Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 284 besök senaste veckan (28190 totalt) |
Tack
Är kanske något på spåret med misständningarna.. provade först suga i slangen till vakuumklockan och det kändes som att det var ett flöde av luft.. tog sen fram suous vide vakuum-förpackaren och jämförde mot en lös fördelare (från en 1100). 1100: rör sig tydligt och man hör pumpen jobba. 1600: ingenting rör sig och inget motstånd för pumpen. Ganska uppenbart att fördelaren på motorn inte gör som den ska, håller ni med? Tänkte byta iallafall och prova |
||
Vakuumklockan är bara aktiv när du släpper gasen och får ett undertryck i insuget, den borde inte ge upphov till misständningar om inte något är fysiskt löst inne i fördelaren.
Är det mycket glapp i sidled på fördelaraxeln? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tycker inte den känns glapp, rotorn glappar lite på axeln men man känner bara ett fjädrande motstånd om man vrider på hela axeln.
Hur som helst, inget jättejobb att byta fördelare och prova iallafall |
||
Har du kollat att det är rätt fördelare till motorn - inte bara att den passar mekaniskt?
När jag startade upp motorn i min MGB tyckte jag att motorn kändes lustig och då upptäckte jag att fördelaren var till en helt annan motorfamilj och därför inte hade en tändkurva som passade. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Misständingar/baktändningar är vid belastning/snabba pådrag, går ganska bra att cruisa på 1/4 gas (det lilla jag körde).
Men har ju reagerat tidigare på att tändningen hoppade runt väldigt mycket på tomgång när jag kollade den förut också.. Kortfattat: motorn gick när jag köpte den, har inte rört förgasare eller fördelare. Vid uppstart baktänder den obelastat vid pådrag, verkade försvinna när den blivit varm. När jag körde den tyckte jag den misstände/baktände vid belastning/över halvgas. Justerade lite mer förtändning under turen och upplevde att den gick bättre men inte bra. Brytarna öppnar vid 10-12 grader nu såg jag vilket kanske är lite mycket, tror det ska ligga kring 6-8. Den andra är till en 1100 av samma motorfamilj, möjligt att tändkurvan är annorlunda, men finns ju bara ett sätt att veta om det funkar Sen vet jag faktiskt inte till 100% om den passar mekaniskt, bara antar att det är samma, men det visar sig |
||
Har du kollat så att förtändningen följer med när du ökar varvtalet?
Det kan ju vara problem med centrifugalförställningen. Annars är glapp I axeln och hoppande tändning inget ovanligt på gamla grejor. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Vrid på basplattan på fördelaren som sitter i bilen och känn om den "glappar" fram och tillbaka. Med trasig vakuumklocka kan det bli så och då hoppar ju tändningen runt.
Det brukar gå rätt enkelt att bara byta vakuumklockan annars. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det är nog inget fel på vakuumklockan, bara jag som är lite trög, eller för snabb, i kombination..
Ska försöka en gång till att justera helt utan vakuum och se, går inte det ändå provar jag den andra fördelaren för att utesluta det. Finns annat att pyssla med också, har börjat på en fläktkåpa så man har lite nytta av höfläkten |
||
Har du gjort rent förgasaren? Kan ju bli ungefär samma symptom när en motor går magert. Ja, förutom att tändningen hoppar när du kollar den..
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Ja det är väl nästa grej att kolla sen, stiften är dock väldigt mörka/svarta så vet inte om den går så magert
|
||
Höll på och bytte fördelarlock/rotor och så men bytte till slut hela fördelaren, nu går den som den ska! Och viktigast av allt, det går att köpa och äta glass i bilen
Den drar lite snett vid broms så det får jag kika på, och lite ryckig gång när man ligger på konstant lite gas och inte accelererar. Fullgas går den jättebra iallafall. I övrigt känns det grymt att kunna vara ute och åka lite, testade lite fartbulor och det var inga problem alls! 11cm har jag till framvagnsbalk och ca14cm till tröskeln. En liten bildkavalkad: |
||
Tack jag har inte testat "högre farter" än men misstänker att jag inte kommer behöva någon downforce än på ett tag Regplåten satt mitt på kofångaren förut men tyckte inte det var så snyggt.
Hehe ja.. dom får sitta så länge dom är kvar tänker jag, lite kul.. Körde i krypfart och hörde ett pys (trodde jag) och tänkte att nu har jag punka bak... men det var bara släpljudet från stänklapparna |
||
Nej lacken är ju halva grejen, kommer aldrig lacka om den! (Inte byta navkapslar heller )
Höger bakskärm som är lite knottrig/krackelerad ska enligt säljaren ha gjorts av Ford som något garantiärende eller nått bara något år efter den var ny. Rätt kasst gjort då alltså för att vara "fabriks"
Ja verkligen! Det hoppas jag med, blir väl en kombination av roliga mil och pågående förfiningar och småfix tänker jag samtidigt som "uppgraderings-listan" till vintern fylls på |
||
Kan varmt rekommendera samma behandling jag har gjort på min ford pickis. Började med fint stålull med tvål (SOS pad eller svinto hemma i svea) Efter det försiktigt med grå scotch-brite. Slutligen ett lager med sk "wipe on clear coat" En två-komponents klarlack man stryker på med en trasa/svamp. Väldigt enkelt jämfört med sprej. Svinto gör också underverk på kromade detaljer... _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Kortvarig lycka.. tog bilen till jobbet idag. Gick bra hit (7min resväg), skulle ta en tur sen då dör bilen och går sen på tomgång men ej gas. Nån timme senare startar den inte ens. Felsökte lite bränsle men hittade inget fel. Såg sen att brytaravståndet var i princip 0, justerade och då gick den igen! En kort provtur och så börjar den gå dåligt igen.. kollar närmare på brytarna - plastbiten som trycker på brytaren är smält! Ser även brännmärken på kanten på rotorn.
Googlat runt lite, skulle kunna vara dålig konding? Läste också om förkopplingsmotstånd till tändspole men det var främst högeffektsspolar. Spolen är original Escort -79, vet inte om dom har motstånd original? Jag har bra jord mellan motor och batteri. Om gnistan skulle komma fel i förhållande till rotor och locks position, skulle det kunna generera så mycket ström att plasten vid brytarna smälter? Har beställt lite nya delar iallafall, dubbelt av brytare och konding, men vore ju trist att smälta även nya delar om det är något annat som är galet. |
||
Har för mig läst att brytarspetsar med plast inte skall fettas in till skillnad mot bs med fiber komposit /bakelit glid klack som bör fett in.. läst att plasten kan smälta... varför ?
Så sällan jag byter bs...och då brukar det vara nos delar,...dvs fett.... Inser nu att det kanske inte var klacken? _________________ Michael Thulesius |
||
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 284 besök senaste veckan (28190 totalt) |