Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi S1 E2 unlimited 1986 | 1, 2 >> 13 besök senaste veckan (7056 totalt) |
Har påbörjat ett bygge som jag märker börjar spåra ur mer och mer så det är väl dags att spåra ur ordentlig eller åtminstone förbereda för ännu mer urspårning när man väl bygger.
Köpte en påbörjad kaross av en kompis för ett par år sen, bygget har hittills inte gått jättefort då jag parallellt försöker hålla liv i min urquattro banbil/Sladdmaskin. Då jag börjat snegla en hel del på både timeattack och hillclimb på Youtube så har idéer om att bygga en schweizisk arméknivsbil börjat växa fram, dvs något som går att utveckla till att vara riktigt bra både på isen, att sladda med likt jag gör med urquattron idag och snabba varvtider och eller snabba sträckor i bergen. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Karossen var redan kortad och iordninggjord med rätt vinklar överallt och kanske tyvärr lite för nära en orginal replika kaross, så det sliter jag lite med nu när jag vill börja göra annat än en replika.
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Några punkter på listan har jag bestämt mig för som ska göras efter en del övervägande
1. Dubbla A-armar runt om 2. Stor kardantunnel 3. Fia godkänd cert bur 4.försöka bygga steget före dvs förbereda för att kunna fixa tex plangolv Och även för att höja allt i karossen för att få en låg bil om jag vill. Samma sak planera för så breda hjul som det bara går att få till. Jag har byggt en jigg som karossen står på för att få alla mått på millimeter rätt, hålen för fram och bakvagn är borrade i långfräs så det är 100% rakt, ju mer noga man är nu desto lättare blir det väl? Jag har satt fast rören för Bakvagnen i karossen som även kommer agera fästpunkt för övre A-armar _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Nu till delen jag klurar mest på just nu, hur jag enklast bygger kardantunneln med avseende på form, mekvänlig och inte minst för att få plats med saker i den, eftersom denna bilen är väldigt kort så vill jag få plats med en rejäl ljuddämpare bredvid växellåda och ytterligare en dämpare bak, 95db är svårt att lyckas med annars är jag rädd för.
Har börjat måtta lite med några fyrkantsstål och funderar just på om jag ska använda "tråget" under vindrutan som tak på kardantunneln eller inte, om jag ska bygga tunneln i fyrkantsrör och bulta aluplåtar på den, har väldigt gärna emot idéer och.åsikter kring detta så skriv! Se denna bilden, där syns botten på tråget ovanför fyrkantsrören _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Du bör läsa reglementena som är aktuella för dej.... innan du kapar något.
Dina planer just nu, gör att du fastnar i Unlimited. Vill du det ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja jag tror det blir svårt att få in den i någon annan klass oavsett, hela karossen är ju redan såpass ombyggd, är 320mm urhackat ur den, framdelen är en Audi 80 quattro , bakdelen är en Audi gt coupé så den är ju ett pussel redan😅 om jag fattat det rätt så är det bytet från mcpherson till A-armar som gör att den faller in i unlimited mest? Och chassiegeometrin kommer vara väldigt betydelsefull på denna väldigt korta framtunga bil. Ska ut i garaget och krångla med kardantunnel idag, hur tycker ni som byggt förr att man ska göra, göra den hela vägen upp? Skruvbar?
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Trevligt med ett ban anpassat S1 bygge
Men angående kardantunneln, du har ju ändå styrväxeln i vägen på torpeden så högre kardantunnel än den känns onödigt, eller tänkte du sätta styrväxeln någon annan stans? Sen varför inte sätta ljuddämparna under baksätets golvet? det kan du ju kapa upp och bygga om så det finns plats och då får du ju vikten bättre placerad i en framtung bil än att montera den ena framme vid lådan? Jag skulle satsa på bägge ljuddämparna under baksätet och sedan fuelcell ovanpå för att få den vikten så nära mitten som möjligt, sen kylare i bagaget. Sen bara skita i "regler" och bygga så optimalt som det går, finns ju massa banträffar att köra oavsett hur ombyggd den blir. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tanken med att ha tunneln ovanför styrväxeln är bla för att dra downpipen ovanför och ur vägen, kommer till att börja med köra en s4 c4 styrväxel så infästningarna för den blir ju ovanpå rambenen, det klart bästa vore ju att köra styrväxeln nere men vet inte riktigt hur jag ska få till det, så börjar nog med s4 vxl. Ser inte hur jag ska få till 95db med ljuddämpare enbart bak faktiskt, kör en 3.5 tums Apple dämpare på urquattron nu och klarar knappt 100db och den dämparen är stor, finns inte chans att få dit 2st under bagaget speciellt inte om jag ska ha diffuser i framtiden
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Tänkte att du har ljuddämpare under baksätet bara och inte under bagaget.
Och där kan du ju kapa upp och bygga om och sätta en på vardera sidan under baksätet. Kanske bygga en egen platsbyggd ljuddämpar burk? Just för att våra Audi är så framtunga så skulle jag undvika allt som väger framför mitten av bilen och istället försöka hålla allt bakom framstolarna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Finns nästan ingen plats där heller, är trångt redan på urquattron, kör sidepipe på den och det är precis att det får plats när allt sitter där. Nu vill jag ju dessutom få upp allt i karossen för att kunna ha plangolv så det gör inte saken lättare. Håller helt med dig om viktfördelningen och ska placera allt jag kan lågt och bakom mittlinjen på bilen. Vad tror du om kardantunnelstorlek då?
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Vad är det för rundning i golvet bakom passageraren?
Det jag tänker på är att du kan ju höja upp den biten av golvet som är kvar bakom stolarna och även kapa ur plåten under baksätet, eller du kanske även tänkte flytta bak stolen och förlänga rattstången så du får din vikt längre bak? Räcker väl med att göra plats på passagerare sidan av kardantunneln för avgasrör? Tänker så här att om du höjer tunneln så får du ju mer vikt högre upp i bilen Så bäst är ju att höja golvet istället på passagerare sidan och dra allt så lågt som möjligt bak till en stor dämpare vid baksätet. Bäst hade ju varit att skippa passagerarstol och höja upp hela golvet där så får du plats med avgasrör och 2 ljuddämpare. Inom det röda kan du ju kapa ur och höja upp till nivån du har där du satt rund rören, då blir det massa plats under. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Rundningen satt där på rallybilarna, var nog där för att få bak passagerarstolen längre=mer vikt bakåt. Det är inte alls en dum ide! Vill fortfarande ha en hög tunnel av den anledningen att då kan jag höja motor mm och sänka karossen om jag tycker den behöver bli lägre, sen är det ju underbart med mekplats:)
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Rundningen satt där på rallybilarna, var nog där för att få bak passagerarstolen längre=mer vikt bakåt. Det är inte alls en dum ide! Vill fortfarande ha en hög tunnel av den anledningen att då kan jag höja motor mm och sänka karossen om jag tycker den behöver bli lägre, sen är det ju underbart med mekplats:)
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Nej, så måste det inte vara. Byte till bärarmar är inte en anledning. Och karossen är ju en replica på en bil som finns. Fjäderbenen fram ska sitta kvar, men du behöver inte använda dom. Du får göra plats för det du behöver... lokalt. Det här är en tidig bild på vad som ska vara kvar i ProMod. OBS ! Det är nog inte den bilden som hamnar i reglementet... men en av dom det diskuterats utifrån och lär vara väldigt nära sanningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
De tänkte jag också på. Varför inte sätta styrväxeln under motorn istället? Vad ska du använda för spindlar? En annan sak som kan vara värd att överväga när du går så all in på allt annat är växellådan. Enda anledningen till att Audi's Quattro bilar är framtunga är för att dom har transaxel låda. Jag hade tagit en rejäl funderare på att gå över till t ex BMW's saker istället där. BMW har en lös framdiff med kardan till baksidan av motorn, det innebär att du med sånna saker skulle kunna köra mittmotor 4wd. Väljer du ett sånt system kan du flytta bak motorn för att få bra viktfördelning, styrväxeln hamnar framför hjulcentrum, lågt. Du får också mer drivning bak (kör BMW fortfarande 66% bak?) istället för 50/50 och lådorna är inte svagare än 01E lådorna heller Hade jag haft dina ambitioner, så hade jag byggt så! Men jag hade också skaffat låda och diffar för att kunna placera in allt och dra ett dummy avgassystem innan jag byggde kardantunneln klar också. Gällande kardantunneln vill man ju ha den så liten som möjligt för att få vettig plats i kupen, men när du pratar plangolv etc vill man kanske också ha den stor nog för att kunna agera ventilationskanal för varm luft från motorrummet. Så de vill nästan till att man har de mesta på plats innan man börjar Vill du göra något riktigt bananas så kan du bygga en transaxel variant med BMW lådan också, sätta lådan vid baksätet med diffen kopplad direkt på lådan, sen kardan frammåt för att få drivningen där. Blir lite lättare med kardan och avgas utrymme längst fram samtidigt som 50/50 eller mer vikt bak inte blir ett problem. Du kommer även kunna ha vattenkyl och IC fram vilket underlättar för kylningen och borde vara ett + aeromässigt jämfört med att hade bak (Tänker då på att en del av den luft du vill styra med vingar för att få downforce måste användas för kylning om du har vattenkylet bak) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Efter lite idé bollande med ett bra bollplank så har jag bestämt mig för att sikta på att bygga den för att kunna köra pro mod klassen, då jag fortfarande vill ha en kaross bil och är ju det som är påbörjat, kardantunneln kommer höjas litegrann för att få plats med kylvätskerör och göras avgastunnel.
Vore ju galet med BMW eller nissan skyline låda är klart haha:) blir nog att försöka utveckla grundkonceptet vanlig 01e låda till en början. Styrväxeln måste göras plats för en vettigare lösning _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Är det möjligtvis någon som vet om styrväxelflytt tidigare gjorts på liknande motor/låda kaross? Dahlbäck gamla golf hade styrväxeln ovan lådan även den, Tommy schönbergs (ts-racing)Audi a3 med 1000hk? Eller sett något liknande? Dåligt om plats är det gott om under lådan
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Härligt galet kreativt tänkande du!! _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi S1 E2 unlimited 1986 | 1, 2 >> 13 besök senaste veckan (7056 totalt) |