Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 149, 150, 151 >> 48 besök senaste veckan (553264 totalt) |
Dagens mål avklarat.
Hade gett mig fasen på att få kylrör klart under helgdagarna. Fick lov att svetsa om kylarna lite för att få bra dragning på rören. Kändes lite spännande. Ca 1mm aluminumgods i gavlarna, dessutom anodisering som fick lov att slipas bort. Men kändes som att det gick bra. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Och andra sidan.
Får hålla ögonen öppna efter 30x1 alurör och böjar så jag har hemma sen i framtiden när det blir dags att börja banta bilen. Men är nog bara ett kilo eller två att spara på att byta till alu istället. Och med tanke på hur mycket vatten systemet kommer rymma är det en ganska liten besparing. Det som saknas nu innan kylning är komplett är fläktar och något bra expansionskärl. Skulle gärna ha iallafall en liter något snyggt genomskinligt kärl iallafall innan bilen är inkörd och man vet att allt funkar så kan man ordna ett snyggare /mindre kärl i typ aluminium istället Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Något förslag på expansionskärl?
Vill ju dels ha stort och genomskinligt, men ändå inte stort å fult och i plast igentligen. Finns det ens något bra mellanting? Funderar på att bara ta något liksom vad som helst just nu och måla svart krymplack utom en del där man kan se nivån och bara gömma den så gott det går så fixa något snyggare i aluminium senare när jag vet typ hur mycket den behöver rymma _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag kör en sån här:
https://badassparts.se/obp-motorspor Inte så stor iof. |
||
Den såg ju rätt ok ut. Men det blev ett nytt plastkärl nu till att börja med. Kom på att enkelt är bra. Orkar inte jiddra med det just nu.
Har hittat bra placering för den och ordnat in/ut osv så det kommer bli bra. Blir bilder i helgen eller något. Försöker bygga lite parallellt på Westfield och lola Sammtidigt just nu så då händer iallafall något hela tiden på bägge projekten men förhoppning om start på bägge under slutet v maj _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fredagsmys.
Provtryckt kylsystemet. Först fick jag inte upp tryck alls. Hade glömt stoppa i bakre vattentempsensorn då den ska bytas till annan sort. I med den så fick jag upp 1,5 bar direkt. Sjunker dock sakta från ett stenskott i ena kylaren. Det var lite kladdigt runt där så den har väll antagligen läckt ett tag under drift. Men imorrn ska jag försöka svetsa igen det när det ändå är upptäckt. Om det går annars får jag väll fimpa en cell. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kylaren fixad och nu håller systemet tryck utan att sjunka. Skönt att test trycka kylsystem på max tryck ett tag så man man vet att det är rätt när man slår i kylsystemet. Funderar på att slå i en kylarrensning direkt då motorn stått flera år och kylare säkert 10år utan att spolas igenom.
Tips på på medel?? Diskmaskinmedel första varmkörning sedan tömma? tillverkat kopplingar från btr och fuelrail samt för skottgenomgångar till tanken och BJP an 6 slang tiil och från. Lär köra samma an6 till olja till turbon tyvär hade jag ju missat att beställa svarta kopplingar för det så får plocka något ur bra att ha lådan. Har några begagnade kopplingar från f1 tanken ligger så lär väll ta dem då kvaliteten på dem känns otroligt bra (såklart inte så oväntat) Samt kollat lösning för vevhusvent m kommer köra den återledande till sug före turbo där uppe på insuget Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Blir skitbra detta..
sorry of topik.. Du som håller på med diverse... kan du beteckningar på aluminiumplåt... eller någon annan duktig hantverkare.. jag skall bygga mig några "bomberstolar" med dimpel dies... men behöver en bra kvalitets aluminium som inte tok oxiderar... skulle lagt upp en liten råd här på forumet... då det finns många kunniga här.. men får nog inte det pga forumregler.. regler skall följas.. då det inte är en banåkarbil dom kommer i (vw.buggy) så fråga.. vet du om bra aluminium plåt jag kan beställa 2 mm tjock dvs betäckningen. finns bilder på en snabbt och lätt provstol https://boxerville.se/forum/viewtopi Tack på förhand... back 2 topik. hoppas detta inte gör någon arg i sådant fall avlägsna. _________________ Michael Thulesius |
||
I under forumet "andra projekt trådar" så passar den buggyn perfekt in _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Tänkte detsamma jag kikar varje dag efter nya trådar där så det tycker jag.
Jag är tyvär ingen expert på aluminium själv. Men gissar Anodiserad aluminium vore bra, men antar du ska svetsa så blir ju fult i skarvarna då. Men kolla här. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-s Sen kollar du mot listan över lagerförd kvalitet. Dem har dem vanligaste hemma. Du lär ju välja något som be har hemma då dem har de förekommande kvaliteterna. Mer än så behöver du inte krångla då dem har god kännedom vad som går åt i industrin och vad som funkar. Plus att det blir lätt dyrt om man ska ha ännu mer special. Gött att priserna står direkt på sidan med vilket dem verkar ganska ensamma om. (aluminum priser stämmer ganska bra medans på rostfritt får man inte glömma att kolla legeringstilägg) http://www.begroup.com/sv/BE-Group-s _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
okey tack för listan !!!
... köper in plåt på jobbet så vi har alltid div...alu stål och rostfritt.. men det e "skit" aluminium som kläds över...får väl höra med den lokala "järnhandels " försäljaren som kommer varje vecka... kollade innan men viste inte vilken kategori som skulle passa men tänkte en du är hantverkare som kan tänkas veta.. _________________ Michael Thulesius |
||
Aa nej tyvär har jag dålig erfarenhet av aluminium och dess olika legeringar. Brukar köra mest "allround" och dimensionera upp lite så man vet att det blir tillräckligt starkt typ.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hade bestämt att jag vill ha banjo direkt på turbon dels för att inte bygga något uppåt.
Och för att kunna dra oljan nedåt direkt mellan turbinhus och backplate så måste det tåla värme. Gängan va något tokigt. Verkar som m14,x1,25. Hur som helst inget jag kunde få tag på igår. Så hittade en skottgenomgång med rätt gänga. Som jag svarvade av. Svetsade en m10 fläns mutter på, sedan svetsade igen toppen på. Kapade i rätt längd. Sedan en 3/4" banjo som jag svetsade igen hålet delvis på och svarvade runt för att styra bra på m14. Sen kapade bort stolpen och svetsade ett 8x1mm rostfritt rör istället. Hade bara två små stumpar 8x1 rostfritt hemma så tittar man noga så är röret svetsat på mitten sedan borstat svetsen så den knappt syns Längst ned ska sedan en jic /an6 svetsas på. Måste köpa sådana idag på väg hem från jobbet. Ibland är det bra att kunna lösa saker själv. Nu sparade jag flera mm plats. Och tycker den lilla 16mm skallen i rostfritt blev mycket snyggare än det hade blivit med en typ 19-22 mm förzinkad Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Zoomat lite till så man ser bättre
Jämför svetsen på mitten av röret med m6 skruvskallen bredvid så får man uppfattningen om storleken på svetsen. Ibland blir jag faktiskt lite imponerad av mig själv. Skulle dock inte orka svetsa sånt om dagarna längre blir trött i huvudet av att fokusera på sånt smått. Borde nog ordna glasögon igen, har tappat bort mina gamla Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Lite komiskt. Detta rör körde jag nu på ca 25 amp. Har testat tunnare rör ned mot 20 amp.
Har svetsat aluminum på runt 0,8mm, 20 amp AC. Och den här 4-5 år gamla Kina tig-svetsen jag har sköter jobbet helt ok. Tänder bra utan att gnistra osv. Och sen kommer man ut i jobbet ibland och grejorna är så pass misskötta att de bråkar trots att det är typ nya kemppi eller esab grejor Visar tydligt vilken skillnad det är när man är lite försiktig och skötsam med prylar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Mestadels byggt på kyndprojekt i veckan men fått till lite smågrejer.
An6 draget till turbon. Hade bara några gamla earls kopplingar kvar hemma så fick bli dem. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Och här nere under höger Grenrör gömmer sig en riktig specialare. Övergång från original oljetrycksgivare till ett adaoterör med inte mindre än 5 olika givartyper. Sedan vidare till an6 matningen till turbon.
Känner att jag kanske överdrivit aningen totalt 6 övervakade givare på oljetryck ?? Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hej!
Vill börja med att gratulera till fräckt och fint bygge! Fick bara en tanke angående värmeutvidgning i dom långa grenrören. Ser ut som allt sitter stumt monterat? Kanske skulle behövas en flex-bit någonstans för att ta upp spänningar och slippa sprickor? _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 149, 150, 151 >> 48 besök senaste veckan (553264 totalt) |