Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Åka bana/konbana med framhjulsdrift
2670 besök totalt
andjoh
Växjö
Här sen Apr 2009
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej
Har de senaste åren kört bakhjulsdrivet men har börjat snegla mot ett par framhjulsdrivna bilar.
Vad är era erfarenheter av framhjulsdrift vid bana/konbana?
Tacksam för all input jag kan få

/Andreas

_________________
Andreas Johannesson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



Körde själv fwd på banorna och konbanorna i ca 10 år innan jag köpte rwd, det är riktigt skoj det med men se till att du har diffbroms bara!
FWD med diffbroms är riktigt skoj, fwd med effekt men ingen diffbroms i konbana är inte det roligaste...

Vad för bil funderar du på? Har du tänkt att skruva själv?
Det finns många bra bilar med diffbroms från början nuförtiden om man inte är sugen på att skruva så mycket.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Med lite mer lagom effekt så är det lika kul utan diff Hade en Renault Twingo RS som var superkul i slalom thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Figgz skrev:
Körde själv fwd på banorna och konbanorna i ca 10 år innan jag köpte rwd, det är riktigt skoj det med men se till att du har diffbroms bara!
FWD med diffbroms är riktigt skoj, fwd med effekt men ingen diffbroms i konbana är inte det roligaste...

Vad för bil funderar du på? Har du tänkt att skruva själv?
Det finns många bra bilar med diffbroms från början nuförtiden om man inte är sugen på att skruva så mycket.


Tex Opel Corsa OPC Nürbrurgring edition har väl diff original så vitt jag minns

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



Magnus Thomé skrev:
Figgz skrev:
Körde själv fwd på banorna och konbanorna i ca 10 år innan jag köpte rwd, det är riktigt skoj det med men se till att du har diffbroms bara!
FWD med diffbroms är riktigt skoj, fwd med effekt men ingen diffbroms i konbana är inte det roligaste...

Vad för bil funderar du på? Har du tänkt att skruva själv?
Det finns många bra bilar med diffbroms från början nuförtiden om man inte är sugen på att skruva så mycket.


Tex Opel Corsa OPC Nürbrurgring edition har väl diff original så vitt jag minns


Stämmer, råkade köpa en sån som bruksbil nu igen i förra veckan
Drexler lamelldiff, Brembo 4 kolvs alu-ok, Bilsteinchassie mm... Perfekt för att köra grabben i på pappaledigheten, ähum...

Av lite större bilar finns även dessa med diffbroms original vad jag kan komma på:
Ford Focus RS (den första)
Mazda 3 MPS
Renault Megane Cup
Opel Astra J OPC

Bra poäng Magnus, en vanlig hot hatch av det klassiska slaget (utan monstereffekt) är rolig i konbana utan modifieringar med thumbs up

Edit:
Kom på en annan liten bil med diffbroms, Opel Corsa E OPC med Performance Pack. Efterföljaren till Nürburgring Edition thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17345



Magnus Thomé skrev:
OPC Nürbrurgring edition

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är fostrad med bakhjulsdrivet, men plågade en ClioSport med öppen diff en hel del på bana och i slalom under en period och måste säga att det funkade över förväntan. Kul på bana, och i slalom var man ofta förhållandevis kvick.

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
OPC Nürbrurgring edition


Nurbruergrur... Äh, Nurnberg!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
Jag är fostrad med bakhjulsdrivet, men plågade en ClioSport med öppen diff en hel del på bana och i slalom under en period och måste säga att det funkade över förväntan. Kul på bana, och i slalom var man ofta förhållandevis kvick.


Lånade tror det kan ha varit Mäkinens (kan det stämma Lennart?) Honda Type-R i slalom och den var också fascinerande bra trots avsaknad av diffbroms thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Håller med tidigare inlägg ang behov av diffbroms.

När man börjar åka lite hårdare fjädring vill gärna innerhjulet börja spinna thumbs down

Tog bort främre krängningshämmaren på gamle corsan vill jag minnas.



_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
andjoh
Växjö
Här sen Apr 2009
Inlägg: 20


Trådstartare
Figgz skrev:
Körde själv fwd på banorna och konbanorna i ca 10 år innan jag köpte rwd, det är riktigt skoj det med men se till att du har diffbroms bara!
FWD med diffbroms är riktigt skoj, fwd med effekt men ingen diffbroms i konbana är inte det roligaste...

Vad för bil funderar du på? Har du tänkt att skruva själv?
Det finns många bra bilar med diffbroms från början nuförtiden om man inte är sugen på att skruva så mycket.


De jag kollar runt en del på är GTV (turbo alt. V6), TT, Barchetta och sen har jag alltid gillat Fiat Coupen. Har väldigt dålig koll på om någon av dessa har diffbroms eller vilken modell man bör leta efter. Skruvar jag gör själv så gott det går

_________________
Andreas Johannesson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17345



Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:
Jag är fostrad med bakhjulsdrivet, men plågade en ClioSport med öppen diff en hel del på bana och i slalom under en period och måste säga att det funkade över förväntan. Kul på bana, och i slalom var man ofta förhållandevis kvick.


Lånade tror det kan ha varit Mäkinens (kan det stämma Lennart?) Honda Type-R i slalom och den var också fascinerande bra trots avsaknad av diffbroms thumbs up
Det låter inte otänkbart. Jag brukar inte protestera mot att låna ut bilar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
andjoh
Växjö
Här sen Apr 2009
Inlägg: 20


Trådstartare
Har funderat lite i helgen och det dyker upp ett par bilar jag gillar och passar ganska bra in i budgeten;

Astra OPC - första gen. som kom -06 240hk
Renault Megane 2,0T RS - 225hk
Mazda 3 MPS - 260hk

För och nackdelar med dessa tre?

_________________
Andreas Johannesson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Vilka har diffbroms? För med de effekterna blir det lätt mycket innerhjulsspinn i slalom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
andjoh
Växjö
Här sen Apr 2009
Inlägg: 20


Trådstartare
Hittar bara information att Mazda 3 MPS ska ha diffbroms.
Det är svårt att hitta info om de andra två bilarna

_________________
Andreas Johannesson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



I Fyndbörsen Cup åkte de framkrafsare jag kände till med ingen eller mycket klen krängare i fram. Jag tog bort min och hade inga avsevärda problem med hjulspinn. Men å andra sidan var det ju inga effekter att tala om heller. Typ 130 hk i en Peugeot 205.

Om det inte förbättrats på senare år så passa dig för "elektronisk diffbroms" som via ordinarie bromssystem bromsar innerhjulet när det spinner. Vid hård körning kan man överhetta bromsarna utan att bromsa.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär har en bra point. "Elektroniska" diffbromsar är oftast inte dimensionerade för seriöst banåka.
När man har löjliga mängder turboeffekt i hela registret, som en del moderna "hot-hatchar" ju har, får systemen jobba övertid. Man blir lurad - det som känns som bra grepp ut ur böjarna är i själva verket mediokert grepp och ett system som bromsar innerhjulet så mycket det går medans man glatt gasar. Bromsarna brinner helt enkelt upp utan att man bromsar speciellt mycket.
Jag har vid några tillfällen sett hur frambromsarna på nya bilar brunnit med öppen låga när man kommit in i depån efter några hårda varv på bana. Lyckligtvis inga olyckor vad jag sett, men det har t.o.m. slutat med att man fått åka bärgare från banan.
En bra mekanisk diffbroms är nog inte så dumt.

_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



andjoh skrev:
Har funderat lite i helgen och det dyker upp ett par bilar jag gillar och passar ganska bra in i budgeten;

Astra OPC - första gen. som kom -06 240hk
Renault Megane 2,0T RS - 225hk
Mazda 3 MPS - 260hk

För och nackdelar med dessa tre?


Meg 2 fick väl diffbromsen iom r26 modellen, rätt svårt att hitta o Sverige. Alla meg3 med cupfjädring har diffen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



andjoh skrev:
Har funderat lite i helgen och det dyker upp ett par bilar jag gillar och passar ganska bra in i budgeten;

Astra OPC - första gen. som kom -06 240hk
Renault Megane 2,0T RS - 225hk
Mazda 3 MPS - 260hk

För och nackdelar med dessa tre?


Opel Astra (Generation H) med 240hk har tyvärr inte diffbroms, men det är lättmonterat på dem. Du behöver inte lyfta ner lådan, det finns en servicelucka så ut med drivaxlarna, bort med luckan och byt diff thumbs up
En prisvärd bil måste jag säga!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Allmänt banåkaforum
Åka bana/konbana med framhjulsdrift
2670 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande