Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hur mycket flexar ett bromsok? | 1, 2 >> 34 besök senaste veckan (876 totalt) |
Har modifierat min Porsche 924a med större skivor och ok fram också bytt ut trummorna bak mot skivor. Givetvis inte på något vetertaget sätt för modellen.
Jag får inte till den "rätta" goa stumma känslan i pedalen, luftat bromsarna jättemycket... Har börjat felsöka mer systematiskt, blockera kretsar och så. Nu har jag bara främre kretsen och pedalen är svampig, blockerar höger sida fram (ute vid oket) också, då blir det lite bättre. Blockerar även vänster framute vid oket, alltså inga ok inkopplade, bara rör och slangar, tokstum pedal ! Alltså inget fel i huvudcylinder eller ledningar, måste vara oken. Kopplar in vänster ok igen, luftar det löst i olika vinklar om det skulle finnas någon luftbubbla, ingen luft kommer ut. Sätter en indikatorklocka i oket för att mäta flex. Det flexar 0.3mm. Är det rimligt flex? Detta är Volvo V70 ok, lite nyare. 16.5" bromsar tror jag de kallas. Spontant ganska kralliga ok, visuellt. Enkolvsok, 60mm. Är jag bara bortskämd från mina 911or som är mycket stummare ? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
ingen aning, men mina gamla wilwood superlite flexade flera mm när jag mätte som du. 0,3mm låter som rimligt. om du räknar baklänges, hur nycket ger 0.3mm i pedalslag? låter ändå som luft nånstans. jag brukar dock ha viss svampighet når jag har nya belägg, det måste sätta sig några varv innan der stummar till sig. nu är du ju inte på bana och kör dock. Prova att luftat med vakuumsug? det kan hjälpa mig oftast när det är luftning som strular
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
På en 924/944 så ska du nog titta på brandväggen först innan du funderar på oken: https://www.youtube.com/watch?v=SFWb Så här betedde sig min. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Har inte räknat på pedalslaget, 0.3mm i oket blir 2mm i huvudcylindern, på ett ok, med bägge framoken borde det bli 4mm. Detta är utan vakuum, så ingen servo-verkan. Finns det luft kvar har jag ingen aning om hur jag ska få ut det ur oken. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Redan svetsat och förstärkt torpedväggen! Jag får den "911 stum" om jag blockerar bromsslangarna ute vid oken. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
924 turbo. 23mm. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Hur svampigt är svampigt, är ju svårt att beskriva. Har du någon bruksis att jämföra med och om du gör det, hur mycket skiljer i svampighet? Porsche 996an jag har nu har stummare pedal jämfört med varenda bil jag haft i mitt liv. Minns en gammal M3, konverterad med sexkolvsok, som jag fick prova, det är den enda i samma härad. Original enkolvsok som jag hade på min M3 flexade bevisligen en hel del. Sorry för meningslöst inlägg med resonemanget hur långt är ett snöre
_________________ Magnus Thomé |
||||||
har de nya oken större kolvarea än förut? Mer utväxling (plus lite flex) ger ju mjukare pedal. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Inte alls meningslöst, det är ju ungefär det jag funderat på. Svampigheten är väl i likande härad som bruks-Passaten, lite mer svampigt i 924an. Men det kan ju vara skillnad i hydraulisk bromskraft som gör skillnaden, vet inte hur mycket som skiljer. Bruksbilen kör jag aldrig på så sätt att jag behöver trycka hårt på pedalen. Man lägger ju mest foten på pedalen och bilen bromsar tillräckligt. Mina 911ors bromsar är liknade din GT3a i känsla. Men jag hittade en liten läcka vid ett bromsrör nu, inte mycket men jag får väl hoppas att det är en del av lösningen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag har aldrig fått bra pedalkänsla med någon bil som haft flytande ok, även med uppgraderade slangar, belägg etc. Jag har bytt till flerkolvsok på 3 av mina bilar och alla fick betydligt bättre bromskänsla efteråt. Finns det inga 4-kolvsok som du kan använda istället?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||
Förhållandet mellan kolvarea och storlek på HBC är väldigt viktigt för pedalkänslan, man får inte glömma bort utväxlingsförhållandet i pedalen heller.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
+1. Billigt bra men tungt, Volvo 240 abs. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Det var flera faktorer som spelade in vid val av ok. Det största var att det skulle få plats bakom fälgarna, enkolvsok är ju smala så.
Ett annat var att det inte ska bli en ban-bil, mer en busig bruksis. Original bromsarna är inte direkt dåliga (original är flytande också) för original effekt, men nu har jag lite mer pulver och behövde mer värme kapacitet. Billigt var en faktor och att behålla den 4 bultad. Det självklara valet hade annars varit att byta ut hubbar mm mot 944 och då hade det funnits mängder med bra Porsche grejer att bulta på. Får väl kanske acceptera att känslan inte är på topp. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Har du någon tumregel? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Hur många procent diffar kolvarean mot original? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Huvudcylinder är från 924 turbo, 23mm, så den är väl enklast att jämföra med. 23mm = 415 mm2 Porsche 931 * 54mm fram 2290 mm2 * 36mm bak 1018 mm2 Min bil: * 60mm fram = 2827 mm2 * 38mm bak = 1134 mm2 Så jag har ca 24% större fram och 11% större bak. Det ger mig ju mer kraft på oken och lite länge pedal. Men jag tycker inte det borde vara ett stort problem, min 911a som jag jämför med, har nästan lika stor huvudcylinder, men MYCKET större kolvar i oken. Cylinder 23.8mm = 444 mm2 Kolvarea fram 5074mm2 Kolvarea bak: 2824 mm2 Nu har 911an inget servo och antagligen mycket styvare ok, dessutom 4-kolvsok. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Du har gjort en vanlig tankevurpa. Du skall räkna ditt enkolvs glidok som ett tvåkolvsok p.g.a. Newtons tredje lag. Så fram blir kolvarean: (30*30*3,14)*2 = 5652 mm2 Och bak blir kolvarean: (19*19*3,14)*2 = 2267 mm2 Du har alltså en mindre HBC och mer kolvarea fram på din 924 turbo än på din 911, då är det inte konstigt att pedalen känns annorlunda. Men du har mindre kolvarea bak. Sen får du mäta utväxlingen på pedalerna också om du vill ha liknande känsla i din 924 turbo som i 911. Är det inte så att det är olika kolvdiameter på HBC fram och bak också? Eller har inte Porsche sånt? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Ah, tack! Det förklarar saker i 911 jämförelsen. Får väl leta upp en större huvudcylinder i framtiden. Tycker ändå jag är hyggligt nära original för en 924 turbo, men det kanske ligger i sakens natur att känslan är "sådär" i enkolvsok. Det var länge sedan jag körde en 924 turbo och hur dess känsla är. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
23/19mm på 944'ans HBC iaf. Vill minnas att det på på diverse forum om att lägga andra motorer (främst LS) i 944'an skrivs en del om att byta HBC (till 1" fram och bak om jag minns rätt) men även utväxlingen på pedalen för bättre känsla, främst pga att bromsservot inte får plats. Tex: https://rennlist.com/forums/944-turb _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Skruva banåkabil Hur mycket flexar ett bromsok? | 1, 2 >> 34 besök senaste veckan (876 totalt) |