Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-08-21 MGCC KM3 Minnesberg
17 besök senaste veckan (5157 totalt)
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Minnesbergsbacken idag.... hur gick det då???

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Snabbt av MGCC-folket!!! thumbs up

Jag får la svara själv, ser ut som det funkade för far....

Roadsports C

1 Bengt Metz Cateham super 7 39,45 6
2 Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MX5 40,51 4
3 Stefan Winquist Miata Mx-5 41,42 3
4 Rolf Dawidzon MGB GT 41,45 2
5 Dennis Kullman Mazda MX-5 Miata 41,51 1
6 Patrik Rydh Mazda Miata 41,86 1
7 Christian Almström Alfa Romeo GTV 2000 41,98 1
8 P-o Håkansson Porsche 924 turbo 42,09 1
8 Magnus Nambord Mazda Miata 42,09 1
8 Goran obradovic Porsche 924 turbo 42,09 1
11 Anders ohlsson Mazda MX 5 42,26 1
12 Pär Hylander Porsche 924 turbo 42,57 1
13 Fredrik olsson Pontiac Fiero Formula 88 43,16 1
14 Ulf Persson Porsche 944 47,26 1

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Suck. Detta regn.

Första uppvärmningsheatet blev det enda torra och de tiderna gäller för de flesta som sluttid.
En del som plockade med sig koner i första racet, lyckades förbättra sina tider på eftermiddan, ser jag efter en titt i resultatlistan. Men när till och med jag hade bättre tid än Hylander och Nambord kan det inte varit så kul att köra efter lunch. Men vad vet jag, det kan ha varit spektakulärt.

Någon som har kommentarer från eftermiddan???

Lika kul varje gång att träffa Rejsa-gänget: Dennis, Fredrik, P-o, Pär, Patrik, otto med familj och en hel del andra onämnda här.

Vi ses igen på Lördag på F5 i Ljungbyhed.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



goc931 skrev:
Suck. Detta regn.

Första uppvärmningsheatet blev det enda torra och de tiderna gäller för de flesta som sluttid.
En del som plockade med sig koner i första racet, lyckades förbättra sina tider på eftermiddan, ser jag efter en titt i resultatlistan. Men när till och med jag hade bättre tid än Hylander och Nambord kan det inte varit så kul att köra efter lunch. Men vad vet jag, det kan ha varit spektakulärt.

Någon som har kommentarer från eftermiddan???


Jo, det var klart otaktiskt att köra på en kon på enda torra försöket

Andra vändan var det nog ytterst lite regn men blött underlag, fock mer fäste än jag trodde så det hade nog gått att köra fortare där. Till tredje vändan regnade det mer och jag hade vattenplaning och hjärtat i halsgropen i slutet av backen. Bromsade på mig sen och klippte en kon till.

Antagligen färgas jag av motgången i tävlingen, men det var inte speciellt kul. En hel dag och 30 mil transport för att tävla lite mindre än 3km och ca 2 minuter på en bana som inte var speciellt utmanande, toktrånga chikaner (1:ans växel) i kombination fullgasacc nästan hela vägen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Tiderna tyder på att det var otroligt tätt.

Jag har själv kört Minnesberg (gick inte denna helg) och kvoten transport/rejs är skrämmande.

Dagen den gången avslutades med "allmänhetens åkning" och kön var väl inte direkt längst till Miatan... men de fick nåt att inte glömma.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Minnesberg 2004: Ny rätt tight (2-ans växel gällde här) förstachikan med ingång och utgång på höger väghalva gjorde att banan i år var ca 4 sek långsammare. Ingen provkörning i kolonn denna gång utan MGCC gav chans till egen inkörning med stående start. Jättebra, det möjliggjorde riktig start och fullfartträning direkt. Nu med min Miata för första gången kändes backen rätt mycket längre, hade sett i resultalistor från tidigare tävlingar att körtid borde vara ca 4 sek långsammare än mina tidigare år med min seven så det fanns mycket gott om tid på vägen att tänka på hur attackera chikanerna.

Såg mörka moln bortåt Svedala och visste att första åket skulle kunna bli helt avgörande. Gav därför allt i första med helt rakt högerben, dock lite väl länge på slutet vilket gjorde att jag fick några rejäla äventyrligheter i sista kon-chikanen då man kommer i fullfart på trean på korta rakan före busshållplatsen. Kom ner lite darrig efter åket och visste med mig det gått rejält fort, men såg en tid på 36 sek i listan. Det kunde ju bara inte vara möjligt!! Fick då reda på att en en spankulerande åskådare kommit åt att bryta cellen så tiden var helt fel. Inte så kul då man laddat ur allt direkt, men bara bita ihop och köra om. I mitt omkör som MGCC arrangörerna juste nog lät mig göra så snabbt det bara gick så höll jag naturligt nog igen på slutet (visste att ett lika vilt försök nog inte skulle gå klara igen) så det blev lite mer av rent "säkerhetsåk" med dock hyfsade 40.51 sek som tid. Det första åket får jag ju tyvärr aldrig få veta tiden på mer än att jag vet det rimligen hade hamnat en bra bit under 40 sek. Det skulle varit kul att få se om det t o m räckt till att piska upp en seven....

Duggregn och sedan ökande regn satte sedan stopp för bra tider, men alltid nyttigt träna i väta. Men med mina slitna framdäck var känslan inte bra och det blev ett par typiska "90-95 procentare" i tid även om man aldrig upphör förvånas hur pass bra det greppar också i regn.

MGCC gjorde som vanligt ett jättebra jobb, regnet kan de inte lastas för. Stämning var mycket god som vanligt. Bra med deltagare i alla klasser utom i A. Att åka backe är ju rent principiellt inte att köra mängdträning utan är ju mera av ren mental "explosions-sport", det är inget man kan nöta in utan man måste ha all klart för sig före. Inklusive banan och allt vad man vill göra på vägen och hur. Jag satte k-hämmare och stötar som för bana, de böjar som man går fullt i vill jag ska kännas så stabila som möjligt.

Ser man på transporttid (för min del 5 tim) för totalt 4-5 åk a ca 40 sek så är förhållandet inte så lysande. Men ser man på vad det är, chansen åka backe på vanlig väg i Sverige så är det en helt unik möjlighet. Man får testa sig själv och bilen och dra nytta av alla erfarenheter man har. Varje år har jag åkt hem med god behållning ändå. Stämningen och miljö är jättefin och jag hoppas MGCC får fortsätta arrangera denna tävling med byalagets goda minne.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



En erfarenhet rikare.
Trots regnet och 30 mil transport tyckte jag att dagen var OK.
Lite förvånad blev jag när jag anlände kl. 08.00 (jag skojar inte - jag kom "prick")
och fick beskedet att "de behöver ingen mer hjälp". En timme sömn till hade inte varit helt fel

När vi väl kom igång flöt arrangemanget på väl, men regnet gav oss ju tyvärr bara en torr runda.

9 hundradelar snabbare så hade jag knipit en delad 3:e placering och för en gångs skull mer än 1 poäng.


Den gula tejpen på "hörnkonorna" var bra (kom på plats till 2:a körningen) och gjorde att åtminstone jag kände mig mindre osäker på vart jag skulle ta vägen...

Jag tyckte att det tunnades ut rejält när det var dags för publikkörning; var det inbillning eller stack många då?

Jag körde två uppskattade publikrundor; en med en liten flicka och en med en äldre man. Båda brukar komma och titta på varje år

Som vanligt var det kul att träffas och många av oss ses väl igen på lördag, då det är dags för nästa deltävling.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Pär, hittade du en extra hjälm under din presenning?
Jag lånade ut min svarta integralhjälm till Per Kristav och han, i min frånvaro, lade tillbaka den under samma pressening där jag hämtat den.

Har du den?
Kan du i så fall ta med den till F5 på Lördag? thumbs up

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Tack alla glada medtävlare och duktiga funktionärer för ett fint arrangemang thumbs up

Trist med allt regn dock. Intressant att läsa hur J-E Rydqvist tog sig an uppgiften. Erfarenhet kan man uppenbarligen inte få för mycket av. Även om vi alla misstänkte att det skulle komma regn så var i alla fall jag alldeles för försiktig i min första körning. Kände mig inte säker på bromspunkter etc trots genomkörningen. Satte faktiskt min bästa tid i mitt tredje och sista försök i hällande regn, 42,26.

Kul var det i alla fall.

Tog en del bilder, mest från line-up:en dock då man inte hade tid att vara både fotograf och förare.
Ligger på min hemsida.

Vi ses nästa vecka på Ljungbyhed

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



goc931 skrev:
Pär, hittade du en extra hjälm under din presenning?
Jag lånade ut min svarta integralhjälm till Per Kristav och han, i min frånvaro, lade tillbaka den under samma pressening där jag hämtat den.

Har du den?
Kan du i så fall ta med den till F5 på Lördag? thumbs up

mvh
Goran


Det låg en hjälm under min pressening ja, men eftersom jag inte hade en aning om vem som lagt den där och din väska inte var kvar så la jag den på det närmaste torra stället jag kunde hitta, ett paraply ungefär där Fredriks bil stod på morgonen, två bilar bakom din?

Känns ju fånigt nu i efterhand men jag ville verkligen hem just då.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:
goc931 skrev:
Pär, hittade du en extra hjälm under din presenning?
Jag lånade ut min svarta integralhjälm till Per Kristav och han, i min frånvaro, lade tillbaka den under samma pressening där jag hämtat den.

Har du den?
Kan du i så fall ta med den till F5 på Lördag? thumbs up

mvh
Goran


Det låg en hjälm under min pressening ja, men eftersom jag inte hade en aning om vem som lagt den där och din väska inte var kvar så la jag den på det närmaste torra stället jag kunde hitta, ett paraply ungefär där Fredriks bil stod på morgonen, två bilar bakom din?

Känns ju fånigt nu i efterhand men jag ville verkligen hem just då.


Där stod väl P-o? Han kanske har den?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



OK, Pär och Dennis.

P-o, säg att du tog hjälmen med dig eller lämnade in den till MGCC?

Thomas B, du har inte fått in någon hjälm??

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



goc931 skrev:
P-o, säg att du tog hjälmen med dig eller lämnade in den till MGCC?


Sorry, jag hade inget paraply och det låg ingen hjälm i min svarta sopsäck. Åke Richter och Fredrik packade fortfarande när jag plockat ihop och körde ner till prisutdelingen.

Tyvärr kom regnet en timme för sent för min däckstrategi

Jag passade på att få lite extra rutin inför nästa år genom att köra fyra publikrundor. Mina passagerare var lätta åtta- och tioåringar som bara simulerade lite mer soppa i tanken

Tack till funktionärerna som stod ut i regnet och den som klistrade tidigare nämnda gula tejpbitar på konerna.

Vi ses på lördag,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Hej

Hjälmen är lokaliserad. Åke Richter hittade den under sitt paraply och tog hand om den.

Det hade varit tråkigt att bli av med hjälmen när man försöker hjälpa en kille att race'a.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



goc931 skrev:
OK, Pär och Dennis.

P-o, säg att du tog hjälmen med dig eller lämnade in den till MGCC?

Thomas B, du har inte fått in någon hjälm??

mvh
Goran


Åke Richter (grön 911 med OZ fälgar) hittade din hjälm bland sina grejor när vi packade ihop. Vi klurade på vems det kunde vara och bestämde att han skulle behålla den så länge till ägaren kunde lokaliseras.
Då har ju det löst sig.

MGCC gjorde i vanlig ordning ett mycket bra evenemang och vädret var ju bra...... till en början.

Trots att jag bor ca 20km från backen har jag aldrig varit på någon av MGCC's tidigare körningar. Backen har man ju kört 1000-tals gånger innan nya vägen förbi Minnesberg blev byggd.
Första testgenomkörningen blev lite av en chock för mig. Var backen verkligen så lång och kurvig tidigare och vilka trånga chikaner man hade gjort, det var ju nästan så man fick stanna och backa för att komma igenom.
Min plan för första tidsrundan var att lugnt och metodiskt köra genom banan för att hitta ett spår och sedan öka lite i nästa körning.
Klara färdiga kör... 4000rpm och "sidsteppa" kopplingen, nästan inget hjulspinn, slita i tvåan....trean.... högersväng.... Oooohjj vad chikanen ser trång ut, bromsa styra.... sablar, fortfarande treans växel.... i med tvåan...vänstersväng....trean...släppa lite... högersvängen på krönet... vatusan var det så långt bort till andra chikanen...gasa igen....bromsa ..tvåan.. styra igenom... in på busshållplatsen... blev nästan lite för snabbt... ut på vägen igen... målgång... Ja, men det kändes ju ganska bra, flera ställen att putsa i nästa runda.
Kör slalom i bästa Rydell-anda hela vägen tillbaka för att få upp lite värme i däcken.
Knallar bort till tidtagningen.... Fredrik olsson: 45,16x men vad tusan hur kunde det bli så? -Ja du körde visst på en kon. jaha
Sen kom regnet.

Andra körningen blev "fegkörning" fast efteråt var det bara att konstatera att det greppade bättre än vad man skulle kunna tänka sig. 43:16

Tredje körningen så laddade jag mer och det greppade ju faktiskt riktig bra även om det var svårare att komma iväg i starten. ...högerkurvan på krönet nästan fullt och fram till andra chikanen och bromsa....nähä, bara kasar... en klockren kondräpare mitt fram (undrar hur långt den stackars konen flög?) kom på mig själv att jag släppte och rullade in på busshållplatsen innan jag kom på att gasa igen.

Ridå! Inga fler chanser, sablars tusan! Näst sist i C (Lika dålig förlorare som alltid )

Ser fram mot nytt försök i backen till nästa år!

Vi ses nästa helg.

Fredrik
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41576

Forumägare
Forumägare

Kul o läsa. Låter som något jag gärna kört

Sen undrade jag lite om vad man gjort med de "gula tejbitarna"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Magnus Thomé skrev:
Kul o läsa. Låter som något jag gärna kört

Sen undrade jag lite om vad man gjort med de "gula tejbitarna"?


Jo...

Dennis Kullman skrev:
Den gula tejpen på "hörnkonorna" var bra (kom på plats till 2:a körningen) och gjorde att åtminstone jag kände mig mindre osäker på vart jag skulle ta vägen...


...först var det alltså bara 9 (tror jag) röda små konor i en grupp framför bilen och man fick leta efter var man skulle köra in och vilken kona man skulle "runda"...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Ingen som har fler bilder?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Ingen som har fler bilder?


Jag har lite ombordfilm, men fn ingenstans att ladda upp det...

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ombordfilmer på ftp://rejsa:rejsa@axmedia.hopto.org/

Endast 3 x 8 MB

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Alla

Dagen började TIDIGT men jag bor i oxie 15 minuters väg att köra.

Bilen kändes bra och jag laddade som vanligt på väg till HillClimbet

Jag startade först av alla körde på ganska friskt med min Caterham

Jag har kört banan för tredje året nu, men den blir inte exakt lika varje gång.

Jag talade före Climbet med Henric Månsson (Westfield Roadsport A 31.89 i fjol på Climbet) att jag tycker att det känns otäckt i de två dolda fullfarts kurverna i uppförsbacken.

Jag sa "Tänk om där finns någon på banan" men Henric sa att det bara är att ösa på då ingen skall finnas på banan.

Jag gjorde som Henric sa och vad finns efter efter högerböjen innan chikanen,
en stor man i orange overall går på banan.

Hans namn börjar på M har en bokstav i mitteln och det slutar på m.
Tror att han rekar banan.

M hoppar ut i diket då han ej önskar bli överkörd och jag missar totalt inbromsningen innan chikanen och FAR RAKT UT I DIKET på höger sida och får en relativt mjuk buklandning som gör att bilen bromsar in.
Jag försöker gasa mig upp på asfalten igen men misslyckas.
Funktionärerna, M och jag baxar bilen ur diket och upp på asfalten igen.

Enda synliga felet på bilen blev en kvaddad front registreringsskyllt.

Jag fick stryka tiden och gjorde ganska snart om mitt första åk med darriga ben.
Lyckades undvika alla konerna och fik en LÅNG tid tyckte jag 39,456
Åkningen kunde klart varit MYCKET bättre men det var trots allt fortfarande torrt.
2a åket (3e) var det vått och även på sista åket.

Fick ingen bättre tid men min tid räckte till en första placering vilket jag inte kan vara missnöjd med men det kändes inte som fair play men när jag tänker efter så var det ju trots allt så att jag fick snabbaste tiden kanske för att jag inte välte någon kon.

Körde publikåkning i min öppna bil med två friska ungdomar som liksom jag blev helt genomblöta.

Trots regnet en kul dag och 6 poäng i bagaget.

Bilden är från 2003


Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eftersnack
2004-08-21 MGCC KM3 Minnesberg
17 besök senaste veckan (5157 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande