Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tips inför superstage? | 2595 besök totalt |
Har kört en look-alike på Lunda några ggr. Kan väl ta det från början. Växelvalet kanske diffar mellan olika bilar men så här gåre då till med min bil iaf.
Håll 40 vid start sträcket. Sedan är det bara att ge järnet på 2:an samtidigt som du svänger höger. Lägg i 3:an under svängen. Man lägger sig så långt åt vänster man kan, så man kommer in så rakt som möjligt genom dom två första konerna. Börja inte bromsa förren du har passerat den första konen. Hur sent man kan bromsa beror ju på hur bra bromsar man har på bilen. Men ju senare desto bättre. Det är ju lätt det blir för sent och då kommer man djupt ner och förlorar en del tid. Men sånt är ju bara o labba o testa sig fram. Är dock min sämsta sida (bromspunkter ). Det finns dock en hel del tid o tjäna med att bromsa hårt och sent. Fortsätt på 3:an genom det första konpartiet. Vid snsta sista konen håller du fullgas igenom. Man kan behöva drifta lite för o hålla uppe farten. Grejen är den att du ska ha så mycket fart som det är möjligt när du åker förbi sista konen. Detta lyckades jag alltid glömma bort oxo Men ska ju köra SS look-alike igen snart så då ska man väl få till det I med 4:an på rakan och håll till vänster. Vissa kanske får i 5:an oxo. Samma princip här som i första konpartiet. Håll så långt ut till kanten du kan så du kommer rakt in i det första konpartiet. Bromsa ner en bit. Man behöver inte bromsa ner lika hårt i sista konpartiet. Det går mycket snabbare. Jag körde den på 4:an. Jag lyckades dock alltid bromsa för mycket in i det partiet (för feg? ). Samma princip ut genom sista partiet som det innan. Vändningen vet jag inte om jag nånsin fått till så bra. Körde på 2:an runt. Man kanske ska prova med 1:an? Gjorde aldrig det faktist. Men man fick sitta och vänta på laddtryck en stund. Lyckades inte en enda gång att inte bromsa på mig där heller Gasa upp till 4:an och lägg dig till vänster. Kör genom konpariet på 4:an. Kommer inte ihåg om jag hann få i 5:an nått i slutet av rakan efter konpartiet, men det är nog möjligt man hinner det. I med 3:an in i sista konpartiet. Jag la inte i 3:an förren jag hade passerat första konen. Man får hålla stumpt gasen så långt man kan sedan tok bromsa och växla samtidigt. Och sedan svänga runt andra konen. Var rätt klurig att få till den där för man hade så hög fart in. I med 4:an på rakan efter det. Lägg dig till höger, bromsa hårt och i med 2:an för sista 90 graders svängen till mål. I med 3:an om du kan. Finns en del filmer från SS på denna ftp: http://koni.no-ip.biz/film/Superstag Genom konerna försökte jag att svänga lite förre man egentligen skulle svänga. Försökte att hålla jämn gas. Accade inte mellan konerna utan höll en ganska jämn fart och bara styrde igenom. Fick 1.32,33 som bäst på torrt efter 5 varv. Sedan började det regna. Fick 1.34 nånting i regnet. Fast jag har ju ett humm om vad jag har att bättra på så man får väl se vad man får för tid om man får till ett perfekt varv. Sedan vet jag inte om tiderna stämmer mot riktiga SS men det lär man ju märka i September då vi ska köra den live med SSI. om nån har nått att tillägga så känn er inte blyga Hmm, blev rätt långt får väl se om nån orkar läsa detta _________________ Johan Vikström |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tips inför superstage? | 2595 besök totalt |