Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 85 besök senaste veckan (11838 totalt) |
Det var väl Aschberg som sa "tur är också skicklighet" ... ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Normalt ska det väl inte vara några problem. Jag kör med ett elservo från Opel Corsa C med ett litet Stiga Park batteri i min 924:a och har inga problem med det ens när jag kör som en verrückt i 20 minuters stinter med klibbiga däck.
![]()
Det finns säkert samband mellan Ah och strömstyrka om man jämför samma typer av batterier. Men min gamla tunga bly-hjälpstartare klarar bara en bråkdel av vad den nya lätta i lithium gör, det skiljer typ en faktor 10 för samma vikt kontra CCA och Ah. Och när man som bäst behöver generatorn går den ju inte direkt på full snurr när man lång-bromsar in i en kurva. ett 18,4kg 65Ah Varta bly ger 650 CCA mitt 12kg 52Ah Varta bly ger 470 CCA ett 2,7kg 16Ah Wiborg Li ger 1000 CCA, konstant/ max uttag 100A/200A och mitt 5,8kg 18Ah Stiga Park bly i samma storlek ger bara 88 CCA. Det vore kul att veta på ett ungefär vad blybatterier generellt klarar för konstant/ max strömuttag. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Det där felet med servostyrningen finns på många plattformar, tex på GT86. Vsissa verkar mer påverkade än andra, värt att testa med ett nytt batteri, har aldrig haft så bra fart i startmotorn som med det lilla lifepo 12Ah batteriet, går att kräma ut mycket ström
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
![]() Det är snart dags att ta ut denna pärlan. När jag funderar på det så hade jag en del problem med att bromsarna fejdade vid djupare inbromsningar, och nu när jag tänker mer på det undrar jag om det har något samband med att elservot bryter? Vad jag kan komma på är att problemen med elservot alltid inträffat i samband med bromsfejdning! Får abs:en spader när bromsarna fejdar och jag då oftast också pumpar bromsen (fast det nog inte gör nån nytta)? tex vändningen vid superstage. Drar abs:en mycket ström när den jobbar tröstlöst (får spader)? Well det får bli lite bromskylning från HRNSHN, jag har beställt ett bromskylningskit och rostfria värmeshims. Hittills har bromsvätskan bytts vid varje service men denna gången kommer jag att tillhandahålla ATE 200.
hade det något samband för dig? _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Inte om Gr Yarisen denna gången, utan om min 924S som jag haft i 11-12 år nu. Jag har kört på bana med den över 10 år och moddat den mer och mer, förra året och i år blev/blir det några tävlingar med pcsr vilket verkligen är superkul.
Först tänkte jag att den blir inget kul att köra på ringen med sina 150hk, men då det har åkt i en 3 liters S2-motor som även fått ett VEMS och en mappning så är den inte så slö längre. Speciella föreberedelser inför ringen-besöket blev att sätta dit en passagerarstol och 3 punktsbälten på båda sidor och en vanlig sportstol utan "öronlappar", sätta dit original plåtdörrarna så man kan dra kortet vid bommen utan att någon behöver assistera och stänga plastdörren utifrån, och att den blivit uppskruvad i höjd på coilsen ~15mm fram och lite till bak. Det blev 25 helt problemfria varv trots att jag knappt hunnit provköra den efter vinterns mekning då den fått ny kylare - fläkt - lithiumbatteri från Wiborgs - minigenerator- nytt eget avgas mm mm och en plastis bakvagn. I höstas vägde den 1040kg med mig i, och blev lättad i vinter med 23kg, men nu då nertyngd igen med 36kg plåtdörrar och 20kg passagerarstol och bälten. Den har blivit så pigg med VEMS:et, det ska bli en riktigt kul säsong. 3 dagar var jag där, fredag var blöt och lördag strulades bort med köer och rödflaggat, men idag var det halvdag och torrt tills det duggregnade ...och då åkte många hem så efter det gick det att ligga i lite mer, utan en massa nötter på banan. Racetracker håller fortfarande på att ladda upp bilder men här kommer några ![]() fotografen lyckades inte få alla hjul i luften på en och samma bild, denna kommer nog att hamna på garageväggen i storformat så småningom ![]() lyfta framhjul är kul och uppskattas ju här, det beror nog mest på att jag har låne-coils bak som är mjukare än de vanliga men de passade bra på ringen en kortversion på 37 sekunder av mitt näst snabbaste varv ...djälva GoPro-kamera-jävel jag lyckades med några varv under 9 minuter, detta var det snabbaste på 8,49 tyvärr så laggar nog mätarna då racechrono inte ville koppla upp sig mot min racebox mini, och då blir det Iphone-gpsen på 1Hz bara Det enda strulet under körningarna var att GoPro racechrono och racebox-gps:en inte visade sig från sina bästa sidor ![]() Ja, hoppas att det kan inspirera någon mer att ta sin rejsbil till ringen ![]() ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Kul att du fick till så många varv ändå, trots att det stundtals var lite rörigt på banan och framförallt nice att bilen såg till att fungera hela helgen. Jag håller med om att motorn verkar gå fint nu, topphastigheterna i dom snabbaste bitarna är typ 10-16km/h snabbare än vad min bil gjorde (såsom den var då hade den ca 165hk på naven, typ 1250kg med mig i), om man vågar lite på den svajiga 1hz signalen
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Tackar ![]()
Ja bilen går förvånansvärt bra nu, det ska bli riktigt kul att tävla på banor man kan när man inte längre bjuder bort 50 gratis-kg utan ligger rätt på i reglementet som är 5kg/hk. GPS-strul mm - jag får gå igenom och repetera alla handhavanden då det funkade bra förra året, det är naturligtvis inget fel på grejorna utan "något" jag inte gör på rätt sätt. Raceboxen - den var igång och "connectad", nu gick den att connecta i soffan. Kanske hade jag satt igång raceboxen-appen även för en session! racebox minin klarar bara en sak, antingen racebox-loggning eller racechrono-loggning. Blir lite stressigt ibland när man ska ha igång allt bara sekunder innan man åker ut ![]() Dina 165hk på naven var inte så lite, min 150hk hade bara 122 på hjulen ![]() ![]()
Tackar, nu vet du en sak till att sätta upp på din to-do-list. Din 924:a ser ju ut som en 924 också, du kommer att få skriva autografer om du tar den dit ![]() Här är GoPro-filmen från samma varv, inga mätare men man ser mycket bättre vad som sker både inne i bilen och utanför _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Jag bor på lilla Pension Schwedenkreuz i Reimerath, helt perfekt även för mig med biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Jodå intresset är det inte fel på! När man kört ett varv förstår man varför alla vill ner där ![]() Skruva ur öronstolen så är min racebil klar ![]() Snyggt kört förresten och en riktigt häftigt bil!! ![]() _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 85 besök senaste veckan (11838 totalt) |