Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Mappning igen!
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 41, 42, 43   >>
64 besök idag (64813 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5618



Cassius skrev:
Jag har 8st VAG COP'ar liggandes, hade dom passat hade det ju varit "billigt" i alla fall jag har 8st LS spolar med. Ifall jag vill köra sekventiellt. Men den Bosch motorsport 3x2 spolen som sitter där för wasted spark ska räcka till tre ggr mer än jag hoppas få ut så tändningen får nog vara

Jag hade byggt om till COP alla dagar i veckan

Är det samma bekymmer som på BMW S14 motorerna, att tändspolen är för kort?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1768



En gång i tiden,, hade jag COP på kadetten.
Sen kom det vatten i DTA boxen(som skulle vara vattentät)
Då pajade kretsen för kamgivaren, så jag fick lov att sätta dit fördelare.
Körde oem tändspole till C20LET, inge som helst problem att ladda över 2bar på en högkompad turbomotor. =)
På köpet blev det en lugnade gång i den, trots exakt likadan tändkurva.

COP är inte alltid bäst blev min slutsats =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
super7 skrev:
Cassius skrev:
Jag har 8st VAG COP'ar liggandes, hade dom passat hade det ju varit "billigt" i alla fall jag har 8st LS spolar med. Ifall jag vill köra sekventiellt. Men den Bosch motorsport 3x2 spolen som sitter där för wasted spark ska räcka till tre ggr mer än jag hoppas få ut så tändningen får nog vara

Jag hade byggt om till COP alla dagar i veckan

Är det samma bekymmer som på BMW S14 motorerna, att tändspolen är för kort?


Från toppen av stiftet till utsida ventilkåpa är det I krokarna av 10cm. Det finns cop'ar som passar men jag vet inte längden på dom jag har.. osäker på var kabelhärvan är med..

Vad anser du vara fördelarna som gör det värt att byta? Tändsystemet som sitter där är ju en beprövat driftsäker lösning och behöver jag mer knuff i gnistan är det ju enklare att få dit LS spolarna än COP's (som bla behöver ett fäste i ventilkåpan)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685



Mitt tips är att kör motorn med original tändsystem (om det funkar) tills du fått motorn att gå ordentligt. Därefter kan du i lugn och ro bygga om till COP om det behövs.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Ställer mig fortfarande dock frågande till vad som gör COP bättre än dels vad jag har men även bättre än LS spolar?

Bortsett från att kunna köra sekventiell tändning då. Vad jag förstått är sekventiell tändnings främsta fördel över wasted spark att spolarna hinner med att ladda fullt mellan tändningarna på höga varv. Men Busso 12v maskinerna är inga högvarvsmaskiner och jag tror inte jag kommer varva mer än 6500-7000 vilket bör vara väl inom kapaciteten på Bosch spolen jag har?
7000rpm ger med wasted spark en max dwell på 4,3ms. Bosch spolen ger på 14v som mest 3,9ms i dwell enligt databladet. Den ska också ge ca 50% mer "spark energy" än standard spolar även om LS2 spolarna ger ytterliggare 50% i gnistenergi kontra denna Bosch spole och dom röda VAG spolarna nånstans 80-100% till.

Gnistan borde räcka med god marginal tycker jag för de 2-230hk jag kanske kan få ut. Spolen rekommenderas inte till effektuttag över 600hk och så det är ju långt över vad jag tänkt mig

Skulle COP'ar kunna ge mig 5hk mer effekt, då kanske det kan vara intressant att titta på, men jag ser inte hur det skulle göra det? Inte heller hur COP'arna skulle vara bättre än LS spolar? (Förutom att COParna har ytterliggare lägre dwell så dom går varva mer, LS duger gott till 9000+rpm dock)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5618



Effekt vinst törs jag inte svara på då dom bilar som varit inblandad i inte har blivit bromsad
före och efter när tändsystemen byggts om.

Men en skillnad vi sett är att lambdan ändrar sig och vad som gör den ändringen är svårt
att förklara, kan det finnas bränsleblandning i förbränningsrummet vid överlappen
som antänds ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 271



Största felet med fördelare är ju när man har trigger i dom och det blir glapp i fördelardrivningen. Har man cranktrigger fungerar fördelare väldigt bra om man har synkat in dom så gnistan inte kommer fel mellan rotor/fördelarlock. Har du synkat in din?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
super7 skrev:
Effekt vinst törs jag inte svara på då dom bilar som varit inblandad i inte har blivit bromsad
före och efter när tändsystemen byggts om.

Men en skillnad vi sett är att lambdan ändrar sig och vad som gör den ändringen är svårt
att förklara, kan det finnas bränsleblandning i förbränningsrummet vid överlappen
som antänds ?


En skillnad mellan wasted och sekventiell tändning då. Grejen med COP's är ju att det som totallösning blir ganska mycket att göra om, dels koppla om mot ECU'n och dra nya kablar (samma med LS spolar förvisso) men även säkerställa att dom sitter kvar på ventilkåporna. Så antingen bygga ett fäste som skruvas i befintliga hål eller bygga om kåporna, addera material etc för att gänga hål direkt vid tändstiftshålet. (Eller alternativ 3, hitta kåpor från en sen 12v då jag tror dom hade COP'ar). Det blir en hel del pill, sen tycker jag det ser snyggare ut med tändkablarna men det är en annan femma

St3v3 skrev:
Största felet med fördelare är ju när man har trigger i dom och det blir glapp i fördelardrivningen. Har man cranktrigger fungerar fördelare väldigt bra om man har synkat in dom så gnistan inte kommer fel mellan rotor/fördelarlock. Har du synkat in din?


Nä jag har ingen fördelare, jag har en vevtrigger och den Bosch Motorsport 3x2 wasted spark spolen som styrs av ECU Mastern. Spolen har ingen inbyggd tändmodul, det står sprutet för.

Väldigt "enkelt" system.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Tändkablarna kommer förhoppningsvis idag, som senast imorgon. Slängde ett öga på fuel cellen imorse. Lite avundsjuk på större fordon blir man allt :/

För att utrymmesoptimera borde jag sätta pumpen i tanken. Pumpen jag har är av Bosch 044 typ (osäker på om det är en original eller kopia på rak arm dock). Någon som satt en sådan som intank?

Förutom själva fästet som behöver smidas ihop kommer jag behöva elgenomföring. Sett att det finns "färdiga" typ gängstänger med tätbrickor att köpa. Borde fungera?
Kabel, behövs särskild kabel för att klara E85? Inte hittat något.. Gummihättor över kontakterna kommer jag få sätta dit.
Någon form av skvalptråg får jag nog också snickra ihop. Törs man popnita in ett sådant? Eller kommer det bara läcka?

Det är inte mycke plats kvar för bränslepump när den ska trängas med panhard och bakaxel, idag tar den en del av bagagutrymmet men den delen vill jag nog ta tillbaka till förmån för tanken så jag får in den "så långt det går" i bilen. Därav hade det nog varit bäst att flytta pumpen in i tanken i stället.

Genomföringar verkar kosta ca 300 med gummihättor, filter till pumpen 213. Sen behövs kabel. Tror jag har en AN6 skottgenomgång någonstans så kan jag köra PTFE slang mellan pump och skottgenomgången. Plugga ena utgången i botten och köra returen i den andra. Sen får jag se över luftningen av tanken + att jag behöver få dit ett påfyllnadsrör...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 271



Annars funkar ju dom här fint. Man behöver kontakten inne i tanken om man vill hålla fast den med hjälp av clipset:
https://bjprace.se/el-och-elektronik/kontakter/4-polig/elkontakt-tankg . . . .

Har kört 044 i tanken med tycker den var olidligt brummig även där så gör dig själv en tjänst och sätt en riktig in-tank i den Vad som helst duger ju till effekten du har.

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
St3v3 skrev:
Annars funkar ju dom här fint. Man behöver kontakten inne i tanken om man vill hålla fast den med hjälp av clipset:
https://bjprace.se/el-och-elektronik/kontakter/4-polig/elkontakt-tankg . . . .

Har kört 044 i tanken med tycker den var olidligt brummig även där så gör dig själv en tjänst och sätt en riktig in-tank i den Vad som helst duger ju till effekten du har.


Vilken kontakt behöver man på insidan menar du? Jag förstår det som att clipset låser på insidan? Annars såg den smart ut! (Att jag missade den när jag tittade på deras hemsida igår...)

Tycker den är bra brummig utanför tanken med, kanske lika bra att investera.. Då är bara frågan om Walbros klassiska 255a eller en något dyrare (skiljer 400 för samma delar) DW200 är ett bättre val. Internet verkar tycka DW'n är tystare, och ska jag vara helt ärlig... med en fyraåring och en 18 månaders har man lärt sig uppskatta när man får välja vilka ljud man ska lyssna på...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8077



Jag hade ju 044 kopia på 914:en och har nu DW100 in tank på Supersjuan och det är stor skillnad. 044 kunde ju höras över motorljudet vid tomgång, DW'n låter bara bzzzt när man vrider på tändningen i hörs den inte alls.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 271



Om du scrollar ner på sidan jag skickade så är ena kontakten för att sätta på insidan, och när man trycker dit den kontakten bryter metallclipset fast så själva genomföringen fastnar.
Går ju givetvis lösa på andra sätt, men köper man den slipper man ju även löda.



Med DW200 får du med slang och filter, så får man inte det till 255:an är den nog faktiskt billigare i slutändan.

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
St3v3 skrev:
Om du scrollar ner på sidan jag skickade så är ena kontakten för att sätta på insidan, och när man trycker dit den kontakten bryter metallclipset fast så själva genomföringen fastnar.
Går ju givetvis lösa på andra sätt, men köper man den slipper man ju även löda.



Med DW200 får du med slang och filter, så får man inte det till 255:an är den nog faktiskt billigare i slutändan.


Walbron kostar 500kr mindre och filterkitet med kontakt etc kostar en hundring. Så motsvarande delar diffar ca 400. Samtidigt såg jag inte DW100 pumpen först, den har inte samma kapacitet som Walbron men pumpar ju med marginal tillräckligt för mig i dagsläget. (Får det till att den räcker till ca 280 hästar på E85 med 5 bars bränsletryck, DW200an räcker till nästan 500hk). Får se var det landar..

Ingen som har erfarenhet av att popnita skvalpplåtar i en bränsletank? Lite bökigt att komma åt med svetsen på insidan.. Bör väl iofs gå borra hål och punktsvetsa utifrån med men.

Tänkte nått enkelt typ detta: 10cm höga med bockning i toppen innåt för att få bättre stadga.

https://www.speedingparts.eu/thumb/7468/1024x0/SPD-fuel-cell-60L-drawi . . . .

Som luckor vet jag inte om jag konstruerar något super enkelt själv eller om jag sätter dit något gångjärn eller liknande.. de lär väl ge sig

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304



Vad har du för tank?

Jag gjorde så här på min city, som jag förvisso sålde innan den var klar så provade aldrig konceptet i praktiken. Catchtank i original-tanken, överskottet rinner bara över i överkant av burken. Kräver ju dock två pumpar så det kanske inte är det du är ute efter.




_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Snygg lösning!

Jag har en simpel 40l aluminium fuel cell från Kina (samma som finns hos de flesta speedshops på nätet). Den är egentligen rätt lik SPD tanken på många sätt men saknar bafflar, har skum istället som inte tål E85.

City tanken ligger ju dels i hörnet men också mot karossplåten, det är de jag vill bort från för at ha lite marginal till en spräckt tank om oturen är framme. Därav bytet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Vad jag blir less på detta.. två tändkablr bytta, startar upp den och tycker den fortfarande går dåligt.. inser att jag inte satt fast femmans kabel på spolen så trycker på den.

Går nu bättre men fortfarande ojämnt. Sitter ju värre kammar i förvisso.

Drar ur fyrans tändkabel. Märker en svag förändring i motorgång, knäpper i loppet när jag för ner tändhatten igen. Tycker dock det knäpper svagt..

Samma på femman. Så ström till stiften finns.

Ger lite gas, tycker allt låter som de ska över 3-3500rpm. En sexa som inte går på alla låter ju inte som en fyra eller femma om en cylinder missar, det låter som att den går ojämnt. Men över 3500rpm tycker jag den låter jämn i gången.

Nånstans runt 2500-3000rpm går den märkbart ojämnt (mycke motor vibration)

Detta utan belastning stillastående.

Rycker sexan tändkabel. Nu stannar motorn..

Så någonting med 4an och 5an strular ännu.. Får börja med att hiva i färska stift kanske och torka noggrannare runt 4an. Skulle kunna ta bort insugsrören till 4 och 5 å dubbelkolla så det kommer bränsle. Annars vet jag inte..

Slog gnistor i spolen när tändkabeln inte satt i (samma typ som blir när man tar loss en tändhatt t ex), vet inte om det är normalt?

Andra tankar/tips?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Med waste spark tappar du väl två cylindrar när du lossar en tändkabel (båda cylindrarna för det "spolparet" eftersom det ena stiftet jordar spolen när det andra tänder och vide versa?

Jag har alltid tyckt det har varit svårt att felsöka waste spark på det sättet, jag föredrar en tändlampa eller nåt i serie med stiften som verkligen visar om/när det tänder. Min gamla lampa som man fysiskt kopplar in har varit bra till det...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304



Kolla med infraröd kamera/tempmätare på grenrör kanske?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Lasertempmätare kanske kan funka..

Hade ingen aning om att de var två cylindrar som föll bort när man ryckte en kabel! Om nu både 4an och 5an strular så går den ju som minst på tre om man rycker en av dom. Men bara på två om man rycker sexan..

Jag har satt i nya stift och bytt sida av spolen på fyran och femman i alla fall. Inte provat starta ännu, de blir ikväll. Luktar åtminstone bränsle om både 4an och 5ans stift så borde bara handla om tändning.

Ska försöka filma hur den går också, motorn gungar rejält runt 2500rpm och sexor brukar gå ganska jämnt och fint :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6433



Detta är gamla 12V Busson med fördelare?

Känsliga för slitna tändkablar/fördelarlock. Även stift är noga.

Är färgen på stift normal, svart eller blött?

Kontrollerat tändläget?

Senare versionen på 155 V6 har en Busso 2.5 12V med ett uppgraderat fördelarlöst tändsystem. Upplever det som stabilare än från gamla motorer som kommer från 116/164 serierna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Mappning igen!
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 41, 42, 43   >>
64 besök idag (64813 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande