Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (23991 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Går det att svara såpass generellt på en sådan fråga egentligen? "Det beror på..." saknas som alternativ tycker jag.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som sagts tidigare, det beror på...Med min nuvarande bakhjulsdrivna Alfa så är det inte mycket
att göra..Ratten är för stor och benen ivägen för något effektivt rattvridande... Jag svarar att jag inte försätter mig i den situationen. Precis som i en riktgt GT-bil elle en sportvagnsprototyp. _________________ Jörgen Eriksson |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En mycket viktig aspekt tillsammans med körvanan är mental förberedelse. Vad man kan göra är exempelvis att föreställa sig, gärna samtidigt som man kör, vad som skulle hända om det plötsligt släpper och vad man kan göra åt saken. På det viset kan man få hjärnan att agera på rätt sätt trots att man drabbas av panik. Man måste dock ha en bra uppfattning om hur bilen beter sig för att få rätt reaktioner. --- Apropå huvudfrågan så skulle jag med min bil släppa av gasen ganska fort och kvickt på med lite "stödgas" igen innan baken gått tillbaks helt. Då brukar oftast sladden räta ut sig rätt snabbt utan några lömska retursladdar(jag skriver "oftast" för det är ju inte säkert att jag är tillräckligt duktig för att häva sladden och det blir inte alltid som man tänkt sig). En del bilar har jag dock märkt behöver rejält med gas om man inte vill snurra. Utan övning skulle jag nog få det svårt i en sån för jag reagerar rätt reflexmässigt(det är ju som sagt mycket enklare när man avsiktligt sladdar med bilen). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Något som jag hoppas inte är bara tillfälligheter och som jag tror hjälpt mig i körandet av min iofs framhjulsdrivna, men dock rätt överstyrda bil är positiv fokusering. En delmängd av detta är nog att hålla blicken långt framför, men det finns nog mer att ta fasta på.
Nu är jag inte en speciellt snabb eller duktig förare, men jag är ändå rätt övertygad om att det hjälper att, oavsett vad som händer med bilen, alltid hålla fokus på vart man ska. Dvs även om baken släpper så löser det sig om du vet vart du borde köra i kombination med lite bilkänsla. Att tvärtemot försöka undvika att råka i tråkigheter leder nog inte till speciellt konstruktiva reaktioner i såpass snabba förlopp eftersom ditt psyke inte uppfattar negationer när det är stressat och det är basala, undermedvetna, reaktioner som träder in. Ungefär som små barn fungerar. Inställningen "jag ska inte ut i sandfållan" kan du inte omsätta i praktik i såna situationer och i värsta fall omsätts det i "jag ska... ut i sandfållan". Lite överdrivet men kroppen lyder det undermedvetna mer än man tror och i det undermedvetna existerar inte negationer. Som sagt är jag inte någon banräv, men denna hållning har hjälpt mig med fwd, rwd och awd på is utan att jag egentligen vet vad jag gjort, likväl som med fwd på bana. Positiv fokusering är alltså mitt egentliga svar även om jag kryssade "släpper gasen en del". _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag valde det då det jag instinktivt trycker ner kopplingen samtidigt som jag ställer mig på bromsen Men som jag skrev tidigare om då jag körde av vägen så tröck jag även ner gaspedalen Detta är då generellt vad som händer för min del. När man kör hårt på bana så är man ju beredd på att baken i regel kommer ut lite (för min del iallafall) efter kurvorna så då står man ju kvar på gasen och släpper efter lite succesivt tills man får grepp igen. _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detta var lite lurigt,... hur gör man eg?
För det mesta i torrt väglad på banan så känner man ju på sig att bakvagnen kommer att komma... Tror jag bibehåller gasen och rattar emot... I de lite värre fallen kanske jag släpper lite på gasen en kort stund. Var iofs med om ett tillfälle där det alls blev många rätt..hihi Det var vid en fredagsträning på mittsverige. Eftersom det hade börjat regna ganska kraftigt precis innan vi skulle ut så ställde vi in själva övningarna men innan vi for därifrån så kunde vi inte låta bli att fara ut och leka lite i regnet. Farten var kanske 70-80... känner hur det börjar understyra lite i turn-in... rattar till lite och lägger på gas... Bakvagnen kommer som på beställning följt av ett enormt returkast... Sen jag tappar jag ratten _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att trampa ner kopplingen när man kör är ungefär lika läskigt som att köra bil med frihjul. Man har ingen som helst kontroll över bilen...
I samma fack lägger jag även vissa bilar med elektroniskt gasspjäll eller turbo. De reagerar inte tillräckligt snabbt på mina fotrörelser. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
-Vid ett plötsligt 'litet' (förväntat) släpp så styr jag emot och kanske släpper lite lite lite...
Vid ett plötsligt 'stort' släpp så svär jag nog lite först för man laddat förmycket på kalla däck, och sen släpper jag nog lite mer på gasen och styr emot för att få den på rätt köl. På nästa varv så är nog däcken varma så man borde kunna köra som vanligt... om man får plötsligt stort släpp med varma däck så har nog banan plötsligt blivit halare pga oljespill kanske, och då är jag rädd att man snurrar. Vid plötsligt hjärnsläpp vet i 17 vad man gör ...kopplar ur ett halvår kanske _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Själv kopplar jag inte ur, men när man körde halkbana inför körkortet så försökte instruktörerna på halkbanan övertyga en om att man skulle koppla ur och styra emot. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Här kan man beskåda resultatet av att släppa gasen vid ställ:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Man kanske skulle dela upp frågan. Om man har känslan att situationen är hanterbar eller om man definitivt vet att nu är det avåkning som gäller.
ofta är ju en ovälkommen sladd tecken på ett fel som begåtts mycket tidigt i svängen och som sedan förvärras genom handgrepp som skall kompensera detta. Är farten på gränsen så är alltså marginalerna för kompensationer ganska uppätna, och situationen FÖRVÄRRAS därför hela tiden. Bättre då att sikta på ett bra avåkningsställe. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svår fråga, tycker det beror på var i svängen man får släppet, släpper det i ingången på kurvan så backar jag av lite för att få in baken men vid apex vill man kanske gasa lite istället och kombinera med lite motstyrning medans det givna alternativet i utgången på en kurva kan vara att plantera högerfoten djupt på "the loud pedal" och styra emot lite lagom...
Kan inte på stå att det är en universell sanning heller, i TV-kurvan på kullen är det liksom inte läge att gasa fullt och flyga i sidled över krönet, då kanske det är vettigare att backa av och försöka reda ut eller "two feet in". För övrigt så vettefaan om man får "plötsliga bakvagnssläpp", kanske kan man får det i regn men man är ju sällan oförberedd då, och i torkan får man ju ungefär hur mycket förvarning som helst innan det börjar glida. Annars är ju såna där "what-if" lekar som Göran beskriver ett otroligt bra hjälpmedel för att mentalt träna in en panik-rutin, vi gjorde mycket sånt när vi seglade och det funkar otroligt bra. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Intressant diskussion!
Har lite svårt att svara eftersom det beror så mycket på situationen. Ligger på man gas i tex utgången av en kurva brukar det bli rätt odramatiskt och bara man backar gasen lite så får man tillbaka bakvagnen. Men det riktigt obehagliga är om man ligger och kör i t.ex regn och vid jämn hastighet får ett plötsligt bakvagnssläpp när väger svänger något. Eller på banan i regn när man bromsat ned farten inför kurvan och det släpper samtidigt som man styr in. De gånger något sådant har hänt, har jag nog instinktivt backat gaset något (trots att det med all säkerhet ändå inte var boven i dramat) och styrt emot. Tror inte det har funkat en enda gång Efter att ha läst tråden "källa till eftertanke" inser jag att i de fallen borde varit tidigare med "in a spin..." _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Såvitt jag minns är det där en Ford Sierra, bakhjulsdriven alternativt fyrhjulsdriven. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
oh, det är himmelriket! För mycket effekt är aldrig tillräckligt, men i den bilen...
Jag är 177! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (23991 totalt) |