Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW 323i 1980 Walking down memory lane, Till Salu. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (9542 totalt) |
Tips: https://youtube.com/playlist?list=PL
_________________ Martin St0tzer |
||||||||||
Kanon, stort tack! Ska kolla med Schmidmann om dom kan ordna renoverings/packningssats. Mvh. Thomas _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Har din bil en BCDD? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||
Thomas, jag gick bet på K-jetronic manualen.
Youtube videon precis här https://youtu.be/u0tyVQ1iXUg?t=286 Han har delvis klippt bort lite, men O-ringarna runt "Bränsle cylindern" vart dåliga. Så det läckte i mellan, vilket fördelade bränslet ojämnt mellan cylindrarna. Du skulle kanske kolla ventil spelet på den också, om det är fel kan ju sätena bli dåliga. Med ojämn komp och risig gång på låg belastning som resultat. Färg på stiften ? Ang. K-Jetronic, du skulle kunna kolla med Erland Cox som driver Topplocksverkstan. Nu är väl K-Jetronic inte hans huvudsyssla, utan snarare just topplock. Men jag vet att kunskaper finns, och att han trimmat en hel del Volvo Turbo med detta. Så han borde sitta inne med delar, och eller leverantörer av delar. https://topplocksverkstan.se/ När jag delade mitt bränsle huvud på min gamle 518 vart det svårt att få det tätt efter jag bytt o-ringar. Det spred en fin bränsle dimma under huven några gånger innan jag lyckades... _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Sitter som sagt nya avstämda spridare men det kan väl vara värt ett försök. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Ok, jag har (efter tipsen ovan, tack) kollat tuben och det finns det mesta att hitta där. Ventilerna är skapligt nyjusterade men hur ventilsäten är och hur mycket spel det var har jag ingen uppfattning om. Låter som man får ta det varsamt och vara lite noga då med andra ord. Annars får jag väl ringa efter dig...... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Nu är tävlingssäsongen över så det börjar bli dags att titta över tonårskärleken lite.
Plockade ur sidorutorna och lämna in bilen för lack pga ytrosten som började krypa vid B-stolparna. På ett sätt lite synd då hela bilen hade org lack men ska den bli riktigt fin så var det tvunget att fixas till. Dom gjorde ett riktigt bra jobb utan lackskarvar osv, kan inte se någon nyansskillnad men jag har inte haft den i riktigt bra solljus än. Så snart listerna fixas till så ska rutor och inredning tillbaka. Nya sänkfjädrar ska på då dom som sitter är helt omöjliga att åka med, dom har kapats till för låg höjd och sen justerats med gummikuddar.... Fram är det som att köra utan fjädrar. Dock finns org fjädrar intakta vid sidan om. Näst på tur är reporna på h-sida som ska bättras och poleras ihop. Har fått tag på en snubbe som ska titta över motorgången också när van är klart. Stör mig grymt på att den går liiite ojämnt vid jämn gas/fart. Vid gaspådrag går den kanon. Söker även lite smågrejer, ligger en annons på Köpes för er som har lite i ladorna. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Väldigt fin Thomas!
Jag har letat lite efter min första bil i rätt färg och fint skick, men det är svårt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Min står i en lada någonstans runt Klippan och har varit avställd sen -98 efter en underkänd besikning. Vill nog inte se den igen...... Vad var det för bil/modell du hade? Tack, ja tror inte det finns så många orörda i SWE i detta skicket och med denna historiken. Känner till en -79 som har gått drygt 3000mil och fortfarande har samma ägare som köpte den ny. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
En Renault 5 GTE -88, blåmetallic. Värsting med 95 hästar! Just min bil finns inte kvar längre, den voltade jag, sedan fusklagades den upp med nytt tak etc, så jag tror den är död. Jag kollade på "carinfo" och det ska finnas 115 GTEer kvar i Sverige, jag gissar att merparten är risiga... Det verkar också dö 4-5 stycken om året. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Men Magnus då....... Ok, färre än E21 323 då alltså. Ska tydligen finnas 169st E21 323i i SWE. Om man nu fullt ut kan lita på den statistiken. Finns även en siffra på 185st. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Du ska inte ha en så du kan köra på vintern också ?
https://www.tradera.com/item/291708/ _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Det börjar dra sig mot vår och jag börjar bli lite sugen på att ta några glassrundor.
Har fixat de begynnande blåsorna runt b-stolparna, så bilen har (tyvärr) fått sina första dl av icke original lack. Men, lack firman gjorde ett riktigt bra jobb. Tur att det gjordes i alla fall, som vanligt så såg det mycket värre ut när man fått ur rutor osv. Förövrigt så kan jag säga det att ta ur och i bakre fasta sidorutor på E21 är inte jättekul. Nya fjädrar är monterade runt om också så nu går det att köra med bilen även om det skulle vara en liten (med betoning på liten) ojämnhet. Även de massivt stora 13" original hjulen har varit inne på blästring och lack så dom är numera som nya. När jag köpte bilen så gick den lite oroligt i jämn fart och jämn gas, som tidigare nämnts. Den är därför just nu hos en K-Jetronic guru för att se om vi kan hitta vad det beror på. Han har konstaterat att den går magert över hela registret och det är säkert där problemet ligger. Så snart jag fått hem bilen därifrån så ska baksätet saneras från den original monterade fårskinns överdraget där dess invändiga skumgummi färgat klädseln gul. Samma övning i passagerare stolen tog 5h å bägge sätena bak lär nog ta en lördag i anspråk. Oumbärlig hjälp är Kärcher våtklädsel tvätt, grym maskin. Annars är det bara puts innan den är redo för årets glassrundor och en och annan träff. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Då var det vår även för denna!
Nu går den ÄNTLIGEN som den ska, flera olika smågrejer på insprutningen men det stora var nog att tändningsregleringen var felkopplad, justerade bara ner och inte upp. Med en sista CO justering i samband med morgonens aktivitet så sattes pricken över i:et. Såå gött att den äntligen har den silkeslena gång dessa underbara motorer ska ha. Nybesiktigad UA nu på morgonen, gått hela 67mil sedan förra besiktningen för 2 år sedan. Hoppas på att det ska vara några fler mellan nästa besiktning. Fortfarande lite puts kvar för att den ska bli bra men det blir helg avkoppling. Sen är jag liiiite fundersam på att byta fälgar. Är det någon som är sugen på en omgång äkta BBS 15" som är i absolut nyskick, inkl nya däck, så ligger dom ute på sälj forumet. Väl mött i sommar på någon Cars & Coffey eller liknande. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Då jag var 19 och hade bilen som är upprinnelsen till denna Memory lane så var 16" Alpina fälgar det absolut coolaste man kunde ha.
Vid den tiden hade jag aldrig möjlighet att köpa dessa men jag har allvarliga funderingar till att byta /ha som alternativ till de 15" BBS nu. Men vad säger panelen, 15" BBS med guld centrum eller 16" Alpina? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
|
||||||||||
Andra projekttrådar BMW 323i 1980 Walking down memory lane, Till Salu. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (9542 totalt) |