Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Overall till en nybörjare, vad rekommenderas?
<<   1, 2
13578 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



ÅBR Trackside skrev:
- Bojkotta SBF's regler om hjälmvikten 1150g +/- 50g-storleksmässigt när det finns beprövade hjälmar på 1200g. Man gick helt på den anlitade "Nack experten" och satte sig över FIA bla.
1400 alt 1500g är det ju sen över ett år, eller är det GOKart du syftar på?

Att ett ASN till FIA helst går på FIAklassning är väl inte så konstigt, det är ju när SBF hittar på egna saker som det blir knäppt.
Just för hjälmar tillåter de ju en hel drös med klassningar just nu (men vem vet vad det blir framöver).

Angående overaller så finns det bra passform så länge man antingen ser ut som en liten italiensk fomelbilsförare eller en Michelingubbe, har man lite längd så blir det ofta "rymligt" runt mitten. Skräddarsytt kostar lite så jag håller på att fylla ut mitten istället

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Ja den hjälmvikten gäller för Folkrace/Rally

Som jag skrev i övertexten så gäller några regler endast vissa klasser. Det jag vill ha fram är att man tänker mer på vilka kakor som ska ätas under mötena än att ta friska/sunda beslut.

Mvh: Jesper

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ÅBR Trackside skrev:
...Vem kollar eller bryr sig om Behå/Sport-Toppar ???...


Jag

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Kanon !! Jag har dem på hyllan och tycker det är jätteviktigt. Även om jag bara säljer några stycken om året blir jag lika glad varje gång och känner stor glädje.

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



ice skrev:
ÅBR Trackside skrev:
...Vem kollar eller bryr sig om Behå/Sport-Toppar ???...


Jag
Kalsongresåren brukar inte vara av brandlämpligt material den heller, men det löser man genom att ha tillräckligt med lager utanpå.
Att bli kokt i sin egen svett är ju ett problem/risk, och lösningen är att inte svettas...
Men Då har man ju samma problem att köra öppen bil i regn, det kan bli rätt blött då med (och vart vattnet kommer ifrån spelar ju ingen roll). Bomull är ju rätt bra på att hålla vatten, inte bra närmast kroppen vid kyla heller.

Drar man det hela vägen ut till extremfallen så är allt livsfarligt och olämpligt (taken kan rasa in när du ligger och sover osv), men det gäller ju att minska skadan när det går åt skogen (lite som nollvisionen), och då kan man ha principer som man följer olika långt efter eget huvud (gärna längre än minimikraven, men det är ju eget val hur långt).
Släcksystem och riktigt heltäckande klädsel (ingen glipa i nacken eller handleder/fotleder) är ju en bra början för att vid medvetande ta sig ut utan större skada.
Ska man kunna ligga medvetslös i brand i 20-30 sek så är det svårare (friskluft på tub?). Halvminuten går fort när en släckare skall fram från en postering.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



ice skrev:
ÅBR Trackside skrev:
...Vem kollar eller bryr sig om Behå/Sport-Toppar ???...


Jag


Jag fick hem Demon Tweeks katalog häromveckan.
Nu finns det kortkalsingar i nomex också.
ÅBR, har du några såna? Kunde vara skönt med nåt fräscht närmast på andra passet.

_________________
Arne Lindgren
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Hej Arne !!

Vänd ut o in på de befintliga och till 3:e passet vänder du dem bak o fram (hehehe !!)

I ärlighetens namn har jag aldrig sålt några pga att i de klasser där de använder underställ behövs det normalt inte. Dräkterna brukar ha dubbla sömmar och extra inlägg runt "pungpartiet"
Jag tar hem dem på beställning när du vill till en bra peng. Har förresten funnits i många år men ovanstående gör att det blir överflödigt.

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Overall till en nybörjare, vad rekommenderas?
<<   1, 2
13578 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande