Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mycket flexar ett bromsok?
1, 2   >>
34 besök senaste veckan (876 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Har modifierat min Porsche 924a med större skivor och ok fram också bytt ut trummorna bak mot skivor. Givetvis inte på något vetertaget sätt för modellen.
Jag får inte till den "rätta" goa stumma känslan i pedalen, luftat bromsarna jättemycket...

Har börjat felsöka mer systematiskt, blockera kretsar och så.

Nu har jag bara främre kretsen och pedalen är svampig, blockerar höger sida fram (ute vid oket) också, då blir det lite bättre. Blockerar även vänster framute vid oket, alltså inga ok inkopplade, bara rör och slangar, tokstum pedal !

Alltså inget fel i huvudcylinder eller ledningar, måste vara oken.

Kopplar in vänster ok igen, luftar det löst i olika vinklar om det skulle finnas någon luftbubbla, ingen luft kommer ut.

Sätter en indikatorklocka i oket för att mäta flex. Det flexar 0.3mm. Är det rimligt flex?

Detta är Volvo V70 ok, lite nyare. 16.5" bromsar tror jag de kallas. Spontant ganska kralliga ok, visuellt. Enkolvsok, 60mm.

Är jag bara bortskämd från mina 911or som är mycket stummare ?


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642



ingen aning, men mina gamla wilwood superlite flexade flera mm när jag mätte som du. 0,3mm låter som rimligt. om du räknar baklänges, hur nycket ger 0.3mm i pedalslag? låter ändå som luft nånstans. jag brukar dock ha viss svampighet når jag har nya belägg, det måste sätta sig några varv innan der stummar till sig. nu är du ju inte på bana och kör dock. Prova att luftat med vakuumsug? det kan hjälpa mig oftast när det är luftning som strular

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11344



safe skrev:
Har modifierat min Porsche 924a...
Jag får inte till den "rätta" goa stumma känslan i pedalen, luftat bromsarna jättemycket...


På en 924/944 så ska du nog titta på brandväggen först innan du funderar på oken: https://www.youtube.com/watch?v=SFWbowQBH0M

Så här betedde sig min.


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
ingen aning, men mina gamla wilwood superlite flexade flera mm när jag mätte som du. 0,3mm låter som rimligt. om du räknar baklänges, hur nycket ger 0.3mm i pedalslag? låter ändå som luft nånstans. jag brukar dock ha viss svampighet når jag har nya belägg, det måste sätta sig några varv innan der stummar till sig. nu är du ju inte på bana och kör dock. Prova att luftat med vakuumsug? det kan hjälpa mig oftast när det är luftning som strular


Har inte räknat på pedalslaget, 0.3mm i oket blir 2mm i huvudcylindern, på ett ok, med bägge framoken borde det bli 4mm.
Detta är utan vakuum, så ingen servo-verkan.

Finns det luft kvar har jag ingen aning om hur jag ska få ut det ur oken.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
safe skrev:
Har modifierat min Porsche 924a...
Jag får inte till den "rätta" goa stumma känslan i pedalen, luftat bromsarna jättemycket...


På en 924/944 så ska du nog titta på brandväggen först innan du funderar på oken:


Redan svetsat och förstärkt torpedväggen!

Jag får den "911 stum" om jag blockerar bromsslangarna ute vid oken.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6078



Bara fundering, Vaf har du för huvudcylinder till oken?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Bara fundering, Vaf har du för huvudcylinder till oken?


924 turbo. 23mm.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41684

Forumägare
Forumägare

Hur svampigt är svampigt, är ju svårt att beskriva. Har du någon bruksis att jämföra med och om du gör det, hur mycket skiljer i svampighet? Porsche 996an jag har nu har stummare pedal jämfört med varenda bil jag haft i mitt liv. Minns en gammal M3, konverterad med sexkolvsok, som jag fick prova, det är den enda i samma härad. Original enkolvsok som jag hade på min M3 flexade bevisligen en hel del. Sorry för meningslöst inlägg med resonemanget hur långt är ett snöre

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41684

Forumägare
Forumägare

safe skrev:
J.Schuman skrev:
Bara fundering, Vaf har du för huvudcylinder till oken?


924 turbo. 23mm.

har de nya oken större kolvarea än förut? Mer utväxling (plus lite flex) ger ju mjukare pedal.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur svampigt är svampigt, är ju svårt att beskriva. Har du någon bruksis att jämföra med och om du gör det, hur mycket skiljer i svampighet? Porsche 996an jag har nu har stummare pedal jämfört med varenda bil jag haft i mitt liv. Minns en gammal M3, konverterad med sexkolvsok, som jag fick prova, det är den enda i samma härad. Original enkolvsok som jag hade på min M3 flexade bevisligen en hel del. Sorry för meningslöst inlägg med resonemanget hur långt är ett snöre


Inte alls meningslöst, det är ju ungefär det jag funderat på. Svampigheten är väl i likande härad som bruks-Passaten, lite mer svampigt i 924an. Men det kan ju vara skillnad i hydraulisk bromskraft som gör skillnaden, vet inte hur mycket som skiljer.
Bruksbilen kör jag aldrig på så sätt att jag behöver trycka hårt på pedalen. Man lägger ju mest foten på pedalen och bilen bromsar tillräckligt.

Mina 911ors bromsar är liknade din GT3a i känsla.

Men jag hittade en liten läcka vid ett bromsrör nu, inte mycket men jag får väl hoppas att det är en del av lösningen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615



Jag har aldrig fått bra pedalkänsla med någon bil som haft flytande ok, även med uppgraderade slangar, belägg etc. Jag har bytt till flerkolvsok på 3 av mina bilar och alla fick betydligt bättre bromskänsla efteråt. Finns det inga 4-kolvsok som du kan använda istället?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1384



Förhållandet mellan kolvarea och storlek på HBC är väldigt viktigt för pedalkänslan, man får inte glömma bort utväxlingsförhållandet i pedalen heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

iqbad skrev:
Jag har aldrig fått bra pedalkänsla med någon bil som haft flytande ok, även med uppgraderade slangar, belägg etc. Jag har bytt till flerkolvsok på 3 av mina bilar och alla fick betydligt bättre bromskänsla efteråt. Finns det inga 4-kolvsok som du kan använda istället?


+1.

Billigt bra men tungt, Volvo 240 abs.

_________________
Daniel Steiner
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Det var flera faktorer som spelade in vid val av ok. Det största var att det skulle få plats bakom fälgarna, enkolvsok är ju smala så.
Ett annat var att det inte ska bli en ban-bil, mer en busig bruksis.

Original bromsarna är inte direkt dåliga (original är flytande också) för original effekt, men nu har jag lite mer pulver och behövde mer värme kapacitet.

Billigt var en faktor och att behålla den 4 bultad. Det självklara valet hade annars varit att byta ut hubbar mm mot 944 och då hade det funnits mängder med bra Porsche grejer att bulta på.

Får väl kanske acceptera att känslan inte är på topp.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Westersund skrev:
Förhållandet mellan kolvarea och storlek på HBC är väldigt viktigt för pedalkänslan, man får inte glömma bort utväxlingsförhållandet i pedalen heller.


Har du någon tumregel?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41684

Forumägare
Forumägare

safe skrev:
Westersund skrev:
Förhållandet mellan kolvarea och storlek på HBC är väldigt viktigt för pedalkänslan, man får inte glömma bort utväxlingsförhållandet i pedalen heller.


Har du någon tumregel?


Hur många procent diffar kolvarean mot original?

_________________
Magnus Thomé
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1192



kolla va v70 har för kolv storlek, du hade 23 mm sa du, har volvo v70 en annan dimention kan det bli svårt att få det att lira ihop
been there done that

_________________
henrik nielsen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Westersund skrev:
Förhållandet mellan kolvarea och storlek på HBC är väldigt viktigt för pedalkänslan, man får inte glömma bort utväxlingsförhållandet i pedalen heller.


Har du någon tumregel?


Hur många procent diffar kolvarean mot original?


Huvudcylinder är från 924 turbo, 23mm, så den är väl enklast att jämföra med.

23mm = 415 mm2

Porsche 931
* 54mm fram 2290 mm2
* 36mm bak 1018 mm2

Min bil:
* 60mm fram = 2827 mm2
* 38mm bak = 1134 mm2

Så jag har ca 24% större fram och 11% större bak.

Det ger mig ju mer kraft på oken och lite länge pedal.

Men jag tycker inte det borde vara ett stort problem, min 911a som jag jämför med, har nästan lika stor huvudcylinder, men MYCKET större kolvar i oken.
Cylinder 23.8mm = 444 mm2
Kolvarea fram 5074mm2
Kolvarea bak: 2824 mm2
Nu har 911an inget servo och antagligen mycket styvare ok, dessutom 4-kolvsok.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1384



safe skrev:
Huvudcylinder är från 924 turbo, 23mm, så den är väl enklast att jämföra med.

23mm = 415 mm2

Porsche 931
* 54mm fram 2290 mm2
* 36mm bak 1018 mm2

Min bil:
* 60mm fram = 2827 mm2
* 38mm bak = 1134 mm2

Så jag har ca 24% större fram och 11% större bak.

Det ger mig ju mer kraft på oken och lite länge pedal.

Men jag tycker inte det borde vara ett stort problem, min 911a som jag jämför med, har nästan lika stor huvudcylinder, men MYCKET större kolvar i oken.
Cylinder 23.8mm = 444 mm2
Kolvarea fram 5074mm2
Kolvarea bak: 2824 mm2
Nu har 911an inget servo och antagligen mycket styvare ok, dessutom 4-kolvsok.


Du har gjort en vanlig tankevurpa. Du skall räkna ditt enkolvs glidok som ett tvåkolvsok p.g.a. Newtons tredje lag.

Så fram blir kolvarean: (30*30*3,14)*2 = 5652 mm2
Och bak blir kolvarean: (19*19*3,14)*2 = 2267 mm2

Du har alltså en mindre HBC och mer kolvarea fram på din 924 turbo än på din 911, då är det inte konstigt att pedalen känns annorlunda. Men du har mindre kolvarea bak. Sen får du mäta utväxlingen på pedalerna också om du vill ha liknande känsla i din 924 turbo som i 911.

Är det inte så att det är olika kolvdiameter på HBC fram och bak också? Eller har inte Porsche sånt?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259


Trådstartare
Westersund skrev:
safe skrev:
Huvudcylinder är från 924 turbo, 23mm, så den är väl enklast att jämföra med.

23mm = 415 mm2

Porsche 931
* 54mm fram 2290 mm2
* 36mm bak 1018 mm2

Min bil:
* 60mm fram = 2827 mm2
* 38mm bak = 1134 mm2

Så jag har ca 24% större fram och 11% större bak.

Det ger mig ju mer kraft på oken och lite länge pedal.

Men jag tycker inte det borde vara ett stort problem, min 911a som jag jämför med, har nästan lika stor huvudcylinder, men MYCKET större kolvar i oken.
Cylinder 23.8mm = 444 mm2
Kolvarea fram 5074mm2
Kolvarea bak: 2824 mm2
Nu har 911an inget servo och antagligen mycket styvare ok, dessutom 4-kolvsok.


Du har gjort en vanlig tankevurpa. Du skall räkna ditt enkolvs glidok som ett tvåkolvsok p.g.a. Newtons tredje lag.

Så fram blir kolvarean: (30*30*3,14)*2 = 5652 mm2
Och bak blir kolvarean: (19*19*3,14)*2 = 2267 mm2

Du har alltså en mindre HBC och mer kolvarea fram på din 924 turbo än på din 911, då är det inte konstigt att pedalen känns annorlunda. Men du har mindre kolvarea bak. Sen får du mäta utväxlingen på pedalerna också om du vill ha liknande känsla i din 924 turbo som i 911.

Är det inte så att det är olika kolvdiameter på HBC fram och bak också? Eller har inte Porsche sånt?


Ah, tack! Det förklarar saker i 911 jämförelsen. Får väl leta upp en större huvudcylinder i framtiden.

Tycker ändå jag är hyggligt nära original för en 924 turbo, men det kanske ligger i sakens natur att känslan är "sådär" i enkolvsok. Det var länge sedan jag körde en 924 turbo och hur dess känsla är.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11344



Westersund skrev:
Sen får du mäta utväxlingen på pedalerna också om du vill ha liknande känsla i din 924 turbo som i 911.

Är det inte så att det är olika kolvdiameter på HBC fram och bak också? Eller har inte Porsche sånt?


23/19mm på 944'ans HBC iaf.
Vill minnas att det på på diverse forum om att lägga andra motorer (främst LS) i 944'an skrivs en del om att byta HBC (till 1" fram och bak om jag minns rätt) men även utväxlingen på pedalen för bättre känsla, främst pga att bromsservot inte får plats. Tex: https://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/483033-soft-br . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Hur mycket flexar ett bromsok?
1, 2   >>
34 besök senaste veckan (876 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande