Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 3,0 Turbo
<<   1, 2, 3, 4
39077 besök totalt
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Juste jäklar här hade jag ju också projektet uppe, det har jag helt glömt bort! Bilen går, eller ja gick tills en tändspole gav upp. Med lite tur får jag mitt Bosch Motorsport coilpack idag! Hoppas verkligen posten snabbar på så jag kan starta den till helgen igen.

Fö. är bilen klar, det "lilla" som fattas är väl motorhuv. Någon som har en över att sälja?

Första uppstart:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0xn6ovVZ-18 . . . .
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5322



Hur gick det sen?

Hittade iaf detta klipp> http://www.youtube.com/watch?v=EVYmkzSDbI8

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



robber skrev:
Hur gick det sen?

Hittade iaf detta klipp> http://www.youtube.com/watch?v=EVYmkzSDbI8


Det går av bara farten.....
Följ på fejjan eller andra forum.
Bilen lever......oftast thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Oj ja detta forum hade man heeelt glömt bort.... Nog sjutton lever den! Eller levde.... Sitter i ett krig med dbilas just nu, köpte deras ventilfjädrar som skulle vara 20% hårdare än org och klara 7500 rpm... Mja vid 6000 så blev det ventilsallad. Och nu vägrar dom svara mig.

Har mätt upp fjädrarna och dom var svagare än org som gått 25,000 mil. Bra där! Det är väl lätt att vara efterklok i fråga varför jag inte mätte dom innan... Hade inga verktyg för att utföra sådant då, så litade helt enkelt på dom då dom är såpass stora... Men in my ass...

Med lite flyt sitter det en hel motor i på söndag kväll.

Annars så går bilen som ett troll, då drivaxlarna håller.

Vill ni se lite tätare updates så följ mig på http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=41&t=9296 eller på min instagram alindquistswe
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Såhär ser den ut iår btw, ombyggt för fullcoils mm.









Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5322



En helt underbar bil!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Tack!! Den har sin charm, saker är lite sneda lite skavanker osv. Men den tuktas för fulla muggar så den har full rätt att se ut så, jag gillar den Vägde in den på 1140kg utan förare och tom tank, så den väger inte allt för mycket heller.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Har varit rätt så kass på att uppdatera här... Kopierar in några poster från min andra tråd.

Nu har det anlänt lite godis! Allt var i bättre skick än väntat vilket alltid är glädjande! Passade på att fräscha upp diffen med lite ny färg ( 210 LSD från E36 M3 ). Pulverlackade locket och lackade huset med vanlig sprayfärg sen lite nya bultar så får det där duga. Nu skall bara diffen schimas upp och axlarna skall fyllas med nytt fett. Sen är det klart :thumbup:



Till helgen börjar jag måtta upp bakvagnen och göra lite mallar så jag kan börja svetsa ihop den asap.



Blev ganska stora framsteg i helgen, subframen är mer eller mindre helt svetsad och klar för blästring. Trodde det skulle bli en del bök att få till det bra men det gick mycket smidigare än väntat. Det är bara främre fästet på diffen som jag är lite kluven över, har lite olika ideer så får se hur det blir. Men nu sitter den där ialf! Finns dock en risk att diffen kommer ta i ovanför subframen i karossen, men slägga har man väl använt förut? :thumbup:

Skall lämna iväg den på blästring så fort som möjligt så jag kan pulverlacka den snarast. Innan jag kan börja montera allt så skall det byggas ställbara camberstag samt casterstag, spindlarna skall blästras och pulverlackas sen är det lite småpill med drivaxlarna osv.













Just nu är det mest massa dryga att göra saker på listan så det går ganska sakta framåt, sakta men säkert...

Nu i dagsläget så är bakvagnen blästrad och pulverlackad, blev kanon! Ännu bättre när bror stod för pulverlacken som julklapp, helt underbart! Så nu fattas lite smått pill som olja till diffen, ställbara camberstag, hjullager mm innan jag kan montera den på bilen igen. Tänk vad lätt allt vore om man var rik? Blir att ta det framöver när plånboken säger ja. Det var meningen att det skulle bli denna månad, men jag råkade impulsköpa en glasfiberhuv..... Den väger dock ca 15kg mindre än org så det kommer verkligen behövas med tanke på vikten jag lägger till med diffen och lådan.

Näst på tur står omsvetsning av växellådan, så fort det är gjort så skall jag börja måtta in för spakställ och kardan.





Sen har jag börjat gå lös på en topp jag hade liggandes, ska bli kul och se hur denna kommer prestera när jag är klar. Har lagt ner ca 8 timmar på den hittills och det lär bli många till. Såhär ser den ut just nu ialf :thumbup:







Lite nyheter!

En present från Hedgehog Motorsport kom här om veckan, ett par camberstag! Så nu är bakvagnen mer eller mindre "klar" Fattas bara hjullager sen kan jag montera ihop den.





Sen har jag stått mitt i en garageflytt, gick inte att pendla 5,3 mil enkel resa för att mecka. Hur grymma polare det än är där så funkar det tyvärr inte att pendla... :thumbdown: Men men, så kan det vara ibland. Nu kan jag ta cykeln till garaget och det är guld värt.









Det kom lite snö :lol:



Sen ringde Olle och glatt berättade att vi fått paket. Vilket innehöll bla. en glasfiberhuv. Den väger ca 15kg mindre än org, så det kommer sitta väldigt fint med tanke på alla extra kilon från Bmw drivlinan. :thumbup:
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Det blev visst några hål i skivorna :shifty:


Och vips så var visst bakvagnen ihop igen! Kommer lite olja och småpill i måndag, så med lite tur är bakvagnen på bilen igen på tisdag :thumbup:


Idag fick jag ett paket från min sponsor MBspecialist , stort tack för det! Det innehöll bla. ventilstyrningar, div packningar och några pinnbultar till grenröret. Så så fort jag slutade jobbet drog till garaget och började med toppen.



Pillade ihop ett verktyg för att lite enklare kunna montera nya ventilstyrningar. Man monterar den helt enkelt under toppen så centrerar den upp sig i hålen för topplocksbultarna, sen är det bara att gänga ner styrningarna med en bult. Måste säga att det fungerade grymt mycket bättre än väntat! Dock skedde en liten olycka... Värmde toppen innan och la styrningarna i frysen, men toppen hann svalna lite för mycket när jag skulle dra ner en av styrningarna och det tvärnöp, som synes tog det rätt illa. Styrningen gick åt skogen och det blev repor i toppen, det gick att få bort det mesta dock. Hade som tur var en fräsch styrning som låg som gick att använda.

Infettade och mumsiga muttrar! Var lite orolig för att m8or inte skulle hålla, men det gjorde de :thumbup:






:thumbdown:


Tittar man lite noga kan man se att kanalerna är aningen vassare än org :shh:






Och nu skall det vallas skidor, skicrosstävling imorgon :thumbup: :twisted:


Nuså har det hänt grejer igen eller ja, det var ett tag sen men jag har varit kass på att uppdatera...
Fredrik hjälpte mig att brotscha ventilstyrningarna så jag kunde fortsätta med inslipning av ventiler. Att någon kan vara så tråkigt! Men nu är det gjort.
Toppen är helt ihopmonterad och klar. Väntar på glidskenor och spännskena till kamkedjan så jag kan sätta ihop motorn helt och hållet. Skickar spridarna på service och test till nästa lön, sen så fort dom kommit tillbaka så är motorn klar för uppstart.

Återstår lite funderingar ang urtrampningslager, har inte en blekaste aning om vad ja ska köra än... Sen kardan är en himla röra med. Men det löser väl sig! :thumbup:




















Köpte en lite större oljekyl till 2015, snygg var den då inte! Lackades svart ganska så illa kvickt. Kommer även montera 2st 120mm fläktar på den.


Såhär står hon just nu. Är man nå sugen på att åka eller?!


Söndagsnöje fick bli att göra klart glasfiberhuven för lack , det var lite fel efter gjutningen som behövde spacklas.
Är lite fundersam på om den klarar sig över turbon nu, om inte så blir det att höja huven lite över turbon. Inge mer hål för min del.









Blev även lite fix av en ny ventikåpa, mycket nöjd med resultatet :thumbup: . Lär se till att snygga till soppasystemet när jag får tid över, för just nu ser det förjävligt ut...



Här om veckan anlände lådan från svetsning, lite stabbigare grejer än det förra. :thumbup:
Under tiden jag väntade på lådan tog jag och byggde ihop motorn så mycket som gick. Det som fattas för att den skall vara 100% klar är en packning till turbon och en an-koppling för turboreturen. Hade en genomgående an-koppling förra året, men det kändes bra rappligt så nu blir det en svetsad en.

Nu kommer man inte behöva oroa sig för lådan nå mer :twisted:








Och som att jag inte hade nog att göra... Fick för mig att slipa bort Renault från kompressorhuset och högglanspolera det..



I helgen blev det att ställa ner bilen på hjul igen för första gången sen augusti, gick ju ganska mycket lättare att rulla chassit nu utan någon äcklig svetsdiff :lol:
Hon hann njuta lite av solen och en liten tvätt, så himla härligt att få se henne ute igen. :thumbup: . Sen tog jag och testade motorn med lådan för att se om allt passade, det såg väl helt ok ut! Men aningen trångt ovanför lådan för spakstället. Skall handla ett spakställ vid lön så jag kan måtta in allt till 100%.












Det är aningen trångt som sagt.



I brist på annat att delar så tog jag och började snygga till elsystemet. Sjukt va svårt det är att få allt bra, men nu börjar det reda upp sig.


Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3375



Tufft! vem gör sådanadär märk strumpor?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Det gör jag själv på jobbet
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



Tjusigt, blir fint med märkningen på kablarna

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ser bra ut.
Blir det mer mos i motorn eller samma lika?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Tjusigt, blir fint med märkningen på kablarna

Så himla skönt att få lite ordning på det. Tack!

Lillen skrev:
Ser bra ut.
Blir det mer mos i motorn eller samma lika?

Har lite finjustering kvar i bänken sen skall det laddas lite mer. Så lite till borde det gå att hitta thumbs up
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lillen skrev:
Ser bra ut.
Blir det mer mos i motorn eller samma lika?

Har lite finjustering kvar i bänken sen skall det laddas lite mer. Så lite till borde det gå att hitta thumbs up[/quote]

Haha , sugen på skruva mer med andra ord

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Lillen skrev:
Lillen skrev:
Ser bra ut.
Blir det mer mos i motorn eller samma lika?

Har lite finjustering kvar i bänken sen skall det laddas lite mer. Så lite till borde det gå att hitta thumbs up


Haha , sugen på skruva mer med andra ord [/quote]
Haha nja.... Snarare mäta fjädrarna innan man monterar dom. Men nu blir det originalgrejer Men spridare som ger upp är väl svårt att göra något åt.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



speeDs_ skrev:
Lillen skrev:
speeDs_ skrev:
Lillen skrev:
Ser bra ut.
Blir det mer mos i motorn eller samma lika?

Har lite finjustering kvar i bänken sen skall det laddas lite mer. Så lite till borde det gå att hitta thumbs up


Haha , sugen på skruva mer med andra ord

Haha nja.... Snarare mäta fjädrarna innan man monterar dom. Men nu blir det originalgrejer Men spridare som ger upp är väl svårt att göra något åt.


Ja du tar det på rätt sätt iaf thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Lillen skrev:
speeDs_ skrev:
Lillen skrev:
speeDs_ skrev:
Lillen skrev:
Ser bra ut.
Blir det mer mos i motorn eller samma lika?

Har lite finjustering kvar i bänken sen skall det laddas lite mer. Så lite till borde det gå att hitta thumbs up


Haha , sugen på skruva mer med andra ord

Haha nja.... Snarare mäta fjädrarna innan man monterar dom. Men nu blir det originalgrejer Men spridare som ger upp är väl svårt att göra något åt.


Ja du tar det på rätt sätt iaf thumbs up


Haha ja vad ska man göra.. Borde gått igenom alla otursmoment nu, men man får ju lära sig en del med. Men nu slipper jag ialf byta drivaxlar ialf thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 3,0 Turbo
<<   1, 2, 3, 4
39077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande