Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt racegarage | 1 besök senaste veckan (9504 totalt) |
Har just köpt ett hus med tillhörande garage på 80+50kvadrat.
Har varit en gammal bilverkstad så det finns en bromsprovare i golvet i huvudgaraget. Har hunnit kassera elementen som satt som värmekälla och satt in en vattenaerotemper istället. Ska nu börja med målning och dra ny el innan jag börjar flytta in alla grejer. Den första frågan till församlingen är belysning. Vad ska man ha i dagens läge? Borde ju finnas nåt bättre än vanliga lysrör? _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Ledarmaturer finns med de går åt flera för att nå samma lux nivå som med konventionella lysrör .( Led är dyrare med i inköp)
En T5 armatur med vettig reflektor är nog bästa kompromissen mellan pris ,livslängd & energiförbrukning. En öppen T5 "industri armatur" med reflektor anpassad för takhöjden i lokalen är inte fel. Ladda ner dialux så kan ni göra en ljusberäkning. http://www.proton.se/sv-se/lighting/ _________________ Magnus Helin |
Kan inte bidra med något fullständigt on topic, men har du koll på Garage Journal-forumet (www.garagejournal.com/forum)? Där finns massvis med inspiration och tips&tricks, om än med visst fokus på vad som finns och fungerar på andra sidan Atlanten.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
fördelen med gamla typen av lysrörsarmaturer jmf med t5 är att man kan hitta dom i princip gratis. strömförbrukningen är ju högre men hur många år tar det att tjäna in den högre inköpskostnaden?
jag har ett trettiotal gammaldags lysrör i mitt garage på 74m2. drar ca1kw med samtliga på. så dryga 1kr/timmen. garaget används 2-4 ggr i veckan beroende på säsong. under 13 år har jag fått byta 5-6 st rör/glimtändare. det satt lysrör i armaturena när jag köpte dom på kommunens returmarknad för 13 år sedan. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
fördel med T5 lysrör är att dom håller bättre (inte bara innan dom går sönder, T8 blir gärna lite sämre ljus med åren)samt att det är effektivare med tanke på ytan dom tar. T8 som ska lysa lika bra tar ju upp större yta i taket.
sen är ofta ljustemperaturen trevligare med _________________ Mattias Broberg |
Såhär ser det ut i själva garagedelen. Har börjat plocka bort alla plågar för att göra en översyn på bromsprovarenoch hittade ett par rullar till som verkar varit nån sorts rullande landsväg. Skulle varit fint om man fått dit nån broms så man kunde provköra saker och kanske mappa låglast utan att vara trafikfara! _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Wtf hände med bilderna?? Blev tydligen tre kopior av ena bilden bara...
Är det någon som vet av nån bra lösning på enkel broms? Funderar på vattenbroms som används för att bromsa skotermotorer, sitter en liknande kona som på skotervevaxeln på ena rullen nämligen _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Andra projekttrådar Projekt racegarage | 1 besök senaste veckan (9504 totalt) |