Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 6896 besök totalt |
På en rejsbil kan vi anta att egenfrekvensen för fjädringen är 3 Hz. Anta att fullt hopfjädrad är 6 cm fjädringsväg från nedre läge och att utgångsläget innan hoppet var detta. Jag räknade lite snabbt på transienten för detta och vid 0.05 s var fjädringen 22 mm från bottenläget, 0.1 s var fjädringen 9 mm från nedre läge och vid 0.2 s var fjädringen 1.4 mm ifrån bottenläget. Så fjädringen borde hunnit jobba ut mot bottnen. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Arrrrghhh, kan inte vi använda det alldeles utmärkta Franska SI-systemet så att man kan förställa sig hur hård fjäderna är?! ![]() ![]() Betyder det 600 pound per inch eller? _________________ Pär Hylander |
||||
Nääe lb står för Lagom Bra...
![]() Per inch är helt rätt...om jag inte minns totalt fel (inte alls omöjligt) är en lb, utalas väl pounds eller nåt, ungefär ½ kilo. Finns säkert någon praktisk liten översättningstabell. En anledning till knaseriet med lb/tum är att engelsmän totalt vägrar använda något annat, och dom är ju som bekant inte helt små i räserbranchen ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Bra sida med konverteringar mellan enheter. På huvudsidan finns även annat matnyttigt. http://www.efunda.com/units/index.cfm Problem som ofta kan uppstå är när man kanske menar 600 lb/inch om en fjäder och det blivit praxis att bara säga 600 lb och då är det ju lätt att tro att fjäderns massa är 600 lb ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Fjädrar...bra då kanske man kan reda ut det en gång för alla.....
på Porschen har jag H&R fjädrar som nån envisas med att kalla 100kg. Betyder det 100kg/cm då eller..... Och vad skulle det motsvara i lb/tum (om ingen svarar så betyder det att jag måste lyfta min lata konsultröv och hämta en miniräknare....men jag litar på att Daniel hinner före ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Fredrik, betänk att min r*v också sitter på en lat konsult! ![]() ![]() /Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
om jag får gissa, kanske t o m blir det en kvalificerad gissning..... Antagligen så har dom ordentliga tyskarna angivit fjäderkonstanten i SI-enheten N/mm. Sen har då antagligen någon som inte begripigt SI-systemets förträfflighet genast börjat kalla det 100 kg/cm och därefter förkortat det 100 kg för det låter bekant??? Som sagt bara en gissning ![]() om vi ska göra om N/mm till Pounds per inch så torde man dividera med ca 4,5 och muliplicera med 25,4 så dina 100 "kg" (N/mm) fjädrar torde bli ungefär 560 "lb" (Pounds per inch). Undrar om jag fick det rätt..... ![]() Jag är ju inte konsult så jag behöver ju inte veta själv... ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 6896 besök totalt |