Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry ...Porsche 924S på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5
85 besök senaste veckan (11838 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare
volymmannen skrev:
gtBen skrev:
Magnus Thomé skrev:

precis så kändes det
Cédric skrev:
Å jäklar vilken räddning, sådana överraskningar är en av de mindre charmiga upplevelserna på den banan, händer ju tyvärr då och då.

ännu en erfarenhet och lärdom ...den hårda vägen


Här är en video som visar att Hondan (vid 2:50 in) är för låg för att grensla curbsen med, han knäckte förmodligen oljesumpen. Det hade varit bättre för honom att inte försöka att svänga utan "bara" hoppat över curbsen.

Shit ,hade han inte kört fram lite innan du kom hade det varit godnatt.

Det var väl Aschberg som sa "tur är också skicklighet" ...

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Intressant! Här är en till som kör elservo och litet batteri (dock annan bil).
Uppdatera gärna om du märker någon skillnad i sommar! thumbs up

Normalt ska det väl inte vara några problem. Jag kör med ett elservo från Opel Corsa C med ett litet Stiga Park batteri i min 924:a och har inga problem med det ens när jag kör som en verrückt i 20 minuters stinter med klibbiga däck.
stilldouble skrev:
Precis som du säger borde förmågan att lämna stora strömmar vara det intressanta. Hur många amperetimmar som finns i batteriet borde vara sekundärt.

thumbs up ...hoppas på det
safe skrev:
stilldouble skrev:
Precis som du säger borde förmågan att lämna stora strömmar vara det intressanta. Hur många amperetimmar som finns i batteriet borde vara sekundärt.
Fast det hänger ihop, många Ah ger högre ström i princip.

Sen har många batteri av bättre kvalité fortfarande höga CCA med små batterier.

Men det kanske är generatorn som är klen, det är den som levererar strömmen med motorn igång...

Det finns säkert samband mellan Ah och strömstyrka om man jämför samma typer av batterier. Men min gamla tunga bly-hjälpstartare klarar bara en bråkdel av vad den nya lätta i lithium gör, det skiljer typ en faktor 10 för samma vikt kontra CCA och Ah.
Och när man som bäst behöver generatorn går den ju inte direkt på full snurr när man lång-bromsar in i en kurva.

ett 18,4kg 65Ah Varta bly ger 650 CCA
mitt 12kg 52Ah Varta bly ger 470 CCA
ett 2,7kg 16Ah Wiborg Li ger 1000 CCA, konstant/ max uttag 100A/200A
och mitt 5,8kg 18Ah Stiga Park bly i samma storlek ger bara 88 CCA.

Det vore kul att veta på ett ungefär vad blybatterier generellt klarar för konstant/ max strömuttag.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3089



Det där felet med servostyrningen finns på många plattformar, tex på GT86. Vsissa verkar mer påverkade än andra, värt att testa med ett nytt batteri, har aldrig haft så bra fart i startmotorn som med det lilla lifepo 12Ah batteriet, går att kräma ut mycket ström

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41730

Forumägare
Forumägare

Varför mina problem försvann kan man ju också fundera över

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare

Det är snart dags att ta ut denna pärlan.

När jag funderar på det så hade jag en del problem med att bromsarna fejdade vid djupare inbromsningar, och nu när jag tänker mer på det undrar jag om det har något samband med att elservot bryter?
Vad jag kan komma på är att problemen med elservot alltid inträffat i samband med bromsfejdning! Får abs:en spader när bromsarna fejdar och jag då oftast också pumpar bromsen (fast det nog inte gör nån nytta)? tex vändningen vid superstage. Drar abs:en mycket ström när den jobbar tröstlöst (får spader)?

Well det får bli lite bromskylning från HRNSHN, jag har beställt ett bromskylningskit och rostfria värmeshims. Hittills har bromsvätskan bytts vid varje service men denna gången kommer jag att tillhandahålla ATE 200.

Magnus Thomé skrev:
Varför mina problem försvann kan man ju också fundera över

hade det något samband för dig?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare
Inte om Gr Yarisen denna gången, utan om min 924S som jag haft i 11-12 år nu. Jag har kört på bana med den över 10 år och moddat den mer och mer, förra året och i år blev/blir det några tävlingar med pcsr vilket verkligen är superkul.

Först tänkte jag att den blir inget kul att köra på ringen med sina 150hk, men då det har åkt i en 3 liters S2-motor som även fått ett VEMS och en mappning så är den inte så slö längre.
Speciella föreberedelser inför ringen-besöket blev att sätta dit en passagerarstol och 3 punktsbälten på båda sidor och en vanlig sportstol utan "öronlappar", sätta dit original plåtdörrarna så man kan dra kortet vid bommen utan att någon behöver assistera och stänga plastdörren utifrån, och att den blivit uppskruvad i höjd på coilsen ~15mm fram och lite till bak.

Det blev 25 helt problemfria varv trots att jag knappt hunnit provköra den efter vinterns mekning då den fått ny kylare - fläkt - lithiumbatteri från Wiborgs - minigenerator- nytt eget avgas mm mm och en plastis bakvagn. I höstas vägde den 1040kg med mig i, och blev lättad i vinter med 23kg, men nu då nertyngd igen med 36kg plåtdörrar och 20kg passagerarstol och bälten. Den har blivit så pigg med VEMS:et, det ska bli en riktigt kul säsong.

3 dagar var jag där, fredag var blöt och lördag strulades bort med köer och rödflaggat, men idag var det halvdag och torrt tills det duggregnade ...och då åkte många hem så efter det gick det att ligga i lite mer, utan en massa nötter på banan.

Racetracker håller fortfarande på att ladda upp bilder men här kommer några


fotografen lyckades inte få alla hjul i luften på en och samma bild, denna kommer nog att hamna på garageväggen i storformat så småningom


lyfta framhjul är kul och uppskattas ju här, det beror nog mest på att jag har låne-coils bak som är mjukare än de vanliga men de passade bra på ringen


en kortversion på 37 sekunder av mitt näst snabbaste varv ...djälva GoPro-kamera-jävel


jag lyckades med några varv under 9 minuter, detta var det snabbaste på 8,49
tyvärr så laggar nog mätarna då racechrono inte ville koppla upp sig mot min racebox mini, och då blir det Iphone-gpsen på 1Hz bara

Det enda strulet under körningarna var att GoPro racechrono och racebox-gps:en inte visade sig från sina bästa sidor

Ja, hoppas att det kan inspirera någon mer att ta sin rejsbil till ringen ...hör du det nu Benny thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41730

Forumägare
Forumägare

Superkul läsning Imponerande hoppande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3089



Kul att du fick till så många varv ändå, trots att det stundtals var lite rörigt på banan och framförallt nice att bilen såg till att fungera hela helgen. Jag håller med om att motorn verkar gå fint nu, topphastigheterna i dom snabbaste bitarna är typ 10-16km/h snabbare än vad min bil gjorde (såsom den var då hade den ca 165hk på naven, typ 1250kg med mig i), om man vågar lite på den svajiga 1hz signalen Det bådar ju gott inför säsongen, +viktminskningen. Ser ut som du hade raceboxen på instrumentpanelen, var den inte igång?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 66



Riktigt häftigt Bengt!

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Superkul läsning Imponerande hoppande

Tackar thumbs up
Cédric skrev:
Kul att du fick till så många varv ändå, trots att det stundtals var lite rörigt på banan och framförallt nice att bilen såg till att fungera hela helgen. Jag håller med om att motorn verkar gå fint nu, topphastigheterna i dom snabbaste bitarna är typ 10-16km/h snabbare än vad min bil gjorde (såsom den var då hade den ca 165hk på naven, typ 1250kg med mig i), om man vågar lite på den svajiga 1hz signalen Det bådar ju gott inför säsongen, +viktminskningen. Ser ut som du hade raceboxen på instrumentpanelen, var den inte igång?

Ja bilen går förvånansvärt bra nu, det ska bli riktigt kul att tävla på banor man kan när man inte längre bjuder bort 50 gratis-kg utan ligger rätt på i reglementet som är 5kg/hk.
GPS-strul mm - jag får gå igenom och repetera alla handhavanden då det funkade bra förra året, det är naturligtvis inget fel på grejorna utan "något" jag inte gör på rätt sätt.
Raceboxen - den var igång och "connectad", nu gick den att connecta i soffan. Kanske hade jag satt igång raceboxen-appen även för en session! racebox minin klarar bara en sak, antingen racebox-loggning eller racechrono-loggning. Blir lite stressigt ibland när man ska ha igång allt bara sekunder innan man åker ut
Dina 165hk på naven var inte så lite, min 150hk hade bara 122 på hjulen Problemet med din bil är att den inte vädras tillräckligt ofta
Oscar Ingemansson skrev:
Riktigt häftigt Bengt!

Tackar, nu vet du en sak till att sätta upp på din to-do-list. Din 924:a ser ju ut som en 924 också, du kommer att få skriva autografer om du tar den dit thumbs up


Här är GoPro-filmen från samma varv, inga mätare men man ser mycket bättre vad som sker både inne i bilen och utanför

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 66



För tusan, nu gav du mig idéer..
Var bodde du någonstans?

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare
Oscar Ingemansson skrev:
För tusan, nu gav du mig idéer..
Var bodde du någonstans?

Jag bor på lilla Pension Schwedenkreuz i Reimerath, helt perfekt även för mig med biltransporten

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1538764#1538764
Alter Schwede skrev:
Hejsan !
Jag är svensk men bor, lever och arbetar här vid ringen sedan mer än 20ar.

Nu tyckte jag att det var pa tiden och göra natt nytt och har just öppnat en liten B&B eller Pension.
Namnet är Schwedenkreuz. ;-)

Den ligger ca 3Km fran Nürburgring och är precis nyrenoverad.
Den är liten, bara 4 dubbelrum med gemensamt kök och lounge och ligger diskret med privat insynsskyddad parkering.

Ännu sa har vi rum över till säsongen 2019 sa om ni har intresse kan ni ge mig en PM, mail eller ta en titt pa
booking.com. Sök pa orten REIMERATH sa hittar ni direkt SCHWEDENKREUZ.
Över priser kan vi altid ta ett snack.

Oavsett o ni bor här eller inte sa skulle vara kul om ni kom förbi vid nästa besök pa ringen sa jag far snacka lite svenska igen. ;-)


Ha det bra och Vänliga hälsningar fran Ringen

Erich

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 66



Perfekt! Tack :-)

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1896



Bra jobbat Bengt! thumbs up
Jag är nere 26-30/6.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 288


Trådstartare
mittmotor skrev:
Bra jobbat Bengt! thumbs up
Jag är nere 26-30/6.

Tackar
Lycka till med dina äventyr

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 61



gtBen skrev:

Ja, hoppas att det kan inspirera någon mer att ta sin rejsbil till ringen ...hör du det nu Benny thumbs up


Jodå intresset är det inte fel på! När man kört ett varv förstår man varför alla vill ner där
Skruva ur öronstolen så är min racebil klar

Snyggt kört förresten och en riktigt häftigt bil!!



_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry ...Porsche 924S på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5
85 besök senaste veckan (11838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande