Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (27086 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19598



2fast4u skrev:
Citat:
... externt lager ...

Mnjae, bilden visar en hojmotor med utgående axel pekandes bakåt och som via ryckjämnare och ett knutkors går rätt in i en diff. Drevet på bilden är för att hänga på en startmotor för elektrisk back.
Nu ser jag diffen...

Nåja, med externt lager på samma sätt så blir ju lagren och lagersätena lättare att byta än i växellådan. Men det bygger i sidled.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5620



Den där bilden är från en Fisher/Fury Menace. Jag googlade utan att hitta nån bättre bild, men monteringen påminner om den här där nån har gift ihop en Apriliaspis med en Ford diff på likartat vis. Dock verkar det vara utan ryckjämnare och definitivt utan backdrevet.



Med ryckjämnare och elback så är det en ganska snygg lösning om man har utrymmet. Motorn åker fram en god bit.

I Menacen, som på engelskt vis är högerstyrd, så hamnade motorn stort sett bredvid föraren.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket ser jag
Den ser lite lessen ut i verkstan men tyvärr så är det för mycket att göra med jobbet just nu, men som en klok Lasse sa till mig..jobbar man så har man råd med delar till bilen

_________________
Micke Aspving
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Äntligen ur dimman thumbs up

Har luskat lite på nätet och beslutat mig för att fiatmotorn skall in.. Kollat runt lite och fastnat för killarna på www.bonnmeck.se , pratat med Möller och han ska fixa till motorn. Bonnmeckarna verkar ju gilla Unomotorerna...krämar ju ut ca:600hk ur 1,3:orna (hur länge det nu håller).. Det är visst någon som kört omkring med ca:350hk i 7 år både på stripp och gata så det borde ju hålla några varv på bana också thumbs up

_________________
Micke Aspving
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2171



Oj, missat denna tråd.. thumbs up

Skulle just skriva det (när jag nu såg din sista post), kör på Fiat-motorn! Blir mer pulver än bågemotorn och mer hållbart skulle jag tro. Vet inte om Möller nämnde sin Croma Turbo-maskin? Den 2-liters dubbelkammaren kan naturligtvis vrida ur sig än mer, samt är mkt kompakt. Sen håller såklart Cromalådan för mer vrid.
Tror det var den som 600hk gällde.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6431



Hur går det här då ? ;-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (27086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande