Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Vilka däck vid bankörning och regn? | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (3478 totalt) |
Tänkte försöka skaffa mig dubbla uppsättningar däck/fälgar och ha en för torrt och en uppsättning för dåligt väder.
Men vad kan ni rekommendera för däck i regn? De ska sitta på en uppsättning 8x18" fälgar och bilen är framhjulsdriven och väger in på ca 1400kg och används huvudsakligen på trackdays. _________________ Emil W |
||||
Låt mig filosofera lite
Om du ska tävla så behöver du något som är lika konkurrenskraftigt som dina motståndare har, både när det bara är blött och även när det är stående vatten på banan. Men om du ska köra trackdays så är frågan vad du vill, vill du kunna vara ute o köra när det regnar och bara är blött eller vill du faktiskt kunna köra när det är pölar med stående vatten. För när det gäller det senare är ju frågan om man vill ut alls. Mer än försiktigt smyyyyga runt. Jag tänker lite såhär, om det bara är blött men inga pölar så fungerar faktiskt många rdäck helt okej, tex trippelåttor. Förutsatt du får lite temp i dom vilket brukar gå att få till. Men om du verkligen vill ut o ladda när det är stående vatten så behöver du andra däck med bra mönster för det. Men som sagt, vill du verkligen det? Sorry för att filosofera istället för att svara på din fråga _________________ Magnus Thomé |
||||
Med däck som är lite specialiserade för blötare bana får man problemet att de fungerar bäst när mönstret är "vasst" och en tur i upptorkande gör att man står där med ett set mindre användbara däck (för mjuka för torrt och du vet att nya är bättre..., Möjligen ett tredje set för fukt?).
En strategi kan vara att ha ett set nya med fullt mönster som klarar lite vatten och ett annat set som du sliter på i torrt ner till greppet avtar. Dvs två set av samma men fullt mönster redo när det blir lite fukt. Om du dessutom kör med samma fälg/dimension runt om så har du att joxa runt med. Detta kanske inte går att få till med din bil, men det har stora fördelar. |
||||
Följdfrågorna blir: - vad är "dåligt väder"? - för hur mycket regn? Det är två aspekter att tänka på: 1. Gummits hårdhet - tänk mjukare gummiblandning(ar) 2. Mönstrets förmåga att transportera vatten Sen är ju nästa fråga - får du använda "riktiga" regndäck dvs behöver inte hålla dig till R-däck eller andra väggodkända däck? Själv har jag, liksom många andra, som tävlar i Sportvagnsseriens klass Roadsport ett set mjuka R-däck för blött/regn. Vi får, tyvärr, inte modifiera mönstret utan åker med det mönster som kommer ur formen för däcksmodellen (samma oavsett gummiblandning). För de flesta innebär det att det idag är Kumho V70A i K22-soft eller K12-supersoft som används. Funkar alldeles utmärkt så länge det är "bara" blött men regnar det rejält och blir stående vatten på de delar av banan där det går lite fortare klarar mönstret inte att dränera bort tillräckligt med vatten. Dock är det faktiskt mindre problem än man kan tro. Jag har själv kört 225/45-17 V70A på min bil i rejält regn både på Falkenberg och Knutstorp utan några problem. På Kinnekulle blir det dock gärna stående vatten på rakan där det går som snabbast och då får man börja släppa av för att inte vattenplana. Om man får öppna mönstret, läs skära, går det att få ett R-däck men riktigt bra våtegenskaper! Så gör t.ex. många i de långloppsserier som tillåter skärning av däcken. Fördelen förutom att däcket kan dränera bort vatten avsevärt bättre är att du får fler klackar med "vassa" kanter som skär genom vattenhinnan. Med ett skuret R-däck i mjuk gummiblandning närmar du dig alltså ett "riktigt" regndäck. Mvh Martin Wheelbase KB _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
jag får spinna lite vidare på detta här.
i fredags var jag o körde på Knutstorp med min slk 230 o det regnade satan mer eller mindre hela dagen på bilen sitter där nu 235 fram o 255 bak vi kan kalla dom budget däck. jag fick ingen värme i dom als. det understyrde o släppte bak konstant halkade runt som den lilla stackars bambi gör på julen sist jag körde var det tort o då greppade dom hur bra som helst så jag tänkte köpa en extra uppsättning till när det våt jag har 4st tror det 7 tum fälgar till bilen o tänkte köpa några 205-16 eller 225-16 gatdäck med bra våt fäste nu kommer 10000 kr frågan vilka ska jag välja ? ps.. jag kör inte några tävlings tider. men det ju lite mer kul när man kan köra utan att antispinlampan lyser som ett flipper spel hela dagen _________________ henrik nielsen |
||||
Vanliga gatdäck som är kända för bra våtgrepp Eftersom du varken tävlar eller ska sätta varvtider utan bara vill det ska funka att ta sig runt. Antispinnlampan kommer garanterat köra morsesignaler hela dan vad du än väljer
_________________ Magnus Thomé |
||||
I ett Tyskt däcktest 205/55-16, så är det Kumho Ecsta HS51 som verkar vara bäst. https://www.autobild.de/artikel/somm _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
tack för input
satt igår o tittade runt på alla möjliga däck o däcktester det ju rena vilda western, helt omöjligt att sammanlikna som det du visade som blev bäst i tyskland får bara b i våtgrepp emens några av dom billiga kinadäck får a ??? det inte alltid dom får samma betyg på 2 olika test snacka om djungel dessa Kumho V70A kan jag inte hitta i någon dimention som passar mej tror jag går på däckonlines Skala för våtgrepp, det får bäre eller brista https://www.dackonline.se/search?pri här ser ju ett maxis till 789kr ut att vara bra, har ju a i våtgrepp o bäst i test fan va klydigt med däck till bil det mycket lättare till tävlingshojen _________________ henrik nielsen |
||||
Jag passar på att låna tråden då jag undrar om det finns erfarenhet av gatdäck som är snälla i kraftigt regn/stående vattnen? Jag vet att det är mjuka r-däck man ska ha men är ändå nyfiken på alternativa gatdäck. Med andra ord är absolut grepp inte det viktigaste utan däck som beter sig konsekvent i mycket vatten.
/En som älskar köra när man behöver använda vindrutetorkarna _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vad har du för bil? Jag tyckte de var ruskigt hala på båda bilarna jag hade de på och när jag kört i väta, Leon -08 och Leon Cupra 4wd -19. _________________ Emil W |
||||
Exakt erfarenhet jag söker _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag körde förra helgen i blöt bana på ar-1 och det var ingen vidare upplevelse hala som attan. Körde tidigare iår på michelin pilot sport 4 i blött och där var bra hugg i dem! _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
HMm okej, då kanske det är värt att köra på Cup 2orna i helgen iom att det verkar bli blött.. Tack för input! _________________ Emil W |
||||
Nya fräscha CUP2 i blött är okej om man får temp.
Väl begagnade däremot så har de iof någorlunda grepp så länge de håller i men när de väl släpper så är fästet nära noll. Med andra rdäck har man ofta mer progressivt mjukare släpp så när det väl släpper så finns fortfarande lite grepp att använda. Men välanvända CUP2 kan få ett skarpt "släppknä" så när det väl släpper så sjunker kvarvarande grepp hastigt ner till nära noll. Det lattjo är att när däcken sen får tillbaka greppet så hugger de tag, dvs det går från überlågt grepp när det glider tillbaka upp plötsligt till ganska hyffsat grepp. Hela bilen kan vobbla till när det hugger tag tillbaka igen. _________________ Magnus Thomé |
||||
Körde Gotland Ring den ny bansträckningen i helgen som var. Fredagen fullständigt hällde det ner vatten från ovan, men stundtals var det bara regn. Kändes bra med Toyo R888R då, det gamla Trippel 8 däcket var ju suveränt när det var blött. Men stor besvikelse, det fäste inte alls.
Skall man ha bra grepp i något som trackdayåkare så är det förmodligen enklast att åka på Michelin Supersport eller 4S. Då kan man ändå åka hyggligt fort på torrt om det nu skulle torka upp på den där dåliga väder trackdayen man är på väg till. Finns få saker som är roligare än att åka från alla som kämpar med sina bilar i regnet. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Däck för banåka Vilka däck vid bankörning och regn? | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (3478 totalt) |