Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Att äga en "riktig" sportbil? | << 1, 2, 3, 4 5 besök senaste veckan (16792 totalt) |
Skoj input och tänkvärd helt klart. Dock är ägandekostnaderna att bruxa en liknande bil ovan lika med att köpa en rolig bil varje år. Passaten tar oss dit vi ska dvs A-B. Ska det busas och jag sätter bilen i ett räcke etc så ska det inte hindra att jag inte kommer till jobbet dagen efter. Jag ligger lågt nu i dessa planer då jag insett att jag är för svar i krediten för att köpa något mer potent än min Civic. Kör civicen något/några år till och sugen på karamellen och framförallt får mer tid på bana och provkör andra bilar. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Då förstår jag bättre vad du var ute efter
Och då blir de genast mycket svårare med! Jag sätter själv ribban för vad som känns OK att "skrota" rent pengamässigt ganska lågt.. Samtidigt som jag bygger en bil som kommer landa långt över den nivån.. korkat nog kanske. Den gränsen skiljer dock enormt från person till person, jag vet dom skulle kunna smälla en bil för flera hundra tusen bara för att rycka på axlarna och säga: Money comes, money goes... Generellt däremot brukar "billiga" roliga bilar antingen vara hemmabyggda av en själv (som då inte ser investerad tid som en kostnad) eller äldre och då med klart lägre komfortnivå.. En bil jag kommer att tänka på (men då är jag också färgad av detta tips) är Audi S4 med B5 karossen. Bekväm, stabil och komfortabel. Bra utbud av eftermarknadsgrejer med. Går mappa om till ~350-380hk (kräver andra spridare och bättre koppling dock kostar en RS4 koppling typ 2500:- så. Samt en mappare som inte fläskar på med för mycke bottenvrid). Går köpa för 35-60 000 typ idag? Man kan se också byta turbos, sprut och stakar (6000 för stakar) och ha en motor som håller för ~800hk. Audi tävlade i Touringcar serierna med B5 karossen så det finns nog bra potential i dom. Och med 400hk så är det trots sin vikt en rätt potent bil! Servicedelar är inte överdrivet dyrt tack vare att dom börjar vara till åren komna, men det betyder också att det nog finns en hel del saker som kan vara på tiden att byta ut... Ingen sportbil förvisso, men en bil med sportbilsprestanda i alla fall! Oavsett ett tips i alla fall (Jag är själv sugen på just något sånt här som "bruks", därav min färgning i frågan ) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Well, som du vet Robin så var jag lite i samma sits. Och du vet ju vilket val jag gjorde haha (Evo IX). Om det kommer fungera i praktiken eller inte får vi se. Men bilen kommer inte köras på vintern.
EDIT: Finns nog inget lika bra community som honda gänget, helt ärligt _________________ Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9 |
||||
Audi Rs6 säger jag! Det där med ägandekostnaderna vet jag inte om jag håller med om, värdeminskning kanske. Nu har jag en betydligt äldre bil, en 2006 A6 med 4,2 och milltek+chip. Men den kräver i princip bara oljebyte och filter, och bromsskivor.. Jag har ägt den i fyra år nu, och jag kör 3000mil om året och servar själv. Bästa och roliigaste bruksbilen jag haft. Bra komfort och ställer man över allt på sport så är den helt ok att köra snabbt med. Min drömbil är en RS6 just pga. att man missar aldrig ett tillfälle att gasa eftersom det är din bruksbil. Fantastisk komfort och ljudnivå, och bra prestanda/ljud/körglädje när man känner för det. Innan upplevde jag att den roliga bilen stod i garaget när man behövde den. Nu sitter jag i den dagligen, och sitter med ett fånigt flin när jag känner för det.. Och hela familjen åker gärna med, frugan kör också gärna. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Allmänt banåkaforum Att äga en "riktig" sportbil? | << 1, 2, 3, 4 5 besök senaste veckan (16792 totalt) |