Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE TURBO | 1, 2 >> 8157 besök totalt |
hej jag har precis köpt en R 5 GTE turbo men jag har inte provkört den en kompis besitktigade den åt mig. nu e jag lite nyfiken vad för trimmings alternatov det finns om man eventuellt kan stoppa in en volvo motor i den hör lilla kaxiga bilen? och hur ska man köra med en sån här bil? har bara haft stööre bilar vet inte hur en liten bil funkar vid hörge hastigheter
mvh torgny _________________ Torgny Walfridsson |
||
Allt som finns till alla motoerer. Förbättra andningen genom motorn aka portning, kam etc. Bättre laddluftkylare, kanske avgassystem. Bra fjädringskomponenter, bromsar. Skippa ankartyngder i bilen (volvo) Med mindre vikt kan du bromsa senare, gå på hårdare etc. _________________ Roland Johansson |
||
som ni kanske ser har jag bytt ratt och säten gillade lite ljusare den har ju runt 170 hp är 4wd och väger bara 800 kg men jag har nog inte råd med den så länge e ju bara 22 år och försäkringen kommer nog äta upp mig hel och spotta ut min tomma plånbok
_________________ Torgny Walfridsson |
||
den ser ju redan ganska modifierad ut, men det bästa tipset är nog att lyssna på magnus, lägg pengarna på att lära dig köra den först, har den 170hp å väger 800 kg behöver du inte mer mos på ett bra tag.
Se till att kolla så hjulvinklarna är ok. Ge dig ut på ett par banträffar (får väl bli efter vintern antar jag), se ifall bromsarna håller (försök bromsa rätt bara, kort och hårt utan låsning). Jag antar att motorn är lite trimmad redan som det ser ut på bilderna, så håll koll fall kylningen räcker till, både olja och vatten. Sen skulle jag vilja ställa mig frågande till om du verkligen vill ge dig ut på bana med just den här bilen, lacken kommer garanterat ta en del stryk och det finns ju risk att du åker av. Tänk på att däck, bromsar och bensin kostar massvis av pengar, så prioritera det och se om du kanske ska modifiera något du inte är nöjd med sen. _________________ Pontus Fyhr |
||
Byt huv så man ser att det är en Renault 5
Som sagt tidigare-fokusera på hur motorn hanterar värmeutvecklingen på banan, jag visste knappt om oljetempmätaren funkade innan jag vek ut på banan...nu vet jag att den funkar bra Det första jag rekommenderar att du gör till våren-byt bromsvätska! om belägg och skivor klarar av bankörning märker du på ett eller annat sätt, om vätskan klarar märker du när bromspedalen plötsligt tappar allt motstånd och bottnar stumt mot golvet _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Den här bilden vill jag se, fast större... |
||
Den har konverterats den e på väg från tjeckien just nu dom kör in den på söndag....
jag har inger mer bilder tyvärr men jag funderar på att göra om den till vinterbil för det finns inga vinterbanor som en amatör kan köra på??? _________________ Torgny Walfridsson |
||
Renault 5 GTE fanns bara FWD men med tanke på hur instrumenten ser ut i bilen har de antingen bytt till GT Turbons intrument eller så är det en äkta GT Turbo.
Skillnaden på motorerna e ganska så stora GTE 1,7L insprutare sugmotor OHV 95 hk GT Turbo 1.4 stötstångs förgasarturbo motor på 115-120hk orginal beroende på om det är en ph1 lr 2 _________________ Tim Olofsson |
||
Killen ljuger rakt av för er, här är en länk till bilderna han lagt in, gå in i Gallery och sen vol1 inga av dom kommer från samma bil.
http://come.to/the.five Mvh Henke _________________ Henke Carlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE TURBO | 1, 2 >> 8157 besök totalt |