Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete? | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (14184 totalt) |
Jag säger som Skotten. "Sikta på något billigt"
Går det åt skogen gör jag mitt bästa för att räta upp bilen så att man slipper snurra eller flippa. Helst i en riktning med så mycket mjukt bromsande material som möjligt. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Det där med att inte styra emot är ganska viktigt på banor med stora avåkningszoner.. På Sturup som bara har en lite snutt med ogräs mellan kantstenen och räcket bör man nog göra allt för att hålla sig på banan..
_________________ Anders Hansson |
||||||
Framförallt i högfatskurvan är det trångt som bara den.. Tittade på filmen igen, och handsvetten gjorde sig påmind _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||||
Anledningen till just att inte försöka häva en sladd som sweanders skriver är just den att de andra på banan inte vet vart du kommer åka när du plötsligt fått grepp. Har du väl missat att parera första sladden skall man alltid istället för att försöka häva en retur se till att - in spin.... Fast jag håller nog inte riktigt med om att man inte skall göra så på Sturup för chansen att stanna och stanna kvar på asfalten är betydligt större med låsta hjul om man väl tappat kontrollen. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag tror vi är överens men jag kanske formulerade mig lite klumpigt.. Vad jag menar är att om det hade funnits bättre avåkningszoner som kan bromsa upp en hade det säkraste för alla varit att bromsa sig ner i fart på banan och sedan fortsätta rakt fram i en grusfålla eller liknande. om man kämpar sig kvar på banan finns risken att man är i vägen för andra när man väl kommit till ett stopp och åker man av banan ut i terrängen sidledes är risken stor att bilen gräver ner sig och voltar.. Det bästa hade kanske varit att åka med någon som visar spårval och sedan lära sig det spåret och succesivt öka farten tills man når materialets och sin egen gräns. _________________ Anders Hansson |
||||||
Friskt vågat hälften vunnet, men det får bli lugna gatan till nästa gång.. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||||
Då är vi helt överens =) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Bra, då ser jag fram emot att ha en passagarerar nästagång. Frivillig? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||||
Jag ser det som en ekonomisk fråga, efter ett gäng varv runt en bana lyser turbon ljusröd och just då vill den nog inte slippa bli smord och kyld. Men det varierar nog rätt mycket från bil till bil hur de tål direkta avstängningar från fullgas körning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Den japanska varianten att rädda sig ur ett bakvagnssläpp:
Stick ut armen genom rutan och vinka till publiken samtidigt som du ger mer gas och kasar runt hela kurvan och lämnar ett stort rökmoln bakom dig. Givetvis med ett stort leende på läpparna! _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
om man skulle få för sig att träna på att hantera släpp, hur skulle man kona upp?
En tanke är ett svepande älgtest (dvs S) som inleds i 70 eller så och som tightas till tills det inte funkar längre. Men detta är ju fel eftersom man redan innan första testet korrigerar i förväg. Problemet är väl att det är svårt att säkert träna i de hastigheter där det spelar stor roll att göra rätt. NGK och "under bron" går ju lite fortare än vad som känns säkert på en 150x70m plan (med lite brunnar på). Isträning är ju alltid bra men det går ju inte att planera (samt sammanfaller sällan med påställd bil av rätt sort). Går det öht att träna på det oförutsedda (utan att göra det Live)? |
||||||
Jag förordar alltid en "elaking" när man lägger slalom. Speciellt i ett snabbt parti. I princip handlar det alltid om olika varianter av "det svänger hela tiden men du måste plötsligt sakta ner här"
När man åkt några ggr så vet man ju var i banan bakvagnen far iväg, fast första repan är oftast lärorik och att lära sig att få ner farten på rätt sätt o klara partiet i maximal fart ändå är ju också extremt lärorikt Gäller bara att lägga elakingen med mycket extra asfaltsutrymme åt "rätt" håll _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nypande kurvor kan vara lite svårt att kona upp samtidigt är man beredd åt vilket håll det kommer att barka iväg (det blir ju lite åt driftningshållet då). Men att lära sig räta upp ett kontrollerat has är ju inte fel det heller. |
||||||
Väckte upp denna tråd igen. Var nere och körde på Ringen, och glömde att jag hade videokamera igång !!! Gå in på http://www.seventwentyfour.org klicka på Motor - Nurnburgring-In-car-Video, titta på film 6. Ca 6.3 in i filmen så snurrar jag ordentligt! Frikopplade och bromsade och bad en stilla bön! Man hinner med mycket under dessa sekunder!
/Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
You wish Hinner du med det där körde du inte tillräckligt fort från början..... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete? | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (14184 totalt) |