Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3   >>
54 besök senaste veckan (5272 totalt)
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Semestern har börjat och de senaste har man hunnit få lite gjort. Först av allt fick sommar bilen rulla in för de var helt klart något som skrapade lite då och då. Efter lite inspektion syns att allt som är lågt på bilen tagit i någon gång och efter att man böjt tillbaka lite värmeplåtar och lite lösa skruvar till samma så verkar huvud problemet vara löst. Om man nu inte skall angripa grundorsaken vilken är otroligt låg bil på sänkfjädrar. Om en inte orginal upphägning var så dyr...



Så äntligen så har man semester och får orken att ta tag i projektet och plockar förståss isär mycket mer än man hade tänkt, som värst var väl bara blocket och topparna ihop. Varför göra det enkelt för sig. En himla massa packningar och gängrensning.













Lite senare så är det nästan en motor igen, ser nästan likadan ut men +0.4 liter och helt andra toppar, bättre oljepump m.m. Saknar bara en vattenpump för att sätta ihop det sista sedan har man lite fler kul problem som skall lösas härnäst. Startmotorn på denna motorn är på fel sida behöver ta upp hål för den på rätt sida som tur är finns bulthålen på rätt ställe så de skall nog inte vara så krångligt.

Sedan har jag börjat fundera lite på hur jag skall dra bränsleslang/rör är det helt tokigt/förbjudet att dra de inne i bilen? Känns som den enklaste lösningen är under mittkonsolen, när man har tanken och pumpen under bakluckan. Ser inget i SFRO boken om det...förutom att man skall hålla sig borta från rörliga delar och varma saker vilket man ju gör.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare


Brorsans bil får lite mer jappsiga fälgar, medan man latar sig utanför garaget.

Sedan är det dags att börja leka lite med tig svetsen som köptes för några månader sedan. Har fortfarande svårt att få svartstål snyggt men håller gör det och man kan ju alltid slipa. Första grejen jag gjorde för denna bilen två olje kopplingar för att kunna flytta olje filtret som orginal sitter precis där jag vill ha kollektorn för grenrören.





Sedan lite slakt av orginal M73N grenrören då jag inte hittade några bra flänsar att köpa, problemet när man kör med en udda motor.

Först hade jag väl planen att låta någon som vet vad dom sysslar med göra grenrören men när jag räknade ihop hur mycket svetsjobb som behövdes på bilen så var det bara att bita ihop och lära sig.





_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279



Heja heja! Jag har helt samma approach själv - det man inte kan få man lära sig, och misslyckas går inte. Man har bara lärt sig ännu mer!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
OscWan skrev:
Heja heja! Jag har helt samma approach själv - det man inte kan få man lära sig, och misslyckas går inte. Man har bara lärt sig ännu mer!


Misslyckanden blir en del av lärandet

De är också jäkligt tillfredställande när man får till det som man vill ha det istället för ungifär som man vill ha de när någon annan gör det.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

OscWan skrev:
Heja heja! Jag har helt samma approach själv - det man inte kan få man lära sig, och misslyckas går inte. Man har bara lärt sig ännu mer!


Bara jobbigt om det man just lärt sig blev väldigt dyrt

_________________
Magnus Thomé
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 589



Coolt projekt!
Har själv funderat kring plattformen och om man kan uppdatera chassi, bromsar osv. till dagens standard. Eller in i 2000 talet iallafall.

En motor jag funderat på, som inte är 12 cylindrar dock är V10an från M5/M6....?
Bra med effekt osv.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
crille_hallden skrev:
Coolt projekt!
Har själv funderat kring plattformen och om man kan uppdatera chassi, bromsar osv. till dagens standard. Eller in i 2000 talet iallafall.

En motor jag funderat på, som inte är 12 cylindrar dock är V10an från M5/M6....?
Bra med effekt osv.


Det som finns eftermarknads vad gäller chassi är coils, lite bussningar, efter det så är det CSI delar, M5 framvagnsdelar och annan improvisation som gäller. Saker som passar på E32 och E34 samt kringliggande modeller funkar ibland. Samtidigt är det säkert bra nog för kul på bana men kanske inte för att jaga sekunder men de känns inte riktigt som chassit för att försöka få ut varje sekund ändå. Bromsar finns flera alternativ där jag tror CEIKA varianten jag körde med är både rimligt vad gäller pris, vikt och kommer med väldigt mycket options.

Finns i alla fall en S85:a i en E31:a och ett pågånde projekt på youtube.

https://www.youtube.com/@Garageaholic

Han visar väldigt väl problemen med karossen och med motorn. Speciellt om man köper en "billig" e31:a. Men det är helt klart möjligt att få ner S85'an i bilen, hade sådana tankar från början men tänkte naivt nog att det skulle bli billigare att köra orginal motorn med fler häst. Rent praktiskt undrar jag om inte en S65:a skulle kunna vara lika kul och lite lättare och få en bättre placering i motorrumet. Det är också mer realistiskt om man plannerar en SFRO besiktning.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489



Hej
Jag har också en 850, tyvärr har någon monterat Bilstein racingdämpare så den är stenhård och man känner varje sten.
Men ska man åka där vägen är slät och fin, då går den som ett strykjärn.

Följer ditt bygge, min får stå tillbaka för GTRen och det tar sin till och bygga bilar.
Nu fungerar den som glassätarbil.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
GTR:en är ju ett löjligt cool bygge.

Men det där med Bilstein racingdämpare känner jag igen någon tidigare ägare har satt sådana på min Z4M...dom är grymma när vägarna är bra resten av tiden drömmer jag om orginal upphäging.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279



Magnus Thomé skrev:
OscWan skrev:
Heja heja! Jag har helt samma approach själv - det man inte kan få man lära sig, och misslyckas går inte. Man har bara lärt sig ännu mer!


Bara jobbigt om det man just lärt sig blev väldigt dyrt

Extra värdefulla lärdomar menar du!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Va gör man när det är semester och vädret är som det är, man försöker bygga turbogrenrör så klart. Fuskar lite genom att köpa kollektorn men det är jag väldigt glad att jag gjorde, fint byggd och hade varit irriterande att bygga utan rätt verktyg.



Tillfälligt fäste konstruerat för att kunna göra första primärröret. Hur brukar folk göra med stöd för turbon? Blir ju ganska mycket mer vikt än orginal grenrör på pinbultarna och lite hävarm bort mot kollektorn där turbon dinglar. Funderar på att bygga stöd ner till motorfästena som borde rörar sig på rätt sätt.



Sedan måste man ju bara för att man kan fundera lite på längden på rören genom lite mekmatte. Tror faktiskt jag hamnade inom 0-5mm tolerans på de tre första rören. Teoretiskt avstämt mot ca 5000 rpm men i verkligheten så borde de olika böjarna på olika rör göra att det sprider lite mer än så.



Tre rör svetsat och turbon hänger i bilen bara nio rör till att tillverka och skulle säga att bilderna får det att se tråkigare ut än i verkligehten. Börjar till och med bli nöjd med svetsarna


_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279



Heja, heja! Blir ju hur bra som helst!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
OscWan skrev:
Heja, heja! Blir ju hur bra som helst!


Best av allt de är kul, massa jobb men riktigt kul.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Vad blir det för aggregat?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Tips, fasa av rören rejält innan du svetsar ihop dem, så blir det både bättre starkare och snyggare.

Bild från när jag byggde på 635an.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/daniel-635/Nyaroumlr1.jpg

Förvånad hur mycket plats det är (än så länge)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
erikjakan skrev:
Vad blir det för aggregat?


Just nu har jag två Mitsubishi Td04-19T men om jag inte misbedömmer det helt bör de lämna runt 550+glada ponnies med den nya motorn. Så sannolikt får jag leta några lite mindre så jag kommer ner till 420-450 vilket bör gå att regga. Men tror jag startar upp motorn i denna konfigurationen mest för att se att allt funkar när jag ändå har aggregaten. Kommer också ge en hint om hur mycket man måste gå ner i turbostorlek.

Daniel-635 skrev:
Tips, fasa av rören rejält innan du svetsar ihop dem, så blir det både bättre starkare och snyggare.

Bild från när jag byggde på 635an.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/daniel-635/Nyaroumlr1.jpg

Förvånad hur mycket plats det är (än så länge)


Snyggt, får en att fundera lite på en M70 quad turbo

Skall nog testa att fasa lite mer kanske, gjort liten fasning men inte så aggresivt.

Tyckte jag hade mycket plats i början, testade till och med att börja bygga med långradier men det var lite väl optimisitiskt. Nu börjar det bli klurigt, mest att få det lika långt inte dragningen egentligen. Men utan att byta till kuggstång, flytta servobehållare, oljefilter m.m. hade de aldrig gått. Andra sidan blir betydligt enklare då det inte finns någon generator på den sidan iofs en startmotor men den tar mycket mindre plats. Samtidigt vill man väl ha det symetriskt av ren fåfänga

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Du menar gå upp i storlek

Det är bara att wastegate ner dem till 450 nånting hk, sen så lär det gå att åka typ 800 på en m70 med STD internals 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Lite sent svar kanske men för gatreggning finns inget "förbud" mot bränsleledningar inne i kupén (en hel del OEM har ju gjort så också). Givetvis måste man tänka till hur man gör, vilka komponenter man använder (gummislang funkar inte då till exempel, i stort sett all slang släpper bensinångor). osv.

Min rekommendation är att INTE dra ledningarna inne i bilen eftersom de flesta tävlingsreglementen ganska uttryckligen förbjuder det. Även om man inte ska tävla med bilen är risken relativt stor att man blir stoppad om man vill köra nån trackday, prova på strippen eller liknande eftersom de som besiktar bilarna för sådant brukar fokusera på SBFs reglemente (vilket kanske är begripligt).

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Kanon bra svar.

Låter som ledningarna skall dra under bilen helt enkelt, för att hålla alla möjligheter öppna, dessutom lär väl tävlingsreglerna förhoppningsvis grunda sig i någon form av säkherhetstänk.

erikjakan skrev:
Du menar gå upp i storlek

Det är bara att wastegate ner dem till 450 nånting hk, sen så lär det gå att åka typ 800 på en m70 med STD internals 😊


lite hästkrafter kan väl vara kul men mer intresserad av en bil jag vågar köra i fler riktningar än rakt fram.

M70:n har helt klart löjlig potential när man börjar överladda motorn och allt är stabilt byggt men toppbulten skulle nog oroa mig om man börjar närma sig 1 Bar eller någonstans efter 700hk. Förutsatt att det inte är en oöppnad motor 91:a eller tidigare där går toppbulten ofta på orginal hästkrafter

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Asså en sån där dunderklump känns sävlig med 700hk efter 3 pull, tro mig, jag har testat 😁

Så ta lite höjd för mer effekt, det kommer du vilja ha senare!

Här är ett liknande bygga men med fuskmotor.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_850_i_manuell_1000hk/10954 . . . .

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Det v8 bygget är vasst läste någon artikel om den för ett tag sedan. Samtidigt vete tusan om jag inte hade reducerat storleken på turbon rejält och fått igång turbon innan 4000 varv.

Vad gäller mitt hopkok så är det väl ingen som kan mer än gissa vad en M73 motor med styrsystem, etanol, riktiga spridare, vettigt avgassystem, ls2 spolar, 0.6 ladd och lite annat kul faktiskt kommer leverera så blir lite att titta på första bänkningen och justera receptet.

När väl motorn är igång så gäller det att få allt annat hemmabygge att lira så man vågar köra på väg och får en besiktning avklarade.

Därefter får jag fundera om det går snabbt nog Men finns lite lagom utrymme kopplingen borde vara vekaste punkt på 800nm men det är ju inte svårt att byta mot en tuffare.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3   >>
54 besök senaste veckan (5272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande