Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13 >> 203 besök idag (27227 totalt) |
Blir nog bra till lilla/lätta 164-startern, sitter ju varmt. Ska försöka härma detta! Man kapar ett fästöra och borrar minst ett nytt hål. Shoppat lite till, domkraft för bakvagnen enl Alfaproffsen Beggad för 500kr Sista pryttlarna till större bromsarna Sista versionen fick ingen uppdaterad instruktionsbok här.. Men i Norge! Magnus Svendsen hade en över 😎 Har även lite alu-prylar till framvagnen på gång från MOD Developments 15 liter 10W-60 = två framtida oljebyten. Tack Mobimech! Gott Nytt År!!! 💥 |
||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
|
||
Provmontering!
Det mesta verkar lira, nästa grej blir att klura ut lagom 90-krökar på grenrören. Styrväxeln klaras precis Bromsservo blir nog Alfetta, annars går det inte att lyfta toppen för ev. rep. Fästena till tvärstaget kan sänkas 10mm. T.o.m original gasvajern passar... Och värmeutloppet till kupen får precis plats på baksida hö topp, ev tunnare isolering just där. Gäller även kamlägesgivaren, var jag nu lagt den.. |
||
|
||
Mmm det mest uppenbara är att jag måste hitta ett (ännu ett med fabriksfinish) som passar exakt, sen blir det generellt bättre/snyggare med lägre/mindre fästen i järn - 50/50 ingenjör/hållf./smak typ. De är som sagt bara loppade änsålänge. Gillar att staget ser original ut, i mina ögon.
|
||
Kul att höra! Jag körde 2-komp primer o sen värmetålig silver!
Bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Den silverkulören ligger ju nära aluminiums "riktiga" färg.
Är det Auto-K som du använt likt klarlacken eller? För min renovering så har jag en del alu som jag vill fräscha upp. Har en Presto aluminiumfärg som kulörmässigt är bra men vidhäftning och hållbarhet är sådär... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Kan ha varit den färgen ja... Det var just pga vidhäftning jag körde den, får se om det håller.
Lackade alu-silver - det tråkiga är ju annars att all rå aluminium efter första bästa vinterförvaringen. |
||
Ett ryck med primärrören, upptäckte att Biltema faktiskt säljer 2" rostfria 90-krökar till sedvanligt gratispris.
Tur att utloppen på grenrören matchade flänsen på krökarna helt exakt.. Fokus på max markfrigång! Estimering av korrekt höjd på motorn med all vikt.. Tidsödande trial & error att matcha höjd underifrån.. En massa kapande/småslipande. Har en knapp centimeter till styrväxel-balken nu. Rören kommer ut med aning olika vinklar pga styrväxeln osv - det får A-Alt ta ut i sina krökar bakåt racekatten sen Ska plocka av allting nu o få det ordentligt svetsat, ev även keramisk coating? (Med tanke på platsbrist bl.a.) Vänstra grenröret kan demonteras men det högra får man inte av motorn utan att lyfta toppen/motorn, pinnbultarna är för långa. Vilket ev känns opraktiskt. Är det ens möjligt att använda 12.7 skruvar istället för pinnbultar till grenrör..? Nån som prövat? Vore en enkel lösning. |
||
Blir bra det där
Markfrigång kan man inte få för mycket av, jag har en utmanande passage från gårdsplanen ut på gatan, kommer jag förbi den så klarar jag det mesta _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tack, eller hur!
Typiskt Alfa 116-bilar med V6, buckliga krökar... Mina original var inte vackra! |
||
Kan man inte få in en v band klämma... mellan kollektiorn och nedre röret.. en flexibel del brukar vara vettigt, slog av ett par pinnbultar i min alfetta gt när avgassystemet fastnade i en mindre stenkant vid full last.. dvs fru 2 barn och barnvagn och massor av matkassar..... klart man använder bilen... då året runt.. nu står den mellanrostig ute...
_________________ Michael Thulesius |
||
Jo det kan gå, men problemet är att grenröret tar i väggen (stötdämpartornet) innan den är av bakre pinnbultarna...
Ett flexrör är däremot omöjligt. Inte heller originalmotorn har detta innan 90-krökarna. |
||
Snyggt Per!
Har bokat tid för avgasbygge på min nu till april hos Olof (ONM) i Klippan, snackade om markfrigång och ovala rör..."har jag inga ovala rör i rostffritt så kan vi kan alltid platta till rören" var hans kommentar. _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||
Tack! Korrekt, blev lite sånt på min Coupe och det kan behövas framför bakvagnen på Alfan, där det ju blir lägst markfrigång.
Första krökarna behöver som tur är inte vara så stora då de delar på 3 cyl var. Men de behöver nog vara runda då det blir skarvar här.. men överlåter till A-Alt exakt var de hamnar & hur resten bakåt blir. |
||
Under en tillfällig psykos ("visst har jag råd!") beställdes övre bararmar i aluminium av MO Developments AB.
6082T6 legering. Förutom lägre ofjädrad massa vinner jag enkelt justerbar camber. En snabb okulär besiktning ger vid hand att det krävs lite finslipning här o var för att allt ska sitta ihop utan spänningar, men det är ju snabbt fixat. Inre leden är tydligen från BMW och främre caster-kulleden från en Renault.. Så de är befintliga servicedetaljer på marknaden. Vill man ha coilovers har han hela klabbet, undre armar & spindlar i alu. Jag gillar som sagt den brillianta principen i original setup med torsionsfjädrar, så därför behåller jag undre stålarmarna. Armarna inslipade så allt passar korrekt utan spänningar. |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13 >> 203 besök idag (27227 totalt) |