Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22 besök senaste veckan (8544 totalt) |
Bra inlägg! Ja sådär är det!, man får ändra lite!. Lite som jag skrev om Formula E, de kan inte köra vanliga banor än.. Utan behöver trixiga stadsbanor med mkt broms för återvinning.. Men som jag sett och läst, så är det inte nån elbil utom Taycan som klara ett "vanligt" 20min pass.. Det är ju som sagt svårt att få ner vikten på eilbilar. Det dödar ju bromsar och hettar upp batterierna väldigt fort. Man har ofta inte några "bra" bromsar på elbilar. För till 70% använder man dem inte pga av regenrering.. Men när man istället kör dem på bana som en bensinbil..så det man väldigt fort att vikten spelar ut sin roll. Största bromsarna på en Tesla, är typ som mina. Men då har ju Teslan 200hk mer ( kommer upp i mkt högre toppfart ) Som sen ska bromsas ner med en 300kg tyngre bil... Där är problemet Vikt... Lite där Formula E fastnar, de skulle behöva lite större batterier för att kunna köra längre sträckor på race...men blir lite moment 22...bilen blir för tung och ännu långsammare-- _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Samma med Porsche. När jag började köra konbana så körde man mot 996or, första porsche med antispin och anti sladd. De systemen var helt värdelösa på konbana, de bara ströp och gick inget snabbt alls. Men de har blivit mycket bättre, med 981/991 generationen så är de riktigt bra. Så bra att en bra förare inte kan slå systemen, det går fortare med allt påslaget och man kör inte bort sig vid ett misstag. Man måste fortfarande veta vilken linje man ska ta men det är bara svänga och mosa på. (jag är inte bitter... ) På våra banmöten blir alla tillsagda, stäng inte av systemen. Det spelar i princip ingen roll om man missar en insvängning, bilen träffar ändå apex och klarar sig runt kurvan. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Angående bromsar.
Jag själv har inte kört någon stnadardbil, alltså uan modifiering, beläggbyte mm, på vare sig svenska banor eller ringen som inte fått grava bromsprobem mer eller mindre omgående. Just den biten tror jag ganska bestämt är tämligen oberoende av drivlinan faktiskt. _________________ Karl Brag |
||||||||
Det handlar ju som vanligt effekt in och effekt ut (in/ut till röresleenergin). Går det inte så fort så kan ju regen användas för att sänka hastigheten lite (tex inför bron på Kinnekulle). Kan inte nån göra en match mellan Zoe och Citroen C1, så det går att fundera på om det går att ha nåt skoj med en sån? Det måste ju inte så fort att man inte hinner med |
||||||||
Jag har den ena, vem ställer upp med den andra _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Låt mig kolla... _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Finns många bilar som klarar ett varv på ringen utan problem har provat både hyrbil (preskriberat 😂) och egen bruksbil, stora slagskepp med mycket mos har jag inte provat dock . Svenska banor är ju mycket kämpigare för bromsar, många bilar behöver ju ett beläggbyte för att mäkta med längre stunder,iaf för någorlunda rimliga bilar. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Så kan det säkert vara. De jag har provat på bana i standardskick har dock inte visat prov på något förtroendingivande i bromsväg öht. Utebliven känsla och fading inom några minuter. _________________ Karl Brag |
||||||||
Självklart gör det jättestor skillnad att byta belägg och montera bromskylning, lägg till bromsvätska också så funkar det väldigt bra. Stora bromsar har idag blivit lite av en gimmick för utseendets skull. Stora skivor behöver inte betyda bra bromsar, det beror på hur stora beläggen är också. Stora skivor klarar av belastning bättre över tid eftersom det är mer massa som behöver värmas upp innan beläggen ger sig. Att köra standardskivor men bättre belägg/bromsvätska/bromskylning är mycket bättre än stora bromsar utan bättre belägg/bromsvätska/bromskylning. Inte helt ovanligt att biltillverkare byter belägg, bromsvätska och däck när de sätter sina Ringen-tider. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Jag har bara en R90 - har du en R110? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Om vi lyckats inspirera er till stordådet, kan ni inte samtidigt försöka bytköra varandras vapen lite, så det blir mindre anklagelser om fanboys. Med lite kameror så skulle du ju bli ett fullmatat 20min YouTube-avsnitt med samhällsinformation, mest snack och lite köra
|
||||||||
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Självklart bytas fram o tebax. Och garva en del gissar jag ("bra" och "kul" är inte alltid samma sak) _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Fast stämmer inte helt med alla bilar. Min Fd 2017 Mk7.5 GTI körde en hel del bana både på snabba Mantorp och andra!. Utan minsta bekymmer med broms fade och var helt original utom bromskylning för 400kr från Audi Rs3... Nu pratar vi om att köra typ 3 varv i tempo, sen vila ett varv...sen på:t igen... Det man ser om tar ta en Tesla 3 som har ca 250hk mer den och ca 600kg extra vikt än eden rätt tung GTIn......Men samma typ av bromsar...Så är rätt lätt att räkna ut...att det inte funkar...det ser man man ju på alla videor där man kör riktigt fort med dessa elbilar.. Se bara Rakan på Mantorp..Tesla 3 borde komma upp i 220?, sen bromsar ner nästa 2ton till 70?.... Sen kan man ju tycka det är lustig att nya M3 / M4 får så jäkla mkt skit av alla pga av den nästan väger 1800kg nu......men det är ju ingenting om man pratar Performance elbil...bara kolla på Taycan Turbo S 2.2ton...Men fyfan den har de största bromsarna jag sett.. Så vikt är väll Banbilen värsta fiende?, Folk kan ju lägga ner 200 000 för kolfiber för att spara 35kg... _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Ja så sant, men man måste ha ok utgångspunkt i förhållande till vikt. Bara att jämföra en Tung Rs6 med en lika tung Elbil. Skiljer väll en 100 000 i Broms grejer från början om inte mer.. Jag menar finns ingen Perfomance bensinbil (AMG, BMW, Porsche ) på 2+ ton, som det flesta elbilar väger som har så små bromsar...då räcker inte att byta belägg och kylning tyvärr.... Bara kolla upplägget på ett gäng 2ton bilar. Man kan försvara broms generering lite som elbilar har. Men det verkar inte hjälpa mer än några % vid hård bankörning!. Men funkar ju kanon till vardags där man inte behöver använda bromsarna knappt på en elbil... _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Handlar inte bara om vikt heller utan också om hur mycket traction control måste jobba, det brukar gå hårt åt bakbromsar.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Ja den där är brutal!, där hat vi ju Elbilarna nisch!. Korta och snabba lopp!. Kommer nog bli succé det där!, om man få köra på lite banor närmare stan som de gör med Formula E. Däremot som man läst att de har problem med runt sponsorer. Att Rallycross är ju mkt en ljudupplevelse sport, det smäller och tjuter helt underbart.. Det där förvinner och upplevelse försvinner mkt på plats... Men jag tror absolut detta kommer att komma hårt!. Var kul att se Ken Block när han körde denna för nått år sedan, lätt imponerad.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Så sant!, men man stänger ju alltid av det på bana. Annars så började det typ brinna på min bil, när man glömde så av det.. SÅ det gör man aldrig om.. Däremot så kan ju problem vara att det inte går 100% att stänga av antisladden på många bilar...Det äter och galet mkt broms Men elbil som har bromsar som funkar på bana har jag luskat ut är väll Plaid och Taycan och dess kusiner?.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Men nu pratde jag ju inte om vare sig din bil eller någon Tesla. Jag påpekade att min erfarenhet är att inga av de standardbilar jag provat på någon bana öht imponerat bromsmässigt. Att du har andra erfarenheter och referenser om vad som är godtagbart i bromsväg är rimligt. Inget av det är dock kopplat till drivmedlet i bilen utan snarare vikt, materialval, kylning och dimensioneriong därefter. Förutom parametrar kopplade till t.ex föraren och andra mer subjektiva delar såklart. Alltså det uppenbara. Om du förser en Tela (eller annan elbil) och en fossildriven bil, kanske till och med en Golf, med likvärdiga bromsbelägg, modifierad kylning, bromsvätska mm då kommer de att leverera tämligen likvärdig bromsprestanda. Mest beroende på att det handlar om väldigt mycket fysik och väldigt lite religon. Personlig tror jag att temperatur i batterier och mjukvarubegränsningar är betydligt knepigare att hantera för att få till bra banåka. _________________ Karl Brag |
||||||||
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22 besök senaste veckan (8544 totalt) |