Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (24905 totalt) |
Bättre chassi än en Escort kan ju inte vara svårt? |
||||
Exakt _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
|
||||
Här kommer dina egna siffror fuling!
Tack för utbildning! Ny fjäder fram: Dy=120 nt=6 Dt=18,5 ger k(Ff)= ca ca 250N/mm Ta 250 med en riäl nypa salt, ca ca fladdra från +-10% i alla fall. 0.59*0.59*250=87N/mm Fjäder konstant på hjulet. 1200kg bil 50/50 Fram hörnvikt 300kg ofjädrat=40 fjädart ger 260kg MR=0,59 f=(250*1000*0,59^2/260)^0,5/2/pi -> f=2,9Hz Krängare fram 159*2*0,59^2 -> 111N/mm på hjulet vid krängning K hämmaren är starkare än chassie fjädern, i och med bytet till ca 1.5 ggr hårdare fjäder blir ju förhållandet lite jämnare men totalt styvare. Kurvorna nedan x axel kolvstängshastighet i mm /sekund. Y axel kraft i Newton, ovan nollan kompression dvs dämparen trycks ihop och under nollan retur dämparen dras ut. Lite mer dämparkurvor: Röd= Ny dämpare fram Lj blå=Gammal R-sport fram Grön=Ny bak M blå=Gammal bak Finns ju många olika idéer om det här men vad som spelar roll för kurvtagning, balans accs och broms är i lågfartsområdet någonstans upp till 150 mm per sekund. Där är ju den nya fram lite hårdare. Både komp och retur. Bakre nya är hårdare komp men mjukare retur (kan vara bra i utgång kurva?) I kolvhastigheter över det är det ojämnheter på vägen som speiar roll. Returen kommer aldrig över 500 mm per sekund på grund av det är bara fjädern som trycker ut. Rätta mig gärna om jag är ute och reser! _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Skönt stuk på denna
Fick en knasig tanke när jag ser bilden på förra sidan inför lackering! -Undrar hur 140:an hade sett ut med baken 30-40 cm kortare överhäng! Väghållningen hade ju dessutom nog blivit till det bättre _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Tack!
Ja den känns lite onödigt lång där bak. Sektionering i längsled? Skulle försöka ställa tändningen men lyckades inte få till något vettigt men antingen var det ok på låg varv eller högvarv. Så jag flyttade över axel med sina cetrifugalvikter från den gamla till den lite mindre glappiga nya. Motorn reagerade mycket bra men då tog stroboscope lampan semester. Alltid är det nått. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Med ny lampa gick det bättre.
Japp det var skillnad 35 grader före över 3500 och strax över 20 vid 1500. Enligt de flesta ska det vara ungefär så här, vi får se vid körningen. Den nästan nya jag köpte hade samma fördelar nummer men helt fel tändkurva. Tid bokat för körning på rullar! _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Snygg bil och alltid lika kul att hitta likasinnade tokstollar som håller på och skruvar! Är i liknande stadie som du är nämligen nyligen startat och provkört min 142a som byggs för historisk racing och undrar om du är villig att dela med dig av vad du tänker att du ska köra på för dämpare eller om du föredrar att hålla det topphemligt _________________ Hugo Larsson |
||||
Sagt och gjort! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Tanken är att det mesta ska bli klart iår och att komma ut på bana nästa år, jag är totalrookie när det gäller bygga racingbil såväl som köra och min chefsmekaniker (farsan) har viss erfarenhet även om han själv aldrig kört så vi lär medans vi är igång! Vi håller till i Linköping. _________________ Hugo Larsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (24905 totalt) |