Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3, ... 149, 150, 151 >> 1046 besök senaste veckan (554434 totalt) |
njae inte igentligen , motivering
iom det inte finns någon attraktiv tävlingsklass för den här bilen ( för ny för att kallas historisk och för gammal för att vara attraktiv bland dem nyare bilarna i tex BOSS) skulle väll möjligen vara för försäljning för någon högre klass hillclimb men då för att "värde ska finnas" där "ska" man åka med f1 låda med paddlar osv, och gärna dito 6-700hästars v8 typ, judd/cosworth etc, för att den ska vara attraktiv. och då pratar vi kanske 4-5 ggr min totala budget, endast för låda, sen några ggr till på det för motorn med styrsystem , sen upprepar man det med alla andra detaljer som dämpare , klassad tank, antagligen kontroll av hela tuben osv osv. med den budget jag har att jobba med så är det vettigare att sätta ihop en fungerande "trackday bil" som "ser vettig ut" det kan då ändå säljas som en "rolling chassie" /trackday/hillclimb bil som går att köra någon enskild tävling med för den som vill testa på (på samma sätt jag nyttjar) eller helt enkelt som show bil. en sån här bil är med andra ord inte så mycket mer värd, än värdet av sina delar. hade det vart tex en mer exklusiv bil lotus/ferarri eller annan bil gärna f1 med känd förare eller många vinster i bagaget hade läget såklart kunnat vart annorlunda. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag var lite inne på en större singel med, känns som en stor turbin med en stor wg släpper igenom mer välljud, än två små som går nästan helt utan wg, men å andra sidan blir det ju en laggigare lösning som man inte heller vill.
Respons vs ljudupplevelse _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ketcupeffekt vs 500kg formulabil... satsa på twinturbo då finns det gott om billiga agg, enklare med 2 st Intercooler med på sidorna skulle jag tro.. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
Så här ser föresten tanken till en formelbil ut för dem som undrat.
Detta är en "Nos" new old stock. Dvs en ny orginal tank. Dock inte orginal till just min årsmodel men den kommer passa förutom att jag ju kommer bygga in en egen catchtank, byta gäng/nipplar på armaturen eller vad vi ska kalla det samt köra en modernare pump. Det är någon slags kevlar/gummi aktiv mjukt material som man får rulla ihop, in genom en liten manlucka i baksidan av sittbrunn och sen veckla ut igen på plats. Jag ska köra troligen en walbro pump som matar in I en liten aluminium catchtank i mitten av tanken sen en 416 lhr pump därifrån till motorn Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag hade gärna set användandet av en Subaru EZ30 eller EZ36.
Men det bygger väl alldeles för mycket på bredden för en formel bil gissar jag + att det kanske är en nackdel att få avgas portar och toppar neråt, då det säkert begränsar i utrymme för för grenrör och snurbbos. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Vi har tjatat om det i Facebook chatten, men den tolccylindriga Motor Moderni motorn som Koenigsegg ursprungligen ville använda skulle kanske vara intressant. Allt som vart kvar efter firman fanns tydligen i Ängelholm, bara slå ett samtal till Christian... _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||
appropå kompletta F1-bilar med "rätta" grejerna och en historia
https://racecarsdirect.com/Advert/De _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Ja jag såg den med. Jävligt fet bil, rätt fet prislapp med dock
Jag för nog hålla mig till lite billigare leksaker några år till Men drömmen för nått sånt där någon gång i framtiden finns ju _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tja går att ordna om någon månad typ. Allt står instuvat i ett föråd typ fram tills verkstaden är klar. Vill ha allt så gott som klart innan jag börjat med bilen annars blir allt bara halvdant
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En idé utanför boxen:
Varför inte en VW Passat W8 på 4.0L? Den passar rakt av mot 01E-låda (jag kör själv en med denna låda) och är betydligt kompaktare än Audi 4.2L V8. Dessutom har den platt vev så man slipper raggar-dunket/ ojämna avgaspulser per sida. Med lägre komp och respiratorer lär den flytta på sig hyfsat. Och bäst av allt, den låter vackert! _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Ser ju onekligen lite fränt ut. Men jag har redan med den vanliga v8 an lite för kort paket så måste flytta bak den något "för mycket" detta på grunden av att audi lådan har medborgare mot drivaxlar väldigt mycket längre fram än orginal hewland lådan till denna bil.
Någon som kan mer om dessa motorer som vill länka något ljudklipp från youtube?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
https://www.youtube.com/watch?v=9mDhtSYLRyE
Jag kör en sådan dagligen. 275hk original vid 6000 varv. Ganska högvarvig av sig. Skulle må bra av riktiga grenrör (sitter bara limpor på den pga. trångt motorrum). _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Väldigt speciellt ljud faktiskt kunde nog bli coolt med kompressor tätstegat utlämning och lite lägre vikt.
Men faktum kvarstår fortfarande att jag redan har v8 an stående vilket väger tungt i beslutsprocessen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Om man spinner vidare på detta: Om du ändå får plats med V8 kan du i så fall kunna knöla in en 6.0L W12 från A8. Det är typ samma koncept som W8 men förlängd med två cylindrar till. Då har du 420hk oöppnad (då pratar vi limpor, katalysatorer och knäpptyst avgas) och troligtvis en del mer om man ta bort strypningen... Då kan du åka runt med 420+ hk sug 12-cylindrar utan att röra något och sedan försöka smacka dit överladdning om andan faller på. Volym på 6 liter lämnar en del marginaler, om man säger så P.S. Jag misstänker att W12 har en del likheter med VR6? Då bör det vara lättare att hitta delar än till W8:an...(framförallt grenrör,kammar osv.) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
||
Egentligen lider alla dessa W-motorer av ett litet aber: insug- och avgaskanaler är olika långa på varannan cylinder. Men om man har ork skulle man kunna bygga grenrör/insug där vartannat rör är 15cm längre...då skulle den låta som en "vanlig" motor och inte som en Wookie.
Men som sagt, de är kompakta som tusan...W8:an i min Passat är kortare än 1.8t. Bred dock. Två W8 på längden: Vejron i ottan _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3, ... 149, 150, 151 >> 1046 besök senaste veckan (554434 totalt) |