Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 56, 57, 58, 59, 60   >>
880 besök senaste veckan (289337 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Vi satte in ett noco lithium battery i vår långlopps bil förra våren och fick bekymmer med att batteriet drogs ut relativt snabbt, efter typ 4 veckor. Vilket är extra trist med lithium batterier då dom verkligen blir helt förstörda.

Vårt klarade sig dock. med vanligt bly funkade det tidigare hur bra som helst att låta bilen stå flera månader utan problem.

Min misstanke är att BMW IBS (intelligent battery sensor ) inte funkar rakt av med lithium på bilar som står länge utan att köras /laddas.

Spänningen på lithium sjunker ju inte alls på samma sätt som bly i takt med minskad energimängd kvar batteriet. så IBS stänger inte ned förbrukarna när batterispänningen inte sjunker.
Men det är inget jag felsökt på ännu. Kör man bilen någorlunda ofta märker man det inte.



Ja med bilen stående efter 4v kan jag ändå tänka mig att batteriet laddar ur. En bil drar ju en del ström stående med, larm osv. Kapaciteten är ju inte särskilt stor i ett sånt här batteri heller. Som du säger så är ju spänningen i ett litiumjonbatteri mer eller mindre konstant mellan typ 20% och 80% laddningsgrad. Dvs spänningen säger i princip ingenting om laddningsgraden. Det är därför man behöver ha en shunt eller dyl som räknar ström in/ström ut vilket det här batteriet har. Spänningen sjunker däremot ganska drastiskt efter 10-20% och BMSen slår då ifrån allt innan spänningen sjunker så lågt att det skadar batteriet

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Har ägnat lite tid att styra upp mitt lilla krypin till garage nu på vårkanten. I ena kortändan är det en förrådsdel där det finns en del förvaring och där plats för arbetsbänk etc finns. Det har med åren kommit upp hyllor osv lite ad-hoc huller om buller, vilket gör att det aldrig blir någon riktig ordning. Till saken hör att vi har en lite udda boendeform där vi hyr vårt hus med tillhörande garage, därav vill jag inte lägga ut en förmögenhet på att styra upp garaget precis som jag vill ha det. Ombildning hade varit trevligt men tyvärr något som knappast lär hända...

Bestämde mig för att ett begagnat kök nog skulle skapa klart bättre förvaringsutrymmen så ett kök nästan gratis åkte och hämtades. Hade först bara tänkt ha överskåpen men visade sig sen att i princip hela köket gick att få in! Bänkskivan från den tidigare arbetsbänken monterade jag på köksdelen med lådhurts och skåp istället för benen skivan tidigare varit monterad på. Det gick även ihop sig bra med måtten för att skapa ytterligare arbetsyta med underskåpen och kökets bänkskiva.

Lite bilder innan och efter. Inte direkt drömgaraget kanske, men klart bättre än innan så jag är nöjd och nya förvaringsmöjligheterna sväljer helt otroligt mycket mer än tidigare!
















Nästa steg i processen blir att styra upp själva garagedelen där bilen står. Liten yta om ca 17kvm med gjuten betongplatta men där ytan spruckit på flera ställen. I några år har jag kört med ett sånt plastgolv med rektangulära plattor man klickar fast och även om det höjer intrycket och är skönare att ligga på är det inte särskilt praktiskt. All skit åker ner under, man drar med sig golvet när man lyfter ena sidan på bilen och tydligen är det inte så bra om man är lite för oförsiktig med gasen när man ska köra upp bilen på ramper för då kan man skicka ut typ halva golvet genom porten bakom bilen när det spinner till

Har varit inne på lite olika alternativ för golvet men det som verkar klart enklast och mest prisvärt är att köra en avjämningsmassa (typ flytspackel) för att få till en någorlunda jämn yta och sen måla med 2K epoxi. Jag är inte ute efter ett helt perfekt golv på något sätt, vill spackla igen det som är trasigt och sen måla i princip. Det verkar råda lite olika bud huruvida det här med avjämningsmassa funkar bra eller inte i ett garage när man läser runt. Vissa hävdar att det inte tål domkraft, pallbockar eller ens en bil. Jag tog kontakt med en säljare på Combimix som säljer en avjämningsmassa som heter CM920, och den verkar klara det jag är ute efter. Sen hittade jag dock att Biltema säljer en annan som i princip har identisk hållfasthet men är runt 30% billigare. Planen är just nu att köra Biltemas och lägga ut den med tandad bredspackel för att få ca 5mm skikt. Jag behöver inte ta hänsyn till fall eller dyl så det känns som det borde vara en någorlunda smidig operation.

Någon här som har någon erfarenhet av liknande operation?

Här är de olika avjämningsmassorna.
CM 920: https://www.combimix.com/se/produkter/golvavjamning/industrigolv/cm-92 . . . .
Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/murning/betong/avjamningsmassa-allround-20 . . . .

Garagegolvet ser ut så här i dagsläget




Fortsättning följer!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Hittade lite inspiration från det här klippet!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Svarar mig själv angående garagegolvet - Avjämningsmassa verkar fungera
Biltemas avjämningsmassa är dock mer som en flytbetong snarare än flytspackel, den ska blandas med mindre vatten jämfört med en del andra golvavjämningar och flyter därmed även ut mindre bra och blir mindre jämn. Jag bredde ut med tandad bredspackel och jämnade sen till och fick ur luft med en piggroller. Men pga att den inte självnivilerar/flyter så bra så blev ytan ganska knottrig. Valde därför att gå över en sväng med diamantslipskiva på vinkelslipen för att få bort det innan jag målade två lager epoxy.

Inget salsgolv och en del spår av slipningen och avjämningen men väldigt mycket bättre än innan och till en billig peng vilket var målet, så jag är nöjd!








Fyndade även en verktygsvagn häromveckan!









_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41631

Forumägare
Forumägare

Med några enstaka extra dl vatten så blir den betydligt mer lättrinnig. Har provat för några dar sen bara (källargolv i sommarstugan)

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Med några enstaka extra dl vatten så blir den betydligt mer lättrinnig. Har provat för några dar sen bara (källargolv i sommarstugan)


Ja jag körde en dl extra men vågade inte blanda i mer för kände mig osäker på härdning osv! Men bra att veta till nästa gång

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Och kronan på verket att ha bilen tillbaka! Ljusare och klart trevligare att lägga sig på golvet nu



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Garaget fick sig ett rejält lyft tycker jag!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Lillen skrev:
Garaget fick sig ett rejält lyft tycker jag!


Tackar! Bleknar i jämförelse med de många fina garagen man ser här på Rejsa, men man får vara nöjd med det lilla!
Största gisslet är de förbaskade cyklarna där ena parten insisterar på att ha dom bredvid bilen i garaget och den andra parten absolut inte vill det utan ha dom i förrådsdelen (ivägen för en del krukor och annat då hävdas det)

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jag som nästan alltid har mycket spartanska garage tycker att bara men får det rent, ljusare och ett torrt underlag så har man många gånger roligare när man behöver gör saker.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Dålig på att uppdatera här, iofs till viss del pga att det inte händer så mycket heller
I juni var det iallafall den årliga friluftsdagen med jobbet på Gelleråsen så då blev det iallafall körning! Rekordmånga som var med i år vilket gav att det större delen av dagen var rätt mycket trafik och få fria varv. Jag agerade även ringtaxi rätt mycket så satt sällan själv i bilen. Men riktigt roligt att köra!

De förändringarna på bilen som är gjorda sen sist är inte så stora - Främre delen av buren borta, litet batteri och "nya" Trofeo R. Det var regn på morgonen men torkade upp hyffsat och innan lunch var det i princip torrt.

Bilen fungerade i stort sett bra, men nånting med bromsarna gjorde att inför Trösen varje varv så blev det som ett "lag" från det att man klev på pedalen till dess att det började bromsa fullt. Det kändes liksom som att bromsverkan inte riktigt var 100% vid första pedaltryck utan rampades sen upp. Det gjorde att det blev svårt att tima inbromsning och även känslan att man inte riktigt litade på det så man bromsade tidigare än nödvändigt. Jag gissar på att det nog är lite luft i systemet, nån mikro-bubbla nånstans vilket också skulle förklara varför fenomenet mest blev inför Trösen då det var längesen man bromsade sist. Har sen jag monterade nya bromsarna fram enbart luftat med bromsluftare, men man behöver nog köra en vända hederligt pedal-tramp för att få ut allt. Så det blir att testa!

Mot slutet av dagen fick jag några fria varv och själv i bilen men hade inget riktigt pace, så inga tider att skriva hem om. Såg 1.15 nånting på Racelogicen så några sekunder off mot PB. Tror egentligen det handlade mest om brist på attack faktiskt, men kände inte att det gjorde jättemycket utan det var bara roligt att köra bil!

Här är ett varv innefrån:







När jag kom hem såg jag att vänstra fälgen var helt svart inuti och nåt hade stänkt på innerskärmen. Vid lite närmare inspektion hittade jag att servobehållaren släppt från sitt fäste så burken hängde löst. Så skvimpade ut genom hålet i locket. Tvättade rent och körde sen MacGyver-lösningen med att montera en tom Schrader-ventil i locket och en slang ner i ena rambenet. Har haft en sån lösning innan men tror att jag av nån anledning tog bort det när jag monterade kolfiber-insuget. Men det här ska nog funka!





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Har också shoppat lite.
Puretech levererade ett rollcenter-kit från MRT Engineering samt Strongflex bussningar till diffen. Förutom att rollcenter justeras ca 30mm så flyttar man även punkten för styrleden vilket ger lite snabbare styrning. Är egentligen lite motståndare mot den här typen av "piggy-back" system för rollcenter, men MRTs grejer ser mycket fina ut.
Bussningarna i diffen kommer av att jag har nåt som klonkar till på mycket sidlast när man kör så ska testa om det här hjälper. Sitter original gummibussningar i diffen idag som säkert tar en del stryk av SMG växlingarna efter några år.



Sen har jag till slut efter mycket funderande köpt en portabel saxlyft, typ Quickjack. Denna är Verktygsbodens (Pela) motsvarighet. Pumpen sitter normalt på en liten vagn, men jag valde att skruva fast den i väggen istället för en mer fast installation. Lyften är även kompletterad med ett ventilblock som gör att båda sidorna lyfter jämnt vilket inte är fallet med en vanligt y-koppling.

Köpte Biltemas lyftkuddar som fungerade helt perfekt visade det sig. Passade kanon på lyften och man får precis in dom under BMWn. Smidigt är också att man kan skjuta in lyftarna under bilen när dom inte används och sen låta dom ligga där, funkar att åka ut och in ändå.
Lyfthöjden är väl inte exceptionell direkt, lyfter ca 50cm eller ungefär som högsta läget på en normalstor pallbock. Den huvudsakliga skillnaden är att hela lyftproceduren är extremt mycket enklare än att lyfta bilen med domkraft och sen pallbockar. Känns dessutom betydligt säkare.






_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365



Har inte du redan en snabbare Sellholm styrväxel? Nog för att MRTs grejer är fina men det där kittet som flyttar in styrleden är sådär, du kommer få toe in vid in- och utfjädring. Ganska mycket också, om geometrin blir som deras kitt till E30 så handlar det om ca 3 mm toe in per 25 mm fjädringsväg. Sen kommer det bli mer skjuvande kraft på styrväxeln, risken finns att godset i styrväxeln utmattas (huset i aluminium) och spricker till sist.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595



Hej Nicklas.

Visst har du redan CS/CSL utväxling som Andre skriver?
Jag har ett annat correction kitt från MRT liggandes, som jag köpt i väntan på en E46 och som jag tänkt att para ihop med en snabbare styrväxel (som jag tror du har).

https://mrtengineering.fi/products/bmw-e30-e36-e46-roll-center-bump-st . . . .

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41631

Forumägare
Forumägare

Saxlyft, avis, jag?

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Nej det är original styrväxel på min bil, ingen snabbare monterad. Inte vad jag vet iallafall

Westersund -> Ja det blir ju en liten skillnad på så vis, men jag har nog tänkt att den skillnaden i toe per fjädringsväg är mindre jämfört med den bump steer man redan har genom att bilen är sänkt och att den nu korrigeras 30mm med kitet så nya läget blir bättre än innan trots allt. Han som driver MRT verkar ha goda kunskaper i chassi-geometri, men det kanske är naivt att tänka att han redan har koll på sånt. Jag ska skriva och fråga!
Angående extra skjuvning i styrväxeln så undrar jag om den lilla vinkelskillnaden som blir av att man flyttar infästningspunkten verkligen bidrar så mycket till det? Styrledens position är ju aldrig konstant i och med styrning/fjädring och man borde ju isåfall introducera samma skjuvning när man t ex sänker bilen och vinkelförändringen som styrarmen ser då.

Crille -> Jag googlade runt lite igår och såg då det där kitet! Det är egentligen ett sånt jag vill ha men har inte sett något sådant till E46 M3 innan, bara till E36 m.fl. Är det ganska nytt? Det är ju rollcenter och bumpsteer jag vill justera, struntar egentligen i det där med snabbare styrning, så hade föredragit det där kitet helt klart. Känns mer robust och dessutom mindre uppseendeväckande i en besiktning. Kanske kan fråga om det går att byta till det...

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Saxlyft, avis, jag?


Jag tror (hoppas) att den blir bra! Förfarandet att lyfta bilen med domkraft/pallbock är minst sagt tidsödande nu. Det här känns också betydligt säkrare.
Sen är lyftramperna riktigt tunga, så man flyttar ju inte runt dom helt lätt. Men kan man ha dom liggandes under bilen tror jag det blir relativt smidigt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 332



Hej,

Jag har det där kitet på min M3 E46, den gick bra att besikta utan problem.
Tänk på att montera styrstoppar på kuggståneg i styrväxeln, jag tror jag har ett extra par liggandes.

Mvh Micke.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365



N Wiberg skrev:
Westersund -> Ja det blir ju en liten skillnad på så vis, men jag har nog tänkt att den skillnaden i toe per fjädringsväg är mindre jämfört med den bump steer man redan har genom att bilen är sänkt och att den nu korrigeras 30mm med kitet så nya läget blir bättre än innan trots allt. Han som driver MRT verkar ha goda kunskaper i chassi-geometri, men det kanske är naivt att tänka att han redan har koll på sånt. Jag ska skriva och fråga!
Angående extra skjuvning i styrväxeln så undrar jag om den lilla vinkelskillnaden som blir av att man flyttar infästningspunkten verkligen bidrar så mycket till det? Styrledens position är ju aldrig konstant i och med styrning/fjädring och man borde ju isåfall introducera samma skjuvning när man t ex sänker bilen och vinkelförändringen som styrarmen ser då.


Att bli av med bump steer helt är väl i princip omöjligt, men med styrvinkelkittet så ändras utväxlingen i den förändringen så förändringen blir mer abrupt och oförutsägbar. Kan bli spännande resultat i depåkurvan på Gelleråsen mid-corner precis när man börjat gå på gasen.
Det är inte helt ovanligt att driftarna som kör med liknande kitt spräcker husen på styrväxlarna. Hur stor skillnad det gör går inte att svara på utan att mäta, men skillnad gör det. Ville bara nämna det så du är medveten om det.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1257


Trådstartare
Westersund skrev:


Att bli av med bump steer helt är väl i princip omöjligt, men med styrvinkelkittet så ändras utväxlingen i den förändringen så förändringen blir mer abrupt och oförutsägbar. Kan bli spännande resultat i depåkurvan på Gelleråsen mid-corner precis när man börjat gå på gasen.
Det är inte helt ovanligt att driftarna som kör med liknande kitt spräcker husen på styrväxlarna. Hur stor skillnad det gör går inte att svara på utan att mäta, men skillnad gör det. Ville bara nämna det så du är medveten om det.


Uppskattas! thumbs up thumbs up
Nej precis, toe-förändringen blir inte linjärt genom slaget så det går inte att bli av med helt.
Får se vad MRT svarar, hade varit intressant att se om han har någon bump-steer kurva med och utan styrvinkel-kitet. Hade som sagt föredragit den andra varianten men inte sett något sånt till E46 M3 tidigare. Var förut inne på att själv rita och bygga ihop nåt liknande för rollcenter-korrigering, men inte blivit av.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365



N Wiberg skrev:
Uppskattas! thumbs up thumbs up
Nej precis, toe-förändringen blir inte linjärt genom slaget så det går inte att bli av med helt.
Får se vad MRT svarar, hade varit intressant att se om han har någon bump-steer kurva med och utan styrvinkel-kitet. Hade som sagt föredragit den andra varianten men inte sett något sånt till E46 M3 tidigare. Var förut inne på att själv rita och bygga ihop nåt liknande för rollcenter-korrigering, men inte blivit av.


Ingen E46 M3 men ett liknande MRT kitt till en E30 M3, konstruktionen är densamma. Blir mycket bättre kurva med enbart RC och BS korrektion utan styrvinkeljustering. Som det var tänkt från början när BMW konstruera framvagnen.

https://www.youtube.com/watch?v=DQZO1ZXti1Q

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 56, 57, 58, 59, 60   >>
880 besök senaste veckan (289337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande