall bytas men jag undrar om man skall gå vidare och riva i ok och huvudcylinder.

Ett annat irritationsmoment var att efter några varv så blev det problem att växla till trean under sidobelastning. Det blev jäkligt trist eftersom det känns bättre att ta Ejes kurva på tvåan. Då var det dags att byta till trean precis i svackan. Det var mera problem från början eftersom jag envisades med att använda tvåan på fler ställen men det löstes genom att använda trean istället. På köpet blev det lite bättre flyt i körningen men man tror ju alltid att det går fortare om man varvar på låga växlar . Det lustiga är att efter ett pass så var det trögt att även i stillastående bil röra spaken i sidled. När nästa pass startade var problemet borta men kom som sagt tillbaks efter några varv. Kan länkaget ligga emot någonstans och att det blir värre när det är varmt? Jag skall nog gå på växellådsfästet och länkage i vinter för så här kan vi inte ha det .

Hursomhelst så var det så jäkla kul och jag har saknat banåkat (förra året blev en halv dag p.g.a att det var så tråkigt med slitna originalgrejor) och mina tankar på ett eventuellt hobby byte har förträngts. Ja jag har faktiskt blivit riktigt sugen på båt istället men efter en sån dag som i söndags så vet jag att inget kan slå bilhobbyn.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Lådan blir varm och i slutet av ett stint kan dreven få det jobbigt att hänga med om man försöker forcera växlingarna. Men en sak som absolut hjälper om du inte gjort det är att sätta i hårdare motorfästen för då får du bort vridningen i drivlinan. Jag hade samma problem som du i vissa kurvor men det försvann helt med RS-fästen. Sen satte jag även i en semi-solid bussning till växellådsfästet förra året och då blev det ett snäpp bättre till. Sen gäller det att ha koll på sig själv också. I tvära kurvor är det lätt att kroppen lutar och att man därför även "tar med sig" spaken i sidled och då växlar det sämre. Just i dessa lägen gäller det nästan att vara ännu mer noggrann med att verkligen dra växelspaken lugnt och bestämt i rätt spår för att undvika skorr.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
964 skrev:
Lådan blir varm och i slutet av ett stint kan dreven få det jobbigt att hänga med om man försöker forcera växlingarna. Men en sak som absolut hjälper om du inte gjort det är att sätta i hårdare motorfästen för då får du bort vridningen i drivlinan. Jag hade samma problem som du i vissa kurvor men det försvann helt med RS-fästen. Sen satte jag även i en semi-solid bussning till växellådsfästet förra året och då blev det ett snäpp bättre till. Sen gäller det att ha koll på sig själv också. I tvära kurvor är det lätt att kroppen lutar och att man därför även "tar med sig" spaken i sidled och då växlar det sämre. Just i dessa lägen gäller det nästan att vara ännu mer noggrann med att verkligen dra växelspaken lugnt och bestämt i rätt spår för att undvika skorr.


Motorfästena är bytta till Wevo och jag är väldigt sugen på det växellådsfäste från Turbo Kraft som du satt i. Nu skall jag byta det även om så lådan sitter kvar i bilen. Jag vet att det kommer bli jobbigt men jag är envis. Har du någon input om bromskänslan?

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



visst jag, du hade redan bytt till Vewo. De ska göra den stora skillnaden, vxl-bussningen gör ett snäpp till. Då tror jag så här om 3an:

1 Du drar i spaken vid växling pga av sidokraften
2 Du frikopplar inte till 100% pga sidokraften
3 Är oljan i lådan fräsch? Bra olja?
4 Lådan blir varm, inte så mycket att göra åt utom att ta det lugnare
5 Inte forcera växlingarna. G50 lådan är mycket stryktålig men inte snabb och inte när den blir för varm
6 Synkring börjar bli dålig vilket märks mer när lådan blir varm

Broms: Ska funka med fräsch och lite bättre bromsvätska, typ ATE Blue racing. Även om din vätska inte kokade så kan den ändå ligga i toppen på sin förmåga. Sen fräscha belägg och färska bromsslangar ev stålomspunna. Sen måste man lufta väldigt noggrant för det är systemet känsligt för. Har du koll på detta så återstår egentligen bara huvudcylindern och visst kan den vara sliten men det är inte så vanligt att den behöver bytas. Vad har du för bromsgrejer idag?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
964 skrev:
visst jag, du hade redan bytt till Vewo. De ska göra den stora skillnaden, vxl-bussningen gör ett snäpp till. Då tror jag så här om 3an:

1 Du drar i spaken vid växling pga av sidokraften
2 Du frikopplar inte till 100% pga sidokraften
3 Är oljan i lådan fräsch? Bra olja?
4 Lådan blir varm, inte så mycket att göra åt utom att ta det lugnare
5 Inte forcera växlingarna. G50 lådan är mycket stryktålig men inte snabb och inte när den blir för varm
6 Synkring börjar bli dålig vilket märks mer när lådan blir varm

Broms: Ska funka med fräsch och lite bättre bromsvätska, typ ATE Blue racing. Även om din vätska inte kokade så kan den ändå ligga i toppen på sin förmåga. Sen fräscha belägg och färska bromsslangar ev stålomspunna. Sen måste man lufta väldigt noggrant för det är systemet känsligt för. Har du koll på detta så återstår egentligen bara huvudcylindern och visst kan den vara sliten men det är inte så vanligt att den behöver bytas. Vad har du för bromsgrejer idag?


Växellåda

1. Jag försökte verkligen vara noggrann men jag skall testa igen på Mantorp, någonstans borde jag behöva gå ner på tvåan.
2. Samma där. Jag tyckte jag var noggrann med kopplingen men jag testar vidare.
3. Oljan är bara 600 mil gammal. Bytt vid 16000 mila service 2009. Den skall bytas samtidigt som motoroljan innan avställning.
4. Ja någonting med värme känns det som att det har att göra med. Även i depån efter ett pass så kändes spaken trög att dra i sidled.
5. Det är lätt hänt att börja slita i grejjorna under slalom/bankörning. Inte förens det säger ifrån så tänker man ju på det.
6. Inte omöjligt. Lådan har ändå 16500 mil bakom sig.

Det som får mig att tänka på fästet är att det var svårare under sidobelastning att växla till 3:an, det gick lättare när bilen gick rakt men det är ju inte alltid bilen håller rak kurs under en växling så därför gav jag till slut upp och använde bara trean och fyran för att spara på materialet. Att växla mellan trean och fyran var inga problem.
Jag vet att Tobias Bohn har en nyrenoverad och diffbromsad låda till salu men jag är rädd att det blir skilsmässa om jag skulle köpa en ny låda också. Jag får helt enkelt försöka forska lite mer och se vad jag kommer fram till.

Bromsar.

Vätskan är ny ATE SL6 efter rekommendation från Utzon. Jag byter vätska varje vår.
Beläggen är nya. Fram är det Pagids sportbelägg alltså inte RS- compound. Bak sitter det Textar.
Slangarna fram är 2 år gamla men bak är äldre, kanske t.o.m originalslangar.
För att lufta använder jag en tryckluftsdriven sug. Suger genom varje ok tills all vätska är bytt. Vet inte om man skall göra något mer avancerat som man behöver på C4 eller RS med hydrauliskt bromsservo.

Till nästa säsong skall jag byta alla slangar och gå tillbaks till Motul RBF600.

Jag kanske måste koppla av och njuta lite av bilen resten av säsongen.
Tack Thomas. Vad gjorde man utan internet och alla eldsjälar.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Japp, tror det är en bra idé. Kör lite mer och prova. Kan vara så att bara lufttemperaturen gör att bilen känns annorlunda och det är alltid bra att se att "felen" är konsekventa innan man tar upp plånboken och börjar köpa lösningar på problem som kanske inte är dom man trodde.

5 eller 6 växlar är inte heller givet vilket som är bäst, likadant nerväxlad eller inte. Allt hänger egentligen mer på vilka steg du har mellan växlarna, och hur det sen passar med tänka växlingspunkter på banan. Växlar man ned en låda så flyttar du bara befintliga steg ett steg nedåt och det kanske blir bra i vissa kurvor men i nästa kurva kanske du ändå hamnar i ett mellanläge. Samma sak med 6 vxl. En vanlig 993 låda blir inte så mycket bättre för 6 ligger högt och stegen i övrigt har i stort samma spridning som 5 vxl. Det som vore nåt då är 993 cup lådan som är 6 vxl, tätare stegad och neddrevad, men lycka till att hitta en sån utan skilsmässa!

tyvärr är delar till G50 dyrt, fattar inte riktigt varför. Men har man i grunden en fräsch 5vxl så skulle jag säga att den bästa investeringen vore att byta drev istället för att köpa en ny låda eller bara dreva ned. Jag skulle vilja förlänga 2an, och så korta 3an och 4an. Det skulle ge fler växlar att jobba med i rätt varvregister istället för att idag nästan bara köra på 3an på svenska banor. Men vi får se vad kontot orkar med framöver.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Idag fick bilen en omgång av putstrasan. Kanske inte så rejsigt men jag gillar när det är rent och snyggt. Hyrde en polermaskin och använde Sonax polish sedan flytande hårdvax. Tog mig tid att maskera alla lister, handtag osv för att inte förstöra något med maskinen. Jag blev så jäkla nöjd med resultatet så jag måste lägga in några bilder.







_________________
Jocke Rydell
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8076



Snyggt !

Min åkte iväg på lyx-spaa idag, kommer hem på söndag igen förhoppningsvis.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (68009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande